Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 01:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: København
Hey! Faldt tilfældigt over denne hjemmeside og tænkte, at i måske kunne hjælpe mig med at opklare noget jeg har undret mig over i et par år efterhånden..

Den korte historie er, at jeg for nogen år siden var på noget festival, hvor jeg oplevede noget meget ubehageligt en aften. Jeg havde vel prøvet at ryge omkring 4 gange før, men aldrig ædru. På den her festival er jeg så smart, at tage i mod en joint jeg får af nogle ældre mænd. Jeg ryger den sammen med nogle venner, hvor jeg ryger mest. Jeg har ingen anelse om hvor lang tid der går, men det korte og det lange er, at der bliver vendt op og ned på hele verden. :arrow:

Jeg kan huske, at min veninde tager mig med ud på toilettet, derefter er jeg ret væk. Jeg ser forskellige ting og sager, en masse lys og lyde. Underlige ting og sager: en mand der har langt hår, derefter er skaldet, så har langt hår igen - hurtigere og hurtigere. En brud der går op af kirkegulvet mens hun tager billeder - igen hurtigere og hurtigere. :shock:

Jeg kan huske nogle af de ting jeg så, men ikke alle. Ser også på et tidspunkt en masse vand, hvor jeg tror jeg er ved, at drukne. Hyperventilerer konstant og mit hjerte føles som om det er ved, at springe ud af brystet på mig. Jeg kaster op til jeg er ved, at falde om. Og til sidst prøver min veninde at slæbe mig op i teltet. Jeg føler vi har været på toilettet i 10 min., vi har egentligt været der i 3 timer. :?

Kan det virkelig passe, at det her bare var et normalt "bad trip", for man burde da virkelig ikke kunne få det sådan af hash, så vidt jeg ved?
Har ikke rigtigt turde røre det siden, selvom jeg godt ved det nok var en engangs oplevelse, men bliver efterhånden dårlig hvergang jeg ser nogen ryge.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Havde du indtaget andre stoffer eller drukket alkohol?

Det er jo umuligt at sige hvad der har været i jointen. Hvordan smagte den iforhold til de resterende gange du har prøvet at ryge?

Jeg har selv oplevet folk der "gik kolde" da de havde røget, men det skyldes dehydrering, at de havde røget for meget eller lign.

Har personligt selv prøvet noget i stil med det du beskriver. Jeg tror at du havde røget for meget, og i sådan en situration drik og spis godt med sukkerindholdige mad og drikke, da det neutralisere hashen og man får det bedre.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Nu er cannabis jo et psykedelika, så det kan godt lade sig gøre, men yderst sjællent at man får halluer på det.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

BisMann skrev:
Nu er cannabis jo et psykedelika, så det kan godt lade sig gøre, men yderst sjællent at man får halluer på det.

Nogle er modtagelige, andre ikke. :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: værdens navle + lidt nord
jeg har også haft halliser på THC... men vi røg altså også på en hjemme
lavet sølvpapirs tjubang :shock: :roll: jeg hadde en blomst på mit værelse som skiftede farge og så prikker i lofted som lignede alle muglige ting og jeg så mig selv i spejled og lignede min mor :shock: men det var kun den ene gang

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: paradisæblevej 111
Det er selvfølgelig svært at sige..

men jeg har hørt om nogle venner med lign. trip. Og de havde røget nogle tørrede svampe.

Måske er det det.. men det er svært at definere det på de beskrivelser du giver. Desværre. Men en anden gang, så tag ikke imod noget du ikke ved hvad er eller ved hvor kommer fra. Og slet ikke fra folk du ikke kender.

Before you know it, you are deepthrowing tha crack pipe ;) :D

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Hallucinationer vs. illussioner(?)

