Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 00:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland
En af mine rigtig gode venner er kommet i noget behandling for at han skal holde op med at ryge fed. Det er fordi han har fået tvangstanker, og psykiateren (eller hvad han nu er) siger det er fordi han har røget for meget tjald..
Han har røget rigtig meget, siden vi var 13-14 år, så det må være ca. 5-6 år. Det er noget der er kommet meget pludseligt.
Nu vil jeg gerne have jeres mening; Kan det virkelig være på grund af tjalden??

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Det kan det meget vel være, og det er ikke min mening, men faktum. Jeg har en ven i samme situation.

Dedikeret medlem

ja det kan det meget vel skyldes, men det er selvfølgeligt en række af negative omstændigheder der har bragt din ven i problemer og ikke kun hash. du må beskrive sagen lidt nærmere miss 84.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland
mener du om han har haft det svært eller hvad?? det kan man vist roligt sige. han har aldrig haft en far, og hans mor har flyttet meget rundt med ham både i DK og i udlandet, så han har sådan set aldrig rigtig nået at falde til nogen steder. Han blev så på et tidspunkt meget upopulær her i området, og kan derofr ikke vise sig her uden at der er nogen der vil smadre ham, han boede derfor en periode hos sine bedsteforældre, men har de sidste to år boet alene og er bare begyndt at ryge mere og mere indtil nu. Det skal lige siges at han kun er 18 år.

ja jeg har prøve det er nu ved at gå over [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Junior medlem

Geografisk sted: Ringkøbing
det er sku ikke så meget med og ryget meget fed på langt sigt men og ryge rigtig meget hver dag det sku det man bliver skør af så skal man bare tage en pause som mig he he

Medlem

Geografisk sted: Århus
Jeg tror ikke at du kan give hashen skylden alene, oftes er det en masse uheldige sammentræf som kan udløse tvangs tanker/psykose.
Jeg har selv røget dagligt i et par år (gør dog ikke mere) og har aldrig haft den slags problemer.
jeg kender heller ingen! selvom mange af mine venner ryge stort set hele dagen hver eneste dag og har gjort det i mange år. men jeg er samtidig overbevist om at hvis man har anlæg for noget psykisk og ikke har det for godt kan hashen fremskynde processen og gøre det meget værere.

jeg ønsker din ven held og lykke

[ 06 Maj 2003: Besked ændret af: Mr.Weedfield ]

Relativistisk båthorn

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af miss84:
Nu vil jeg gerne have jeres mening; Kan det virkelig være på grund af tjalden??<HR></BLOCKQUOTE>

--->Nej.

Du kan ikke udvikle psykisk sygdom af at ryge hash.
Det er en misforståelse og der findes ikke 1 eneste saglig undersøgelse der indikerer at det kan lade sig gøre.
Tvangstanker kommer af andre årsager. Hash er ikke en af dem.

Om hashrygning kan gøre hans tilstand værre?...well, måske, men det kan også være modsat; at det hjælper.
Han bli'r ihvertfald under ingen omstændigheder 'rask' selvom han stopper.

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg har en nær ven, der er kommet i en psykotisk tilstand af hash alene, og så er jeg ligeglad med, om han måske havde det psykisk dårligt i forvejen, for han var i hvert fald ikke sindssyg før, og han ville heller ikke være det nu, hvis han ikke havde røget hash! Han ringede til mig en dag midt om natten, fordi han var angst for, at han ville dø, hvis han lagde sig til at sove. Han hallucinerer og tror, at han bliver trukket op i stjernerne, og at gulvet er i stand til at få ham til at vælte bagover - uden at være påvirket, selvfølgelig. Det er ikke så ufarligt, som folk vil gøre det til, desværre.

Relativistisk båthorn

Psygoa, al respekt og sympati for din ven, men man kan altså ikke få en sindslidelse af at ryge hash.
Man kan sagtens få en psykose. Men det er ikke det samme.

