Johndeere skrev:
det vel egentlig fair nok at lave en reel skræmmekampagne, fremfor at ulovliggøre det?!
Skræmme-kampagner er aldrig iorden. Hvis du feks har en unge der gerne vil lege med ovnen, så fortæller du jo barnet at det må det ikke, men du begynder da ikke at skræmme ham/hende fra vid og sans.
"Lille knud, hvis du rører koge-pladen ka' du få blærer på fingrene der ka' vokse sig store, og så ka' de eksplodere og der kommer sådan noget hvidt creme ud, og hvis du får det i øjnene ka' du blive blind og komme på børne-hjem!!"... Sådan si'r man jo ikke vel?
At skræmme andre er _Uetisk_, og derfor moralsk anstødeligt og forkasteligt.
Målet helliger ikke midlet, efter min mening.
Man ku' skrue uden ende hvis man begyndte på dette. Ska' der være billeder af lig spredt udover marker, på fly-billetter fremover? For man _kan_ jo risikere at ende sådan når man flyver.
Ska' der være billeder af trafik-ofre, feks små børn klemt ihjel under bil-dæk, i bil-reklamer fremover? Ska' toyota's yaris-reklame vise blod og afrevne lemmer, blot fordi man _kan_ ende sådan hvis man kommer under en toyota yaris?
Ska' der være billeder af folk der brækker slim op og dør på hospitalet, på pakker med æg? Fordi man _kan_ få salmonella af dem?
Ska' der være billeder af folk med kreutzfelt-jacob syndrom på kartoner med mælk eller pakker med okse-kød? Fordi man _kan_ få den sygdom af at indtage syge prioner fra ramte dyr?
Ska' der være billeder af lunge-syge, på pakker med stearin-lys? Fordi man, som med rygning, _kan_ få skadet sine lunger hvis man bruger stearin-lys over mange år.
Ska' der være billeder af ludomaner, på reklamer for internet-opkoblinger? Fordi man _kan_ ende med at spille hele sin formue væk på online-poker.
Hvor går grænsen for personligt ansvar, og staten's ansvar? Siden staten ska' blande sig i alt?
Det ka' aldrig blive staten's opgave, i et frit samfund, at _skræmme_ sin befolkning til at træde ind på geled.
Det er simpelthen perverst.
Og jeg er heller ikke cigaret-ryger. Men jeg mener alligevel at hysteriet har taget overhånd. Folk ka' sagten's selv finde ud af at besøge de steder der har den ryge-politik de selv støtter.
Er man feks imod hash-røg render man jo nok ikke rundt i timevis ude på CA og snuser luften dér, så man er jo ikke ligefrem tvangs-indlagt til at blive udsat for hash-røg mod sin vilje.