Halluer

Emnet er diskuteret før.. og som du kan se, gik det ret voldsomt for sig :P

Titel:
Junior medlem

Ja, jeg har også prøvet noget ganske sygt efter at have drukket gulvcacao med temlig meget hash i. Når jeg lå i sengen føltes det som om mine ben lå og spraldede af sig selv indtil jeg kiggede ned på dem. Så lå de helt stille og fornemmelsen forsvandt intil jeg igen lagde mig ned og ikke kiggede på dem. Jeg kunne flytte den spralende fornemmelse fra benene til armene bare ved at tænke på armene i stedet. Havde nok egentlig en hash-psykose den aften

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Jeg har oplevet at jeg har set et slags lyserødt eller lyseblåt mønster på væggen, men kun hvis væggen har været et stykke væk.
Det sker tit når jeg har været rigtig godt skæv.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
lotte01 skrev:
...Havde nok egentlig en hash-psykose den aften

Noget du vil uddybe?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
lotte01 skrev:
Ja, jeg har også prøvet noget ganske sygt efter at have drukket gulvcacao med temlig meget hash i. Når jeg lå i sengen føltes det som om mine ben lå og spraldede af sig selv indtil jeg kiggede ned på dem. Så lå de helt stille og fornemmelsen forsvandt intil jeg igen lagde mig ned og ikke kiggede på dem. Jeg kunne flytte den spralende fornemmelse fra benene til armene bare ved at tænke på armene i stedet. Havde nok egentlig en hash-psykose den aften

Den vil jeg også gerne have uddybet, tjald har altså psykedeliske egenskaber - men at du sådan lige fik en enaftens-hashpsykose - lyder i mine ører helt forkert...

Gulvcacao - hva er det :wink:

Titel:
Insane psychedelia user!

Jeg har aldrig direkte haft visuals eller farvespil eller formændringer med hash, men jeg ved der er nogle som er ekstra sensitive over for det og får en nærmest psykedelisk oplevelse af det. Jeg mener ali herinde fra (som så ikke kommer her længere), havde en del nævneværdige oplevelser de første par gange han prøvede det.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
hallu'er og visuals kan godt forekomme på hash/skunk. nogen er heldige, andre er bare ikke. har selv haft et par visuals. :roll:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland 6000
Den eneste effekt jeg kan mærke ved THC, er at man kan forestille sig ting, f.eks. at kigge op i skyerne, og se en kanin, h.c andersen, eller what ever! har aldrig ubevidst set ting.

nu skal jeg forklarer det rigtigt, jeg kan kun se ting, hvis jeg selv forestiller mig det er der. og selv krearer dem!

fuck det hvis i ik forstår mig!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Hamber skrev:
Den eneste effekt jeg kan mærke ved THC, er at man kan forestille sig ting, f.eks. at kigge op i skyerne, og se en kanin, h.c andersen, eller what ever! har aldrig ubevidst set ting.

nu skal jeg forklarer det rigtigt, jeg kan kun se ting, hvis jeg selv forestiller mig det er der. og selv krearer dem!

fuck det hvis i ik forstår mig!

Joo, det skulle ikke være så svært at forstå. :wink:

Det vil jeg da prøve næste gang jeg ryger !

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Din dårligdom lyder for mig, som værende et meget klassisk eksempel på et THC-induceret dårligt trip.

Din hallucinationer derimod, har jeg aldrig oplevet. - Ihvertfald slet ikke i det omfang.

Du kan - som de andre nævner - bare være utroligt sensitiv, men det stemmer jo ikke helt overens med det faktum at du har prøvet det 4 gange før, uden at opleve lignende ting.

Titel:
Medlem

Søgemaskinen gør meget :)

Fra følgende link:
http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=14226

Ali skrev:
En del af de aktive stoffer i cannabisplanten påvirker den del af nervesystem i kroppen, der bliver kaldt for det cannabinoide system (søg evt. på dét, eller efter "anandamid"/"anandamide", "palmitoylethanolamide", og "2-AG"/"2-arachidonoyl-glycerol" for mere viden). Dette nervesystem spiller blandt mange andre ting også en rolle hvad angår ens syn. Derfor er der ikke noget mærkeligt i, at ens syn bliver påvirket, således at man ser farver og mønstre af cannabisprodukter.

Der er mange delte meninger om man kan opleve det på cannabis eller ej, men faktum er at nervesystemet tillader det at ske - derfor er muligheden der. Det afhænger meget af ens egen biokemi, ens psyke, indstilling til trippet, omgivelserne, det produkt man ryger og hvor ofte man ryger.

Der er over 400 stoffer i cannabisplanten, hvoraf en håndfuld af dem menes at virke psykoaktivt (de er langt fra identificeret allesammen). Af disse psykoaktive, er der nogle imellem der særligt påvirker synet. Uden at det er nødvendigt at sige det, så svinger balancen mellem disse 400 stoffer ekstremt fra cannabisprodukt til cannabisprodukt - dette betyder også, at mængden af de molekyler, der særligt påvirker synet, også svinger i mængder. Af den grund kan et produkt have en tendens til at give flere synsforstyrrelser end et andet.

