Psyko skrev:
JEL skrev:
Men hvis alle er enige i at mennesker ska' være herre i eget hus, hvorfor får vi så flere og flere livstils-love? (jeg taler om vesten generelt, og ikke kun danmark)
Nu prøver jeg, at give et sagligt bud på det. Jeg tror, at der er flere ting, der spiller ind. For det første, så er det ikke kun livsstilslove vi får flere af, vi får faktisk hele tiden nye love af enhver tænkelig slags.
Nogle gange kan det undre én, at vi overhoved kunne leve før, når der åbenbart er så mange ting i vejen med vores samfund.
En af grundene kunne være, at politikerne er nødt til at komme op med nye lovforslag, for at bevare deres eksistensgrundlag og deres magt.
Umiddelbart en meget mørk tanke; at formålet for politikerne måske først og fremmest bare er selv-præservering. Den har jeg svært ved at tro på, når jeg ser på hvordan folk i danmark generelt bli'r opdraget (de færreste, ihvertfald hvad jeg kender til, opdrager deres børn til at være direkte kyniske, og det burde logisk betyde at kynisme derfor heller ikke er en dominerende faktor hos danske voksne)
Psyko skrev:
Molins model. Jeg kan desværre ikke referere hele modellen for jer, men man kan se de mange livsstils love i en kontekst, der kaldes "politik som taktik", indenfor det område kan der så bl.a. være tale om hvordan man står i forhold til opinionsfaktoren, og i den sammenhæng kan man nok særligt opnå popularitet med livsstilslove der retter sig imod narkotika.
Også lidt en mørk tanke; at lov-givning til dels bare er et spil der handler om at vinde for sejeren's skyld (med tilfældige minoriteter, dem der nu tilfældigvis ikke er mainstream-populære, som gidsler)
Hvis dette passer; at lovene først og fremmest tilpasses opinions-faktoren, så er der også her tale om en slags selv-præservering.
Psyko skrev:
I samme overkategori, kan man også analysere livsstilslovforslagene udfra et ønske om at "vise handlekraft."
Endnu engang; selv-præservering. "Se os! Vi ka'!"
Psyko skrev:
Til sidst kan man også betragte "politik som problemløsning" og så længe man har en velfærdsstat, er det ikke økonomisk rationelt, at folk mister deres arbejdsevne, ligger syge i længere tid, eller gør andre ting der nedbringer skatteindtægterne og øger de offentlige udgifter. Det er således de "saglige hensyn" der vejer tungest her.
Dette er forhåbentlig den rigtige årsag, omend jeg ikke synes den er specielt go'. Hvis der er et oprigtigt ønske om at gøre godt, så er start-præmissen jo for såvidt acceptabel. Men start-præmissen for det der blev til sovjet's frygtede undertrykkelses-kommunisme, var jo også at man ville gøre godt. Hvordan sikrer man sig mod at ryge i den fælde igen? Altså at man fra politikere's side vil hjælpe alle, med det resultat at flere og flere bli'r undertrykt? (og undertrykkelse er jo i sagen's natur hvad en livsstils-lov gør)
Beskyttelse af minoriteter er en vigtig tanke i demokratiet, såvidt jeg ved. Men hvordan undgår man at populisme undergraver denne beskyttelse? Siden den nuværende regering kom til, er vores egen minoritet (folk der accepterer brug af narko) jo blevet jaget af staten og den's magt-apparat.
Hvordan undgår man at demokratiet bli'r et rent populisme-diktatur? Et sted hvor respekt for anderledeshed helt forsvinder.
Mikkel skrev:
Lige et sidespørgsmål: Er der udelukkende tale om en krop, når en kvinde er gravid?
Ja.