Psyborg skrev:
hvordan kan du støtte en moralsk som der bryder et lands love?
Tja, Umiddelbart er det da en go' pointe du kommer med. Men altså, man støttede jo også friheds-kæmperne under anden verdens-krig, selvom de teknisk/juridisk set var grove lov-brydere der brugte både mord og alt muligt andet frygteligt.
Loven er en konkret størrelse, og har ikke noget med moral at gøre (det bør den ihvertfald ikke (al lov er selvfølgelig baseret på moral, men det jeg mener er at loven ikke må stå i vejen for at folk ka' _ændre_ sin moral)). For hvis moral var dækket af loven, så ville politiske debatter jo være Umulige. Hvis man ikke måtte mene noget, eller moralsk støtte nogen der mente noget, som _ikke_ var OK ifølge loven (som feks narko-brug), så ville al politisk modstand jo automatisk være Ulovlig så snart en forbuds-lov om et eller andet emne blev vedtaget.
Så moral ska' selvfølgelig stå ved siden af loven.
At støtte en lov-bryder er ikke korruption. Det er først korruption hvis man _dækker_ over en lov-bryder (som feks hvis man ikke ringer til policen og anmelder hvis man ser nogen køre lidt for stærkt på vejen feks. Det er jo teknisk set at dække over en kriminel handling. Men realistisk set er der jo ingen der ville blive taget alvorligt hvis de begyndte at melde alle der kørte for stærkt. Og dermed er loven blevet til en vejledende lov, som vi selv bestemmer hvornår vi synes ska' følges. Sådan fungerer det ihvertfald i praksis ude i samfundet, og siden vi bli'r rigere og rigere (det påstås ihvertfald hele tiden) så må det jo være den rigtige måde at ha' tingene på

)
Så at støtte jørgen leth moralsk, har jeg ingen problemer med overhovedet

Psyborg skrev:
og hvordan kan du sammenligne en sex-sag med krigen imod terrorisme, ikke at jeg syntes at bussemanden har fat i den helt rigtige ende, men noget godt gør han da.
Fordi vi er jo enige om at der kommer en del terrorister fra de lande som der lider under muslimsk ekstrem fundamentalisme aight?
Jo, det er vi (enige om at de værste terrorister pt synes alle at kalde sig selv for muslimer). Og jo, BabyBush gør nogle ting rigtigt. Jeg er ikke som sådan imod irak-krigen (den er selvfølgelig frygtelig rent menneskeligt set, både for civile og soldater. De mange liv krigen ødelægger ka' aldrig erstattes igen på nogen måder, og det er modbydeligt Uanset hvad). Men jeg er først og fremmest imod at han tog krigen uden-om FN. I en moderne verden ska' 1 enkelt land ikke ku' tillade sig den slags (det ville svare til at enheds-listen i folke-tinget vedtog en lov udenom de andre partier, og det holder efter min mening ikke.) Og slet ikke når det handler om brug af vold og tvang som en krig jo er.
Hele ideen med fn er jo at få landene i verden til at snakke sammen, istedet for at føre krig. Og så nytter det jo ikke at en af de helt store, usa, ikke vil bakke op om systemet (en atom-supermagt der ikke bakker op om et demokratisk politisk system, hvor alle ka' tale frit sammen (ligesom feks partierne i folke-tinget debaterer frit i dét forum), er en betænkelig størrelse synes jeg)
Psyborg skrev:
Idet at landet ikke selv gør noget kan jeg ikke se noget forkert i at sønderbombe det, på et eller andet tidspunkt må indbyggerne jo vågne lidt og eventuelt selv lave lidt ravage imod dem der er skyld i ravagen, men vi kan jo osse sætte os til at vente på at et "Sum of all fears" scenario udspiller sig og så skændes om hvad der skete efter det er sket.
Jeg fik ikke set filmen "sum of all fears", så jeg ved ikke lige hvad den handler om.
Men generelt er jeg imod kollektiv-afstraffelse, selvom det sikkert er ganske effektivt. Hvis man straffede Uskyldige, fordi en anden de kendte havde lavet noget Ulovligt, så er det jo stadig at straffe Uskyldige. Og at straffe Uskyldige er ikke rimeligt synes jeg.
Men jeg ka' godt følge din tanke. Da man bombede hiroshima var det jo også en kollektiv-straf man på-lagde japserne, og det virkede jo...
Malkavian skrev:
Sex er stadig værre end mord, vold, krig osv. ... En moralsk mening - og det kan du ikke koble med rationalitet.
Ja det er mærkeligt synes jeg

