Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 08 jul 2025 06:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 62 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
In our memories
Brugeravatar

Treasure skrev:
Min holdning er dog stadig er medicinen lægger låg på følelserne og får kroppen og hjernen til at fungere, dog uden at det egentlig hjælper på den indre konflikt man bærer rundt på.

Stonez skrev:
Medicin løser ingen problemer, det mener jeg heller ikke at jeg har givet udtryk for.

Jeg gider ikke blive ved med at quote mig selv.
Fungerer perikon egentligt ikke også som SSRI?

Titel:
Insane psychedelia user!

Mjo, men ikke helt på samme måde. Bivirkninger i form af mundtørhed, svimmelhed, søvnløshed og generelt fysisk ubehag er ikke rapporteret, men der er dog hos visse set en overfølsomhed over for lys. Der er under alle omstændigheder ikke den samme receptor-selektivitet som med konventionelle SSRI lægemidler. "Over-all" virkningen af perikon er ikke helt udforsket, selv om det bliver markedsført i form af håndkøbsmedicin mod tristhed og nedtrykhed hos de fleste apoteker (f.eks. Modigen). Så den antidepressive virkning er dokumenteret, men ikke (ihvertfald ikke komplet) den fysiologiske.

Anygays... jeg synes ikke der bør diskuteres mere irrelevant for topic før Nullo har givet en eller anden form for respons :)

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
I gør forvirringen total. Man taler i praksis om "kognitiv adfærdsterapi". Det essentielle i metoden er, at der antages en specifik sammenhæng mellem tanker og følelser. Sorg er fx. forbundet med tanker om tab og angst med oplevelsen af trusler om farer. I kognitiv terapi arbejdes med personens indre "skemaer" ex. "jeg duer ikke til noget" og disse skemaer realitetstestes. Den centrale kognitive metode består i kognitiv omstrukturering ved at patienten (i den ideelle verden):

- opdager og erkender uhensigtsmæssige negative tankemønstre

- forstår deres uheldige indflydelse på problemerne

- ændrer eller erstatter problemerne med mere hensigtsmæssige og realitetstilpassede tankemønstre.

Dette sker hovedsageliget gennem "sokratisk udspørgen". Patienten vejledes til at gøre sine egne opdagelser og efterprøver disse i praksis.

I nyere tid er adfærdsterapi og kognitiv terapi i høj grad vokset sammen og kombineres. Kombinationen har i nogen grad vist sig effektiv mod depression, dvs. det hjælper nogen meget, andre lidt og nogen slet ikke.

Depression hører til gruppen af affektive lidelser. Den kan siges at have fire komponenter: En tankemæssig (kognitiv - aha :) ), en emotionel, en fysiologisk og adfærdsmæssig.

Der er forskellige kriterier for hvornår man har en depression. Et af de spørgsmål man får handler netop om selvmordstanker og derfor opfylder Nullo dette kriterie. Der er dog også en lang række andre diagnostiske kriterier, der blandt går på om patienten har søvnforstyrrelser, spiser normalt mm.

Anyway: Nullo har med garanti negative tankemønstre og er emotionelt påvirket i en grad der påvirker hans adfærd. Derfor bør han opsøge professionel hjælp, såvel som hans eget netværk (forældre). Selvom han vil skåne sine forældre er det med garanti en dårlig ide. Det er vigtigt at der bliver skrabet al den støtte sammen som det er muligt at opdrive. Adspurgt senere, er jeg sikker på Nullos forældre vil være enige i dén vurdering.

Jeg håber du tager skridtet Nullo. Og du kan regne med hvad jeg skriver. Har selv arbejdet indenfor psykriatrien og oplysningerne i denne tekst er hentet fra et kompetent psykologileksikon (Gads psykologileksikon, 2004).

