Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 05:06

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Huske tiden..
Junior medlem

Geografisk sted: W00T =P
Er der Nogle der ved hvor lang tid man ikke kan huske så godt, når man har røget sig skæv?

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Det kommer vel både an på vedkommendes forbrug, og almene sindsstemning.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: århus
og kommer vel også an på hvor spændende det man oplever i sin skævert er..

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Det er meget individuelt, og det er heller ikke sådan at du ikke kan huske noget som helst. Det er bare mindre "vigtige" oplevelser/ting (for hjernen) som ikke bliver lagret i samme omfang...

Men det varierer fra person til person. Og hvor meget man ryger. Hvis du ryger en joint om dagen, har du måske 10% forværret hukommelse, hvis du ryger en gang om mdr. har du måske 10% dagen efter jointen, og så bliver det hurtigt bedre som dagene går. Hvis du ryger mange gange hver dag, vil din korttidshukommelse blive påvirket i en grad hvor det begynder at blive et problem for de fleste. Glemmer småting, glemmer måske aftaler en gang imellem, eller glemmer noget andet...

Hvis du ryger bong vil din hukommelse blive påvirket i højere grad

/edit: Piercer: LOOOL :lol:

Senest rettet af Xpert 06 feb 2006 15:15, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Ja men jeg har glæmt det!

Piercer :twisted:

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In a dream...
I mit tilfælde tager det hele aftenen. Når jeg ser en film imens kan jeg godt blive slået ud af rusen når filmen slutter, men det sker tit at jeg bare glor på DVD-menuen der kører på skærmen... Uhhmmm... animeret. T.T

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

FroZt88 skrev:
Er der Nogle der ved hvor lang tid man ikke kan huske så godt, når man har røget sig skæv?

Hvis du ryger for rekreationelle formål og ikke hver dag, så er din hukommelse mest påvirket under rusen - i hvor mange timer det så drejer sig om. De ting du oplever under selve rusen hænger ikke så godt ved, og det bliver faktisk ikke en skid bedre selv når rusen har lagt sig.

Når rusen har lagt sig og du er tilbage på pinden mandag morgen vil din hukommelse og indlæringsevne normalt være som den altid har været.

Men som de kloge her allerede har sagt: det kommer lidt an på :) Kronisk påvirkede hashrygere oplever næsten altid en nedsættelse af visse mentale evner (det er måske ikke altid et problem, hvilket igen kommer lidt an på hvad man fordriver tiden med)

Titel:
Dedikeret medlem

Nemmerlig!

Det er kun mens du er skæv at kortidshukommelse osv. er påvirket.
Så kan du jo selv regne ud hvordan det ser ud hvis du ryger 5-6 joints om dagen.

Det skal lige siges, jeg kan finde et link på det senere, men så vidt jeg husker, vil de ting du indlærer MENS du er skæv, blive husket bedre når du senere er påvirket af marijuana, end hvis du ikke er.

Giver det mening?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Some where in Dk
Eleusis skrev:
Nemmerlig!

Det er kun mens du er skæv at kortidshukommelse osv. er påvirket.
Så kan du jo selv regne ud hvordan det ser ud hvis du ryger 5-6 joints om dagen.

Det skal lige siges, jeg kan finde et link på det senere, men så vidt jeg husker, vil de ting du indlærer MENS du er skæv, blive husket bedre når du senere er påvirket af marijuana, end hvis du ikke er.

Giver det mening?

Nope, du rambler.. :lol:
Nu siger du at korttidshukommelsen kun bliver påvirket mens man er skæv, men hvor lang er man så "skæv" efter en joint, du skal huske på at cannabinoider bliver ophobet i fedtlagrene i kroppen, og derved er meget lang tid om at forsvinde ud igen.
Så jeg tror ikke du skal regne med at korttidshukommelsen kun er påvirket i de 2-3 timer en normal hash rus varer... :wink:

-Fluffy

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Eleusis skrev:

