xh0r63 skrev:
Det her lyder en smule bedre end hvad jeg ellers har læst - at holde sig narkofri i 6 mdr burde vi alle ku' klare imo.
Det er langt værre end folk forestiller sig, efter min mening.
For det første er det helt vildt, at politiet kan DØMME kørekort og velsagtens bilen fra folk. Det er et fundamentalt brud med Montesquies ide om en tre-deling af statsmagten. Det er rene Judge Dredd metoder - de mangler bare at få sidste del også: at kunne lave lovene selv.
OK. Det skal fungere sådan her: 1. Regering og folketing laver lovene, 2. politiet efterforsker og pågriber de mistænkte, og 3. domstolene dømmer folk. Alt andet er rigtig, rigtig skidt og vi bryder os simpelthen ikke om det, fordi det er kendetegnene ved simple diktaturer, når magtinstanserne flyder sammen til enkelte enheder.
Derudover bryder det med et andet grundlæggende princip: at DU skal bevise din uskyld, mens politiet IKKE skal bevise at du rent faktisk: 1. har begået en forbrydelse, 2. endsige bevise at du er afhængig af stoffet.
Ja gu' er det smart for politiet: de skal ikke engang tage folk i selve forbrydelsen. Blot de tager vedkommende med et ulovligt stof på sig, så er det nok til at dømme personen for en helt anden forbrydelse, som de ikke har begået endnu: nemlig påvirket bilisme.
Bemærk også at de IKKE udstrækker deres geniale plan til at omfatte besiddelse af alkohol, selv om det er akkurat samme situation. Alkohol er vanedannende og der findes dokumenteret og omfattende alkoholisme i vores samfund. Man dømmer blot ikke alkoholikerne på forhånd, da man simpelthen "kan lide alkohol". Mens det "moralsk forkastelige" ved andre stoffer er nok til blot ved MISTANKE at idømme dem straffe for forbrydelser, som de pr. definition "forventes at begå".
Så de snupper dig i færd med at suge i en joint eller tage en halv bane et-eller-andet, og så skal DU belastes med månedlige urinprøver og en evt. frakendelse af kørekortet bare fordi du i venners lag besluttede at tage et enkelt hiv af en joint. Ikke at du KØRTE i bilen, men simpelthen den kendsgerning at du tog et hiv af jointen gør det omtrent ligeså skyldigt som havde du gjort det.
Nej fandme nej. Hvis de har en mistanke, så må de skaffe beviser for, at personen RENT FAKTISK kører i beruset eller påvirket tilstand, f.eks. ved at overvåge vedkommende, stoppe ham og så teste personen.
Jeg bliver simpelthen terrorist, hvis jeg nogensinde bliver knaldet på det der. Det er slemt nok, at alt andet end nikotin og alkohol er forbudt, men fanden stå i at jeg skal idømmes en straf ene og alene på baggrund af en mistanke.