Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 09:06

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 55 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel: Depression
Junior medlem

Geografisk sted: Valby (kbh)
Bare et hurtigt spørgsmål. kan hash udvikle en depression hos folk efter hyppig eller mindre hyppig brug?

Dedikeret medlem

et hurttigt svar: JA. det er f.eks. ikke nogen god ide at ryge hvis man gør det for at glemme sine problemer. det er heller ikke smart at ryge hvis man er psykisk svag eller neurotisk osv osv osv. og sidst men ikke mindst er det slet ikke smart at misbruge hverken øl, vin, vand, tobak, kvinder, tjald, køer osv..

Junior medlem

ok. jeg mente ikke mens man ryger men bagefter. Altså når man ikke er skæv. Jeg har forstået det sådan at det kan på særligt udsatte personer, jeg ville bare lige hører om nogen der har været udsat for det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
Det ved jeg ikke helt om jeg har, men jeg syntes jeg har en tendens til at fåp mere negative tanker nu end for et par år siden hvor jeg ikke røg ! Men de tanker er nu ofte samfundskritiske og det er jo ikke særligt godt(samfundet altså)derfor er de jo efterfølgende negative!

Medlem

Du kan forsøge at skaffe Peters Eges bog "Hash - en bog for nøgle personer" udgivet på sundhedsstyrelsen først i halvfemserne - den gennemgår rimeligt sobert en del problemer omkring hash.
Jeg har aldrig selv været depri efter hash, men jeg tror det kommer ekstremt meget an på ens holdning til det; er det ok det jeg har gjort, er det ok at være bagskæv dagen efter, oplevede jeg nogle ting, som er svære at acceptere (ex. noia, angsttilstande, åndedræt, synsforstyrrelser)- Det kan være et problem, hvis man tror, man skal kunne kontrollere alt efter indtagelsen - det er vigtigt at acceptere, at man er skæv - det gælder helt klart om at sætte sig ind i tingene i stedet for at bekymre sig, men det gør du jo også.
Jeg har til gengæld været depri efter alkohol et par gange. det er jo også en kendt bieffekt, man snakker bare ikke om alkohol på samme måde som stoffer. Selv om det lyder tamt, så tror jeg det er en god ide at tænke alle de ting man kommer ud for i løbet af en alkoholrus - lav en lille triprapport over det - tænk igennem hvordan man reagerer på alle alkoholens aspekter. Så har du et udgangspunkt for at håndtere dine nye hasherfaringer.
Hvis du er nybegynder, så overvej om du overhovedet har virkelig lyst til at begynde. Hvis du begynder, så hold dig til små doser i starten - ryg ganske lidt, sluk og tænd igen ved behov - eller spis 0.1-0.3gram i en småkage opskrifter findes her på boardet.

Held og lykke

Moderator

Geografisk sted: Wiggie
jeg har personligt også langt bedre erfaringermed kager, de er vildt grineren, [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] og var da også det jeg lagde ud med (hovedsageligt fordi jeg bare helst er fri for at ryge...alt)
hvorimod, første gang jeg røg en joint, blev jeg vildt dårlig... [img]images/smiles/icon_sad.gif[/img]
men man hat jo også hørt om adskillige læger og eksperter der mener at et intenst hash-misbrug kan give permanente paranoia-symtomer [img]images/smiles/icon_eek.gif[/img]

Dedikeret medlem

Geografisk sted: 3400
/me havde et ONDT psykisk problem da' jeg stoppede efter ½ års HEFTIG rygning.
Min læge ville indlægge mig på psyk. jeg takkede pænt nej og begrundede det med at det var ved at blive bedre.

i 3 uger kunne jeg ikke komme i kontakt med virkeligheden, jeg gik rundt og havde det som hvis jeg havde røget 10g afghaner tjald. lige streger stod ikke stille, og jeg havde 'hør'lucinationer', fik mega panik og angst anfald osv....