Jeg har også hørt om de undersøgelser, men jeg mener at huske, at det paradoksale var, at det forsøgspersonerne havde indlært under rusen ikke blev bedre selv når de blev ændru. Men at det ligefrem skulle hjælpe at ryge sig lam igen for at komme i kontakt "med den anden verden igen" er jeg lidt usikker på :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Fluffy McPooch skrev:
Nope, du rambler.. :lol:
Nu siger du at korttidshukommelsen kun bliver påvirket mens man er skæv, men hvor lang er man så "skæv" efter en joint, du skal huske på at cannabinoider bliver ophobet i fedtlagrene i kroppen, og derved er meget lang tid om at forsvinde ud igen.
Så jeg tror ikke du skal regne med at korttidshukommelsen kun er påvirket i de 2-3 timer en normal hash rus varer... :wink:

Jeg vil godt lige poste noget fra mit papir - så kan folk jo selv vurdere om de mener det er korrekt (og kritik modtages som altid gerne :) ):

Malkavians dokument - se signatur skrev:
Hash ophober sig i kroppen - så er man ikke skæv hele tiden?
Den kraftige virkning af hash varer normalt mellem 2-4 timer, og niveauet af THC i kroppen aftager kraftigt over den periode. Der er visse indikationer af, at hash giver en slags tømmermænd, som kan have samme varighed som alkohol-tømmermænd. De fleste hashbrugere indrømmer dog gerne, at hashtømmermænd er en del mere hehagelige end den omfattende kropslige nedsmeltning, som hårde alkohol-tømmermænd giver. Fakta er, at folk simpelthen ikke er skæve 3 uger efter at have røget hash.

Lad os kigge nærmere på, hvad det egentlig er folk taler om, at man kan måle hos en hashbruger. Der er to overordnede steder, hvor man kan teste for THC: nemlig i blodet eller urinen. Det er to vidt forskellige ting, man måler de to steder. Lad os kigge på de to områder, og på hvad der sker i kroppen.

Det, der sker, når en person ryger en joint, er at indholdet af psykoaktivt THC i blodet stiger til omkring 100 to 500 ng/ml(nanogram per milliliter). Klinisk målbar beruselse sker omkring 25-50 ng/ml. En del af dette psykoaktive stof bryder blod/hjernebarrieren og giver rusen. Kroppen begynder dog øjeblikkeligt at metabolisere (fordøje) THC'en i leveren, og dette forårsager et brat fald i blodkoncentrationen til omkring 2 ng/ml i løbet af blot 3-4 timer (subjektivt vil man opleve dette bratte fald allerede i løbet af 1-2 timer). Det er primært tilstedeværelsen af psykoaktivt delta-9-THC i blodet, der indikerer en rus.

Når THC'en er metaboliseret, betyder det, at de psykoaktive delta-9-THC'er er omdannet til andre ikke-psykoaktive former. To af disse metabolites hedder f.eks. 11-hydroxy-tetrahydrocannabinol" og "11-nor-9-carboxy-delta-9-tetrahydrocannabinol". Metabolitterne er altså stadig THC, men en anden type, og det er dem, der bliver lagret i fedtvævet hos brugerne.

Dette leder os til den anden test, nemlig urintesten. Metabolites bliver udskilt i urinen, og fedtvævet afgiver langsomt over flere uger metaboliseret THC. Disse metabolites kan måles via urintests. Urintests siger dog intet fornuftigt om, hvorvidt en person er beruset, men kun om der findes nedbrudt THC i kroppen på brugeren. Det betyder også, at det er en myte at "ophobet THC i fedtvævet" giver en konstant rus i ugevis. For de målbare metabolites er ikke psykoaktive. ( Position Paper on Drug Testing af Paul Hager - http://www.erowid.org/psychoactives/tes ... fo12.shtml ). Udbredelsen af især urin tests er udbredt i f.eks. USA, men det bruges også på sportsfolk herhjemme, hvor cannabis er opført som et dopingstof.

Den eneste permanente virkning af en hashrus består i, at indlæring under rusen er rigtig elending og de ting, som man har forsøgt at lære under rusen, bliver husket dårligt. Selv efter rusen fungerer det indlærte heller ikke særligt godt. Generelt må man anbefale ædruelighed i skoletiden - og det gælder alle rusmidler. Er man ikke hashberuset findes der ingen dokumenterede langtidsvirkninger på indlæringsevnen eller hukommelsen.

