Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 14:41


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 27 nov 2006 10:50 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 aug 2005 12:42
Indlæg: 107
Geografisk sted: Ude i Hampen
Danske unge Europarekord i overdoser

13 procent af alle dødsfald blandt danskere under 40 år kan relateres til narko. Danske misbrugere har et betydeligt blandingsmisbrug, siger misbrugsekspert

/ritzau/ - 03:00 - 27. nov. 2006
Senest opdateret - 09:45 - 27. nov. 2006


Mere end hver tiende dødsfald blandt danskere mellem 15-40 år kan relateres til narkotika. Det viser årsrapporten fra EU's Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug, EONN.

Narkomisbrug er skyld i 13 procent af unge danskeres død, og det placerer Danmark på en klar førsteplads blandt de 28 europæiske lande i undersøgelsen. Det er næsten tre gange så højt som i Sverige, hvor godt fem procent af alle dødsfald i aldersgruppen er forårsaget af misbrug. Gennemsnittet i Europa ligger på tre procent.

I 2004, hvor tallene er opgjort, døde 89 personer pr. en million danskere mellem 15 og 39 år af en overdosis. I Sverige, Norge og Finland var det tilsvarende tal på henholdsvis 29, 79 og 46.

I alt døde 275 danskere i 2004 af narkomisbrug. Det svarer til en stigning på hele 240 procent i forhold til 1990, hvor 115 danskere døde af narkotika.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... 246969.ece


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 nov 2006 13:24 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 sep 2002 01:01
Indlæg: 341
Geografisk sted: spatielt promiskuøs
Citat:
I alt døde 275 danskere i 2004 af narkomisbrug. Det svarer til en stigning på hele 240 procent i forhold til 1990, hvor 115 danskere døde af narkotika.


Fin procentregning der, prøv med 140 i stedet - det er dog stadig en hel del og får en til at tænke på om det er reelt eller om de monstro har ændret på opgørelsesmetoden.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 nov 2006 14:03 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 13 mar 2005 22:09
Indlæg: 654
Geografisk sted: Chosŏn Minjujuŭi Inmin Konghwaguk
Jeg tror nul og niks på det der...
Når et enkelt tilfælde bliver blæst op til så enorm en ting i alle medier, så nægter jeg at tro det kan ske så mange gange uden "nogen" lægger mærke til det..

Idag læste jeg i metroexpress, tror jeg det var, at 235 danskere er blevet dræbt i trafikken i år.. Er der virkelig flere der dør af en od? Næppe..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 nov 2006 18:29 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 apr 2006 23:08
Indlæg: 22
Hvad med alkohol? Svjv dør der hvert år 800+ danskere fra 13-29 af alkoholoverdoser. Det hører man ikke så meget om i æteren. :?:

Jeg synes nu artiklen ser meget troværdig ud. Jeg tror størstedelen af dødsfaldene skyldes heroin. Altså hjemløse stiknarkomaner, der konstant leder desperat efter det næste fix.


Senest rettet af Periwinkle 27 nov 2006 19:09, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 nov 2006 18:31 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2752
Ja, så er det konkluderet. Danmarks unge er simpelthen de dummeste i hele Europa! :P Når man tager i betragtning hvor let det er at anskaffe sig stoffer i resten af Europa, er det da betænkeligt, at netop Dk sku ligge så højt på listen.

Det er vel en smule tragisk, men jeg synes nu nærmere de skulle skrive artikler om tobaks- og alkoholrelaterede dødsfald. Det er som om det er et kæmpe tabu selvom der dør mange af det. Men straks når en enkelt dratter op pga narko, skal det blæses op i monstrøse proportioner.

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 nov 2006 21:47 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 sep 2002 01:01
Indlæg: 341
Geografisk sted: spatielt promiskuøs
http://ar2006.emcdda.europa.eu/da/page001-da.html

Det burde være ovenstående rapport de henviser til, men jeg kan ikke finde de tal nogen steder deri. Til gengæld står der mange andre interessante ting. I det hele taget er den hjemmeside vist lidt af en guldgrube af information (jeg har dog egentlig ikke rigtig tid til at kigge på det lige nu)

En anden rapport fra siden viser at antallet af narkorelaterede dødsfald i DK er steget fra mellem 100-150 pr. år op igennem 80´erne og 90´erne til ca. 250 pr. år. fra 1994. Det er dog ikke alle disse dødsfald der er resultat af overdosis, nogle skyldes narkorelaterede ulykker og sygdomme (i 2003 var 198 ud af 245 dødsfald forårsaget af forgiftning). Desuden interessant at se at det ikke er de helt unge der OD´er, andelen af unge under 25 er kun 6,7% (iøvrigt den laveste andel i EU, i Rumænien er den 80%!). Gennemsnitsalderen for de afdøde ligger vist omkring de 33.

Der er også opgørelser over hvilke stoffer de er døde af, men jeg har som sagt ikke lige tid til at se på det, så det må I selv klare :)

Som udgangspunkt tror jeg iøvrigt, at det som regel er mest korrekt at gå ud fra at alt hvad der står i EB er løgn...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 nov 2006 21:59 
Offline
In our memories
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 okt 2000 01:01
Indlæg: 7066
Geografisk sted: København
Face it... Danmark er lamfighter-land nummer ét! :P


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 nov 2006 22:08 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 sep 2004 18:34
Indlæg: 585
Geografisk sted: Beebob - Bob-bob-bob-bee
De kan vel for helvede da ikke bare blive ved med at se den anden vej og udstille det som "narko" og alle deres andre skræmmebilleder. Det er jo lige til at græde over! Hvis de nu virkeligt syntes at udviklingen er så trist, ja, hvad så med rent faktisk at gøre noget ved det? Jeg mener medierne bærer det største ansvar i denne sag. Det er dem der når ungdommen i første omgang, hvor det nok virker, men også næste gang hvor de har prøvet at ryge hash i snart et år og begynder at vrænge ad tidsskrifterne.. det er sku da trist. På visse punkter er vi stadig i 50'erne, men på den anden side vile det jo være naivt at forvente en revolution af menneskeheden.

Kan man som avis ikke snart tage det næste skridt og skrive "Hvornår gør vi noget?" og samtidig nævne eksempler på narkotikalovgivninger der går i ANDRE retninger end denne såkaldte "forbrugerbeskyttelse"..

Eller skal jeg bare give op og håbe på at mine børnebørns børn vil opleve det?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 nov 2006 20:26 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 jun 2006 16:34
Indlæg: 552
Geografisk sted: I de tusind landes sø
Jeg hørte en dame som blev interviewet i radioen, hun kaldte undersøgelsen direkte uholdbar, da der var meget stor forskel på hvordan der er ført statestik i de forskellige lande, og endvidere stor forskel på hvad der skulle være af forholdsregler for at kunne kalde dødsfaldet for en OD.

Det virker sgu mest af alt som en go overskrift, og hvad jeg plejer at kalde luderjournalistik.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 nov 2006 11:53 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 sep 2002 01:01
Indlæg: 341
Geografisk sted: spatielt promiskuøs
Citat:
Danske unge Europarekord i overdoser


Ja, der er sandsynligvis intet i den overskrift der holder:

- Der er ikke tale om unge (med mindre man mener at alle under 40 er unge)
- Det er ikke muligt at sammenligne på tværs af lande
- Det er ikke alle dødsfaldene der skyldes overdoser

Fremragende journalistik :D


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team