Og alt dette kom først da jeg HOLDT OP med at ryge.... [img]images/smiles/icon_sad.gif[/img]

In our memories

Geografisk sted: Provinsen
I direkte modsætning til Eleusius indlæg vil jeg gerne anbefale hashkager til første gangs brugere. Jeg selv får det tit dårligt når jeg ryger hash (psykisk), imens jeg aldrig har fået det dårligt af hashkager. Det er ligesom man er for lam til at tænke, også negative tanker. Om det gælder for alle kan jeg ikke sige, men jeg vil klart anbefale hashkager. Desuden er de også skidegode at sove på, dosen er selvfølgelig individuel, men alt imellem 0,5 og op til 2 er fint for mig. 0,5 kan faktisk nogle gange være det sjoveste, fordi man ikke bliver fuldstændig udstenet, men bare sidder og griner. To er ret heftigt og nok ikke anbefalelsesværdigt. Hashkagerne kan købes på Christiania, men det er ulovligt så lad være med at købe dem [img]images/smiles/icon_razz.gif[/img]

-Psyko

Dedikeret medlem

Lige til sidste: for guds skyld så lav da jeres egne kager! så har i bare minimum kontrol over dosis

Dedikeret medlem

Lige til sidste: for guds skyld så lav da jeres egne kager! så har i bare minimum kontrol over dosis

Medlem

En ven af mig har altid været paranoid, når vi røg - nu har han fået sig en skizodiagnose - det er nok en god ide at tage paranoia alvorligt - man bliver ikke altid for lam til at tænke dårlige tanker på hashkager - har en veninde, som i flere timer var i bekymring/angst for lungekollaps - Det er vigtigt at indstudere nogle "tanker" til at styre sine dårlige tanker med, man kan aldrig vide, hvor de dukker op - f.eks. er en sætning som "Om nogle timer er jeg tilbage/normal igen" en uvurderlig sætning at gentage for sig selv i en presset stund - det er vigtigt at vide, at man langt langt ad vejen kan "styre" sig ved at acceptere, at man altså er skæv nu og først kan være sig selv igen om et stykke tid.
Da man udvikler tolerans ved længere tids brug af hash, er det meget sandsynligt, at man ender med 0.5-2.0grams doser, MEN behandler man tingene ordentligt er 0.1-0.2 genialt til nybyggere - jeg elsker selv at læse lidt syret poesi eller se en syret film på en lillebitte 0.2grams rus - Det er nok nemmere at udvide bevidstheden, hvsi man stadig er bevidst, hvilket jeg mener kniber lidt på de store doser [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]
Jeg har skrevet mine erfaringer og anvisninger i tråden "begynderen"

Dedikeret medlem

Hmmm...

Mine anbefaling imod kager til nybegyndere kommer nok fra en studietur jeg var på... Mig en anden delte en kage (han var ny) og snart blev han overbevist om at han ville dø fordi han var for skæv.
Jeg gav ham noget musik at høre på discman, og satte en film på bussens TV... Det fik ham til at falde helt ned.

En anden gang ringede ham og en af hans venner til mig klokken lort om natten (jeg havde et ry for at kende til stoffer), efter at de havde lavet en hashkage og spist den... Han troede han havde fået kræft i benet LOL! [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Medlem

Det lyder som om den der ven skulle læse lidt på lektien eller holde sig fra hash - lyder ikke sundt i mine øren.

Dedikeret medlem

Godt spørgsmål...
Hvis man har anlæg for depression, kan det da godt give nogle problemer, men ikke i den forstand at en joint, så er du indlægningsklar.
Hvis du derimod har anlæg for det, har en dårlig periode, og ryger hver dag, såeh...