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Når jeg læser tråden igennem igen, kan jeg ikke undgå at bemærke hvor meget vi egentlig bruger Nullo som spejl for os selv. Egentlig er hans oplysninger sparsomme, -han har kun postet en gang, og vi aner ikke om han læser vores svar. Men hans post provokerer noget følsomt frem i os, fordi vi i ham projekterer vores egne oplevelser af depression og smerte, og når vi "kæmper" om at give ham det bedste råd, er det det råd, som vi mener virker for os selv. Derfor holder alle parter stejlt på deres metode, fordi en kritik af de velmenende råd man giver til Nullo, samtidig opleves som en kritik af, hvordan man griber sig selv an. Nullo bliver et symbol på smerten i os selv.

Lad os ikke misbruge ham, men trække vores projektioner tilbage, så vi kan diskutere på et åbent og afslappet plan. Psykologi handler om at lytte og se ud over sine egne oplevelser.

Hilsen Fanny

Titel:
Insane psychedelia user!

Hehe, jeg holder med Fanny

Let the healing begin! ;)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Fanny skrev:
Nullo bliver et symbol på smerten i os selv.

Psykologi handler om at lytte og se ud over sine egne oplevelser.

Hilsen Fanny

At Nullo bliver at symbol på smerten i os selv, er vist din egen lille lommepsykologi!!!

Psykologi handler om læren om menneskets sind - og er i bund og grund "bare" en masse teorier og modteorier...

Titel:
Insane psychedelia user!

Ja det vil jeg også sige Fanny, nu projicerer du :D

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Lad os ikke misbruge ham, men trække vores projektioner tilbage, så vi kan diskutere på et åbent og afslappet plan. Psykologi handler om at lytte og se ud over sine egne oplevelser.

Enig! Det her handler selvfølgelig om nullo og der er for mig heller ingen tvivl om, at vi hjælper ham bedst ved at se så rent som muligt, ved at se "nuet" (i dette tilfælde nullo's problemstilling) som det reelt er, uden at vi hiver for meget af vores eget skidt med i det. Vi må prøve at være så objektive som muligt.

Titel:
Junior medlem

Hej

Er her endnu (på alle måder)....Jeg undskylder at jeg ikke har svaret før. Det bliver i første gang en hurtig og kort besked...Jeg er fuldstændig overvældet over alle jeres fantastiske svar...det...jeg ved slet ikke hvad jeg skal skrive lige nu. Det har sat en hel masse tanker i gang hos mig...gode og konstruktive tanker. Jeg har bestilt tid hos min læge (som gudskelov er verdens bedste og samtidig det empatiske væsen i hvid kittel) da jeg har indset at jeg nok ikke kan komme videre ad egen hånd...der skal en professionel til.
Jeg skriver igen én af dagene...energi er ikke lige det jeg har mest af i øjeblikket...
Hvorom end alt er...tusind tusind tak for jeres svar...det har virkelig betydet en forskel og givet mig et skub i den rigtige retning...Tak (!!!!)

Titel:
Insane psychedelia user!

Det lyder godt!

Skriv gerne en lille update senere om hvordan det går :)

Held og lykke med det

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Det er godt at høre, at vores forskellige svar, har sat gang i dine tanker på en konstruktiv måde! Held og lykke med lægebesøget og livet!

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the door, up the stairs.
Held og lykke med det, Nullo.

/NO

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg ville bare lige nævne noget omkring SSRI. Jeg har oplevet én få det bedre næsten ene og alene pga. Sertralin og Zoloft (som er den milde ende) og 100% uden nogen bivirkninger, men jeg har oplevet flere der ikke har haft samme positive effekter og hvor der har været bivirkninger. Så i nogen tilfælde ER de sgu "lykkepiller" ;)

Desuden skal man huske at ikke alle præparaterne er 100% ens, så har man først succes med et bestemt mærke skal man passe på med at skifte (og omvendt).

Titel:
Dedikeret medlem

@Nullo - Det er simpelthen utroligt fedt, at du har fået noget ud af svarene, trods den ellers noget mudrede tone, diskussionen har haft. Jeg må nok holde med Fanny og sige, at folk sandsynligvis bliver personlige, fordi de mener, netop deres råd er det rigtige, og de jo bare gerne vil hjælpe.

