Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 14:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Dyrkning
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Halløjsa!

Jeg skal elt sikkert i gang med noget cannabis-dyrkning snart. Bare i vinduet samt et par stykker ude i en skov. Ikke noget med skabe og lysstofrør.
Jeg har kigget lidt på nogle frø og har fundet nogle fra KC Brains som hedder KC 36. Grunden til at valget er faldet på denne plante er at den ikke er særlig høj. Jeg kan derfor have flere i vindueskarmen [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] Er der nogen som har noget erfaring med denne type?

Hvornår kan jeg begynde at starte planterne op i vindueskarmen? omkring marts?

Lige en anden ting: Hvad menes der når der i annocen fr frø står bloomstring??? (jeg er totalt nybegynder i dyrkningen)

Håber i kan hjælpe!

Junior medlem

Skriv lige jeg vil godt være med til at bestille nogle frø hjem

Medlem

Hej
Marts er nok lige en månedstid for tidligt i vindueskarmen, men det afhænger af vejret. Sætter du dem i gang midt i april, er du afhængig af en solrig maj, hvilket nogen gange kan være et problem; sidste maj var noget lort, forrige maj var super, der var jeg bare for sent på den [img]images/smiles/icon_sad.gif[/img] . Men altså midt i april til midt i maj er fint nok. Blomstringsperioden, som er angivet på pakken/hjemmesiden er den tid planten forventes at blomstre, altså efter den er kommet igennem sin vegetative fase (1.spiring 2.frøplante 3. vegetativ 4. blomstring). Den skal ikke være lang, når vi har sådan en kort sommer. Faktisk ville jeg, hvis jeg var dig prøve at se mig om efter nogle almindelige potfrø fra Danmark - her kan du være sikker på, at planten er aklimatiseret; dvs. passer til den danske sommers længde og beskaffenhed (lyse nætter og alt det). Alternativt find en type frø, som hedder noget med early girl, early skunk, early pearl etc. Jeg har dyrket dansk pot indendøre de sidste fire somre. Jeg kunne høste en gang i august hver gang. Sidste sommer havde jeg så købt nogle frø i den lokale headshop. Det var en Haze x skunk 1 - Jeg fik en 2 meter høj hunplante, men ingen blomster (jeg kunne se det var en hun på dens anderledes struktur + at de 2 der var hanner havde blomstret). Bagefter finder jeg så ud af at Haze er en sativa (ikke indica). Sativa hører hjemme omkring ækvator dvs. 12 timers lys hele året. Den vokser ved 12 timer og blomstrer ved tolv timer, og den blomstrer lææænge. Min Sativa/Haze var godt nok krydset med skunk 1 for at den skulle blive tidligere færdig og give større udbytte, men den var altså ikke tidlig nok, og det der med laaange dage og kun få timers halvmørke (dansk sommer) det var den slet ikke gearet til at udnytte. KC36 er en blanding af Sativa og Indica med høst i slutningen af september til midten af oktober. Det ville jeg ikke stole på kunne lade sig gøre. Men man får jo ingen erfaringer gratis, så man må endelig prøve sig frem. Vil du være sikker, så skaf frø af noget, som har groet i Danmark i en rum tid.
Det er første gang du dyrker, så du kan lige få lidt basale erfaringer. 1. Køb store potter eller brug 10 liter spande (overvej noget større, hvis du har plads - eventuelt nogle kurve med et par sorte afaldssække, kunne være spændende). 2. Køb bare noget pottemuld/havejord i et byggemarked til 40-50 kr. for en 50 liters sæk - alternativt køb billige plantesække og skær dem op (men i dem er jorden ikke super. 3. Husk en stor pose (3 liter) lecanødder - de skal fungere som dræn i bunden af potterne - de er sindssygt vigtige - dæk bunden af potten med dem bare fyld et tre-fem cm tykt lag i, alt afhængig af hvad der ser ud til at være plads til - btw. dine potter/spande/poser skal være med huller i bunden, så overskydende vand kan løbe af og rødderne kan trives. 4. Så f.eks i nogle 10 cm potter og plant så over i de helt store, når rødderne når bunden. 5. Pas på med vand - i starten er dine planter skrøbelige og skal have noget fugt, men lige så snart de første rigtige blade kommer, skal du du lade overfladen tørre ud - jorden må aldrig være helt sort eller skinnende af vand - det kvæler rødderne - kunsten er i virkeligheden at lade være med at vande for meget - senere, når dine planter er blevet omkring 10-15 cm er det meget let at se på planten, hvornår den mangler vand uden at den er i direkte livsfare - du lader jorden tørre lidt mellem hver vanding, og når du vander må du vande lidt ad gangen, så det suges op af jorden og når vandet begynder at komme ud i bunden af potten, har du alerede vandet for meget (så ved du det) - overvanding er farligst inden vækstfasen, i vækstfasen drikker planten alligevel så meget ad gangen, at det ikke gør noget (før vækstfasen står den bare og sopper og rødderne får ingen luft og det betyder at planten ikke kan gro, så der er reelt en ond cirkel der) - vandet kommer for resten aldrig direkte fra hanen - vandet står i en spand/kande et døgnstid, evt. bundfælder du kalken med oxalsyre (hvis du bor på sjælland) eller du forkæler dine venner med regnvand. 5. Du gøder bare med substral eller noget andet til 25 kroner i Silvan, overvej tomatgødning i slutningen af vækstfasen/begyndelsen af blomstringsfasen - du gøder hellere for lidt end for meget! Det er vigtigt! Du gøder ikke et sekund før vækstfasen sætter ind. 6. Du kan, når dine planter begynder at søge lidt for meget i mod vinduet med fordel binde dem op ad en kraftig bambusstang - det gør dem nemmere at styre. 7. angående højden, så kan du lige kigge i den tråd der kører lige nu med "høje planter" 8. Det er vigtigt at kigge indgående på sine planter - brune pletter, krøllede blade, lyse blade, små lyse pletter ALT er vigtigt og betyder noget (især små lyse pletter - det kan være spindemider i et tidligt stadie - det er noget lort, men det hjælper "at have opdaget det i går" frem for i morgen, eller slutningen af sæsonen.