Ellers er jeg sådan set meget enig i mange af dine pointer. Dem man kultur-betinget føler sig tættere på, er også dem man har mest med-følelse for (netop en af grundende til jeg ikke bryder mig om en skæv-deling af det danske samfund, da det netop ville få folk til at rykke fra hinanden tror jeg). Jeg kender det helt sikkert også fra mig selv; new-orleans tragedien påvirkede mig langt mere end feks tsunamien i sin tid. De er alle mennesker, men alligevel er nogen mere interessante end andre. Jeg ved ikke om det er kynisk at se sådan på det, men sådan har jeg det ihvertfald. Jeg tror også det er derfor vi dybest set ikke gør særlig meget for at løse afrika's sult-problemer feks, for det berører os jo ikke det store om de dør som fluer, for det gør de jo hver eneste dag, time for time, i tusind-vis, og vi sover lige-godt af den grund. Og det er sikkert også derfor regeringen ikke gør noget for folk der bruger narko, for der er jo en verden til forskel fra at være en der har sin gang i toppen af samfundet, og så en der ligger med kanylen i armen i slummet. Det virker som om vi alle helst vil ta' os af vore egne, og det er sikkert også sådan det ska' være fra naturen's side, men alligevel... det er jo stadig mennesker med følelser og drømme osv, og alligevel har vi generelt set svært ved at se dem som lige-værdige. En verden med 'dem' og 'os' er nok sådan forholdende vil være mange år endnu (hvilket Uomtvisteligt også vil betyde at mange krige vil komme fra tid til anden i mange mange år endnu)
Psyko skrev:
Jeg synes godt, man kan argumentere for at Irak-krigen er rimelig nok, tjener et højere formål osv, men hvordan ville du føle det, hvis det var din familie der var død, fordi USA og nogle andre lande, følte at de ville "befri jer?" Og hvordan ville du have det bagefter, når du indså at befrielsen umiddelbart bare betød flere problemer, mere utryghed osv.?
Rigtig go' pointe dér, psyko

Og svært at svare en-tydigt på, sku' jeg mene.
Et undertrykt folkefærd har muligvis ikke mulighed for selv at ytre et ønske om at blive befriet, selvom de måske ønsker det. Ligesom et folkefærd måske slet ikke ønsker at blive befriet, selvom de bli'r undertrykt.
Det er ikke til at vide på forhånd, hvilken af de 2 muligheder der er den gældende i et land, hvis man ikke kender befolkningen's ægte holdninger og meninger (og man ka' jo aldrig være sikker på man kender dem tilbunds, i-og-med man ikke ved om de er så bange for styret at de konsekvent lyver)
Så starter man en krig, for at befrie dem, eller lader man være, 'that's the question' (for lige at citere Shakespeare

)
Angrebs-krige ført med moral som årsag, som irak-krigen jo er blevet til efter ingen wmd'er blev fundet, er en suppe-das det ikke er godt at rode sig ud i. Simpelthen fordi usa, og de andre lande der delta'r, risikerer at blive holdt op på den moral senere; "i reddede iraks-befolkning fra en gal diktator, så hvorfor redder i ikke også os hernede i afrika fra _vores_ gale diktator?". Og når så danmark si'r at afrikanerne selv er skyld i deres problemer og fattigdom, som stats-ministeren ifølge text-tv lige har gjort, så udstiller man sin dobbelt-moral (og dobbelt-moral er altid grimt). For enten ska' 'vi' også redde alle andre, når nu vi godt ville redde irakerne, eller også må 'vi' indrømme at irak-krigen ikke blev ført af humanitære årsager (hvilket så får os til at ligne kolde svin der er lige-glade med ofre for diktaturer (og som måske så gi'r andre diktatorer mere blod på tanden))
Så det er pest eller kolera (eller fugle-influenza måske, hehe, det er jo mere oppe i tiden pt)