Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jul 2025 19:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har tidligere oprettet en tråd om selv samme emne, men nu hvor det endelig er blevet aktuelt, at jeg flytter hjemmefra, vil jeg lige have lidt flere råd med på vejen.

Jeg har tænkt mig at købe et skab, hvori jeg har tænkt mig at få mit eget lille grow. Først vil jeg lige nedkradse lidt fakta om skabet. ;)

Skab

Bredde: 60cm
Højde: 175cm
Dybde: 50cm

Skabet er lavet af træ og har én skabslåge. Det går under kategorien garderobeskabe, men hylde og stang kan tages ud, sådan at alle 525000cm³ kan bruges til grow.

I tilfælde af, at denne tråd får samlet en masse gode råd eller en form for guide til netop dette skab, vil jeg oplyse, at det kan købes i Jysk, og det går under navnet: Firenze garderobeskab. Skabet koster et mindre beløb på 349kr.

Grow i skabet

Jeg har tænkt mig at dyrke skunk-planter, der skal bruges til senere at fremstille hash via ryste-metoden. Mine spørgsmål går på følgende:

Hvilke frø kan I anbefale hertil?

Hvor mange af disse bør jeg kunne plante på de 3000cm² der er til rådighed, og hvilke potteplanter er at anbefale, og hvorfra kan disse potteplanter købes?

Hvilken form for belysning bør netop disse frø have, og hvor højt over potteplanterne, skal dette lys placeres?

Er der et billigt alternativ til denne belysning?

Krav

Skabet skal stå i gangen, og må derfor ikke lugte for meget. Herudover, må det gerne være lydløst til en rimelig grad, dette er dog ikke så vigtigt. Og så skal det selvfølgelig være så strømbesparende som muligt, på samme tid med, jeg får et godt resultat ud af det. Growet skal bestå af meget sunde og potente planter, der skal have det godt.

Udbytte

Hvor meget udbytte i gram pr. plante kan man ca. forvente udfra følgende kriterier?

Gode svar - og gode råd hertil - søges, på forhånd tak! :)

Senest rettet af DrK 29 jan 2006 20:18, rettet i alt 4 gange.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Jeg ville bruge 1-2 plante(r) i et Scrog.

Du har regnet forkert med dine kubikmeter, det er dog ikke noget du behøver at regne på. Jeg vil anbefale en 250w hps til dette skab, du vil nok få en del problemer med temperaturen hvis du bruger 400w, medmindre du bruger cooltube. Du kan jo evt. også stille et lysstofrør i hvert hjørne.
Du kan bl.a. købe runde potter i Bauhaus, men ønsker du at udnytte pladsen bedst, bør du købe firkantede potter fra f.eks. hanfburg.de eller rygegrej.dk.
Regn med at du skal have ca. 30-40cm. mellem planternes top og lampen.
En "white strain" som Aurora Indica kan anbefales (150kr, http://www.xxxx.dk)- kort blomstringstid, god høst og strækker sig ikke for meget i blomst.
Inkl. skabet tror jeg ikke du behøver, at hoste op med mere end 1300kr.

Senest rettet af Henrik Ost 29 jan 2006 20:13, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

OPDATERING - jeg har lige opdateret med krav og udbytte - og rettet antal kubikmeter, selvom det tal er ubrugeligt i dette sammenhæng. :)

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Med det setup jeg foreslog, skulle du gerne høste fra 100-250g skunk. Jeg tror ikke det er usandsynligt, at du høster i nærheden af 150g første gang.
Alle skunkplanter lugter, nogle dog mere end andre. Aurora Indica er ikke én af dem der lugter stærkest, så jeg vil stadig mene det er et godt valg, du skal bare bruge et aktivt kulfilter i din udsugning. Kan du selv leve i stanken, kan du evt. nøjes med at købe en ozongenerator, som du så starter et par timer før du får gæster.

Aurora Indica:
Billede

Jeg var så heldig at finde 2 phenoer i mine frø, hvoraf jeg tror især sativa- phenoen vil være genial i dit skab. Begge pheoner giver noget utrolig dejlig røg! :)

Senest rettet af Henrik Ost 29 jan 2006 20:31, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Stonez skrev:
Jeg ville bruge 1-2 plante(r) i et Scrog.

Scrog? :)

Stonez skrev:
Jeg var så heldig at finde 2 phenoer i mine frø, hvoraf jeg tror især sativa- phenoen vil være genial i dit skab. Begge pheoner giver noget utrolig dejlig røg! :)

Phenoer? :)

Titel:
In our memories
Brugeravatar

SCreen Of Green. Få planter bliver trænet til at blive så buskede som muligt. Istedet for at have mange små planter som i SOG (sea of green), satser man i scrog på få planter med mange toppe. Kig i FAQ sektionen på http://www.overgrow.com

Phenoer: Forskellige varianter af samme strain. I mit Aurora grow, fik jeg to phenoer; en med indica- dominerede gener og en med sativa- dominerede gener. Man kan sige, at phenoer er underfamilier af en bestemt strain.
Jeg plantede 10 Aurora Indica frø og fik 2 forskellige typer planter, havde jeg plantet 100 frø havde jeg måske fundet f.eks. 5 eller flere forskellige phenoer.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Paris +
Til et så lille groareal (0,3 m2), vil jeg klart anbefale en CFL (105 W-125 W).
Man kan sagtens gro flotte planter under CFL :!:

Med CFL slipper du også for en masse varme og deraf følgende udsugning, plus der er en elregning at tænke på. :wink:

En HPS til det areal er ALT for meget efter min mening !
Iøvrigt er skabet knap og nap højt nok til en HPS lampe.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Jim M. : Man kan få HPS lamper fra 70w og opefter, så det er bare at finde den rette størrelse i forhold til skabet. Jeg tror en 250w er fornuftig, det ville jeg vælge, men en 150w hps er sikkert også fin- den er i hvert fald at foretrække fremfor en CFl, og så er det i samme prisklasse.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Stonez skrev:
Jim M. : Man kan få HPS lamper fra 70w og opefter, så det er bare at finde den rette størrelse i forhold til skabet. Jeg tror en 250w er fornuftig, det ville jeg vælge, men en 150w hps er sikkert også fin- den er i hvert fald at foretrække fremfor en CFl, og så er det i samme prisklasse.