Men det er fandeme fedt, at det har givet et spark i den rigtige retning! Held og lykke med alt!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tomler - Jeg er lidt psy -
Hvad sker der her mand.
synes i snakker mere om alle andre end Nullo. i hvertfald i starten.
Jeg tror 100% på han får det bedre hvis han bare kommer videre i sit liv på en frisk start (måske flytte til en anden by) bare f.eks? men nu kan jeg ikke sige alt for meget da jeg ikke er faglært hjernevrider :P
har da selv været træt af mit liv og nogen af de venner jeg har haft. men OMG der er jo 6 milliarder andre mennesker at tage sig til. mon ikke han kan finde andre venner + en sød dame !? Whotze Phuk.

Held og lykke Nullo ! Selvmord er nok den letteste/dummeste løsning i hele verden/universet medmindre man er i de øverste etager i World Trade Center og ikke har lyst til at brænde op !

Fatter ikke der er noget der hedder Selvmord.
Bare mine ord selvom jeg godt kan være lidt arrogant men det vel ikke så slemt? gør i hvertfald ikke ondt. i behøver ikke at kommentere det hvis i har noget latterligt at sige om det. for så laver jeg bare CAREFACE --> (-.-)

Ellers må i fandme have det godt folks ! :D
det kan være vi mødes i byen en dag og fyrer den herre af!? hehe

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the door, up the stairs.
Corxial skrev:
Hvad sker der her mand.
synes i snakker mere om alle andre end Nullo. i hvertfald i starten.

Folk giver bud udfra deres egne erfaringer. Det er der vel ikke noget odiøst i? Det er svært at snakke voldsomt konkret om Nullos situation, når kommunikationen nu foregår, som den gør, og når nu vi ikke kender Nullo. Folk skitserer så deres egen oplevesle af hans situation og prøver, med baggrund i deres egne erfaringer, at give råd i henhold hertil.

Corxial skrev:
Jeg tror 100% på han får det bedre hvis han bare kommer videre i sit liv på en frisk start (måske flytte til en anden by) bare f.eks? men nu kan jeg ikke sige alt for meget da jeg ikke er faglært hjernevrider :P

Jeg er heller ikke uddannet psykolog eller noget der bare ligner, men det var da et tåbeligt råd. Du har tilsyneladende ingen idé om, hvor slemt det kan stå til i hovedet på mennekser. "Bare flyt. SÅdan fikser du det, makker". Ved at flytte kan man være heldig for en stund at skubbe sine problemer væk, men nye omgivelser ændrer ikke i sig selv ens psyke. Du opererer med en eller anden ekstern faktor som eneste årsag til problemet, men sådan fungerer det altså bare ikke.

Corxial skrev:
har da selv været træt af mit liv og nogen af de venner jeg har haft. men OMG der er jo 6 milliarder andre mennesker at tage sig til. mon ikke han kan finde andre venner + en sød dame !? Whotze Phuk.

Med reference til mine ovenstående ord: Idiot!

Corxial skrev:
Held og lykke Nullo ! Selvmord er nok den letteste/dummeste løsning i hele verden/universet medmindre man er i de øverste etager i World Trade Center og ikke har lyst til at brænde op !

Fatter ikke der er noget der hedder Selvmord.
Bare mine ord selvom jeg godt kan være lidt arrogant men det vel ikke så slemt? gør i hvertfald ikke ondt. i behøver ikke at kommentere det hvis i har noget latterligt at sige om det. for så laver jeg bare CAREFACE --> (-.-)

Ellers må i fandme have det godt folks ! :D
det kan være vi mødes i byen en dag og fyrer den herre af!? hehe

Jeg fatter hat af det sidste quote, men det illustrerer måske også meget fint min pointe, at jeg ikke gør det.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: dk
hey nullo,

ja, nogle gange er livet sku trist. MEN, du har sku altid muligheden for at ændre dit liv mod det bedre. Hvis du har overvejet at tage dit eget liv, hvilket jo nok er det mest extreme man kan forestille sig, så er du jo ikke bange for noget som helst..??