SIDEBAR:
Lidt perspektiv
Hvis man vil finde på argumenter mod hash, så kan man sikkert også gøre det. Hvorfor taler hashkritikerne ikke om, at alkohol permanent dræber en persons hjerneceller og derfor permanent gør vedkommende dummere resten af livet?

Mange hash-storrygere er sikkert konstant mærkelige, og mange bliver totalt ligeglade med deres omgivelser. Men det skyldes at de konstant ryger hash, ikke at der ligger en kronisk ophobning af rusmiddel i deres fedtdepoter.

De fleste tror, at hashens psykoaktive delta-9-THC udskiller sig via fedtvævet, og de ved slet ikke, at det er THC metabolites, der er lagret. Men selv der er folks perspektiv kørt af sporet, for selv om det hypotetisk var sådan, at psykoaktivt THC var lagret i fedtvævet, så udskilles der kun forsvindende små mængder af det og over ufattelig lang ting. I sig selv er dette utilstrækkeligt til at give en rus. Når man så i dette hypotetiske eksempel yderligere indregner, at der opbygges tolerance overfor THC, så er vi ude i, at det er helt umuligt at være påvirket af eventuelle udskillelser fra fedtvævet.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aarhus Omegn
Jeg sidder i øjeblikket og skriver min Større Skriftelige Opgave, og jeg må tilstå at det kommer lidt som et chock hvor dårlig min korttidshukommelse egentlig er....

Det skal lige siges at jeg ryger en skunk-pind eller 2 hver dag, og har gjort det i omkring 1 år... før det har jeg røget tæt i hver weekend i omkring 4 år...

Hver gang jeg har haft en fed diskussion om nogle helt konkrete ting om mit emne med min far, og jeg skal formulere det i min opgave står min hjerne mere eller mindre af.

Jeg har simpelthen ikke det overblik over hvad vi netop har snakket om. det er som om det bar glider lidt løst rundt, og jeg kan huske enkelte ting, men ved egentlig ikke hvor jeg vil hen med det....

Det skal siges at jeg på dette tidspunkt ikke var skæv, men havde røget aftenen før.

Men har sku aligevel fået skrevet en god opgave som jeg er stolt af :D

havde en god pointe som jeg også ville skrive, men den har jeg sku glemt :mrgreen: HAHAHAHA...

Kan være jeg kommer på den og tilføjer den :roll:

Mvh Tue

Edit: Så kom den sku aligevel tilbage :wink: Vi stærkt opfordre andre stoners til at erhverve sig en lille lomme-bog hvor man kan skrive små ting man skal huske ned i. Købte en for et halvt år siden og er fandme det bedste køb man kan gør sig...

(måske lige bortset fra hvis Mærsk Mc-Kinney
Mølle tilbyder en at man kan købe hans forretning for 25kr :wink: )

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg ville bare lige gøre opmærksom på en anden tråd, der taler om diverse problemer ved diverse niveauer af forbrug (Tue_Track du må da også gerne bidrage i den tråd, for jeg kan se du har en lang erfaring på feltet - evt. kunne du skrive noget om din weekendperiode og din seneste periode? Det ville i hvert fald være sweet)

http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=12117

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aarhus Omegn
Malkavian skrev:
Jeg ville bare lige gøre opmærksom på en anden tråd, der taler om diverse problemer ved diverse niveauer af forbrug (Tue_Track du må da også gerne bidrage i den tråd, for jeg kan se du har en lang erfaring på feltet - evt. kunne du skrive noget om din weekendperiode og din seneste periode? Det ville i hvert fald være sweet)

http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=12117

Vil jeg hjertens gerne :D Jeg tænker MEGET over hvordan hash påvirker mig... nogle gange alt for meget til at mit hoved kan rumme det....

