Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 08:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Saa vender newbie #1 tilbage med endnu et dumt spoergsmaal...
En af mine planter, som staar i en potte i haven, er blevet ca. 40 cm hoej... Dejlige store blade, og ud fra stilken er der begyndt at komme smaa ehh... nye stilke ud...
Idag, efter et par dages slemt blaesevejr, tiltede den pludselig over... Det skal lige siges at stammen virker rimeligt massiv. Jeg gav den en pind, men den er over 2 maaneder gammel, og det er vel ikke meningen at den skal tilte saa let?
Kunne problemet vaere mangel paa goedning? Jeg har endnu ikke goedet den, men regner med at goere det imorgen.
Er Substral goedning godt nok?

En anden ting: Enkelte steder paa stammen er brune... En "sund" brun farve... Det er normalt, ikke?

Dedikeret medlem

i første omgang ville jeg sikkert plante den ud i jorden og give den lidt beskyttelse for den kraftige vind. husk omplantning skal ske i fugtigt vejr henaf aftenen. når den har restitueret og igen viser vækst kan du godt gøde med lidt mpk. husk i øvrigt at omplante i et ordenligt jordmedie

Dedikeret medlem

Det skal lige at siges at det er en ordentlig 50L potte den sidder i...

Medlem

Geografisk sted: Viborg
Hey,

Får den nok vand? Mine planter bliver altid bløde i toppen hvis de får lov at tørre lidt ud. Lige så snart de får lidt vand retter de sig op igen (10-20 minutter). Hvis den er 2 måneder gammel kan du sagtens gøde den. Start med halv styrke af hvad der står på flasken og hvis den ikke viser tegn på overgødning giver du den lidt mere næste gang osv. Ved ikke om substral virker, men ellers gør Hornum.

Peace...

Dedikeret medlem

Doh!

Gav den fuld dosis, men jeg kan vel altid skylle efter med lidt vand imorgen...
Da jeg stak fingeren ned i jorden, virkede den ioevrigt ikke specielt fugtig...

Medlem

Der sker nok næppe noget ved at give den fuld dosis en enkelt gang - Jeg ville være mere bekymret for at "skylle jorden" - da 50 liter jord nok kommer til at suge mere vand end planten ummiddelbart kan drikke - hvis en plante står i vandmættet jord i et stykke tid holder den op med at vokse og dør vel til sidst - rødderne får ikke ilt nok - eneste løsning på massiv overvanding jeg kender er at flytte planten til tør jord - I øvrigt må jorden godt føles lidt tør i overladen (øverste fire cm.) mellem vandingerne - Det er ret let at se, om en plante får for lidt vand - symptomerne er hængende blade/top - planten bliver slatten pga lav saftspænding - mærk efter hvor hårde stænglerne på de store blade eller toppen er på en "god dag" (use the force til at finde ud af, om dagen er god), så kan du sagtens mærke forskellen, når den en dag står og tørster - undervanding er slet ikke noget problem set i forhold til overvanding, der virkelig er noget møg.

Jeg tror din plante er bukket sammen pga for stort pres fra vinden - godt du gav den en pind - sørg for lidt læ og kør videre som før - lidt gødning er sikkert godt - men havde planten ikke gullige blade pga N-mangel eller andre dårlige tegn, så har den sikkert ikke manglet noget indtil videre.

Held og lykke

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Rumhullet
Natten mellem tirsdag og onsdag, knækkede en kæmpe gren på en af mine have planter.

Så uanset hvor planten/erne står, er der i dette vindblæsende land, altid chance for en såkaldt blød stilk/gren.

MoS [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Junior medlem

Geografisk sted: Århus
Drivhus kære venner det gør underværker [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Medlem

Man kunne jo også prøve med stråforkorter [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Dedikeret medlem

Argh!

Ingen kemikalier i mine planter!

(Med undtagelse af lidt gødning, altså!)

Medlem

Geografisk sted: DK
- man kunne jo osse bare starte med at købe nogle ordentlige planter i starten ikk'!! [img]images/smiles/icon_sad.gif[/img]

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]