Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jun 2025 17:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg er netop blevet tilbudt en salvia divinorum-stikling. Men jeg er lidt i tvivl om, hvilke groforhold, denne plante kræver. Jeg har læst lidt på nettet, men hver side har tilsyneladende forskellige grovejledninger. :?

Er der nogle her, der har erfaringer med at gro denne plante? Hvilken type lys kræver de, hvor tit skal de sprøjtes med vand, og hvilket gromedie er at foretrække?

Gerne et hurtigt easy-setup, der opfylder alle plantens livsbetingelser. Jeg skal svare tilbage snarest muligt.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
jeg fik dræbt min dengang jeg havde en. Jeg vil umiddelbart tro at det bedste med hensyn til fugtighed er at give den en lukket beholder som får tilført jævnlige forsyninger af frisk ilt. Det er dog rent gætværk, men min egen erfaring siger mig at det med en forstøver ikke virker godt nok. Dog siger rygtet også at det burde være muligt at afklimatisere den mere eller mindre. Uanset så held og lykke (og sig endelig til hvis det lykkes i en sådan grad at du får stiklinger du vil bytte)

Titel:
Junior medlem

Jeg har haft en i et stykke tid nu, og jeg syntes ikke at det er så svært som folk siger.

Den skal stå med et glas eller lign. over sig til at starte med så fugtigheden nærmer sig 100%. Når først planten har vænnet sig fuldstændigt til de nye forhold, kan man lige så stille vænne den til alm. luftfugtighed, ved at starte med at give den 1 time uden glas, og så 2 timer den følgende dag osv. Derefter er det en god ide at sprøjte den med forstøvet vand så tit så muligt.

Det vigtigste af alt er at den overhovedet ikke må få direkte sol.

Jeg har brugt en speciel jordblanding, men min erfaring er at alm. pottemuld ville have været bedre.

En af mine venner har også haft en, som han plantede i alm. pottemuld, og lod stå i et solbeskinnet vindue. Den voksede mange gange hurtigere end min hvorefter den ligepludseligt døde efter ca. 2 månder. Sandsynligvis pga. sollyset.

Håber det kan hjælpe :wink:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jo tak! :)

Hvis jeg overvejer at gro den i et rum, hvor der ikke er en kilde til sollys, kræver det så ikke, at jeg alligevel investerer i noget kunstigt lys? Og hvordan sørger jeg så for, at den ikke får direkte lys?

Titel:
Psychedelia Sponsor

Divinorum kan godt tåle direkte sollys, den har det bare ikke godt af det konstant. Normalt priklemuld er fint, både til at gro i og til at plante stiklinger i. (et dyb i rodhormon er en god ting inden prikling) Jeg kender også til en Divinorum, der øjeblikket gror fint på en dansk mark.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
Udendørsdyrkning? Har den stået der vinteren over ligefrem, eller er det for at forklarer at den kan klarer sollys?

Titel:
Psychedelia Sponsor

Nej den har ikke stået vinteren over, jeg tror ikke den kan klare selv det mindste frost. Men ellers kan det fint klare sig udendørs. Tricket er så at tage et par stiklinger indendørs om vinteren og plante dem ud igen når nattefrosten er ovre.

Titel:
Psychedelia Sponsor

Iøvrigt: Salvia Divinorum kan ikke tåle frost :-( Selv en lille smule over kort tid dræber planten med det samme. Så det sørgelige resultat i dag hos 'en af mine venner' efter årets første nattefrost...

Titel:
Dedikeret medlem

Mht. kommentaren om, at planten godt kan tåle direkte sollys, så skulle jeg mene, at det ikke helt er rigtigt. Vedkommende som jeg købte min plante af sagde, at planten fuldstændig krøllede sammen efter blot en time i lyst. Den må derimod godt stå i en vindueskarm og få indirekte sollys - så længe solen ikke står lige på.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Jeg tror ikke at sollys er den direkte årsag til at den krøller sammen men mere det fact at den ikke ka holde på vandet pga. varmen, det er derfor man udsætter den for høj fugtighed, sådan er det generelt med urteagtige stiklinger!

Hvordan går det forresten med planten kjær?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

ZlazkeFrø skrev:
Jeg tror ikke at sollys er den direkte årsag til at den krøller sammen men mere det fact at den ikke ka holde på vandet pga. varmen, det er derfor man udsætter den for høj fugtighed, sådan er det generelt med urteagtige stiklinger!

Hvordan går det forresten med planten kjær?

Jeg fik desværre ikke fat i den alligevel. Men jeg leder da på nettet efter nogle nu. ;)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Beebob - Bob-bob-bob-bee
Jeg vil da give dig fuldstændigt ret zlazkefrø i at det jo kunne være at for meget sollys ikke findes, men må stadig holde fast i at det er en plante fra regnskoven, som lever i de nedre lag og derfor ikke er vandt til spor meget sol ud klarer sig helt fint uden, da det er hvad den har tilpasset sig til. Jeg tror såmænd blot at den gradvist skal tilvænnes og ikke bare kan "kastes" ud i det :)

..nogen der sagde kveolant? :wink:

Titel:
Psychedelia Sponsor

Salvia er en kultigen fra Oaxaca i det sydlige Mexico. Det er en bjergrig region med dybe kløfter og meget varieret planteliv.
Der skal nok være regnskov, i lavlandene men så vidt jeg ved lever Mazatecerne i højland og finder både deres calea, psylloer og salvia i højderne - og altså ikke i regnskov.