Men skriv lige lidt mere specifikt hvad du vil have jeg skal skrive, og så skal jeg gøre mit bedste :wink:

Mvh. Tue

Dedikeret medlem

Fluffy: Det er rigtigt at THC bliver ophobet i fedtlagrene, men den THC som gør dig skæv (Mener at det er THC-11) Nedbrydes i løbet af din rus til en anden form for THC (THC-9 så vidt jeg husker) der ikke binder sig til receptorerne, og IKKE er psykoaktiv. Ergo, du er ikke længere påvirket.
Om det tager 4 timer eller 8 timer, kommer an på hvor meget og hvad slags.

Du kan læse mere om det i leksikaet her på sitet... Eller hvem var det nu der havde lavet en kæmpe FAQ om marijuana?

Dedikeret medlem

Eleusis skrev:
Du kan læse mere om det i leksikaet her på sitet... Eller hvem var det nu der havde lavet en kæmpe FAQ om marijuana?

Det er såmænd Malkavian. Og linket dertil finder du et par posts over denne - i hans signatur.

Titel:
Dedikeret medlem

There we go...

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Malkavian skrev:
bla bla bla
...
Når THC'en er metaboliseret, betyder det, at de psykoaktive delta-9-THC'er er omdannet til andre ikke-psykoaktive former. To af disse metabolites hedder f.eks. 11-hydroxy-tetrahydrocannabinol" og "11-nor-9-carboxy-delta-9-tetrahydrocannabinol". Metabolitterne er altså stadig THC, men en anden type, og det er dem, der bliver lagret i fedtvævet hos brugerne.

Som professionel skizofren må man jo være uenig med sig selv og tale med megen kløftet tunge.

Jeg har kigget lidt nærmere på mit argument, og det holder altså kun delvist vand såvidt jeg kan se.

Det helt store problem er, at der mangler forskning i samtlige THC molekyler og deres eventuelle psykoaktive virkninger, så man ved for det første ikke altid om en given type af THC er psykoaktiv eller ikke. Der er vist op til 60 forskellige metabolitter fra THC i cannabis. Og så vedgiver jeg gerne, at jeg måske ikke søgte religiøst nok efter kontra-bevisførelse da jeg først havde erowid artiklen :oops:

Sekundært har jeg ikke ret, fordi visse metabolitter faktisk ER psykoaktive, og nogen af dem der bliver lavet i leveren er efter sigende op til 20% mere aktive end rent delta-9-THC. Endda skulle visse metabolitter mere villigt blive skabt når man spiser hash frem for at ryge det.

Rent praktisk tror det kræver lidt mere undersøgelse, før vi autoritativt kan udtale os om, hvorvidt det i fedtvævet rent faktisk på nogen måde gør os høje i dagtimerne (hvor vi ikke har røget). I løbet af dagen spiser det fleste rimelig regelmæssigt og derfor er fedtforbrændingen nok ikke på sit højeste og derfor burde der ikke i samme grad blive udskillet thc i blodet (som så kan nå hjernen). De fleste har dog øget fedtforbrænding om natten, eftersom nattesøvnen ligger langt fra aftensmaden.

Alligevel VED vi ikke om denne fedtforbrænding er i stand til at slippe psykoaktive metabolitter nok tilbage i blodårene til at give en rus, der påvirker noget negativt. Min fornemmelse er, at der satanlynemig skal være meget THC gemt i fedtet på en person, hvis vedkommende med lidt fedtforbrænding pludselig bliver høj.

Jeg fandt nogen links:

http://sulcus.berkeley.edu/mcb/165_001/ ... /_895.html
http://www.norml.org/index.cfm?Group_ID=6495
http://www.health.gov.au/internet/wcms/ ... 2-ch47.htm

Titel: Hmmm...
Dedikeret medlem

Har du læst om forbindelsen imellem Canabinoider (Det hedder det, ikke :) )og hjernens hukommelses system? Der var en glimrende artikel i New Scientist omkring det, der forklarer hvorfor der findes naturlige cannabis-receptorer i hjernen.

Titel: Re: Hmmm...
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Eleusis skrev:
Har du læst om forbindelsen imellem Canabinoider (Det hedder det, ikke :) )og hjernens hukommelses system? Der var en glimrende artikel i New Scientist omkring det, der forklarer hvorfor der findes naturlige cannabis-receptorer i hjernen.

Nej den har jeg ikke læst. Findes artiklen nogen steder online?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]