Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jul 2025 22:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Diskussionen om hvorvidt cannabis er et gateway drug er ret interresant, da hash betragtes som et blødt stof i manges øjne.
Der har været en del debat om hvorvidt det er plausibelt at fordi man prøver hash, at man dernæst forsøger sig med andre stoffer.
I seneste nr af STOF (udgivet af center for rusmiddel forskning) giver Overlæge Peter Ege sine mulige bud på sammenhængen:

Jeg citere:

Citat:
Det er ikke til diskussion, at der er en tæt sammenhæng mellem brug af hash og andre illegale stoffer. Spørgsmålet er bare. hvordan det hænger sammen, og hvilke mekanismer der formidler sammenhængen.
Der er to mulige forklaringer:

1. Der er en kausal sammenhæng mellem brug af hash og brug af andre stoffer. Dvs. at brug af hash i sig selv fører til et øget brug af andre stoffer ('stepping stone' eller 'gateway' teorien)

2. Der er ikke en kausal sammenhæng mellem brug af hash og andre stoffer. Den sammenhæng der kan observeres, skyldes en selektiv rekruttering til hashrygning blandt ikke konforme unge. Eller sagt på en anden måde (2): En række opvækstbetingede, sociale, biologiske faktorer fører både til rygning af hash og brug af andre stoffer, og dette forklarer den observerede sammenhæng (fælles-faktor teorien)

Som argument for at der findes en direkte sammenhæng bruger Peter Ege en analyse som påpeger at ud af respondenter der har røget 12-49 gange det seneste år, har ca. 43% af dem brugt andre illegale rusmidler. Mod respondenter der har røget 1-2 gange på et år blot har forsøgt sig knap 2%

Titel:
Flueknepper kongen

Folk, som tager "hårdere" rusmidler har da også en tendens til at ryge cannabis.

Skizofrene har også en ekstrem overvægt af rygere (noget nær 90%).

Men årsagen kommer helt an på, hvad der er kausalitet. Ryger brugere af hårdere rusmidler cannabis, eller bliver cannabis-rygere brugere af hårdere rusmidler.

Eller, ryger skizofrene for at lindre symptomer - eller bliver rygere skizofrene?

Jeg tror næppe man kan komme til bunds i påstanden om Cannabis er et gateway drug. Jeg tror egentlig at påstanden har noget rigtigt i sig - når man først har åbnet op for noget illegalt psykotropt ER man da mere tilbøjelig til at prøve noget nyt. Det er sgu langt de færreste der starter med diamorphin, 2C-B m.m.. Man har da lige været forbi Cannabis først. I de fleste tilfælde i hvert fald.

Titel:
Dedikeret medlem

Jeg tror også det hænger lidt sammen med at når man først har en fast dealer, hvor man køber hash, så er det ret nemt at spørge efter andre stoffer og få kontakter derigennem.

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Så godt som alle der har prøvet et stærkt illegalt stof har også prøvet hash, af den simple grund at hash er det mildeste illegale stof, og derfor et logisk og naturligt sted at starte hvis man vil prøve et forbudt rusmiddel. Måske er der en lille tendens til at hash fører til stærkere stoffer, fordi der også sælges ecstasy, kokain osv. i nogen af de hashklubber hvor folk køber. Hvis hash blev legalt ville den forbindelse blive kappet over.

Titel:
Junior medlem

Måske er sammenhængen snarere at første gang man prøver hash finder man ud af at det slet ikke er så farlig som vi har fået afvide hele vores skolegang. Måske leder dette til en konklusion som siger: "hvis ikke hash er så farligt som de siger, er xxxxx måske heller ikke"

(ps jeg prøver heller ikke at sige hash er ufarligt)

@ Levose; Skizofrene ryger mere hash end normale rygere gør, muligvis fordi det kan virke angstdæmpende ligesom benzodiazipiner?

Titel:
Flueknepper kongen

karl johan skrev:
Måske er sammenhængen snarere at første gang man prøver hash finder man ud af at det slet ikke er så farlig som vi har fået afvide hele vores skolegang. Måske leder dette til en konklusion som siger: "hvis ikke hash er så farligt som de siger, er xxxxx måske heller ikke"

(ps jeg prøver heller ikke at sige hash er ufarligt)

@ Levose; Skizofrene ryger mere hash end normale rygere gør, muligvis fordi det kan virke angstdæmpende ligesom benzodiazipiner?

Nu tænkte jeg på tobak.

Vil ikke tro cannabis+skizofreni er en skidesmart blanding.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland 6000
Jeg tror bare at når unge har prøvet hash, så vil de gerne skride over en til af deres egne grænser!!?? hvis i forstår?

Man lægger jo heller ikke ud med at ryge hash - og til at sprøjte sig med heroin!!! Tror bare det er unge der vil prøve deres grænser af!!! Det er jo 100% naturligt ligemeget om det er stoffer eller hva det er!.. du starter heller ik med at hoppe fra 3 meter vippen, du starter jo nok med den på 1 meter!!!

Titel:
Flueknepper kongen

Hamber skrev:
Jeg tror bare at når unge har prøvet hash, så vil de gerne skride over en til af deres egne grænser!!?? hvis i forstår?

Man lægger jo heller ikke ud med at ryge hash - og til at sprøjte sig med heroin!!! Tror bare det er unge der vil prøve deres grænser af!!! Det er jo 100% naturligt ligemeget om det er stoffer eller hva det er!.. du starter heller ik med at hoppe fra 3 meter vippen, du starter jo nok med den på 1 meter!!!

