Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jun 2025 14:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Hey Psychedelia :)
Jeg er i øjeblikket i færd med at fremstille ekstrakt af 50 HBWS - efter en opskrift inde fra dette forum.
Jeg skal nu bare vide hvordan jeg opbevarer det færdige produkt, uden at ødelægge/miste for meget af LSA'en.
Jeg har læst at det ikke må opbevares i en fryser, da LSA-molekylet ødelægges ved -20 grader, og har også fået læst mig frem til at det ikke må opbevares for varmt, da det også her ødelægges.
Jeg nåede så frem til (via en tråd herinde), at det er muligt at stabilisere ekstraktet ved at fremstille LSA-tratat vha. vinsyre - og derved opnå, at det kan opbevares uden konsekvenser, ved stuetemperatur.
Jeg har så efterfølgende foretaget søgninger, uden resultat, og vil derfor gerne vide om der er nogen der ligger inde med den nødvendige viden til en tratat-fremgangsmåde, som evt. kan postes herinde?
Mvh. - og på forhånd tak,
- St0RK

Titel:
Insane psychedelia user!

Læs her: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=17412

Og det hedder tartrat - fra tartaric acid. Racematen (D/L = R/S) form kendes også som druesyre. Bemærk at der normalt ikke er nogen direkte nogen teoretisk sammenhæng mellem R/S former og D/L former.

Titel:
Flueknepper kongen

Kære Treasure. DL-tartrat hedder racemat (racemic acid). Og D-tartrat, den naturligt forekommende hedder altså VINSYRE og ikke druesyre.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Levose skrev:
Kære Treasure. DL-tartrat hedder racemat (racemic acid). Og D-tartrat, den naturligt forekommende hedder altså VINSYRE og ikke druesyre.

Eh? Et racemat er blot fællesbetegnelsen for en ligelig blanding af R og S (eller D og L) formen af et stof. Alle stoffer med et optisk center kan forekomme som racemat. Man kan ikke direkte måle nogen optisk aktivitet af racemiske blandinger, fordi "lyset bliver drejet lige meget hver vej". Betegnelsen "racemic acid" for DL-vinsyre er ret gammel, og næppe noget som bliver anvendt i stor udstrækning længere nogen steder.
Edit: Efter lidt research har det vist sig at betegnelsen "racemisk syre" åbenbart stadig kan anvendes om DL-vinsyre. Synes stadig det er en en irriterende betegnelse.

Titel:
Flueknepper kongen

Det bruges faktisk stadigvæk, ja. Og saltet må vel hedde LSA-racemat.

Og ja, jeg ved godt hvad racemats normale betydning er. Men foreslå et bedre ionnavn :wink:

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Efter hvad jeg så kan læse ud af jeres posts er det ikke muligt at få en fremgangsmåde til at fremstille TARtrat (bevares.).
Jeg læste sticky posten INDEN jeg postede, Treasure - Jeg er ked af at det pissede dig af - men siden der i forvejen var en million LSA-ekstrakt opskrifter herinde, så tænkte jeg ikke det ville gøre fra eller til om jeg så oprettede en post der spørger til hvordan man opbevarer dette.
Desuden opfattede jeg ikke husholdningssprit som et farligt og sværttilgængeligt, for ikke at snakke om ulovligt, kemikalie.
Jeg holder mig til at læse posts i fremtiden.
Nårh ja, forresten - "Hvordan lavR jeg XtaZY i min KældR?"

- St0RK

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Jeg forstår heller ikke problemet her Stork.. Men alkymistens hjørne er åbenbart kun for eliten, samt folk med gode kemiske evner.

FFS han spørg om fremgangsmåden til en speciel måde at "opbevare" sit LOVLIGE LSA ekstrakt!?

Prøv evt. under visionære planter Stork, der er helt sikkert nogle der kan hjælpe dig..

Titel:
Insane psychedelia user!

Racemisk blanding af vinsyre = D/L former = R/S former = Racemat = Druesyre.

I øvrigt er den naturlige forekommende ikke D-vinsyre men L-vinsyre, som på engelsk kaldes Tartaric acid, mens D-formen kaldes Unnatural Tartaric Acid.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
St0rk - og for den sags skyld Entheo> Jeg synes da ikke der er nogen som har hidset sig op... Hvis du ikke kan ta' at nogen kommer med en mindre rettelse til din post, er du muligvis for sart til dette forum. Der er så vidt jeg kan se ingen som har brokket sig over tråden.
Hvor har du fra at LSA nedbrydes ved -20° C? Det er ret sjældent at lavere temperatur fremmer nedbrydningen af et stof. Men ja, du har ret i at en saltform, f.eks. med vinsyre, er en mere stabil form at gemme stoffet på. Jeg har ikke lige nogen eksakt fremgangsmåde i ærmet - håber ikke at det pisser dig af.
Levose> Jeg ville i hvert fald aldrig kalde det resulterende salt for LSA-racemat - synes det er ret misvisende. Er den nomenklatur af ionen IUPAC-godkendt? Jeg ville meget hellere bruge betegnelsen LSA-(D,L)-tartrat.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Prometheus skrev:
St0rk - og for den sags skyld Entheo> Jeg synes da ikke der er nogen som har hidset sig op... Hvis du ikke kan ta' at nogen kommer med en mindre rettelse til din post, er du muligvis for sart til dette forum. Der er så vidt jeg kan se ingen som har brokket sig over tråden.
Hvor har du fra at LSA nedbrydes ved -20° C? Det er ret sjældent at lavere temperatur fremmer nedbrydningen af et stof. Men ja, du har ret i at en saltform, f.eks. med vinsyre, er en mere stabil form at gemme stoffet på. Jeg har ikke lige nogen eksakt fremgangsmåde i ærmet - håber ikke at det pisser dig af.
Levose> Jeg ville i hvert fald aldrig kalde det resulterende salt for LSA-racemat - synes det er ret misvisende. Er den nomenklatur af ionen IUPAC-godkendt? Jeg ville meget hellere bruge betegnelsen LSA-(D,L)-tartrat.

Jeg tog måske tingene lidt på forskud, men kan bare ikke se hvad Treasure's link havde af relevans til Stork's spørgsmål. Stork spurgte mig, inden hans post her, med hensyn til fremgangsmåden og da jeg ikke selv havde nogen idé om hvad et tartrat var, håbede jeg også lidt på en forklaring, en mere eller mindre simpel en af slagsen :wink:

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Den vinsyre jeg har set i den danske handel er dog racemisk...

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
Jeg har selv med held opbevaret et LSA ekstrakt i min fryser i omkring en måneds tid - måske to. Jeg skal ikke kunne sige om det havde tabt potens, men hvis det havde var det ikke noget nævneværdigt.

Jeg har ved en anden lejlighed haft et ekstrakt liggende i den glasskål sprittet blev afdampet i, på mit køkkenbord i stegende hede og høj sol tre uger sidste sommerferie, for åbne vinduer og med gardinerne oppe. Det virkede også udemærket. Ikke at det er smart at opbevare det sådan, men hvis det er en overskuelig tidsperiode der er tale om skal det ikke død og pine opbevares optimalt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]