Det var vist det vigtigste. Spørg endelig, hvis du mangler svar på noget.

Nietzsche

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tak for svaret Nietzsche. Hvilke frø kan du så anbefale til vindueskarmsdyrkning? De må jo helst ikke blive for høje?

Insane psychedelia user!

Hey hallifax, ring nu til mig for helvede [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Der er jo forskellige metoder som du kan bruge fir at planten ikke bliver så høj, prøv at tjecke et rimeligt nyt indlæg fra speedy, jeg kan ikke huske hvad det hedder.

Medlem

Geografisk sted: Århus Syd
Du må endlig ikke plante skunk ude ien skov og for alt i verden ikke KC 36.
Det gjorde vi i sommers, og skovsneglene åd sq vores søde tøser, det eneste der var tilbage var pot planterne, jeg ved ikke om vi gjorde noget forkert, men sneglene levede nærmest på dem. Det var et meget sørgeligt syn, når man ser sine skunk planter blive ædt af sådan nogle små slimede sorte lorte snegle. [img]images/smiles/icon_mad.gif[/img] [img]images/smiles/icon_mad.gif[/img]

Medlem

Geografisk sted: Skandinavien
1. Køb aldrig frø fra sensi seed hvis du vil dyrke udendørs, de laver kun indendørs skunk frø uanset hvad de påstår.

2. køb aldrig noget der hedder Early et eller andet hvis du vil dyrke udendørs.

3. snegle elsker hamp, lig en ring af kunstgødning eller salt rundt om planterne så dør sneglene.

4. det høst tidspunkt der står i frø anoncer er bullshit og gælder kun hvis du bor i det sydlige californien, læg 1-3 måneder til.

5. hvis du vil dyrke udendørs fra kommercielle frø, så vælg KC 33 eller tjaa det er sgu nok det eneste bud på en kommerciel udendørs sort som har en chance for at modne herhjemme.

6. kør på staden og køb en pose danske pot frø til en 20´ver, spar en masse penge få noget godt røg og skid på hollænderne de har ikke en skid forstand på at lave gode frø kun på at tjene penge.

Nietzsche du har seriøst brug for at komme i gang med at dyrke ellers ender du i noget lort, husk man kan læse sig til meget, men ikke alt, og du begynder at bevæge dig derud hvor du tror at du giver folk gode råd, men risikere ved at du kun har læst det du siger og ikke har prøvet det i praksis at du blot bringer lorten videre, no pun.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Rumhullet
Well...Sir Haze

Jeg skal nu selv dyrke både G13 x Hash Plant og Hindu Kush fra Sensi Seeds ude her til sommer.