prøv at tænke på alt det du kan gøre i live. hvis du "tør" at tage dit eget liv så burde du i princippet ikke være bange for noget. gå ud og find dig en sød kæreste, tag et smut ud og rejse og nyd dit liv mens du har det..!!!

du behøver ikke at stå i netto og hænge med hovedet når livet har så meget at byde på. tror bare at din tilgang til livet snævres ind når du er deprimeret og samtidig har du ikke mulighed for at se udover din vante hverdag...

prøv at se på det på den her måde:

selvmord vs. 1. måneds ferie i østen/sydamerika eller et andet sted der ligger langt fra den danske kultur (er sikker du vil ændre dit syn på dig selv efter sådan en tur - har bestemt virket på mit humør/selvtillid)
selvmord vs. sød kæreste

osv, osv, osv.....!!!

mao. bør du prøve at åbne dit sind op for andre imput end du er vant til...!

håber det går godt og du har lagt de negative tanker på hylden...!

tox

p.s. selvfølgelig kan det være at det er medicin der skal til og jeg vil absolut ikke fraskrive denne mulighed...bare konstatere at problemet (erne) ofte kan løses uden

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Dette er til Nullo:

Det første jeg hæfter mig ved er, at du skriver du på ingen måde har tænkt dig at begå selvmord, og at tankerne om det skræmmer dig.

Det må vel betyde at du på trods af din situation ser en løsning et eller andet sted, eller stadig nærer et håb?

Da jeg læste dit indlæg kunne jeg ikke lade være med at få lidt våde øjne, da det du skriver minder mig om nogle sider af mig selv. Blot for at understrege at du ikke er alene om at føle det du føler (kan ikke lige huske hvem der skrev det). Ved ikke nogengange om jeg er genial eller sindsyg. Jeg kan også stå i en kø i Netto, og tænke nogenlunde det samme som dig, bortset fra at jeg tænker på menneskeheden som en virus der kun kan ødelægge. Jeg har haft the blues men aldrig en depression når den er værst. Nu fik jeg selv vendt opmærksomheden vendt væk fra dig og over på mig, men jeg gjorde det for at vise at selvom det måske kan føles sådan, så er du ikke Palle alene i verdenen. :)

Jeg giver Fanny ret i, at du er blevet et symbol for vores egen smerte og jeg håber ikke du tolker det som noget negativt, for det vil jeg ikke mene det er. At vi så hver især bruger vores personlige erfaringer til at rådgive dig, synes jeg kun er pragtfuldt, for hvorfor skulle man i det hele taget give nogle råd, som man ikke føler har hjulpet en selv? Så synes jeg det er op til dig at filtrere rådene.

Det er svært at sige hvad der er mirakelkuren. Måske har min interesse for psykologi gjort mig godt, men på den anden side kan man også risikikere at finde flere "fejl" hos en, altså at gøre det værre. Jeg tror det kræver en længerevarende samtale/kommunikation før man kan sige hvad du har brug for. Fælles for alle der har skrevet her er nok, at vi ønsker dig det bedste.

Hvis du føler et overskud til det er du velkommen til at PM'e mig.

ps. (og det er til jer andre): Nu blev diskussionen lidt ophedet omkring det med SSRI og eventuelt selvmedicinering med hjælp fra stoffer. For mig at se er det ene forslag ligeså rigtig som det andet. De uenigheder der har været omkring forslagene synes jeg er gode. Jo mere nuanceret vi er, jo finere bliver netmaskerne i sikkerhedsnettet...

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langt derude et sted.. der er jeg.. lige nu
hmm... der er gået lang tid....

Dedikeret medlem
Brugeravatar

IAMTHELIZZARDMAN skrev:
hmm... der er gået lang tid....

med hvilket du vil sige?

(Baudelaire 1860).

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 62 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]