Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 00:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: Kaledonien
Bummer... [img]images/smiles/icon_sad.gif[/img]

[ http://nyhederne.tv2.dk/nyhed.php3?id=29338 ]
"Tre rene cannabis-"joints" om dagen medfører samme kræftrisiko som rygningen af 20 almindelige cigaretter, oplyser Lungeforeningen i Storbritannien.

Forskere har for organisationen fundet frem til, at hashen indeholder 50 pct. flere kræftfremkaldende stoffer end normal tobak.

Skaderne på helbredet er i det hele taget blevet værre siden 1960'erne, fordi moderne hash har et større indhold af skadelige kemikalier."

Skulle nogen være kompetente til at vurdere denne rapports konklusioner, har jeg fundet frem til den fulde udgave på Den Engelske Lungeforenings site:
http://www.lunguk.org/news/a_smoking_gun.pdf

Medlem

Geografisk sted: københavn
Nedtur!!!

Så stop smøgerne! - jeg skal sgu ikk ah kræft!... men man gør vel ikke altid det mest fornuftige - ku man ikke nedsætte kemikalieindholdet på en éller anden måde?

Ryg skunk det smager også bedre. Der er ingen kemikalier i andet end det gødning de har vokset på.

MVH
Piercer [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Junior medlem

Geografisk sted: Esbjerg
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Piercer:
[B]Ryg skunk det smager også bedre. Der er ingen kemikalier i andet end det gødning de har vokset på.

]<HR></BLOCKQUOTE>

Amen Brother !!

Medlem

Geografisk sted: En lille sivhytte i Peru
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>
"Tre rene cannabis-"joints" om dagen medfører samme kræftrisiko som rygningen af 20 almindelige cigaretter, oplyser Lungeforeningen i Storbritannien.

Forskere har for organisationen fundet frem til, at hashen indeholder 50 pct. flere kræftfremkaldende stoffer end normal tobak.
<HR></BLOCKQUOTE>

Hmmm... 50 pct. flere kræftfremkaldende stoffer end normal tobak, og 3 joints svarer til 20 almindelige cigaretter?
Så vidt jeg ved er der ca. et gram tobak i en normal smøg, så de går altså ud fra at folk kommer der 6.5g cannabis i hver joint? Shit nogle motherfucker-joints deres testpersoner ryger!!!

Piercer> Når de skriver cannabis mener de vel også skunk - ikke kun hash? [img]images/smiles/icon_confused.gif[/img]

Junior medlem

Geografisk sted: venus
Jeg tror nu ikke det er vægt mæssigt de mener 3 joint svarer til 20 smøger.. det er vel rent skademæssigt.....??? [img]images/smiles/icon_eek.gif[/img]

Medlem

Når de skriver at tobak er 50% mere kræftfremkaldende (altså 50% mere skadeligt) end cannabis mener de vel pr. vægtenhed? Hmmmm, jeg burde nok bare læse rapporten...

Medlem

Geografisk sted: københavn
jeg ved ikke om det er 50% mere, eller 20 cig. om dagen, men jeg ved at sådan nogle skræmmeartikler(Bøger) altid overdriver vildt!

Medlem

Det her er jo ikke kun en "simpel" skræmmeartikel, den jo baseret på en rapport. Jeg synes dog efter hurtigt at have gennemlæst rapporten at den virker en smule useriøs og farvet af en negativ holdning til cannabis.
En af de ting jeg studser over er at de skriver at cannabis idag indeholder langt mere THC end det gjorde i 60'erne, og argumenterer ud fra dette med at cannabis derfor er mere skadeligt idag.
Et argument jeg har hørt før, og som ikke holder en meter - jo stærkere skidtet er, jo mindre behøver man at ryge for at blive skæv, og jo færre skadelige stoffer indtager man. Det er sqda så simpelt som det kan blive!

Medlem

Geografisk sted: DK
det er sq da klart at de er kommet frem til sådan et resultat- når de ikk brugte andet end dårlig standard, fyldt med alle mulige opblandingsstoffer. [img]images/smiles/icon_eek.gif[/img]

Medlem

Geografisk sted: nordjylland

well, 20 smøger er da lovligt så kan ikke se hvor de vil hen med det. desuden ved man, såvidt jeg ved, endnu ikke med sikkerhed hvad det er der konkret foresager cancer. man har regnet forskellige risici ud vha. statestik. derfor er der da stor usikkerhed da man også ved at nogle er mere disponerede end andre(kender en del bedsteforældre der har røget hele deres liv uden at får cancer mens andre for det som 40årige eksv.) -altså skal der en hel del flere undersøgelser til før jeg tager det til alvorligt. se hvor mange der "beviser" der er for at MDMA enten er utolig meget/lidt skadelig(eksv. det med parkinson)

men det er self op til en selv!

Medlem

... Men gu er det ej sundt for lungerne at ryge hash - ingen tvivl om det. Problemet er at det er pisse svært at vide hvilke af de undersøgelser der florerer har noget på sig eller ej.

Medlem

Geografisk sted: Århus - bøndernes hovedstad
Det er kraftedme nederen!! [img]images/smiles/icon_mad.gif[/img] [img]images/smiles/icon_mad.gif[/img]
(hvis det altså passer)

Jeg gider ikke læse artiklen igennem, men på flere punkter lyder det som om de blander nogle ting sammen... Radioavisen sagde idag det samme, men fortalte, at cancer-risikoen ville blive endnu større hvis man blandede sin hash med tobak - er jeg den eneste der mixer min hash med tobak?? - og hvis de bruger hash som 'forsøgsdyr', skal de huske at der altså eksisterer tåber der putter usundt shit i tjalden før de sælger den så den stiger i vægt.
Men nej, jeg tror ikke på at 3 joints = 20 smøgere; men helt klart: tjald ER usundt - cannabis er en god ting, men den er osse farlig - det er jo derfor vi har psychedelia.dk, ik? Det er for at få info (og passe på hinanden)...

Peace!
Slam Bong

Medlem

@sve***
har heller ik påstået at tjald er sundt. blot er jeg skønner at det er svært at bestemme hvor skadeligt det réelt er.

filen er i et pdf format jeg ikke kan åbne så jeg har ikke kunne læse artiklen men gør den rede for om det er lige så usundt at ryge som at spise tjald ? (btw hvad skal man bruge for at åbne formatet? )

har skimtet mindblow og der står altså intet om at det er fysisk skadeligt. jeg skønner derfor at de ik kender nogle negative fysiske bivirkninger(bemærk at jeg ik siger at hash er ufarligt men at det iflg. mindblow ik giver nogle neative fysiske bivirkninger som kræft.) altså bygger påstanden formegentlig på en enkelt undersøgelse da sundhedsstyrelsen(og de andre anti-tjald sider der findes) ellers ville have added disse undersøgelser til sitet. desuden findes der jo også mange lovlige ting der giver kraft. tobak, aspest o.s.v. !

til sidst vil jeg påpege er der er tale interesse konflikt af diminsion!!1!

forsøget blev betalt af den engelske lungeforening. alle med en IQ over 2 vil kunne regne ud at der kun var ÉT aceptabelt result! TJALD ER FARLIGT = FLERE PENGE TIL DEN ENGELSKE LUNGE FORENING SÅ VI KAN REDDE DINE BØRN

jeg opfordre ik direkte til at tage tjald men blot at man forholder sig objectivt(så meget dom muligt. kan self ik la være med at være lidt subjectiv [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]) og ser på realiteterne.

cheers mates

[ 11 November 2002: Besked ændret af: DN ]

Medlem

Jeg kan ikke huske, om Peter Ege nævner konkrete tal, men han skrev i Hash en bog for nøglepersoner, at man må regne med at tobak blandet med hash er skadeligere en tobak uden.
Der er nok mere tjære/kondensat i.
Et andet spørgsmål er, hvad der evt. dannes i tobakken, når vi rister den.

Well bare en kommentar.
Bogen af Peter Ege er for resten udgivet af sundhedsstyrelsen i 1992 eller 1993, så selv om de ikke skilter med det, så er der lavet en officiel undersøgelse af hash eller dvs. Peter e. har undersøgt litteraturen og den på den tid nyeste forskning, for at belyse hashens betyding på en række relevante områder. Faktisk en meget troværdig bog.

mvh

Medlem

@nietzche
grunden til man rister tobakken er for at få nikotinen til at fordampe.

måske er hash + tobak mere skadeligt men man intager det også i væsentlig mindre mængder.

Medlem

DN> Du kan læse .pdf-filer med Adobe Acrobat Reader. Den er gratis og kan hentes på denne her side.
PS: Hash bliver ikke mindre farligt af at tobak og aspest også er det!! [img]images/smiles/icon_rolleyes.gif[/img] [img]images/smiles/icon_razz.gif[/img]

Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
En noget useriøs rapport, der godt nok har ret i visse ting, men må siges at være uvidenskabelig ad helvede til.
For at påstå noget sådant, må man lave nogle forsøg, lave en blindtest, osv. I denne hér rapport fremgår det ikke engang hvilken form for cannabis produkter de taler om, der er ingen resultater af eksperimenter de har foretaget, osv. Og de 3-4 cannabis joints de taler om er rene, men hvor mange ryger 3-4 rene cannabis joints om dagen? Og hvilken form for cannabis produkt er det de taler om? En meget tynd omgang synes jeg, der er totalt ubrugelig for cannabis-rygere.

Insane psychedelia user!

Et par relevante links i denne diskussion IMHO (in my homo opinion):

Cannabis vs. Tobacco as Cancer Causing Agents

Cannabis vs. Tobacco smoke compositions

/Jensus

Medlem

@DN Jaja, jeg er sgu godt klar over, at det er for at få nikotinen ud - men en del af det der er giftigt i tobak opstår først ved rygning - jeg tænkte, at det måske godt kunne bevirke dannelsen af andre stoffer ved afbrændingen, når man først har varmebehandlet tobakken under iltrige omstændigheder - men ok det er ikke noget der holder mig vågen om natten :-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]