Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 12:10


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 17 maj 2020 01:44 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 17 maj 2020 01:35
Indlæg: 8
Hej jeg 29 år, og har en god barndoms ven som jeg kan forstå har det skidt. lægerne siger han lider af en mindre grad af asperger samt angst og depression.

Han lever meget isoleret, og jeg kan forstå på ham at han det sidste stykke tid ikke orker noget som helst, han spiser meget lidt ikke engang hver dag, og han fortalte mig idag at han ikke føler han har noget at leve for, og ønsker at dø. Han fortalte mig også at han har haft det sådan on and off siden han var 6 år gammel, hvor han første gang fortalte det til hans mor.

Han har desuden fået diverse ssri præparater gennem sit tidlige voksenliv men han mener kun at have mærket bivirkningerne, og han siger han aldrig vil tage piller ordineret af lægen mere.

Idag snakkede vi om f.eks lsd, svampe eller et mdma trip kunne gøre hans situation bedre, men han er ikke helt vild med tanken.

Skal siges han aldrig har taget nogle former for illegale stoffer, og kun har drukket alkohol et meget få antal gange.

Jeg har først nu lavet en bruger herinde, men har smugkigget på Psy gennem længere tid, og ved at der er nogle kompetente mennesker herinde som måske har nogle input.

Hvis i ønsker yderligere oplysninger må i endelig sige til.

Mvh.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 maj 2020 07:34 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005 23:45
Indlæg: 2484
Geografisk sted: Inside the animal
Så hvad er det egentlig du spørger om? Om han bør tage stoffer for at komme videre?
Hvis ja, så er min holdning umiddelbart nej. Det har sjældent gavnet nogen, at tage stoffer for at løse deres problemer. Hvis man har diagnoser - især de psykiske - har man bare ikke det bedste udgangspunkt til at tage psykedeliske stoffer. Det er helt klassiske forudsætninger med at have styr på set og setting - i dette tilfælde ville set ikke være optimalt.

Jeg har selv et nært familiemedlem med aspergers, som jeg også ser meget sjældent, og har en kontaktflade på 2-3 mennesker. Det er en vanskelig diagnose. Jeg har selv haft tanken, at div stoffer måske ville kunne løse noget af vedkommendes udfordringer, men jeg synes at risikoen er alt for høj for enten at forværre tilstanden eller give andre problemer.
Det er svært, hvis din ven ønsker at dø. Der vil jeg nok anbefale at han taler med nogle professionelle. Der er nogle telefonlinjer man kan ringe til, men hvis man er socialt hæmmet af sin diagnose, er den del selvfølgelig også en ekstra udfordring.

_________________
- Spis ild
Støt Psychedelia
Psychedelia.dk på facebook


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 maj 2020 12:53 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2009 19:50
Indlæg: 1002
Frugthat skrev:
Så hvad er det egentlig du spørger om? Om han bør tage stoffer for at komme videre?
Hvis ja, så er min holdning umiddelbart nej. Det har sjældent gavnet nogen, at tage stoffer for at løse deres problemer. Hvis man har diagnoser - især de psykiske - har man bare ikke det bedste udgangspunkt til at tage psykedeliske stoffer. Det er helt klassiske forudsætninger med at have styr på set og setting - i dette tilfælde ville set ikke være optimalt.

Jeg har selv et nært familiemedlem med aspergers, som jeg også ser meget sjældent, og har en kontaktflade på 2-3 mennesker. Det er en vanskelig diagnose. Jeg har selv haft tanken, at div stoffer måske ville kunne løse noget af vedkommendes udfordringer, men jeg synes at risikoen er alt for høj for enten at forværre tilstanden eller give andre problemer.
Det er svært, hvis din ven ønsker at dø. Der vil jeg nok anbefale at han taler med nogle professionelle. Der er nogle telefonlinjer man kan ringe til, men hvis man er socialt hæmmet af sin diagnose, er den del selvfølgelig også en ekstra udfordring.


Well, jeg har nu hørt en del succeshistorier om folk der har direkte kureret psykiske lidelser ved hjælp af én session på psychedelika. Det er muligvis en af de mest effektive metoder til at komme sådan nogle ting til livs. Problemet er bare at det er gambling med sit sind, og at det ligeså godt kan gå den modsatte vej. Hvis man skulle gøre det, ville det kræve en tripsitter med meget god erfaring, dybere personligt kendskab til vedkommende, og som så skulle stå for set&settings osv. Men selv dér er det stadigvæk gambling.

