Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 20:54


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 25 jun 2018 18:50 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 29 maj 2018 15:53
Indlæg: 2
Hej,

så vidt jeg kan forstå, da jeg spurgte på denne tråd, er nedenstående et OK spørgsmål at stille herinde: https://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=90&t=54813 Ellers sig til ;)

Jeg vil høre, om nogen herinde har deltaget i Ayahuasca ceremonier hos det Danske retreat https://spiritofaya.com ? Siden har en masse udtalelser, som virker lovende: https://spiritofaya.com/testimonials/

Et enkelt sted på nettet ligger en meget negativ anmeldelse af stedet: https://www.ayamundo.com/spiritofaya

"Jacob Pedersen and Spirit of Aya are inauthentic, dangerous, and frequented mostly by dilettantes looking for new highs. They have never named their alleged Native teachers. Their actions are spiritual and cultural appropriation done for profit, offensive and racist."

Og det er jo unægtelig ikke god omtale.

Så er nysgerrig, om der er folk herinde der har oplevelser / meninger om stedet?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 jun 2018 21:38 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Det lyder liiiidt som en SJW anmeldelse, men jeg har nu også hørt, at jeg skal forholde mig yderst skeptisk overfor stedet, hvis jeg vælger at bruge det.

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 jun 2018 21:42 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Nu kender jeg heller intet om stedet, men bliver altid skeptisk når folk bruger udtrykket "cultural appropriation" da det er noget fucking bullshit.

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 jun 2018 23:07 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2010 12:37
Indlæg: 836
Uden at vide noget som helst om stedet eller menneskerne der, kan jeg kun sige at folk der rent faktisk bruger "cultural appropiation", burde spise splinter med mælk til morgenmad resten af deres liver.

_________________
NL: Efter der var problemer med vaskemaskine i lidt over en måned har jeg fået et nyt forhold til at vaske tøj. I stedet for at udskyde det indtil jeg ikke har andre muligheder end at vaske, får jeg rent faktisk gjort det løbende.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 jun 2018 10:25 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
Altså uden at have egne erfaringer med stedet så tror jeg det er ligesom de fleste psykedeliske terapi former i DK. Bygget på en form for pseudovidenskab. Jeg er helt sikker på at mange mennesker kan få noget ud af deres praksis. Men de har af gode grunde en tilgang bygget på deres egne erfaringer fremfor en videnskabelig praksis. Derfor er det umuligt at svare på hvorvidt du kan få noget ud af det. Personligt tror jeg ikke jeg vil få noget ud af at trippe der fremfor med mine bedste venner. Men på den anden side kan det vel ikke være helt ringe at der er nogen der kigger efter en, som har hjulpet rigtig mange forskellige mennesker igennem trips.

Jeg tror bare personligt det kan være ligeså (hvis ikke mere) givende at rejse med en ven der har erfaring, som en fremmed der har erfaring. Det de sælger er vel rammerne for trippet og dem mener jeg sagtens man kan skabe selv. Men det er selvfølgelig nemmere at lade dem gøre det, hvis man har pengene. Det er klart at de også gør det for pengenes skyld. De kan jo ikke køre det sted uden at få nogen penge for det. Jeg tror det bedste du kan gøre er at besøge dem og finde ud af om du er glad for deres tilgang.

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 jun 2018 23:19 
Hector Salamanca skrev:
Altså uden at have egne erfaringer med stedet så tror jeg det er ligesom de fleste psykedeliske terapi former i DK. Bygget på en form for pseudovidenskab.


Hector vil du lige begrunde denne udtalelse og gerne med aktuelle eksempler? Ikke fordi jeg er helt uenig, men for mig ser det ud til at der er meget stor forskel på de forskellige steder. De rammer de har, og den måde de er oplært på. Hvis de overhovedet er oplært.

Jeg har ikke selv været hos Spirit of Aya, men jeg kender mange som har, og de har været ok tilfredse med det. Jeg ved, at Jacob Pedersen er oplært efter Shipibo traditionen, og vist nok(hvis jeg husker rigtigt) samme sted som Bjarne Roursgaard fra Healingrejser er oplært. Man kan vist tage et 3 måneders Shaman kursus hos Shipibo i Peru, og så er man Shaman... Selv er jeg ikke fan af Shipibo, men det er smag og behag.


