Prometheus skrev:
Treasure skrev:
Prometheus ->
Men som du selv skriver, der er tale om en indirekte eller sekundær interaktion med belønningssystemet via nogle interneuroner, så jeg giver dig skam helt ret, selv om jeg ikke lige forstår hvad du mener med "Eventuelle sekundære/indirekte effekter på dopamin-systemet vil ikke komme til udtryk i en død hjerne."
Jeg mener, lidt mere uddybet: I en hjerne der er RET langt fra at have nogen grad af funktionalitet tilbage der kan sammenlignes med en levende organismes (den var ikke engang bare halv-frisk; den havde ligget i fuckin' formaldehyd!), og hvor der ikke er blodgennemstrømning og dermed ilttilførsel eller et bare nogenlunde effektivt transportsystem for hjernens egne messenger-stoffer, vil det KUN være den direkte interaktion med DA-receptorerne der kan måles. "Belønnings-systemet" består af et komplekst sammenspil mellem en lang række neurotransmittere og second messengers, og jeg tror sgu ikke på at det kan fungere bare nogenlunde normalt i en hjerne der på alle måder er DØD, og hvor selv den mest elementære metabolisme efter min bedste overbevisning ikke kan forløbe. Og det kræver en vis grad af metabolisme og effektive cirkulationsmuligheder for at en bestemt del af hjernen kan "fortolke" et input som behageligt, og derudfra sende besked til andre dele af hjernen (specielt substantia nigra) at der er sket noget GODT, og at den godt kan komme igang med at udskille og producere nogen gode eksitatoriske neurotransmittorer som belønning!
...Faktisk tror jeg der er omtrent lige så gode muligheder for at måle de indirekte inducerede effekter på belønningssystemet (som psykedeliske stoffer har) i den døde hjerne, som der er mulighed for at måle aktivering af belønningssystemet hvis du har sex med en gris der har været død en uges tid!

Vel at mærke aktivering af GRISENS belønningssystem; jeg ved ikke i hvor høj grad dit eget vil respondere, men der er masser af plads til banebrydende grundforskning på området

. Godt nok vil det ovenfor foreslåede forsøg involvere impulser fra det perifære nervesystem, men principielt burde det ikke have den store betydning - det er bare et lidt større system uden cirkulation og metabolisme.
P.S.: Hvis nogen får taget sig sammen til at lave en publikation om de neurologiske effekter ved gennem-knepning af svin (eller andre dyr for den sags skyld), kræver jeg at blive akkreditteret for grund-idéen! Der er helt sikkert Nobel-pris potentiale i en grundigt gennemført forsøgsrække! Findes der en "Journal of Transgenetic Necrophiliac Neuro-/Biochemistry" eller lignende hvor man kan få publiceret den slags?

Beklager at jeg kommer lidt ud på et sidespor med mine poster disse dage, men fagligt overdrive og deraf følgende søvnmangel gør mærkelige ting ved mit sind...
Tja, jeg må jo nok melde mig enig i det du siger, for ja en SÅ død hjerne kan næppe være sted for en eventuel måling af mekanismer, der indebærer at der findes sekundære eller andre intermediate impulsoverførsler, men selv om det ikke er til at finde nogle steder på nettet, hvad angår 5-HT agonister og DA-receptorer, så vil jeg umiddelbart stadig tro at der findes en vis viden om LSD's direkte indvirkning på DA-systemet, som man så kan sammenligne med. Der skal naturligvis i den væske hjernen ligger i, være en eller anden form for overensstemmelse mellem kalium, calcium og natrium-koncentrationerne, ligesom der er i hjernen normalt, men om der har været det skal jeg ikke kunne sige. Mit umiddelbare indtryk er at det har der ikke været, men puttede han ikke også et eller andet ud over hjernen, inden han startede forsøget? Eller var det bare den der væske, der virkede fluoriscerende, så han kunne se aktiveringen af receptorerne på PET-scanningen?
Jeg vil nødig få det til at lyde for blåøjet, men virker det ikke lidt latterligt, at vise sådan et forsøg og bruge det som eksempel, hvis det på ingen måde afspejler de egentlige fakta?