Om det er en dårlig idé er svært at svare på, når man ikke kender personen. Hvis vedkommende selv på forhånd er skepsisk, ville jeg klart fraråde det.
Men hvis det var mig selv der havde givet op på livet og var på selvmordets rand, tror jeg helt klart jeg ville tage chancen. Specielt når man har prøvet alt andet i gennem hele sit liv, og intet synes at virke. Det er da bedre end bare at give op.

Men ingen her bør blindt anbefale det. Det jeg ville sige med mit indlæg var bare, at man ikke bare kan stemple det som en god eller dårlig idé. Det er lidt en risikovurdering.

Men hvad med mikrodosering af ketamin? Der var da nogle studier for år tilbage der viste positive resultater, og her er man ikke ude i gambling og risikovurdering, man mærker jo ikke engang dosis

_________________
Ain't nothing to it, but to do it


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 maj 2020 16:36 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 17 maj 2020 01:35
Indlæg: 8
Ja mit spørgsmål var om man evt. kunne prøve med en form for narkotika som sidste udvej, det skal siges at det var ham selv der bragte emnet om, da han skulle have læst om en person der havde prøvet en svamp som gav ham en opløftet effekt op til et halvt år efter han havde indtaget den.

Personligt har jeg selv ingen erfaring med andet end hash og diverse gå i byen stoffer.

Jeg er glad for jeres svar og det skal i have tak for.

Mvh


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 maj 2020 16:39 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
Man skal vide mere om personen før man kan sige om det ville være forsvarligt at prøve psykedelika det er der ingen tvivl om, der er ligeså mange succeshistorier som skrækhistorier så prøv andre metoder før ville klart være mit råd.

Den blide tilgang til den medicinske metode kan siges at være adaptogener som bruges for at styrke hans system generelt.

Adaptogener er ekstrakter med en kalibrerende og tilpassende effekt på systemet og der er eksempler på nogle som vækster neuroner, synapser og øger seretonin og dopamin, og der er nogle som renser organer, forbedrer tarmflora og kredsløb. Mange bække små gøre en stor å, og det er faktisk muligt at få et kæmpe overskud og livsenergi ved at optimere sin kost.

Jeg har "healet" mig selv fra en hjerneskade vha. disse og sad med mange af de symptomer han har og har siden fået en aspergersdiagnose også.

Jeg har samtidigt læst et væld af studier som dokumenterer alt fra antidepressiv effekt, anti angst såvel som modvirker Alzheimers, Aspergers og ADHD.

Efter det har jeg startet et nonprofit initiativ hvor vi er en flok som går sammen og bestiller ekstrakter hjem billigst i en slags blanding som man bare tager som en multi urt. Hedder Adaptocure, du kan finde det på Facebook

Jeg hjælper ham gerne med at finde en personlig blanding som kan modvirke hans symptomer og give ham noget livsgejst tilbage, og når vi igen kan bestille fra udlandet kan han også bare prøve den blend af 15 slags vi kører i vores projekt.


Udover denne tilgang kan jeg anbefale samtalegrupper, sport, lege fiskeri eller andet aktiviteter med andre som fjerner fokus og gør at han kommer ud. Snak med andre som også døjer med aspergers eller mød nogle som er helt af spektrummet begge kan være gavnligt.

Alternativt til psykedelika er breathwork eller åndedrætsterapi, det kan være utroligt intenst og bliver af mange sammenlignet med psykedelisk terapi og blev brugt til dette flere steder da LSD blev ulovligt også.

Bedst ville være en kombi af optimering af hans kost med adaptogener samt de andre ting også da de begge støtter og styrker effekten af hinanden


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 maj 2020 19:18 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2009 19:50
Indlæg: 1002
En anden ting man kan overveje er testosteronbehandling (TRT). Hvis han genetisk har en meget lav egenproduktion, kan det være direkte årsag til at han er depressiv. Det er værd at undersøge, og få lægen til at viderestille ham til en blodprøve og få målt sine hormonværdier. I DK er lægerne ikke vildt begejstrede for at udføre TRT, også selvom man ligger meget lavere end man burde, men man kan bruge nogle naturlige lovlige boostere til at hæve niveauet en smule. Ellers kan man jo også bare vælge at sige fuck lovgivningen, og selv administrere det. Bare ret vigtigt at holde det terapeutisk og monitorere sine hormonværdier løbende. En vis %-del af befolkningen er født med lave værdier, og render rundt og er depressive uden at ane hvorfor, fordi de aldrig får det målt. Lægerne har berøringsangst overfor den slags for some reason, og vil hellere give lykkepiller end at analysere bagvedliggende årsager.

