Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 00:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!

Jeg ved godt at det er diskuteret en del gange før, og nu så jeg lige at "Christiania" debatten også drejede sig derover i, så jeg tænkte, så lad os da lige få en legalisations debat.

<UL TYPE=SQUARE>

<LI>Synes i det skal være lovligt ?

<LI>Hvorfor/hvorfor ikke ?

<LI>Hvordan tror i man ville kunne få det lovliggjort ?

<LI>Tror i det ville ændre samfundet og menneskers brug af stoffer, jeg mener ville der fx. ske en faldning i alkohol forbruget (jeg mener også at i holland så er der ikke særligt mange narkomaner) ?

</UL>

Lige nu er jeg ikke helt frisk nok til at skrive et længere foredrag, men det skal nok komme [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

/Jens Chr.

Dedikeret medlem

Jeg er virkelig ambivalent på det område, for på den ene side tror jeg ikke at vores amfund har brug for endnu et lovligt rusmiddel, ligesom alkohol, da jeg tror at der bare er endnu flere som vil falde misbrugen

Men på den anden side, ser jeg en fordel ved legaliseringen i form af at den efterhånden hærdede organiseret kriminalitet, som foregår omkring salg af hash, ville blive udryddet. Det er vidst ingen hemmelighed, at det er rockerne som står for mange af handlerne med salg af hash, her i Danmark, og de bruger ikke altid fine metoder til at drive deres erhverv..

Jeg tror politikerne har den holdning "Nu har vi én gang ulovliggjort stoffet, og så kan vi ikke bare gøre det lovligt igen".. Jeg tror der skal ske noget meget ekstraordinært inden for vores nuværende samfunds politik, før vi ser noget i retning af fuld lovliggørelse af hash..

Men jeg kan så fortælle at jeg var til et foredrag med Henrik Rinddom, og han sagde faktisk at han ikke kunne sige hvad der var mest skadeligt af hash eller alkhol, det lød faktisk som om han mente at hash var mindre skadeligt end alkohol, og det havde jeg godt nok ikke forventet fra ham ! Han var faktisk også lige ambivalent på området, men det er da altid noget at han ikke bare afviser det, som de fleste af vores politikere gør..

Medlem

Geografisk sted: Jylland
Jeg er helt klart for en legalisering - til brug af voksne og ansvarlige mennesker!

Desværre kan man ikke helt lave love efter sådan en blød sætning som den ovenfor, så man bliver nødt til at specificere hvad man mener med voksne og ansvarlige mennesker.

Og så bliver det svært, for efter min mening er det noget der går på tværs af alder, så man kan ikke bare sætte aldersgrænse på f.eks. 20 - der findes ansvarlige 18-årige og uansvarlige 22-årige.

Dog vil jeg mene der er større sandsynlighed for at finde en ansvarlig 22-årig.

Dette problem med ansvarlighed findes jo ikke kun mht legalisering af MJ, vi har det samme problem i trafikken. Derfor ville jeg umiddelbart foreslå at man hugger ideen med et kørekort og 18-års aldersgrænse derfra. Sådan at man skal være 18 OG have bestået en prøve, der omhandler hvad det indebærer at indtage cannabis for lovligt at kunne gøre det.

At jeg ikke bare vil legalisere det fuldstændigt er fordi jeg ikke tror på det smarte i at beruse sig, så længe hjernen er i rivende udvikling (dette gælder alle rusmidler, også alkohol).

Apex

Medlem

@jensus - mon ikka man kan få cannabis ind under samme regler som gælder for grøntsager? Så vidt jeg ved er det jo ikke ulovligt at dyrke sine egne økologiske grøntsager, så længe det er til eget brug og man iøvrigt ikke sælger af dem (så skal man jo betale skat).

Jeg ved faktisk ikke hvordan det ligger med at dyrke tobak.. Hmm, men man må ikke hjemmebrænde, vel?

Under alle omstændigheder er jeg da for at hjemmedyrkning skal være lovligt [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

[tilføjelse] Det er for min skyld ok, hvis der kommer skat på salg af cannabis, i stil med tobak eller alkohol. Måske med undtagelse af til medicinsk brug.

Apex

[ 16 Marts 2003: Besked ændret af: Apex ]

Insane psychedelia user!

@Apex: Meget reelt forslag at smide det ind under grønsager.

Mht. til tobak, det er jo ikke noget som man bare lige laver selv. Hvis du bare røg nogle tørrede blade fra planten, så ville du højest sansynlig få en stærk hallucinogen rus, det gjorde indianerne som oprindeligt brugte planten i hvertfald. Jeg ved ikke hvordan producenterne behandlerne planten, men jeg tror det er en længere procces.

Medlem

@Jensus - ifølge denne artikel dk-flygtningelejre er der i hvert fald tidligere dyrket tobak herhjemme, så voldsomt kompliceret er det vel ikke. Jeg var nu også af den opfattelse at cigarer mere eller mindre bare var rullede tobaksblade. Men hvad ved jeg, er ikke tobaks-ryger.

For nu at komme tilbage til emnet, så fandt jeg lige en oversigt over reglerne i Holland, til sammenligning. Samme sted er der link til beskrivelse af de nuværende danske regler.

Apex

Junior medlem

Geografisk sted: KBH.
Jeg mener helt sikkert at hash bør være legalt, faktisk er jeg af den overbevisning at alle stoffer skulle legaliseres i en eller anden form.

