Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 01:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Vi antager at vi har et amino-complex ekstrakteret fra valle

Hvordan er det muligt at isolere hver enkelt amino-syre i gruppe hver for sig?

Det er rimeligt vigtigt, så håber der er nogen kloge hoveder som har nogen gode foreslag :)

Mvh. Astral

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hedder de ikke aminocomplex fordi aminosyrerne indgår direkte i proteinet? For så er det ikke lige sådan til at skille ad...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

det kan du nemt gøre via gel elektroforese (PAGE). men du slipper ikke for beregninger af konc af polyacrylamid.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Nu er jeg jo ikke en fuld uddannet biokemiker så lidt flere detaljer ville være rigtig dejligt :D

Nogen links?

Syns egentlig ik det lyder specielt nemt

Men det kan jo være at jeg tager dejl :)

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Det kræver noget ret avanceret udstyr og nogle halvdyre teknikker, så det er ikke noget du lige kan gøre.

Ret mig, hvis jeg tager fejl, men en PAGE kan da ikke separere særligt store mængder af gangen?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Kunne ellers være meget nice, med noget Tryptophan koncentrat som man f.eks. kunne fodre sine svampe med :D

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
@astral
De ting man ikke må spise på MAOI indeholder meget Tryptophan, så hvis man kunne få svampe til at gro på noget af det ville det jo være ganske smart. Har midstet alle mine bookmarks (og alle mine filer :evil: ) så kan ikke lige give dig et link til en liste over "forbudt" mad/substrat

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

1RB The best skrev:
det kan du nemt gøre via gel elektroforese (PAGE). men du slipper ikke for beregninger af konc af polyacrylamid.

Ja det er jo vældig nemt, hvis man har adgang til et af de 10 steder i DK der har udstyret til det, og gider vente i 2 timer på at skille det ad. Og som noname siger er det kun ganske små mængder.... Og så vidt jeg ved så skiller gel-elektroforese kun molekylerne af efter størrelse, og er altså ubrugeligt i denne sammenhæng.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Fenriz skrev:
1RB The best skrev:

Ja det er jo vældig nemt, hvis man har adgang til et af de 10 steder i DK der har udstyret til det, og gider vente i 2 timer på at skille det ad. Og som noname siger er det kun ganske små mængder.... Og så vidt jeg ved så skiller gel-elektroforese kun molekylerne af efter størrelse, og er altså ubrugeligt i denne sammenhæng.

det er muligt at gøre det hjemme, med et hjemmelavet app. men hvis der skal anvendes store mængder er det ikke optimalt kan jeg godt se.

hmm...

hvor store mængder er der tale om og evt hvilke aminosyre. kun tryptofan..? og hvad skal det trækkes ud fra..?

hvad med dialyse..?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Du har sgu noget ret fancy udstyr derhjemme, det må jeg indrømme :P

Har du også en HPLC? Det ville være endnu nemmere, så kan man jo bare sætte computeren til at adskille dem...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

noname skrev:
Du har sgu noget ret fancy udstyr derhjemme, det må jeg indrømme :P

Har du også en HPLC? Det ville være endnu nemmere, så kan man jo bare sætte computeren til at adskille dem...

har desværre hverken eller :(

har skrevet et længre projekt om hordeiner i bygkerner, og derfor fået et godt kendskab til SDS-PAGE. og med lidt kendskab til elektronik er det ikke svært at lave et app hjemme.

har bare ikke rigtig noget at anvende det til hjemme. men kan da altid bruge en HPLC i kældren :D :D :D de er bare for dyre at købe :(

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Så vidt jeg ved koster filtermaterialet til gelektroforese vanvittigt mange penge.

Titel:
Insane psychedelia user!

Hvordan virker gel-elektroforese egentlig på aminosyrer? Jeg ved hvordan man kan bruge det til opdeling af DNA stykker bl.a. via PCR, men der er det jo pga. de negativt ladede phosphatgrupper i DNA'et der gør at det bliver tiltrukket af den strøm man sætter til den løbebane stykkerne bliver smidt ud på, og mig bekendt er der ikke nogen grupper i en aminosyre med nogen ladning? Eller er jeg helt galt på den?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Treasure skrev:
Hvordan virker gel-elektroforese egentlig på aminosyrer? Jeg ved hvordan man kan bruge det til opdeling af DNA stykker bl.a. via PCR, men der er det jo pga. de negativt ladede phosphatgrupper i DNA'et der gør at det bliver tiltrukket af den strøm man sætter til den løbebane stykkerne bliver smidt ud på, og mig bekendt er der ikke nogen grupper i en aminosyre med nogen ladning? Eller er jeg helt galt på den?

i sds kan man også udnytte molekyle størelsen ved at få aminosyren eller proteiner der kan være, over i en tilstand hvor alle er med ens ladning (denaturering), for derefter at "trække" dem gennem gel´en med strøm ved ikke meget specifik om aminosyres isolation via sds, men det anvendes..

priser.... det er ikke helt billigt. og så er de stoffer der anvendes også kræftfremkaldende :( så hvis man ikke har kendskab til kemisk sikkerhed.. skal man ikke lege med det..

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Treasure skrev:

Amin/syre-gruppen? Det er da et polært molekyle...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]