Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 12:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Jeg er ved at beslutte mig for et dyrkningssystem. I den forbindelse tænkte jeg på at købe en lampe af TallMan og så bare improvisere en kolos af et skab. Men både et sådant skabs størrelse og det ret enorme elforbrug irriterer/ærgrer mig lidt.
På overgrow.com har jeg set et "stealth-skab" http://www.overgrow.com/articles/10 Sådan et skab ser ikke ud til at fylde meget, kan levere 250g pot per høst, har plads til mothers og alt det ved kun 230W! (80 til mødrene og 150 til produktionen).
Mit spørgsmål: Er SCROG bare mere strømøkonomisk, så det altså er en ok måde at dyrke på? Eller er der en eller anden hage ved SCROG, som bare ikke gør det værd at overveje det der smarte skab?

Håber nogen har en kommentar

Nietzsche

Medlem

Geografisk sted: Skandinavien
jeg vil ikke anbefale dig at gå i gang med at bygge sådan et skab med det samme, lær først at dyrke og udnytte watt og plads optimalt, få en fornemmelse af hvordan planterne vokser og så kan du bygge sådan et skab (det er nemlig røvdyrt), start med at hænge din lampe op, i et skab, hjørne, et eller andet sted du kan skærme lidt af, og start med et par planter (helst stiklinger, det er nemmst at arbejde med, selv om frø planter er pænere) bare lad dem vokse en måneds tid, klip lidt i dem, lugt til dem, glem og vand dem, kort sagt få en fornemmelse af dine planter og hvordan de reagere, så vil du senere have meget nemere ved at få et optimalt resultat, en anden god ting er at finde ud af hvor tæt kan dine planter stå før de bliver for ranglede, skal jeg klippe toppen ved 2. 3. eller 4. bladpar hvor lang tid skal jeg lade dem være i vegetativ vækst osv. alle sådan nogle spørgsmål findes der ingen svar på det er forskelligt fra plante til plante og fra dyrkningsrum til dyrkningsrum så derfor inden du laver de helt vilde inversteringer (ud over lampen) dyrk et par planter under så primitive forhold som muligt og få en fornemelse af hvad det går ud på og hvilket dyrknings system der passer bedst til dine behov f.eks. mener jeg at indica sorter er bedst til SOG hvorimod sativa sorter er bedre til SCROG fordi de stækker sig mere og kan derfor bedre "nettes" (flettes ind i nettet) men der er også folk der aldrig kunne finde på at binde en sativa til et net og sværger til indicaen.

men man kan altid blive inspireret af andres ideer, jeg har også studeret de tegninger du henviser til og har implimenteret en del af det i mit system, som er et SCROG system uden net og rammer, planternes grene bliver viklet sammen og danner en utroligt tæt og ensartet "måtte" bare uden det net som man normalt binder planterne til, jeg har også overvejet hans "shallow water culture" da det passer perfekt ind i mit system problemet er bare at med et hydroponisk system får du ikke den samme smag i budsne og da smagen er det vigtigste for mig kan det ikke bruges, men jeg skal have lavet mig en "cheapoaerocloner" når jeg får tid.

to be continued [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Medlem

Jeg forstår, hvad du mener Sir Haze. Jeg ville nok heller ikke tæske sådan et superskab sammen lige med det samme. Jeg vil dog gerne tage udfordringerne ved SCROG op right away. Dels ser det spændende ud, dels har jeg læst på et tysk forum, at det er typisk europæisk at dyrke høje planter ved mange watt, og at det egentlig er spild af strøm.
Det jeg ikke bryder mig om ved SCROG er, at det virker lidt for unaturligt.
Angående andres ideer, så prøv lige at se denne side (jeg ved ikke om du kender den)http://members.rotfl.com/genefarris/index.htm
Det er en gennemgang af scroggens historie + fremtid(!)

