Ved ikke om en debat som denne er velkommen her i forummet, men jeg har opfattelsen af, at her kan snakkes om alt i mellem himmel og jord, også ting der ikke er af psykedelisk karakter, så jeg vover forsøget
Hvide Løgne?
Vi mennesker stoler grundlæggende på hinanden. Men hvis vi så pludselig står over for en der ikke taler sandt, kan vi ikke tale med vedkommende. Så bryder vores samfundsrelationer helt sammen.
Vi kender alle ordsprogene..: Fra børn og fulde folk skal man høre sandeheden, eller .....sandheden er ilde hørt. Disse to ordsprog giver os et billede af hvordan vi hver især har det med sandheden. Vi vil den nemlig helst ikke altid! For når den dukker op, bruger vi de ordsprog som undskyldninger, fordi den kommer fra kanter vi ikke kan realitere til eller bryder os om. Er det mon fordi sandheden ofte er forbundet med kritik af et medmenneske, og derfor er en svær situation at håndtere ?
Jeg personligt tror det handler om at vi overskrider nogle grænser især vores egne, når vi må melde ud. En nogen gange overdreven hensynstagen til sin omverden, for os til at være tavse eller gribe til en hvid løgn, fordi vi ikke magter den konfrontation det er et sige sandheden og derved såre et andet menneske.
Men troværdighed er noget af det vigtigste vi har som mennesker. Den mister man jo hvis man bliver taget i at stikke en ret alvorlig løgn, og så mister man også sig selv. En sandhed er altid nemmere at huske end en løgn sige der. Men jeg tror vi alle har prøvet at stikke det man kalder for en lille hvid løgn for at redde sig selv ud af en pinlig situation.
Men hvor går grænsen?
Er det ok at stikke en lille hvid løgn til tider for ikke at komme til at såre et andet menneske??
Er det ok at ringe til chefen og spille syg fordi man trænger til en fridag?
Er det ok at lægge lidt mere på når man skriver en ansøgning til et job feks.?
Er det ok at komme med en hvid løgn til en ven hvis man bare ikke orker at være sammen med denne?
Hvor sætter vi hver især grænserne for hvor en hvid løgn må bruges eller ikke?
Lad os få en debat om det.
DaEvilWitch :twisted: