Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 00:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: HID lamper?
Junior medlem

Geografisk sted: kbh v
hvor finder man disse henne-eventuelt nogen her der har en gammel de vil af med?

Dedikeret medlem

UTFSE

søg efter Tallman i hamp forumet...............

Medlem

Geografisk sted: Skandinavien
er der egentligt nogen der ved hvor man kan få 100-150 watts MH lamper henne??

Medlem

Geografisk sted: DK
Prøv:
www.fastlight.co.uk eller
www.web-light.dk [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]- [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]- [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Medlem

hey blaur, shit ked af at din postkasse stadig er tom, tjeck den lige om et par dage.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du kan købe en 400 w af mig.Mail mig på Diacetylos@hotmail.com.
Den koster 500,og du får en timer med.
Der er også nogen extra pærer. [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Dedikeret medlem

Geografisk sted: WONDERLAND!!! MOSTLY
hey Piercer hvilken producendt er det ????

jeg er sku lidt i tivl om hps og hid

har hørt en sted fra at forskællen bare er en pære man skifter og så har jeg læst her på siden et eller andet sted at det er 2 forskælige lamper,

man kan jo også få noget der hedder HPI som skulle passe til blandt andet de lamper som tallman sælger,

jeg vil nemlig gerne have metal halid til vækst men hvis jeg skal ud og invaster i ekstra så køber jeg sku bare en hpi

Jeg kan godt skaffe dem billigt. 400W

MVH
Piercer [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Dedikeret medlem
Brugeravatar

HID står for High intensity discharge.HPS er 1 af de 2 typer du kan få.HPS står for High pressure sodium.Metal halid er den anden type.De siges at være bedre til vegetativ vækst fordi de afgiver mere blåt lys,men jeg har kørt med HPS systemer I næsten 10 år og jeg har aldrig haft problemer.HPS siges også at give lidt hurtigere vækst.

Du må aldrig bruge en HPS til en Metal halid og omvendt.Men du kan få nogen lamper med en omskifter,så du kan skifte mellem de 2 typer.Det kræver selfølgelig en speciel pære.(De kan ikke fås herhjemme endnu). [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Jeg ved ikke hvem der har lavet dem, men der sider phillips komponenter inden i lampen. De virker fint.

MH og HPS er begge HID lamper.

MVH

Medlem

Geografisk sted: DK
der står på min ballast at den kan bruges til enten MH- eller HPS uden man skal bruge en omskifter.
-Er du helt sikker på at man skal bruge en
speciel pære til en omskiftende ballast? [img]images/smiles/icon_confused.gif[/img]

Mvh - [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Medlem

du kan sagtens bruge en MH pære i en HPS ballast, den brænder bare ud i løbet af et år men gir så tilgængæld også mere og bedre lys, omvendt hvis du putter en HPS pære i en MH ballast, så har du ikke nogen ballast mere [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img] og nok heller ikke så meget dyrkningsrum [img]images/smiles/icon_rolleyes.gif[/img]

Dedikeret medlem
Brugeravatar

SH
Jeg er meget nysgerrig med hensyn til dine erfaringer,med hensyn til dette.

Du siger altså at du har kørt med en MH pære i en HPS ballast?!?
Hvor lang tid gjorde du det,og hvad skete der da den havde kørt ca.10 timer?

Hvilke erfaringer har du med at køre en HPS pære i en MH ballast?
Har du overhovedet nogen?

CORNHOLIO=>
Jeg har ingen erfaring med den slags ballast du omtaler.De eneste jeg kender til er nogen med en omskifter,der bruger en speciel pære på 360w(en såkaldt conversionspære),selvom det er en 400w ballast.
Men det kan da være der er blevet opfundet nogen nye,der selv "sanser" hvad slags pære der er i ?
Det er fordi HPS og MH kræver forskellige spændinger,også selvom de er på f.eks 400 w begge to.

[img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
PS
Jeg har en fed 400w HPS til salg for 500 kr.
Der medfølger 3-4 pærer og en timer.

[ 15 Oktober 2002: Besked ændret af: Gonzo ]

Medlem

jeg har ikke en skid erfaring med at bytte om på pære og ballast, men jeg kender et par hoveder der har en del erfaring med at køre med 1000w MH pære på en 1000w HPS ballast, det der sker er at MH pæren brænder kraftigere fordi der er kraftigere spænding i HPS ballasten end i en MH ballast, det betyder at du får kraftigere lys og meget mere uvb stråling hvilket er godt specielt hvis du dyrker sativaer, det betyder selfølgelig også at du får mere varme og derfor er det nok en god ide at bruge en luftkølet reflektor, derudover reduseres pærens levetid kraftigt og de skifter derfor pære en gang om året, men det kan lade sig gøre og det giver et bedre resultat end hvis de bruger en MH ballast.

Omvendt hvis du sætter en HPS pære til en MH ballast er der meget stor sansynlighed for at ballasten brænder sammen, det behøves man ingen erfaring for at vide blot en smule fornuft [img]images/smiles/icon_razz.gif[/img]

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Okay det gør mig lidt roligere.Sig til dine grow buddies,at den skal de altså længere ud på landet med.

Både hvis du bytter en HPS med en MH ballast og omvendt,er det kun et spørgsmål om tid før pæren ryger.Ballasten kan muligvis også tage skade,men det ved jeg ikke med sikkerhed.

De fleste HID pærer har mistet så meget kraft efter et år at det er tilrådeligt at skifte dem,men det er ikke noget must.Du kan køre op til 3 år med en pære.Men den kører ikke med optimal styrke.Så billige som pærene er,skulle det jo ikke være noget problem.

De såkaldte son agro har ca 30% extra blåt lys.Det ryger altsammen ,og meget af det andet på et år.De brænder hurtigere ud en standard pære.
Jeg har altid(næsten) kørt med Son agro på grund af det extra blå lys.
Det er meget tydeligt at de har et mere hvidt MH agtigt skær.

SH..spectrummet fra en lampe,kan ikke ændres,på grund af en anden spænding.Det er den måde pærene er lavet på,der gør at de viser de farver de gør.Ballasterne er bare en nødvendighed for at pærene kan lyse.De kan ikke producere eller modificere farverne.

Iøvrigt,fortæl dine buddies,at den historie med extra ultra violet lys også er en skrøne.
Men dem ER der jo også mange af inden for hampe dyrkning.

Hyg dig [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Medlem

what ever, du får ret jeg får fred, men du aner ikke en skid om det du snakker om vel, smartass.

HID LAMPS
LAMP STARTING

Mercury and Metal Halide Lamps

Mercury and most Metal Halide lamps have an additional electrode located at one end of the arc
tube to assist in lamp starting. These types of lamps require an open circuit Voltage (O.C.V.)
approximately two times the lamp voltage to initiate and sustain the arc.

High Pressure Sodium Lamps

High Pressure Sodium and some of the newer Metal Halide lamps, however, have no starting
electrodes. In addition to an O.C.V. of approximately two times the lamp voltage, these lamps
are started by a high voltage starting pulse, provided by an ignitor, applied across the arc tube.

Low Pressure Sodium Lamps

Because they have neither a starting electrode or an ignitor, Low Pressure Sodium Lamps
require an open circuit voltage of approximately three to seven times the lamp voltage to start
and sustain the lamp.

Dette er fra "Lomme Guiden til HID Balasts"

Jeg har den i pdf format hvis nogen vil læse noget omkring HID lamper.

MVH

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du er jo ikke andet end en drengerøv, SH.
Når du ikke engang kan forstå hvad det er jeg forklarer dig,men bliver stædigt ved om "dine grow buddies",så lad os endelig stoppe din pisse contest.

Når du ikke engang kan se,at det jeg skriver faktisk er rimeligt,som f.eks at en ballast ikke kan bidrage til en pæres lys spektrum osv,og ikke kan argumentere ordentligt for din sag,interesser dine "udladninger" mig ikke overhovedet.

Noget andet er,at hvis du var så sikker i din sag,og virklig havde nogen venner der havde lavet det du siger,så ville du ikke bare lade sagen gå.Så meget HAR jeg lært om dig.Du hader ikke at få ret.

Som jeg ser det er det da endog meget nemt.
Du undersøger sagen(som du skulle ha gjort før du skulle spille smart),ved at tale med en expert,f.eks I hydroponics butikken på Christania(det skal lige siges at jeg ved ikke hvor meget de ved),eller en anden som virklig ved hvad det er han eller hun taler om,og så er den ikke længere.