_________________
Ain't nothing to it, but to do it


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 maj 2020 20:27 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jun 2010 23:00
Indlæg: 1268
Geografisk sted: Køleskabet
Psykedelisk terapi boer kun vaere en allersidste udvej, naar man har udtoemt de oevrige muligheder.
Der er umiddelbart for mange risici indblandet til, at jeg vil anbefale en psykisk syg at begive sig i kast med f.eks. psilocybin.
Har han foerst proevet terapi, medicin, livsstilaendringer mm. og er han stadigvaek er selvmordstruet, kan man overveje psykedelika.
Og det boer foregaa under de helt rette rammer - helst gerne med en erfaren tripsitter, der har indsigt og erfaring med behandling.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 maj 2020 23:02 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 feb 2008 20:46
Indlæg: 637
Geografisk sted: København
Man kan godt afhjælpe tungsind med stoffer. En af mine fars gode venner tog altid på druk når han blev selvmorderisk. Det reddede hans liv! Men altså.. forestil dig at man ordinerede tre plader chokolade om dagen i stedet. Det ville også hjælpe på humøret, men hurtigt ville personen blive tyk, få sukkersyge og så sidde i en værre suppedas end inden "medicinen". Noget lignende sker med stoffer.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 maj 2020 11:24 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 17 maj 2020 01:35
Indlæg: 8
Hey! Vil bare sige tak til alle jer der har taget sig den tid at komme med gode svar og erfaringer.

Da jeg personligt selv er lidt småretarderet og nok ikke ville kunne videre formulere det til min kammerat 1 til 1,
valgte jeg alligevel at linke tråden til ham, da han er lidt mere skarp end mig selv. Jeg var dog lidt i tvivl om hvordan han ville reagere, og hans første reaktion var også ''Forhelvede...''

men jeg tror godt kunne bruge det, og virkede også interesseret.

Tak :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 dec 2020 10:34 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 05 dec 2020 08:58
Indlæg: 4
Min egen erfaring er, at stoffer alene ikke vil gøre det. Jeg har haft det på samme måde som din ven. Havde været angst og deprimeret siden en meget tidlig alder og kunne slet ikke få mit liv til at fungere. Sent i livet begyndte jeg på stoffer, men det blev mere en virkelighedsflugt end noget andet og endte med at mistede nærmest alt. Ikke at det var en dårlig ting, men ikke sikker på det er nødvendigt.

Det eneste der hjalp mig var at være villig til at ændre på mig selv, at gøre andre ting end dem man plejer. Man skal være villig til at gøre ting, man er lidt bange for, altså ikke vilde ting, men mere normale ting som at snakke med folk, hjælpe andre, plante et træ, that sorta thing. Mere end noget drejer det sig om at være villig til at se ting på en ny måde, at forstå at grunden til man er nede er fordi man tænker på en bestemt måde, ser verden på en bestemt måde, så man skal være villig til at se verden på en ny måde, opdage det nye i det gamle, ændre perspektiver. Om det så er at glo på en mur, opleve en blomst, føle sin krop, mv.

Hvis han skal tage noget, så vil jeg anbefale 5+ gram af svampe(heroic dose), men han skal tage dem med en hensigt at lære noget om sig selv, at søge vejledning. Det skal ikke være rekreational, i hvert fald ikke før han har lyst til at have det sjovt.

Så setting vil være et mørkt ish rum, hvor han er alene; du kan være ved siden af som tripsitter. Jeg vil anbefale lemontek, da det kicker ind hurtigt. Han skal fokuksere på bare at trække vejret, stille og roligt, det skal være hans fokus, det også så tage imod hvad der så end præsenterer sig.
I kan lave en aftale, at når trippet er på vej ned, så kan du joine ham, give ham noget at drikke, hjælpe ham på toilet, osv, så kan I høre noget meditativt musik, tibetansk eller noget lignende, ikke for vildt men beroligende.
Men mens trippet er på vej op og mens det peaker, det skal han gøre selv, for jeg mener ikke, at der egentlig er noget man kan gøre for at hjælpe der, men det er så min mening.

En ting, der har hjulpet mig i min hverdag er meditationsteknikken kaldet selvobservation. At man er opmærksom på alt hvad der foregår indeni og udenfor en selv. Med ingen anden hensigt end at observere, at forstå, at studere hvordan sindet fungere, hvordan det reagerer på forskellige situationer.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 dec 2020 16:15 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 dec 2019 14:55
Indlæg: 67
Okay, manden ønsker at dø. Det er nogle kraftige følelser. Hvis han er seriøs, hvad er så det værste der kan ske, ved at forsøge et trip?
Jeg siger GO FOR IT. Fuck alt, smid noget syre på tungen, og kryds fingre. Hvis man står på bunden, kan det kun gå til til siden eller opad.

Edit nvm gammel tråd

_________________
ओं


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team