At hallucinere og tro man vil dø, er meget muligt at opnå i en psykose. Men i en rask person vil det _altid_ gå over igen efter max nogle få uger.
En psykose kan sagtens virke dramatisk og også være dramatisk. Det skal bestemt ikke undervurderes (men heller ikke overvurderes). Men til forskel fra en sindslidelse, så går den altid over igen (også selvom man fortsætter med at ryge)

En sindslidelse derimod, er permanent og går aldrig over igen.
Nogle kan lindres med medicin, men tilstanden er kronisk (stopper de med medicin får de tilbagefald)

Forskellen er vigtig og der bli'r skam forsket meget i det. Hvorfor bli'r folk sindssyge? Hvad er årsagen?
2 ting kan gi' sindslidelse:
#1: en biologisk årsag (det kan være noget genetisk arveligt, eller stråling/anden ydre påvirkning, man har været udsat for).
#2: en social prægning (hvis man er opvokset i et land med tortur feks, eller er blevet mishandlet gennem lang tid).

Her er det også vigtigt at forstå at det er en glidene overgang fra syg til rask. Der er ikke en bestemt tærskel, hvor man kan sige "NU er du syg, NU er du rask".
I virkeligheden er vi alle både sindssyge og raske på samme tid, det er bare i forskellige grader til en af siderne.
Og det er her psykosen kommer ind i billedet, for den er 'momentan sindssyge'. Altså et midlertidigt udslag til en af siderne. Dvs det kan være ligeså slemt som en sindslidelse, men stadig uden at være en sindslidelse.

En psykose er når hjernen er 'normal', men bare i Ubalance.
En sindslidelse er når hjernen ikke er 'normal', selv når den er i balance.
Da hash ikke kan gi' hjerneskade, kan det heller ikke gøre din hjerne 'Unormal' og dermed ikke gi' sindslidelse.
Men psykose: ja. ...men det kan man også få af at føde børn (under en fødselspsykose kan en mor finde på at slå sine børn ihjel, så det er skam alvorligt nok) ... eller af stærk smerte (hovedpine feks kan i værste fald drive folk til selvmord)

Tvangstanker (eller OCD som det korrekt hedder) som der bli'r spurgt konkret til, er normalt en medfødt tilstand, som dog også kan være afhængig af opvækst. Omkring halvdelen (lidt under er det vist) kan hjælpes en anelse med medicin, men ellers kan man ikke gøre ret meget. Kognitiv terapi kan også ha' visse effekter. Men det er ikke en tilstand man kan få kronisk af at ryge hash (men under en psykose kan man selvfølgelig godt få symptomer der ligner)

Hvis din ven er 'rigtig' sindssyg, så ville det være slået igennem før eller siden _Uanset_ om han røg hash eller ej.
Hvis det er en psykose han har fået, så går det _helt sikkert_ over igen med tiden (hvis i passer på ham så han ikke gør dumme ting selvfølgelig).
Alle kan få psykose af hash rygning, uden undtagelse, men ingen kan blive kronisk sindssyg.

Når miss84's vens psykiater si'r som han gør, kan der være 2 grunde; for det første er det måske for bedre at se om der er tale om en psykose (eller måske 'pubertetsbesvær' og ungdomsproblemer) eller rigtig kronisk tilstand og det kan han først rigtigt se når vennen ikke ryger hash. For det andet er det helt sikkert også fordi hash kan forstærke problemerne vennen måske har (feks fastholde negative destruktive vaner og omgangskreds) hvis han ryger af de forkerte årsager (vi er helt enige i at hash/narko ikke er legetøj)

Psygoa, jeg er ikke ude på at sige det med din ven ikke er alvorligt nok, for det kan det sagtens være. Men man bli'r altså ikke kronisk sindssyg af hashrygning (det kan sagtens være skadeligt, men ret skal være ret: hash _skaber_ ikke 'rigtig' sindssyge).

Junior medlem
Brugeravatar

Hash kan skade en, jeg havde en ven der fik alvorlige problemer på grund af det.
Til forskel fra alkohol så dræber hash ikke hjernecellerne, men hashen bedøver istedet, problemet er bare at hvis man ryger nok over længere tid er en risiko for at de aldrig vågner op igen. Ham vennen da han stoppede med hashen, var han ikke i stand til at tale kun mumle uforståelige ting, først efter to års behandling kan man føre en nogenlunde normal samtale med ham.
Så der er ikke nogen der skal komme til mig og sige at hash ikke er skadeligt!!!! [img]images/smiles/icon_mad.gif[/img]

Junior medlem

Geografisk sted: Denmark
Ja jeg tror ik hash er det eneste der skal til Jeg kender 1 Som fik en Psykose Men han havde også problemer med familien. Mvh Mazza.