Det primære argumnet er, at man ved at afkriminalisere stoffer også afmystificerer stoffet og afkriminalisere og integrerer de mennesker der bruger stoffet i samfundet. I dag er der ikke noget der betegner samfundets bund som et heroinvrag i en rendesten eller en fordrukken bums. Det er den slags mennesker som ingen rigtig bryder sig om - for de er ikke en del af det etablerede samfund. Deres problemer er i meget høj grad bundet til netop det forhold, for hvis ingen har en forståelse for deres situation, så er ingen villige til at hjælpe eller ændre på situationen.

Den næste grund er "skråplan"-argumentet. Der er mange der siger at hash er starten på en løbebane frem mod stærkere stoffer (smøger er påvist til at have denne effekt!!). Jeg mener ikke at en substans i sig selv fører noget forhold til andre substanser med sig. Jeg mener kun at Hash har noget at gøre med amfetamin i det omfang at det forhandles (og derfor cirkulerer) i de samme kredse. Spørgsmålet om skråplan er altså, i mine øjne, mere et socialt spørgsmål end et kemisk/biologisk/etc.
Hvis man adskilte stofferne, så var der ikke længere nogen sammenhæng mellem de forskellige stoffer, og brug af et stof ville ikke føre til noget skråplan. Hvis man for eksempel røg sine fede på en cofeeshop/cafe-ting, så kunne man sælge andre stoffer fra apoteket med alle de fordele det ville medføre (rene stoffer, rene redskaber, rene omgivelser, adgang til vand og kyndig vejledning - find selv på flere).

Det sidste er at afkriminalisering af stoffer ville flytte indtægterne fra stoffer fra det kriminelle miljø (hvor det kommer de få til gode) over i et offentligt regi (hvor det i højere grad ville komme alle til gode).
Det er jo faktum, at når noget er ulovligt stiger prisen, der er mange mellemhandlere og høj risiko. Hvis det blev legalt og nationaliseret, så ville indtægterne på bare hash være store nok til at man ville kunne lave gode kampagner om respekt og forståelse for stoffer.

Jeg ville gerne høre hvorfor det skal være ulovligt - og jeg vil også gerne frabede mig psykosediskussionen. For hvis vores lovgivning skulle baseres på sundhed, så vil et forbud mod biler, smøger, alkohol, olieforbrug, kaffe, etc. være en mere relevant diskussion.

Mht. dyrkning så synes jeg det er fint at lade forholdet være ligesom med grøntsager, og det er jo tilladt at brygge sin egen øl/mjød/vin så længe det er til eget brug (det er i hvert fald hvad jeg har forstået...)

Insane psychedelia user!

Jamen hvad med det økonomiske aspekt? Hvis det blev lovligt, tror i så ikke at det ville blive en statsreguleret substans, som ville blive beskattet ? Tror i ikke at hjemmedyrkning ville forblive forbudt, uden en eller anden tilladelse fra staten ?

Medlem

Geografisk sted: Danmark
har ikke lige friskhed nok til at tale om canabislegalisering lige nu.. men vil blande mig i debatten senere. MHT tobak kan jeg lige indskyde at der findes to tyber tobaksplante hvoraf den ene har en mild hallucinogen effekt. Denn plante røg indianerne men erupæerne syns åbenbart ikke at den var fed eller et eller andet, de to i hvert fald ikke noget med hjem og der har siden været inført forbud mod den anden tybe tobak i usa tror jeg nok. men de droppede vit reglen fordi den var for svær at administrere pga de to planters store lighed... Min personlige teori er foresten at indianerne fuppede eruopæerne til at ryge fake tobakken og selv guffede den nice med halluer [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Junior medlem

Som der er en der siger så passer, det at der ikk er så mange narkomaner i Holland...
Jeg går fuldt ud ind for at hash bliver lovligt oxo hjemme dyrkning.....

FREE WEED!!!!

Medlem

priserne i holland ligger en lille smugle over staden priser men der får du jo også en hygom coffeshop med musik og sårn med i købet [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Medlem

Geografisk sted: Gnyflandia
Har ikke tid til at skrive meget lige nu, Men jeg er helt klart for legalisering.. Princippet at andre mennesker bestemmer hvad jeg må og ikke må bryder jeg mig ikke om.. Fordi nogen mennesker ikke kan lide det er det ikke ensbetydende med at jeg heller ikke må!! Alkohol er bevist langt farligere end hash, men det er lovligt, så hvorfor ikke hash?? Det ville samtidig eliminere mange kriminelle aspekter m.h.t til hash..

Det eneste negative jeg kan finde er netop om staten vil gøre som de plejer og putte en helvedes masse afgifter på.. For så vil man stadigvæk gå til sin lokale rocker-pusher i stedet for kaffe-baren hvor de kræver 120 kr for et gram stand...

Junior medlem

Geografisk sted: colombia
der kommer et program over dr2 kl. 20:00 iaften, som handler om at hashen skal gives fri.

Junior medlem

JEG SÅ DET, MEN JEG SYNTES IKKE AT DER VAR SÅ MEGET I DET, VIS JEG SÅ DET HELE.
DE KUNNE GODT HAVE SNAKKET MED NOGLE MENNESKER MED FORSKELLIGE SYGEDOMME DER KUNNE HAVE FORTALT LIDT OM DERES LIV.. [img]images/smiles/icon_redface.gif[/img]

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]