Nietzsche

[ 10 Januar 2002: Besked ændret af: Nietzsche ]

Dedikeret medlem

Geografisk sted: dfdf
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Sir Haze:
jeg vil ikke anbefale dig at gå i gang med at bygge sådan et skab med det samme, lær først at dyrke og udnytte watt og plads optimalt, få en fornemmelse af hvordan planterne vokser og så kan du bygge sådan et skab (det er nemlig røvdyrt), start med at hænge din lampe op, i et skab, hjørne, et eller andet sted du kan skærme lidt af, og start med et par planter (helst stiklinger, det er nemmst at arbejde med, selv om frø planter er pænere) bare lad dem vokse en måneds tid, klip lidt i dem, lugt til dem, glem og vand dem, kort sagt få en fornemmelse af dine planter og hvordan de reagere, så vil du senere have meget nemere ved at få et optimalt resultat, en anden god ting er at finde ud af hvor tæt kan dine planter stå før de bliver for ranglede, skal jeg klippe toppen ved 2. 3. eller 4. bladpar hvor lang tid skal jeg lade dem være i vegetativ vækst osv. alle sådan nogle spørgsmål findes der ingen svar på det er forskelligt fra plante til plante og fra dyrkningsrum til dyrkningsrum så derfor inden du laver de helt vilde inversteringer (ud over lampen) dyrk et par planter under så primitive forhold som muligt og få en fornemelse af hvad det går ud på og hvilket dyrknings system der passer bedst til dine behov f.eks. mener jeg at indica sorter er bedst til SOG hvorimod sativa sorter er bedre til SCROG fordi de stækker sig mere og kan derfor bedre "nettes" (flettes ind i nettet) men der er også folk der aldrig kunne finde på at binde en sativa til et net og sværger til indicaen.

men man kan altid blive inspireret af andres ideer, jeg har også studeret de tegninger du henviser til og har implimenteret en del af det i mit system, som er et SCROG system uden net og rammer, planternes grene bliver viklet sammen og danner en utroligt tæt og ensartet "måtte" bare uden det net som man normalt binder planterne til, jeg har også overvejet hans "shallow water culture" da det passer perfekt ind i mit system problemet er bare at med et hydroponisk system får du ikke den samme smag i budsne og da smagen er det vigtigste for mig kan det ikke bruges, men jeg skal have lavet mig en "cheapoaerocloner" når jeg får tid.

to be continued [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]
<HR></BLOCKQUOTE>

lige prasis.

begynd med noget letter
fks. http://www.overgrow.com/faq/browse.php?qa=1094
eller den her http://www.overgrow.com/articles/2
den sidste her var vel nok den du burdte overveje
tænk ovet at lampen skal hænge 50 cm over planterne og at planterne saktens kan vokse op i lampen nogle planter vokser over 100% når de er i blomst så set dem i blomst når de er en 35/40 cm,

det er fucking lige meget hvor stor de er eller hvor store bladne er,det der er viktik er go'e topskudne husk på det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis nogen kender nogen,der har et gro skab,vil jeg meget gerne høre om det.Vi kan også finde ud af noget med penge,hvis det er påkrævet. [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Rumhullet
I det seneste katalog fra [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]Jem&Fix [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img] kan man købe et skab til 500 kr.

Det vil sikkert kunne bruges til en mindre produktion.

Om det kun er et lokalt tilbud, er jeg lidt i tvivl om, da jeg ikke kan finde det i deres Avis på nettet.

Dog vil jeg mene, at deres tilbud er landsdækkende.

MoS [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Det eneste jeg kan finde af skabe på http://www.jemogfix.dk er på side 4 - køkkenskabe ...

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Rumhullet
Ja det ved jeg godt Woody.