- se det er kværuleren :-)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg tror jeg har en ide men kan stdaig ikke helt sætte mig ind i det... Hvad er en kveolant?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

tror at det er med æ så-- det er en der absolut lige skal kvæolere - irettesætte, indsætte enge pointer til sidst - lidt som at få det sidste ord sagt.

Ja du har ret hanslicht.. det er ikke så lidt enda af en mobbedreng det der!

Længe leve pot og svampe. Længe leve livet.. Også foruden potten og svampenes lange liv. men det her er sku godt :P

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Mht. til jer kvæulanter så vil jeg lige pointere at de salviaplanter vi køber på nettet nok ikke er plukket i naturen men dyrket hydrophonisk i et lab med kunstigt lys over en årrække så mon ikke den har vænnet sig til lidt mere lys end den får i sit naturlige habitat!

At en plante vokser naturligt under nogle forhold betyder jo ikke at den ikke ka drives under andre forhold!

F.eks. er der ikke nogle planter i verden der får mellem 18-24 timers lys men hamp ser nu ud til at have godt af det anyways!!!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jo den her garanteret udviklet sig siden da, men nok overhovedet ikke i lige så høj grad som så mange andre planter. -> Salvia Divinorum er kendt for at have ret svage gener/meget indavl hvilket ikke ligefrem tilgodeser udviklingen og tilpasningsevnen. Nærmere omvendt: Større naturlig mangfoldighed / biologisk variation (med et fint ord biodiversitet) = bedre tilpasningsevne. Frøene skulle ene og alene af denne grund have en så ringe spirringsprocent at det er så godt som umuligt at have med andet end stiklingerne at gøre.

Så nej, bare fordi at cannabis kan lide meget sol i dag betyder det ikke at salvia også kan i morgen. Den er jo også forholdsvist ny i faget som supermoderne toptunet ethnobotanisk mutant :wink:

Og det staves selvfølgelig kværulant og ikke kvæolant eller kveolant og hvad jeg nu ellers har foreslået rundt omkring :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Du har ret mht genetikken... Evolution tager jo som bekendt sin tid :lol:
Men jeg mener nu stadig at en plante taget ud af sit naturlige habitat vil kunne vokse under andre forhold, man gør det konstant i gartneribranchen... Altså planten vokser ved normalt tempo og følger sin normale cyklus under dens normale forhold men ved hjælp af f.eks. lidt ekstra lys er det muligt at speede denne proces lidt... Det kaldes at drive en plante!

Men ja salvia er nok ikke så glad for forandringer både pga. genetikken men også fordi det er en fysisk skrøbelig urteagtig plante!

Der er desværre ingen af os der får helt ret, da det ikke kan opstilles så firkantet.... Det er muligt at drive planten under forhold der fraviger dens naturlige forhold.... Men det er begrænset! :wink:

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Jeg har to salvia planter der trives ganske fortrinligt!

Jeg fik dem som stiklinger for to år siden, og plantede dem, efter de havde sat rødder, i almindelig potter med pottemuld (faktas den billigeste). De blev sat i et nordvendt vindue, hvor de kun fik lidt aftensol, og det virkede til, at de havde det fint det første år, men begyndte så at se afpillede ud. Bladene faldt af, og selvom de holdt sig i live med det vand jeg gav dem, blev de ved med at se syge ud.
Jeg tænkte at de havde suget al nærringen ud af jorden, så jeg skiftede den. Det hjalp et par måneder, men så begyndte de at tabe bladene igen.
Så var det at jeg fik den ide, at det kunne være at de havde brug for større potter. Nogle planter får det bare skidt, når rodnettet støder på pottevæggen, og de ikke kan strække rødderne tilstrækkeligt.
Så jeg købte to store potter og plantede dem om.
Ydermere lavede jeg min egen plantegødning som jeg skriver opskriften på her:

Fyld en spand med frisk plukkede brændenælder og dæk dem med vand.
Læg et låg over, eller en plastikpose, så det er nogenlunde ilttæt.
Nu vil brændenællerne begynde at gære/fermentere. Rør i dem en gang imellem, til de er helt opløste i vandet. Brændenællerne forsvinder nærmest tilsidst.
Hele blandingen lugter ekstremt fælt! Det undrede mig at rådnende planter kunne lugte af svinegødning, men det lugter meget som det gylle der bliver sprøjtet ud på markerne!
Nå, men tilsidst hældes gødningen på en beholder med skruelåg, og man giver sine planter lidt gødning (1:10) hver 14. dag.

Denne gødning, samt mere plads til rødderne, fik mine salvia-planter til at strutte af sundhed, og det gør de stadigvæk (det er over et halvt år siden, at jeg skiftede jord, og lavede gødningen).
De står stadigvæk i et nordvendt vindue og får lidt af aftenlyset om sommeren.

Held og lykke med dine planter Kjær!

Hilsen Fanny

Titel:
Psychedelia Sponsor

Hej Fanny, jeg tror du har helt ret i det med at sørge for masser af plads til rødderne. Jeg er selv blevet ret overrasket over hvor meget SDs rødder fylder - og hvor meget det betyder får væksten når den får plads. Omvendt ser den ud til at være temmelig spartansk mht. gødning og jordtypen er den også ret ligeglad med.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]