Fra tidligere år, siger min erfaring mig, at selvom det er indendørs frø, så kan de med lidt hjælp, godt klare sig ude.

Og dyrker man i spande som jeg, så der er mulighed for, at stille dem i læ når det regner meget sidst i blomstringen eller tage dem indendørs, så går det nu nok [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

MoS [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Medlem

Ja Sir Haze jeg trænger virkelig til at komme i sving. Og ja alle de der avancerede former for "training" har jeg ikke erfaring med, men det ser nu ikke tosset ud; Eller jo, det ser jo fuldstændig sindssygt ud, men jeg tror såmænd nok det holder - der er jo også tonsvis af billeddokumentation. Vindueskarmsdyrkning i fuld størrelse har jeg dog et væld af erfaringer med, så der er ikke givet noget ubehageligt videre der.
Jeg havde overset, at gutten fra min hjemegn havde tænktt sig at dyrke noget i en skov. I øvrigt anbefalede jeg vel også ret kraftigt at han skaffede sig noget dk-pot.
Hvad forsvarer jeg mig egentlig for? Kan man ikke se tydeligt, hvad der er mine egne erfaringer, og hvad jeg giver videre efter en hurtig vurdering?
Ok, én ting er vigtig. Det er nok ikke nogen god ide at lave et vinklet scrog setup med frøplanter. Man risikerer at spilde en masse tid på noget der senere viser sig at være hanner.

Nietzsche

Medlem

Frø: Skal det være komercielle frø, så gå efter noget med "early skunk" fra sensiseeds.com (sælges også i danske head og hydroshops), eller de andre varieteter, som blomstrer tidligt og kort "early girl" "early pearl" etc. Jeg har ingen personlige erfaringer med dem. Jeg har dog erfáringer med Haze/Skunk#1, og det var spild af krafter og penge. Gå under alle omstændigheder efter ren, eller næsten ren indica. MEN kender du ikke nogen ude i engene, som dyrker hamp? Du er jo fra Vejle ikke? Nogle gode danske frø ville virkelig være en god ide.
højde: Jeg er selv vild med fuldt udviklede planter. Det er mere naturligt og også ret blæret at præsentere vennerne for [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img] MEN på overgrow.com har jeg set et væld af manipulationsmetoder, så man kan kontrollere højde og få bedre buds. Du kan bruge FIM- metoden, papercliptraining, scrog, supercropping etc. Gå lige ind på www.overgrow.com og tjek det ud. Ellers prøv at tjekke denne her http://members.rotfl.com/genefarris/index.htm
Prøv at se nederst på siden. Der er der noget de kalder "modular scrog". Der findes også noget som hedder MV-scrog modular vertical (altså lodret). Hvis jeg var dig ville jeg bygge et par af sådanne SCROG-moduler med en ca. 45 graders hældning, så du har en vinkling i mod vinduet. Sådanne moduler kræver nok en del pasning, MEN for fanden det må være praktisk lige at kunne flytte rundt på sine planter (der skal selvfølgelig små hjul på) + at der er tale om nogle små overskuelige lækre og veltrimmede enheder. Mit hamp plejer gerne at blive næsten to meter højt med sidegrene på omkring en meter. Det styrer simpelthen hele stuen, så man skal virkelig ville det. Skulle jeg dyrke her en gang til ville jeg bruge M45-SCROG [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] Husk nu det var mig der fandt på denne betegnelse [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] Eller prøv at søge på papercliptraining og bending på overgrow. Man starter meget tidligt med at hænge lodder i planten, så den gror vandret ud og forgrener sig helt vildt (uden at nippe toppen eller FIMe noget!), dernnæst binder man simpelthen sidegrenene fast til pottekanten. Resultatet er nogle lavere stærkt forgrenede buske. Det er så uden SCROG net og alt det der. Nåja, indica er generelt lavere end sativa, så det er endnu en god grund.

Nå, nu må jeg videre.

Nietzsche

Medlem

Geografisk sted: Skandinavien
det var ikke for at pisse på nogen jeg var bare i tidsnød derfor blev det lidt kort for hovedet.

Mos god fornøjelse jeg håber du ved hvordan man tvinger sine planter i blomst, fordi dine kommer ikke til at blomstre for en gang midt i oktober hvis de står udenfor uden at blive mørklagt 12 timer om dagen.