Men som nævnt er det måske et lokalt tilbud, forbeholdt os jyder [img]images/smiles/icon_cool.gif[/img] [img]images/smiles/icon_razz.gif[/img] [img]images/smiles/icon_cool.gif[/img]

MoS [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Hey!! jeg er jyde [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img] bare en snylter der er flyttet til kbh [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Medlem

Angående produktionens størrelse, så fik gutten med artiklen på overgrow næsten 250 gram tørret pot på første grow - jeg ved det ikke, men med 2 planter under en lampe på kun 150W er det vel fint, er det ikke? - Hvor meget kan I producere under en 400W med Sea Of Green-metoden? Som I kan høre, er jeg interesseret i at regne ud, hvad der er mest økonomisk.

Nietzsche

Medlem

er der ikke nogen af jer der bor i nærheden af fyn så kan vi sgu da bare gå op og kigge på mit skab.

og jo scrog er nok den næst smarteste næst mest økonomiske måde at dyrke på, min er bedre [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] selfølgelig

Medlem

Nietzsche hvor hen af i landet bor du (nord syd øst vest jylland sjæland blabla.)

Medlem

Jeg bor i blabla [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img] Hæhæ, nej jeg bor i København - Hvis du tænker på at invitere mig på et skabskig, så er jeg interesseret. Men det skal nok vente til en gang, hvor jeg alligevel skal til Jylland; så kommer jeg jo forbi Odense, hvor du bor - ik?. Jeg tænkte på, om du har flere varianter stående, og om man måske kunne få et par stiklinger en gang?

Nietzsche

Medlem

klart stiklinger har vi altid masser af, og der kommer hele tiden nyt ind af postkassen, det er en af fordelene ved at have mange sorter man har noget at bytte med så i hvert fald en gang om ugen kommer der enten frø eller stiklinger til mig så jo der skulle være en chance for at der kunne være en til dig.

Medlem

Desværre har jeg endnu ikke noget at bytte med. Det skulle da lige være frøene fra min sommerkatastrofe. Jeg kom sidste sommer til at dyrke Haze x Skunk#1, uden rigtig at vide hvad jeg ved om Haze/Sativa i dag. Du kan nok regne ud, at der ikke blev nogen topskud til Nietzsche. Planterne blev to meter høje, hanplanterne kom i blomst, men ikke hunnerne. Heldigvis havde jeg også sået nogle af mine almindelige potfrø. Jeg bestøvede mit almindelige pot med Haze/skunk. Det pot jeg plejer at dyrke udmærker sig ved at være meget potent. Det har overrasket mange. Desværre smager det af helvede til. Tror du krydsningen kan være interessant?
Hvis jeg ikke finder nogle stiklinger, skal jeg have lavet nogle frøplanter under lysstofrør først (dem vil jeg så lave stiklinger af). Kender du KC Brains frø. De er jo en hel del billigere end hvad man ellers ser. Er de efterligninger? De har i hvet fald en, der ser ret whitewidowagtig ud uden at hedde det.
Og lige en til på falderebet. jeg er altså ikke meget for at scrogge med hele 400W. Tror du 250W er et _fornuftigt_ kompromis?

Det blev jo til mange spørgsmål - håber du har et par svar.

Nietzsche

Medlem

dine egne frø lyder faktisk meget intresante, men jeg ved ikke om at jeg har plads til flere.

du behøves ikke at have noget at bytte med for at få nogle stiklinger af mig, det kommer nok senere.

Kc Brains er ikke efterligninger de er et af de mest originale frø firmaer, de rejser over det meste af jorden for at samle nye sorter ind, der har dog været nogle som har brokket sig over kvaliteten af deres gener og at der var hermefroditter imellem, men jeg har en mistanke om at det er folk der aldrig har dyrket planter fra dem men bare skal spille smarte og havde solgt deres egne frø, hvis du beslutter dig for at købe frø fra dem så kontakt mig først så kan vi måske slå os sammen og købe nogle forskellige, jeg vil nemlig godt havde afprøvet nogle af deres sorter.

og jeg vil stadig anbefale dig at bruge en 400w istedet for 250 det ikke kun mængden der bliver større, kvaliteten/virkningen bliver også bedre med 400w.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]