MethylOle aka bling bling skrev:
Ved selvfølgelig ik om det passer, men jeg tror næsten ik du kan finde én stofmisbuger eller narkoman som ik er startet med at ryge hash. Ikke at der er direkte vej videre, men der er ihvertfald en større sandsynlighed for at du ender som bruger af andre stoffer, hvis du ryger hash, i forhold til folk som ikke ryger hash. -Kan i gi mig ret i det??
Hvor mange herinde på psychedelia startede på et andet rusmiddel end hash?? -Det ku da være ret interessant at høre. Ik mig ihvertfald.
I så fald at folk primært er startet med at ryge hash, så må der da også være noget om det..?
Hvis man skal forstå problemstillingen med "gateway stoffer", så skal man pinedød også forstå forskellen mellem korrelation (samvariation) og kausalitet (årsagssammenhæng).
Det, der skaber korrelation mellem hash og heroin, er at stort set alle heroinmisbrugere også har et aktuelt eller tidligere forbrug af hash. Det afgørende er her, om det så er hashen der er årsag til det efterfølgende heroinmisbrug?
Her er det vigtigste nok at forstå, at selv om alle heroinbrugere har brugt hash, så har alle hashbrugere ikke brugt heroin. Langt hen ad vejen er et hashforbrug dårlig til at forudsige om personen bliver heroinmisbruger.
Sandsynligheden for at foretage denne forudsigelse stiger givetvis, hvis personen p.t. har et hashmisbrug - for så har vedkommende bevist, at han er parat til at misbruge stoffer. Altså, misbruges ét stof, så er det også nærliggende at et andet stof kan misbruges. Jeg kender dog ingen tal her

Jeg startede min rusmiddelkarriere med alkohol, derefter cigaretter og lidt sporadisk hash i min ungdom. Er ikke afhængig af noget af det i dag og har heller ikke været det