Halifax666 det er gode frø men det er blandede indendørs skunkfrø, sorry.

er det fordi de er så billige på staden at i ikke tror de er noget værd?? pris og kvalitet har aldrig haft noget med hindanden at gøre.

Medlem

@Halifax666
Du kommer fra Vejle ikke? Har du ikke nogle venner, som kender nogen, som f.eks. har kolonihave i engene eller sådan noget? Eller prøv at spørge der, hvor du køber hash, eller kender nogen der køber hash. Når du siger købe, så husk lige, at danske frø skal være _meget_ billige. Måske skulle du bare lægge ud med at spørge, om de kan skaffe nogen. Bare så du ikke ender op med at give rigtige penge for frøene. Jeg var inde i en hydroshop her i København. Jeg ville købe nogle skunkagtige frø til mit vindue, men de frarådede mig det. De fik så prakket mig nogle potfrø på til 3 kroner stykket. Jeg følte mig egentlig lidt snydt. Potfrø plejer jo at være et spildprodukt, når man køber pot. Men ok, de spirede alle sammen, og potten virker forrygende, så snydt var jeg altså ikke. Men husk ikke at give meget mere for dem end nogle ganske få kroner. jeg har sidenhen taget nogle frø fra, når jeg fik noget godt pot. Men spiringsevnen har været miserabel.
Lige nu har desværre ingen almindelige potfrø - det jeg ligger inde med nu er ganske lidt, og så er det krydset med haze/skunk#1.
Prøv lige at maile ham gutten fra hydroponics.dk - hans shop holder vist til i Horsens - måske har han nogle gode danske frø til en fair pris.

Nietzsche

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tak skal i ha gutter. Rart at få hjælp fra eksperterne!
@Sir haze - jeg bor ved Vejle (jylland) og der er alt for langt til staden. Det er ikke så tit jeg kommer der, men det sker da [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Det lyder som om i har tjek på det med dyrkningen - tak for hjælpen!

Medlem

Hov, glemte lige. det er ok Sir H. Der bliver i ny og givet et par "råd" eller tre videre her, som altså ikke er vanvittigt seriøse (er du her stadig eb [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img] ). Og du har ret i at jeg strammer den lidt ved at videregive informationer fra overgrow.com, som ingen af os ved om er helt ok. På den anden side, synes jeg, at det er et godt supplement til debatten om de høje planter (speedy) lige at linke til amerikanernes fantasifulde projekter. Det ville simpelthen være for dumt, hvis vi bliver ved med at råde folk til at klippe spidserne af deres planter (som der jo også gøres lidt ud af i vores begges favorit "hampedyrkerens håndbog" [img]images/smiles/icon_rolleyes.gif[/img] ), hvis FIM f.eks. virkelig giver 4-6 forgreninger, vel at mærke ved samme arbejdsindsats! Hvis nu speedy prøver at FIM'e bare et par af spidserne og rapporterer til forummet her, så har vi vel været med til at sende udviklingen af viden om hampedyrkning i dk i en god retning.
Eller hvad?

Nietzsche

Dedikeret medlem

øhhh, bøhhh bussemand.

jeg synes sq ikke at det er særligt useriøst at dyrke go udendørs pot i 21 år, gør du nietzsche?

sir haze/halifax666: jeg dyrkede nogle af ethnos blandede sidste år og de trivedes ganske udmærket udendøre.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvad med de blandede, billige frø fra ethno - ville de være gode nok?. Er der nogen som vil sælge mig nogle danske pot frø???

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

@eb - du har vel ikke nogle udendørs danske frø liggende fra en gammel høst???

Medlem

Geografisk sted: Denmark
Useriøst at dyrke udendørs i 21 år? Næppe! Jeg har selv dyrket udendørs i 5 år sååå...!
Hollands Hope er kanon udendørs i DK! Husk det når i køber frø!

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Rumhullet
"Northern Light" fra High Quality Seeds og "Original Skunk" fra Positronics Seedbank klarer sig begge ganske udemærket udendørs her i Danmark, har selv dyrket dem i 2 sæsoner ud 4. Men i år, vil jeg prøve andre sorter, samt noget dansk pot, som jeg også har dyrket igennem 2 sæsoner.

MoS [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

[ 25 Januar 2002: Besked ændret af: MoS ]

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Er northern light (klart min foretrukne ryger) oxo god i vindueskarmen? Er det nødvendigt at tvinge dem i blomst?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]