xun skrev:
er man afhængig af euforiserende stoffer, som ikke har en bedøvende virkning er man eufoman...
EU-formand??? Mener du det?

eu-foman, hehe, den er meget go'

Ellers en meget go' pointe med om det egentlig hedder narko eller ej. Der er jo ingen grund til ikke at bruge de mest korrekte betegnelser. Når jeg bruger ordet 'narko', så er det bare som en fælles-nævner for noget man ka' 'dope/lamme/berige/bedøve/opløfte/ændre/påvirke' sig selv og sin bevidstheds-mæssige tilstand med. Dvs ikke kun kemiske substanser i piller eller i pulver, men også mere abstrakte former som feks 'tv-narkomani' (hvor tv'et så er 'narkoen') og 'ludo-mani' (hvor poker så feks er det 'stof' der gi'r den effekt eller rus der søges). Så det er ret bredt spændende omkring selve den psykologiske effekt der har med 'lyst og begær' at gøre, ka' man sige

Grunden til jeg gør det, er både fordi jeg synes det er mest rigtigt at se på stoffer ud fra en mere psykologisk vinkel, mere end en rent stof-kemisk (da det jo er de oplevede effekter der er de mest interessante for de fleste af os (altså om det vi putter i munden gi'r os den effekt vi godt ka' li')). Men til dels også for at ironisere lidt over dobbelt-moralen (som jeg synes det er) hos dem der ikke laver andet end feks at lamme sig på tv aften efter aften, mens de samtidig fordømmer folk der lammer sig på stoffer (det behøver ikke lige være tv, men ka' også være så meget andet. Fanatiske joggere feks, eller folk der bruger al deres tid på poker eller andre spil, faldskærms-udspringere eller bjerg-bestigere (en sport som jo også er ret farlig, og dybest set Unødvendig, men alligevel lovlig at praktisere), eller ballet-dansere der træner kroppen over evne fordi det er det de vil. Det ka' være så mange ting, hvor det er de stort set samme 'lyst og begær' mekanismer der spiller ind)
Men ordbogen må jo følges hvis man ska' ku' kommunikere korrekt, så måske er narko ikke det rigtige ord.
Hvad med eventuelt at tilføje en lille beskrivelse i psy-dk's lexikon der definerer sådan nogle nøgle-ord? Det er ihvertfald hermed givet videre som forslag

Terkel skrev:
Citat:
I landet der ikke fører narko-krig, ka' den unge gå til lægen og få en narko-allergi test, og dermed få at vide, _inden_ personen kaster sig ud i det, om personen er allergisk overfor det ene eller det andet.
Der er intet der forhindre dig i at gå til din læge og få vejledning i den retning, din læge har pligt til at vejlede dig om alt hvad der har med dit helbred at gøre... Om det så er din Deca kur, dit Heroin misbrug, eller din psykose efter dit sidste svampe trip!. Og de fleste læger er efter min erfaring også forholdsvis åbne i den retning!
Jeg ved ikke hvad de fleste læger ville sige, hvis de kom i sådan en situation hvor en ung feks spør' "dav læge, ka' du finde ud af om jeg ka' tåle kokain? Jeg ku' godt tænke mig at prøve det, men ved ikke om jeg er allergisk. Gider du finde ud af det? (min pusher venter nemlig)"

. Mon ikke lægen ville kigge en ekstra gang?
Udover det, så ville man jo formentlig også blive registreret i for- og bag-del af lægen. Og det får nok også nogen til at synes det er bedre bare at holde sig væk (fordi de ikke vil ha' myndighederne på nakken, hvilket vel er forståeligt nok når myndighederne direkte står for en decideret bekrigelse af stoffer og narkomaner.)
Treasure skrev:
Statens holdning er jo at du ikke skal tage stoffer, så hvis du alligevel gør det, er det din egen skyld hvis du kommer til skade.
Det ka' du da selvfølgelig sige. Men et forbud er jo en pro-aktiv størrelse (altså man forhindrer muligheden for at ku' undgå en mulig allergi-Ulykke, ved aktivt at gå ind og forbyde at narko feks laves i gode vel-etablerede og dygtige laboratorier istedet for i små luskede baggårds-skure), og altså dermed en direkte _for-værrelse_ af situationen.
Narko ku' altså sælges i klinisk ren kvalitet hvis det var lovligt, og ikke som nu hvor dosis ka' variere uden at brugeren reelt ka' vide noget om det (og vi har nok alle hørt historier hvor policen måtte ud og advare mod feks heroin i særlig ren kvalitet, og om narkomer der døde af det). Dvs at forbuddet altså er med til at _forhindre en begrænsning_ af antal narko-relaterede dødsfald (det svarer til hvis regeringen forbød at man måtte bruge sikkerheds-seler i bilen, selvom de ku' redde liv hvis de blev legaliseret. Det ka' ikke være andet end forkert!)
Man ka' da ikke ha' et lov-forbud der som konsekvens _forhindrer_ at nogle liv måske ka' reddes? Så er det da gået for vidt?
Hvis narko-loven handler om at redde liv, så ska' den vel også indrettes så flest muligt bli'r reddet? Formålet med loven er vel ikke at få ødelagt så mange mennesker's liv som muligt, bare fordi man absolut _vil_ ha' ret?
Drupe skrev:
Treasure skrev:
Statens holdning er jo at du ikke skal tage stoffer, så hvis du alligevel gør det, er det din egen skyld hvis du kommer til skade. Så for mig at se er det rimelig reelt, at der ikke findes narko-tests osv. som kan teste ens krop for hvilke typer narko man kan tåle.
Lidt ligesom i texas - statens holdning er at unge ikke bør have sex før ægteskabet. Når de så alligevel gør det, er det deres egen skyld at det ender med en teenagegraviditet. Er det også rimeligt reelt at staten her ikke giver de unge kondomer? Det vil iøvrigt sikkert koste ret meget, og der er jo stadig nogen kønssygdomme der kan smitte selv om man bruger kondom. Hvis man er gammel nok til at have sex, er man også gammel nok til at tage konsekvenserne, også selvom staten undertrykker relevante informationer og gør absolut intet for at hjælpe.
Håber du kan se analogien.
Jeg vil mene, at hvis man er gammel nok til at vedtage et forbud mod stoffer, må man også være gammel nok til at tage ansvar for de problemer forbudet medfører, istedet for at skyde skylden på dem der er ofre for lovgivningen i første omgang. "De ka jo bare lade være" - gu' kan de ej, det er politikerne der bare kan lade være med at opretholde de nuværende kaotiske tilstande!!!
Suverænt godt sagt, drupe