Top
  
 
Indlæg: 10 jul 2018 14:32 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2003 02:01
Indlæg: 4780
De er ikke super dårlige, de fleste jeg hører om har også gode oplevelser med dem. Selv synes jeg dog at de er noget umodne og mangler respekt for deres egne ceremonier, omend de sådan set har hjertet på rette sted. Det kan selvfølgelig være det har ændret sig siden jeg var der, det er ca tre år siden. Men Mireille mente f.eks. selv at hun var shaman, to år efter at hun drak ayahuasca første gang, og Jacob vekslede mellem at være nogenlunde til stede til at syre ret meget ud selv, det virkede i hvert fald som om han mistede fokus ind i mellem.

_________________
Der er ingen planet B.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jul 2018 20:04 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
Ø Tripperen! skrev:
Hector Salamanca skrev:
Altså uden at have egne erfaringer med stedet så tror jeg det er ligesom de fleste psykedeliske terapi former i DK. Bygget på en form for pseudovidenskab.


Hector vil du lige begrunde denne udtalelse og gerne med aktuelle eksempler? Ikke fordi jeg er helt uenig, men for mig ser det ud til at der er meget stor forskel på de forskellige steder. De rammer de har, og den måde de er oplært på. Hvis de overhovedet er oplært.

Jeg har ikke selv været hos Spirit of Aya, men jeg kender mange som har, og de har været ok tilfredse med det. Jeg ved, at Jacob Pedersen er oplært efter Shipibo traditionen, og vist nok(hvis jeg husker rigtigt) samme sted som Bjarne Roursgaard fra Healingrejser er oplært. Man kan vist tage et 3 måneders Shaman kursus hos Shipibo i Peru, og så er man Shaman... Selv er jeg ikke fan af Shipibo, men det er smag og behag.


Altså i min optik er videnskab noget der funderes i gennem en lang tradition indenfor et felt. Man kan altså i princippet godt have en videnskabelig tilgang til psykedelisk terapi. Her er et godt eksempel Stanislav Grof som jeg ved du kender til og nok ved mere om end jeg. Hans tilgang er struktureret og der er en transparens i hvordan hans sessioner forløber og hvad man skal leve op til for at kunne arbejde inden for hans tilgang. Efter hver session bliver der udarbejdet en rapport og patienterne bliver efter flere måneder opsøgt på ny for at man kan tjekke op på hvorvidt deres mentale tilstand er i udbedring. Det ser jeg som en videnskabelig tilgang fordi den er mulig at kritisere og forbedre. Desuden er proceduren beskrevet med et fundament i andre former for videnskabeligt funderet terapi. Det er den tilgang som lever videre i David Erritzøes eksperimenter og det tilgang mener jeg ikke er pseudovidenskab.

Jeg har dog ikke fundet lignende former for rapportering og efterfølgende opfølgning på patienter hos undergrundsterapueter. Jeg kender ikke til alle i DK men spirit of aya, healingrejser og jacob moth (som er de teraupeuter jeg har stødt på med officielle hjemmesider) virker ikke til at efterleve videnskabelige grundprincipper om f.eks. transparens i metode og i særdeleshed finder jeg det problematisk at deres uddannelse ikke er nærmere beskrevet. F.eks. synes jeg et tre måneders kursus er langt fra hvad der burde kræves før man tilbyder terapeutiske forløb med formål at ændre folks psyke. Det er uanset om intentionen er i orden. For jeg er sikker på at alle de her mennesker er flinke og rare. Sikkert også gode at trippe med. Men der er stor forskel på om man tager penge for terapi forløb eller bare er en god ven/tripsitter for fremmede. Jeg ved godt de nok bygger deres tilgang på traditioner indenfor shamanismen og at det sikkert er bedre end at bygge det på ingenting. Men de sætter ofte sig selv op på en piedestal uden egentlig evidens for deres eksperimenter.

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team