HopIFjorden skrev:
Jeg har haft læreplads som væksthusgartner.... Planter er spændende, plantebranchen er kedelig!!!! Jeg droppede fra det; et moderne gartneri er et transportbånd, alt "håndarbejdet" er væk, alt passion visnet... Det er penge penge og du kommer aldrig til at fordybe dig i fx formering og alt det spændende - det gør du i skoleperioderne men satme ikke i gartneriet...
MED MINDRE du er pisse heldig at finde en praktikplads der varierer i sorterne, ikke har det finansielle (hurtigere tjep tjep tjep) aspekt....
Fx Botanisk hanve, randers regnskov etc
Alt det spændende kan du tage som selvstudie, der er i mine øjne ingen fremtid i at være væksthusgartner hvis man har en passion for planter - det ville kun dræbe passionen....
Helt enig, men jeg vil dog mene at væksthus er den slemmeste mht. samlebåndskulturen..
Produktionslinjen er en smule mere varieret, her kommer du ud og bliver rigtig beskidt, køre store grumme maskiner og beskære en hulens masse tjørn, sætte læhegn op, fixe vandingsanlæg og plante stiklinger osv. og det er jo meget fedt... hvis man er til den slags

Det er stadig meget samlebåndsagtigt og på en alm. planteskole ville man selv som uddannet bare være en arbejdsmand..
Hvis man vil mere i detaljer og arbejde med forædling, krydsninger, gødning og gromedier skal man vel hele studentermøllen igennem for derefter at bruge 3 - 4 år på en bachelor i horticultural science eller noget andet fint i den dur.. Men så bliver man jo heller ikke beskidt

PS: Man skal heller ikke vælge gartnerbranchen hvis det er penge man vil have, det er en af de avest lønnede håndværksuddannelser man kan tage!
Så hvis man vil være frugtavler, handels, produktions eller væksthusgartner skal man fandme bide i det sure æble det kan være at gå til slaveløn i fire år som billig arbejdskraft hos en utaknemmelig gammel pengefikseret mand.. For derefter at blive fastansat et sted velvidende om at dine håndværksvenner der har valgt en anden branche allerede har tjent sort i fritiden hvad du vil tjene det næste års tid...
Edit: Hvis du Skinnybastard, bare syntes at planter er chilleren og godt ka lide at nusse lidt om dem og bare vide noget om dem und so. Skulle du måske overveje handelslinjen, her lærer man mere om forskellige sorter, pasningen af planterne, og en masse fine latinske ord.. De fleste på denne linje bliver ansat i et have/plantecenter og her ka man så gå og nusse om planterne, sætte dem pænt op og forklare de mange fru olsner hvor tit de skal gøde deres petunier, vande deres stedmorblomster eller formere deres stikkelsbærbuske. Der skal nok også være en del formering af div. planter afhængigt af om plantecentret har en lille produktion tilknyttet... Hvilket jo er ret chilleren i forhold til at læsse en lasbil fuld med barrodstjørnebuske for derefter at køre ud og bruge en hel eftermiddag på at banke bambuskæppe i jorden til lindetræerne så stormen ikke kommer og blæser de stakkels nyplantede vækster omkuld.