Ja nemlig ja, det vil jeg os have gjordt ;)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Ingen tvivl om at HPS er bedst, til store skabe. :)
Men jeg mener stadig CFL vil være mere passende til et så lille groareal.

CFL's må ikke undervurderes :!: :evil:

Hvis man regner lidt på det vil planterne max kunne blive 90 cm høje i det skab med HPS. Så man skal nok ikke dyrke sativa. :wink:

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Jim M. : Jeg har selv haft en 70w HPS i et meget lille moderrum, og havde overhovedet ingen problemer med varme. Dog giver CFls da mindre varme generalt, men har man mulighed for at bruge HPS ville det da være synd at bruge andet, men jeg er også HPS fetishist.. ;)
En CFl kan dog komme noget tættere på planterne, så det er da helt klart smart hvis man ikke har så meget højde i skabet.

Jim M. skrev:
CFL's må ikke undervurderes

Helt enig, men så lad os heller ikke undervurdere lysstofrør! :)
Der findes et enormt udvalg af forskellige lysstofrør (og det er her de sakker bagud med CFl imho) til få penge. Et lystofrør(+3000 lumens) + armatur kan købes til omkring 70kr stykket.
For lidt over 200kr, kan man altså få flere lumens end man kan for omkring 500kr ved køb af en CFl på 105-125watt. Dog har lysstofrør den ulempe at de spreder lyset over et større areal, og har derfor ikke en særlig stærk lysintensitet. CFls passer nemt i et skab, men er ret dyre- så har man pladsen til det, vil jeg da anbefale at købe lysstofrør fremfor CFl.

Senest rettet af Henrik Ost 30 jan 2006 15:11, rettet i alt 2 gange.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

ok.... :)

Ingen grund til at cannabis-entusiasterne bliver uvenner. :wink:

Edit: hov hov Stonez :wink: :lol:

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Århus
Citat:
Phenoer: Forskellige varianter af samme strain. I mit Aurora grow, fik jeg to phenoer; en med indica- dominerede gener og en med sativa- dominerede gener. Man kan sige, at phenoer er underfamilier af en bestemt strain.
Jeg plantede 10 Aurora Indica frø og fik 2 forskellige typer planter, havde jeg plantet 100 frø havde jeg måske fundet f.eks. 5 eller flere forskellige phenoer.

Her vil jeg som biologistuderende tillade mig at give en bedre forklaring. Phenoer hedder på dansk fænotyper.
Man kan ikke sige, at forskellige fænotyper er underfamilier af samme strain. Ordet underfamilie er et taxonomisk niveau lige under familie og over slægt. (cannabispalnter har fx slægtsnavnet cannabis og artsnavnet sativa, indica eller ruderalis(egtl. er det samme art, men det er en anden historie))
En fænotype beskriver det man kan se eller måle på en bestemt art, og er et resultat af gener eller miljøpåvirkninger eller begge. Fx har jeg fænotypen blå øjne, eller en plante har fænotypen brede blade(som indicaer). Planter har ligesom mennesker mindst to alleller af deres gener, hvoraf den ene kan dominere over den anden. Det er da genotypen af den dominerende allel man kan se i fænotypen. I ovennævnte eksempel er det da indica eller sativa karakterene, som dominerer fænotypisk, og det er sandsynligvis fordi planterne har sativa eller indica i begge alleller (de er homozygote i dette locus). Planter med generne Aa og Ba spaltes ud i forholdet 1AB, 1Ab, 1 aB, 2 ab. i frøene. Store bogstaver dominerer over små. Hvis de store bogstaver fx er sativakarakterer og de små indica, så vil 3 af frøene være sativadomineret, mens 1 frø er indica. Dette er meget mere kompliceret hvis der er flere gener(og det er der oftest)

Håber I kan forstå det. Eller skal jeg nok præcisere i senere indlæg.

Jeg vil sige at fænotyper indenfor dette emne er

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Analo: Tak for rettelsen, godt forklaret.
Btw, fedt med en biologistuderende i forummet. :D

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja, så ryger tråden lige op igen. ;) Har netop snakket med en kammersjuk om muligheden for at kunne fikse sådan et skab sammen, og det ser ud til, at der er fremgang i projektet. :)

Lige et spørgsmål til planten, Aurora Indica.

Det lyder som en indica-domineret type frø, det er vel ikke en helt forkert observation? ;)

Går nemlig og tænker på det, der bliver sagt om indica. Indica er jo efter sigende meget domineret af den sløvende fremfor den ophøjende virkning, og da jeg allerbedst kan lide at være "høj", ville jeg lige høre, om der ikke findes en sativa-domineret type frø til det her grow?

Eller har det overhovedet noget at sige?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]