Personligt har jeg selv været temmelig udsat for disse synsforstyrrelser på cannabis (uanset hvad jeg røg af cannabisprodukter), og der ligger nogle rapporter om det i triprapport-sektionen. Men denne effekt er med tiden faldet ret drastisk da jeg ryger mere end før, med mindre jeg ryger et cannabisprodukt af overdrevet god kvalitet. Det samme kan jeg tilskrive nogle af mine venner, specielt veninder, der ryger cannabis.

Hvis man gerne vil opleve en anderledes rus, og i mange tilfælde også en kraftig påvirkning af ens syn, så er 5-HTP og cannabis en god blanding. Jeg plejer at indtage 50-300 mg 5-HTP (start lavt!) 30-60 minutter inden jeg ryger, og det fungerer fabelagtigt psykedelisk. Derudover bliver man mere frisk og mindre sumpet, mere euforisk, tankerne kører på højtryk, og ja... det skal opleves.

Jeg ved ikke helt hvorfor 5-HTP virker så forstærkende på cannabisrusen, men det kunne have noget at gøre med, at større mængder af serotonin tilføres nervesystemet (5-HTP bliver omdannet til serotonin i kroppen, til dem der ikke er klar over det). Og serotonin virker netop i den del af nervesystemet (serotoninsystemet), der har en meget kraftig effekt på synet. Samlet set bliver mindst to systemer i kroppen, der har med synet at gøre, påvirket - og dette ser ud til at forstærke synseffekterne af cannabis, men bestemt også euforien, da serotoninsystemet også påvirker ens øvrige perception/opfattelsesevne/sansning.

Afslutningsvist vil jeg kommentere dit tilfælde... når man påvirkes af psykedeliske rusmidler (inkl. cannabis), så kan man sagtens lade sig rive med og opleve endnu vildere ting, end hvad produktet selv byder på (ISÆR når man er alene!) - man kan sige, at du transcenderer, du går ud over det sædvanlige, hvilket også må være meningen med psykedelika.

En sidste ting: Jeg vil anbefale dig lige at læse lidt om visuals og hallucinationer. Der er oceaner til forskel på disse to ord.

Håber ikke jeg har gjort det for kryptisk :)

Jeg læste også et sted, for et stykke tiden siden dog, at THC vist hæmmer monoamin oxidase (enzymet, som nedbryder serotonin). Dette kan også have en indvirkning på synsforstyrrelserne, og spiller muligvis også en stor rolle i kombination med 5-HTP, som nævnt foroven.

Titel:
Insane psychedelia user!

Det kunne godt se sådan ud. Pubmed: Monoamine oxidase + THC

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Har tit tænkt over når jeg oplever visuals at det bare er noget jeg forestiller mig, og det passer jo meget godt med encephalons quote, men hvis jeg ser fx. prikker over det hele, er det så ikke ligemeget om det er noget jeg forestiller mig? Jeg ser dem jo?

...og hvis det ikke er, hvad er så forskellen på rigtige og forkerte visuals?

Kan man så også få forkerte OEVs på svampe/LSA/osv? :)

Titel:
lotte01 skrev:

Gulvcacao giver normalt ikke psykoser, hvad for noget gulv var der i?

Sorry :twisted:

Det lyder ikke som en hash psykose, men som en over ordenlig skævert. Jeg har selv prøvet noget ligne flere gange, det er intet andet end nerver der spiller et pus med dig. Lidt alla ticks og andre nerve sammentrækninger man ikke rigtig kan styre, en hash psykose udspiller sig på en helt anden måde og langt mere negativt.

Hash psykoser er langt fra noget der sker hypigt, det er også meget debateret hvor vidt det overhovedet bør betegnes som en hash psykose eller ej. Psykoser er normalt noget man har anlæg for, det skal frem provokeres ved langt de fleste tilfælde.

@neony Det har ikke kun været hash eller cannabis/skunk der har været i den joint, det lyder på ingen måde som noget man kommer udfor efter at ha delt en joint med et par gutter, men vi er alle forskelige og reagere forskeligt på tingne.

MVH
Piercer :twisted:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]