Var netop også min pointe :wink:

Titel:
Junior medlem

@ Levose, så kan jeg fortælle dig at sikzofrene typisk ryger mere hash end andre rygere. Ikke fordi det er skidesmart, men netop spørgsmålet hvorfor denne sammenhæng, er der endnu ikke fundet et svar på.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

karl johan skrev:
@ Levose, så kan jeg fortælle dig at sikzofrene typisk ryger mere hash end andre rygere. Ikke fordi det er skidesmart, men netop spørgsmålet hvorfor denne sammenhæng, er der endnu ikke fundet et svar på.

Nu kommer det an på, hvad der menes med at "skizofrene ryger mere". Betyder det "har et fast forbrug netop nu" eller "røg hash inden de blev indlagt"?

Min egen teori er, at visse skizofrene ryger for decideret at fremprovokere deres vrangforestillinger, og hash virker (igen min teori) anderledes stærkt på dem end hos normale mennesker. Det kan godt være, at en person på hash siger noget i retningen af "hahaha, jeg er en solsort", men min erfaring er at det ikke skal tages 100% bogstaveligt. Det skulle ikke undre mig, at den skizofrene har en mere "tropan-agtig" oplevelse, hvor der er 100% umuligt at skelne fantasi og virklighed.

Man kunne godt forestille sig, at mange skizofrene har stress på og derfor ryger for at falde ned. Det er bare lidt svært at tro på (for en skizo), synes jeg, når man tænker på hashens psyko-aktivitet (så skal man i hvert fald være rimelig tolerant)

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Alkohol er et gateway-drug!

Kender ingen hash-rygere der ikke drak før de røg den fede.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Livet er et gateway drug til døden! :P

Den læge er jo genial, hele 2 muligheder :shock: *I'm stuned*..... Men på samme tid, det er lidt for avanceret, det giver jo lige pludseligt alle mulige kombinationsmuligheder.:roll:

Måske er det ligesom kinderüberrachung. :P

Spiser jeg for at skide, eller skider jeg for at spise? Spændende :shock:

Titel:
Dedikeret medlem

You're stuned?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Well, stunned..... men jeg går virkeligt ikke op i stavning, og som det måske fremgår var det ironisk ment :P

Diskusionen er da reel nok, men det er jo ikke ligefrem nogen ny diskusion, selvom lægen formulerer det som om han har opfundet den dybe tallerken, og de færeste herinde mener vel, at den første mulighed kan stå alene.

Det meste er vist sagt før i denne tråd, men her kommer min formulering så:

Hvis man er interesseret i stoffer, er det nok meget naturligt at starte med hash, eftersom det er et af de mildeste.
Og hvis man har anlæg for misbrug -det være sig af genetiske, sociale årsager, eller måske i virkeligheden snarere en kombination- er det nok også meget naturligt at starte med hash (eller alkohol). Dels på grund af at det er det mildeste og dels på grund af tilgængeligheden. Og så er det vel et spørgsmål om smag og behag om man ryger ind i andre misbrug......
Og så er den skid slået.

Hvis hash er gateway til andet end den psykedeliske tilstand eller et evt. hashmisbrug, så er det efter min erfaring, når det vel at mærke bliver røget, et nikotinmisbrug.

Titel:
Medlem

mælk er klart et gateway stof. Der er ikke en eneste alkoholiker som ikke startede ud med denne egentligt skadelige substans. (hvor mange af jer drikker f.eks bæver eller svine mælk, nok ikke ret mange. Hvorfor so ko mælk?)

der er for mig at se den sammenhæng at stofferne pga. deres legale status befinder sig i det samme miljø, og det tiltrækker en bestemt type mennesker. Langt de fleste som prøver hash, prøver hash og bevæger sig videre i deres liv, andre inviterer det ind i deres liv, og nogle får et misbrug.

Jeg tror heller ikke helt på statistikkerne. Jeg havde en deppression på et tidspunkt og det første lægen spørger om er om jeg ryger hash. Da jeg svarer nej ser han fortvivlet ud. Jeg har lægerne mistænkt for at bruge det som "svaret på alt der er ondt". Dvs. kommer der en druksut ind igennem 25, bliver han spurgt om han ryger hash, hvortil han svarer "jo da", og nu er det så hashens skyld at han har hovedet sat på bagvendt.

Der er så mange faktorer i det her at uanset hvor klog den gode dr pille er, så virker hans 2 teser ikke i min verden. De er slet ikke dækkende nok.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvis man virkelig skal tale om et gateway stof, så må det uden sammenligning være alkohol. Virkningen af alkohol har alle dage været at mindske impulskontrollen, øge aggression og risikovillighed.

Hvem har ikke drukket sig stiv for endelig at samle mod til at ryge noget hash? 9 ud af 10 vil under alle omstændigheder være mere villig til at prøve et andet stof, hvis de i forvejen er hamrende fulde.

Titel:
Junior medlem

Nu går diskussionen ikke på hvad alkohol er, og ikke er.

Angående Skizofrene og hash så viste de data Peter Ege fik kigget på at skizofrene typisk røg mere hash generelt. Ikke at hash = skizofreni, men at hash på en eller anden måde stimulere skizofrene som de måske finder behagelig?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Ja alkohol er uden tvivl det stårste gateway drug over dem alle

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Hopper også med på vognen med at alkohol der er et gateway-drug. Kender flere der ikke vil ryge, men ligeså snart der kommer et par øl indenbords så er de vildt friske, det ender desværre en gang imellem med at de ligger og raller i hjørnet fordi de er pisse stive og ryger... :roll:

THC er ikke et gateway-drug mere end andet

:roll:

Titel:
Junior medlem

okay 45% der ryger hash prøver andre stoffer ? og der er ingen sammenhæng ?

personlig er jeg heller ikke vild med alkohol - men det her drejer sig IKKE om alkohol

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]