Det er sjovt.Nu har jeg været her på Psyk et godt stykke tid.
Og hver eneste gang der har været nogen der har sat spørgsmåls tegn ved dine "teorier",får de bredsiden.
Jeg er en "smartass" fordi jeg sætter ? ved dine "teorier"?

"Du ved jo ikke hvad det er du snakker om vel"?(sagt af sir dreng)
Nej,men det gør du ikke?Hvorfor I himlens navn,får du dog ikke bare nogen facts om disse ting,og poster dem?

Den der med at din far kan pisse længere end min,holdt jeg op med for mere end 20 år siden.

Få check på dine ting inden du poster dem.Folk herinde er ikke så dumme,som du tilsyneladende tror.
[img]images/smiles/icon_rolleyes.gif[/img]
[img]images/smiles/icon_confused.gif[/img]

[ 16 Oktober 2002: Besked ændret af: Gonzo ]

Dedikeret medlem

Geografisk sted: WONDERLAND!!! MOSTLY
det er sku da også fucking lige meget om de virker et år eller mere man bruger jo ikke HID'en ret meget vel...

en pære midster også lidt go hver gang den bliver tændt og slukket så et år vil da være fint hvis den aligevel kun skal køre en 3 uger af gangen.

godt det vil alsår sige at man godt man smække en metal halid pære over i en hps "LAMPE" ikk !!!

okey hvad er forskællen på den mh oh så den de kalder for hpi ?????

jeg har nemlig 2 lamper.
en 600 watts med sylvania pære "grolux"
og så har jeg en 400 watts jeg købte af tallman den bruger jeg ikke længere så jeg havde tænkt mig at putte sådan en over i men så hørte jeg at man kunne få en anden slags der hedder hpi og skulle funge til hps,

hvad er bedst i mit tilfælde den 400 watts skal ( KUN BRUGES TIL VÆKST) og fuck om den brænder sammen så køber jeg bare en anden

Medlem

OK jeg synes Gonzo har en ret god sag. Og med mindre vi får en mindre følelsesladet reaktion fra Sir Haze, så synes jeg at konklusionen indtil videre må blive, at det nok IKKE er en god ide at putte en MH i en HPS ballast.
HPS-ballast og MH-ballast ser også forskellige ud i opbygningen på overgrow.com der siges, at en normal MH-ballast ikke har en starter, mens HPS altid har en starter.

PÅ overgrow foreslår de at man køber en conversionspære til sin HPS ballast, hvis man vil køre med MHlys. Jeg har set nogen på nettet. det så ud til, at man proppede en sådan 400W coversion i sin 400W HPSballast, men at man så kun fik 360W MHlys ud af lampen.

OK, det kan sagtens være at Sir Haze faktisk har ret i det han siger. På OG stod der noget om HPSlamper som var skabt til en ballast uden pulsstart. Pulstart, må vel kome af starteren eller hvad? (selv om jeg troede capacitorer netop leverede pulsen). Nå hvis man kan forestille sig en HPSballast, som er skabt til at køre med HPS uden det der pulsstart, så kunne det måske være, at sådan en fætter ville kunne håndtere en almindelig MH. Hvad ved jeg. Det ville da unægteligt også være mindre kompliceret, hvis Sir Haze lige undersøgte sagen.:-)

mvh.

A Conversion bulb offers you the opportunity to switch the bulb in your Halide or Sodium fixture without changing ballasts.

Many cannabis gardeners prefer Halide light for vegetative growth and a Sodium light during blooming but a separate fixture is normally required. A Conversion bulb is a convenient option when you only have room for a single fixture but want the advantage of both Sodium and Halide lighting.

Please note:

High intensity discharge conversion bulbs are system specific. Sodium conversion bulbs are designed to be used in metal halide or mercury vapour fixtures only. Halide conversion bulbs are designed to be used in high pressure sodium fixtures only.

og andet steds i OG growfaq

The higher current provided by the pulse-start sodium ballast can overheat mercury and metal halide lamps. Mercury and metal halide lamps may also "cycle" on and off in lower voltage sodium ballasts, such as many 50 to 100 watt ones.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]