Medlem

Geografisk sted: Månen
Ja hash er noget LORT,... men jeg elsker sgu den lille klump aligevel!

Desuden er alkohol ikke en skid bedre!

Medlem

Geografisk sted: Aalborg
Der er noget galt med én, hvis man ikke får diverse halv- og helpsykotiske idéer og forestillinger som følge af at bruge cannabis.

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Jeg synes det her topic vrimler med selvopfundne teorier. Der er aldrig nogensinde påvist nogen former for hjerneskader ved brug af hash EVER.
Der findes en velbeskrevet, men sjælden, psykotisk reaktion på længerevarende hashrygning ("hashpsykose"). Dette er dog ikke farligt, og går over af sig selv igen, selv om det kan være utroligt ubehageligt.
JEL, du gentager meget af medicinalindustriens holdninger, som IKKE er videnskabelige sandheder, men derimod subjektive holdninger. Mange psykologer og terapeuter mener at (næsten) al sindslidelse kan helbredes idet den bunder i uforløste traumer eller lignende i det underbevidste. Medicinalindustrien er dog ikke interesseret i dette, da de tjener utroligt mange penge på at medicin til at undertrykke symptomerne med - (til tider) ret nasty, afhængighedsskabende stoffer. Jeg er ked af at det er sådan, men sådan er realiteterne nu engang [img]images/smiles/icon_sad.gif[/img]

Junior medlem

Geografisk sted: Danmark
Okay... Det vil altså sige at hjernecellerne ikk vågner igen ?? Men med et overdrevet forbrug af alkohol må man jo så få sine hjerneceller til at dø endnu hurtigere og dermed hurtigere ikk kan tale... [img]images/smiles/icon_eek.gif[/img]

Relativistisk båthorn

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Halløj:
Der er aldrig nogensinde påvist nogen former for hjerneskader ved brug af hash EVER.
Der findes en velbeskrevet, men sjælden, psykotisk reaktion på længerevarende hashrygning ("hashpsykose"). Dette er dog ikke farligt, og går over af sig selv igen, selv om det kan være utroligt ubehageligt.
<HR></BLOCKQUOTE>

Alt det her er jeg fuldstændig enig i, og det er også det jeg selv mener jeg si'r [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Halløj:
JEL, du gentager meget af medicinalindustriens holdninger, som IKKE er videnskabelige sandheder, men derimod subjektive holdninger.<HR></BLOCKQUOTE>

Jeg påstår skam ikke jeg kender sandheden, jeg si'r bare hvad jeg mener og tror er rigtigt. Hvis medicinal-industrien si'r detsamme som mig, så er det dem der efter-aber, og ikke omvendt. Jeg får ingen penge eller noget som helst andet ud af at skrive her. Jeg skriver min ærlige og helt personlige mening og intet andet. Jeg repræsenterer ingen andre end migselv.
Det vil jeg godt lige slå _helt_ fast. Hvis jeg si'r jeg mener x=x, så er det 100 procent fordi _jeg mener_ x=x, og _ikke_ fordi jeg tjener noget på at sige x=x.
Jeg har ingen falske motiver med at skrive her. Jeg føler mig hjemme på psy, og så ka' du ellers ta' din medicinal-industri og stikke op hvor solen ikke skinner [img]images/smiles/icon_mad.gif[/img] For jeg har intet med den at gøre.

Mange psykologer og terapeuter mener at (næsten) al sindslidelse kan helbredes idet den bunder i uforløste traumer eller lignende i det underbevidste.<HR></BLOCKQUOTE>

Well, det ka' jeg så fortælle dig at jeg _ikke_ tror på.
Bevares, der er altid nogle der falder i den kategori, men at fejl i hjernen har konsekvenser er skam bevist mange gange over igen, så det ka' der slet ikke være tvivl om.

Feks demens er en sindslidelse som kun ka' forklares gennem at hjernen fejler. Er du Uenig med mig i det?
Eller hvad med skizofreni? Mener du det kommer alene af en dårlig opvækst?
Eller Tourettes syndrom? Det er man på trapperne til at finde genet til. Så hvordan ka' det være et Uforløst traume i underbevidstheden?
Undskyld jeg taler lidt groft ligenu, men det pisser mig faktisk af at du nærmest beskylder mig for at være en luret spekulant fra medicinal-industrien, og samtidig at du bestrider medicinske facts og faktisk reducerer alle sindslidende til en flok traume-ramte der bare har brug for at tale lidt med en sød psykolog.
Jeg vil, arrogant eller højrøvet eller whatever, men jeg vil anbefale du læser lidt op på hvad sindslidelse egentlig er.