Jeg vil kraftigt fraråde kagen for nybegyndere forresten [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
En hashkage er lidt ligesom et ekspress tog hvis det er første gang du prøver hash. Fuld fart frem, og ingen måde at bremse på. Tag bumletoget (joint) istedet for. Så kan du altid stige af når du har lyst [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Medlem

hæhæ jeg vil stærkt anbefale kagen! Men det er rigtigt, at man skal tænke sig godt om og ikke overdosere - 0.1-0.2 (på tom mave og al det der - søg på boardet) giver en rus med 1-2 times stigning og så en udfladning - perfekt for begyndere - Mine erfaringer med 0.5 - 1.0 er stigning i 7-8 timer tror jeg - det har været meget voldsomme oplevelser, stærke synsforstyrrelser, opkast, ude af stand til at bevæge sig osv. - tit er jeg bare faldet i søvn på et eller andet tidspunkt - DET kan ikke anbefales til nybegyndere.

In our memories

@Eleusius: Din historie mindede mig faktisk om noget, som jeg rent havde glemt. Den anden gang jeg prøvede hashkager, gav jeg min kammerat 1½ og spise det samme kvantum selv. Jeg fik det fint, men min kammerat følte ubehag og besvær ved at trække vejret. Dagen efter fortalte han mig at han havde troet han skulle dø fordi det føltes som om han havde en fejl på lungerne. Han havde også følt udtørringen af munden yderst ubehagelig og havde konstant drukket vand. Selv har jeg aldrig oplevet ubehagelige sideeffekter ved eksperimenter med hashkager, men det er åbenbart ikke alle der bryder sig om effekten.

@Zikterion: Jeg synes det er lidt noget pis, når folk siger man ikke kan stole på de normale hashkager. Jeg har absolut ingen problemer med at dosisbestemme, så jeg får lige præcis det ud af dem jeg gerne vil. Lige fra starten af har jeg udmålt doser som var passende for mig og jeg vil ihvertfald ikke anbefale nogen selv at lave det.
Så skal du først til at rode med forskellige styrker af hashen og hitte ud af hvad der vil være godt. Plus at du skal til at lave regnestykker i hovedt! [img]images/smiles/icon_eek.gif[/img] [img]images/smiles/icon_eek.gif[/img] [img]images/smiles/icon_eek.gif[/img]

[ 24 Maj 2002: Besked ændret af: Psyko ]

In our memories

@Zikterion: Well, måske var jeg lidt hård ved dig, men nu har jeg så fået tilbage ved at du påstår det jeg siger er noget sludder. Jeg mener nu stadigvæk ikke at det sikreste er selv at bage kagen, når man skal tilberede hash så det kan optages skal man være ret varsom, for ellers risikerer man at smide god hash ud. Desuden kan det være svært at regne ud hvor meget man skal indtage, da man tit mister en del af effekten når man tilbereder sin hash. Så man har gode chancer for at ende op med enten at: Blive pisse skæv eller overhoved ikke at kunne mærke en skid. Begge tingene er noget lort og hvis man ellers har en fast hashkage pusher, så skulle der ikke være noget i vejen for at man købte det dér. Nu ved jeg ikke lige om du tænker på hele kager, men det jeg snakker om er ihvertfald småkager. Jeg har somsagt aldrig nogensinde haft problemer med at dosere, men jeg har muligvis også en god hashkagebager/pusher.

Best regards, -Psyko

Junior medlem

mange tak for alle svarene. Nu skal det siges at jeg ikke er nybegynder men jeg er ikke ligefrem garvet. Jeg ved da hvordan man ruller en joint og såen men jeg har lidt svært med at følge min resten af gutterne når der ryges til. Jeg er bare nysgerig over hvor sundhedskadeligt hash er, da det betyder en del for mig. jeg synes det er fedt men ikke så fedt at jeg har lyst til at få psykoser af det. Så ville jeg bare høre hvad i mener om det [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Med hensyn til kager så kan jeg bedre lide at ryge det... ved ikke hvorfor. Så kan jeg bedre styre det tror jeg.

men tak for alle svarne i hvert fald.

Dedikeret medlem

Som Henrik Rindom engang forklarede mig...
'Det kan godt være at Ecstacy, LSD, eller hash kan få bægeret til at flyde over så man udvikler en psykose hvis man har anlæg for det, men der er ingen tvivl om at det ville have flydt over alligevel'

Junior medlem

Interessant Citat ;-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 55 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]