Medicinalindustrien er dog ikke interesseret i dette, da de tjener utroligt mange penge på at medicin til at undertrykke symptomerne med - (til tider) ret nasty, afhængighedsskabende stoffer. Jeg er ked af at det er sådan, men sådan er realiteterne nu engang [img]images/smiles/icon_sad.gif[/img]<HR></BLOCKQUOTE>

Jeg er imod kapitalisme på områder hvor det drejer sig om sundhed, så tro ikke jeg sympatiserer med medicinal-giganterne. Jeg synes det er grotesk at penge kommer før menneskeliv. Nogle af deres produkter er såmænd gavnlige nok for nogle, men jeg så gerne at ingen tjente penge på andres sygdom.
Medicinen er ikke det onde, det er kapital-interesserne der er blandet ind i det, og det har jeg bare sagt HELE TIDEN [img]images/smiles/icon_rolleyes.gif[/img]

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af JEL:
Jeg skriver min ærlige og helt personlige mening og intet andet. Jeg repræsenterer ingen andre end migselv.<HR></BLOCKQUOTE>

Det var ikke det jeg mente, jeg er ked af at vi har misforstået hinanden. Min pointe er at du, ligesom mange psykiatere, måske lige lovligt ukritisk har accepteret medicinalindustriens "version" af sagen.
Jeg tror bestemt ikke du på nogen måde har interesse i at videregive løgne, jeg er ikke i tvivl om at det er 100% dine egne meninger du kommer med, også i kraft af at jeg er enig i langt det meste du skriver, og synes du har noget velovervejede standpunkter.

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af JEL:
Feks demens er en sindslidelse som kun ka' forklares gennem at hjernen fejler. Er du Uenig med mig i det?
Eller hvad med skizofreni? Mener du det kommer alene af en dårlig opvækst?
Eller Tourettes syndrom? Det er man på trapperne til at finde genet til. Så hvordan ka' det være et Uforløst traume i underbevidstheden?
<HR></BLOCKQUOTE>

Da jeg sagde sindslidelse tænkte jeg på tvangstanker, som emnet handler om, og andre typer lidelser der ikke bunder i at hjernen er "gået i stykker" på biologisk niveau. Det er klart at forskellige former for hjerneskader kan give udslag i sindslidelse, som en psykolog ikke kan kurere.
Mht. skizofreni så har jeg læst grundlæggende psykologi samt den indre rejse af stanislav grof, og det er nok også dette der har formet min holdning. Jeg tror at "sygdomme" som netop fx. skizofreni (hvor en person lukker af for omverdenen og trækker sig ind i sin egen fantasiverden) i mange (hvis ikke alle) tilfælde skyldes opvækstmiljøet eller traumatiske oplevelser.
Ud fra dette synspunkt finder jeg det forkasteligt at man blot giver folk med denne lidelse medicin der får hjernen ned på lavt blus, således at symptomerne mindskes - for en stund.

Du må undskylde, hvis min sidste post var lige lovlig aggresiv, min vrede er mere rettet mod et menneskesyn jeg ikke bryder mig om, end dig. Du var blot budbringeren der bragte mit sind i kog [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Relativistisk båthorn

@Halløj; Jeg vil også godt selv lige undskylde at jeg var sådan ude med riven.
Jeg overfortolkede din post, ka' jeg godt se når jeg læser den igen nu. Så du må undskylde jeg flippede sådan ud [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
Da jeg sagde sindslidelse tænkte jeg på tvangstanker, som emnet handler om, og andre typer lidelser der ikke bunder i at hjernen er "gået i stykker" på biologisk niveau.

Hvis det var opvækst der skabte tvangstanker og skizofreni, så ville tilstandende ikke være så ens på tværs af folkeslag, kulturer og livsstil, som de er. Så ville de være langt mere socialt og kulturelt betingede.

Så kommer Groff med sin fødselsteori, og forsøger at forklare ligheden ad den vej, men den synes jeg umiddelbart virker lidt for søgt. Men jeg har dog kun overfladisk kendskab til hans teorier, så jeg vil helst ikke sige for meget om dem. Men han er ikke umiddelbart så meget min kop the.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]