Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 20:36


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Indlæg: 24 jan 2018 03:26 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 22 jan 2018 21:04
Indlæg: 23
)[/quote]
Hvis du opretter en seriøs tråd under 'Psykedeliske ceremonier & psykedelisk terapi'-subforummet, med nogle af de religiøse emner du gerne vil tage op, vil jeg godt være med til at moderere benhårdt, så det ikke ender i endnu en for/imod religion tråd. Der er helt sikkert andre kristne herinde, du kan få en indefrareligiøs diskussion med, og det kan huritgt blive interessant for os ateister/agnostikere/kulturkristne (som forummet nok hovedsageligt består af), at få et indblik i. Så længe det sker med respekt for andre mennesker og deres synspunkter, samt forummets regler, så go for it.[/quote]


Jeg vil overveje det og tusinde tak for tilbuddet


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2018 04:04 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 dec 2010 18:50
Indlæg: 569
Geografisk sted: L.A.
Enspænderen skrev:
Der er ingen grænser for hvad man kan opleve, når man tager psykedeliske stoffer: Tidligere liv, Buddha, den store Tomhed, den store Modergudinde, og meget andet, som ikke kan forenes med kristendommen. Jeg har hørt eksempler på at folk har skiftet religion efter at have taget LSD. Du har været heldig indtil videre, men du kan aldrig vide om du pludselig en dag kommer til at opleve noget, som sætter dig i en dyb krise i forhold til din religion. Jeg tror at de fleste kristne føler instinktivt, at stofferne kan blive farlige for deres tro.


Hvorfor skulle en kristen være mere bange for at ændre sin overbevisning, end en ikke kristen?
Ud fra den logik ville ikke-troende vel også være bange for at blive religiøse, eller på anden vis ændrer sine værdier, af at tage stoffer. Jeg vil gå ud fra at dette går begge veje, hvis man er kristen vil man vel i princippet ikke være mere bange, for at ændre sine værdier, end en ikke-kristen. :)

_________________
Hi Karin.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2018 04:37 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 22 jan 2018 21:04
Indlæg: 23
Leah skrev:
Enspænderen skrev:
Der er ingen grænser for hvad man kan opleve, når man tager psykedeliske stoffer: Tidligere liv, Buddha, den store Tomhed, den store Modergudinde, og meget andet, som ikke kan forenes med kristendommen. Jeg har hørt eksempler på at folk har skiftet religion efter at have taget LSD. Du har været heldig indtil videre, men du kan aldrig vide om du pludselig en dag kommer til at opleve noget, som sætter dig i en dyb krise i forhold til din religion. Jeg tror at de fleste kristne føler instinktivt, at stofferne kan blive farlige for deres tro.


Hvorfor skulle en kristen være mere bange for at ændre sin overbevisning, end en ikke kristen?
Ud fra den logik ville ikke-troende vel også være bange for at blive religiøse, eller på anden vis ændrer sine værdier, af at tage stoffer. Jeg vil gå ud fra at dette går begge veje, hvis man er kristen vil man vel i princippet ikke være mere bange, for at ændre sine værdier, end en ikke-kristen. :)



Det er vist også mest en fordom udfra præmissen at ikke-kristne er mere åbne og mindre fordomsfulde end kristne - Hvilket ikke er første gang jeg møder det :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2018 16:39 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 06 okt 2015 12:35
Indlæg: 783
Leah skrev:
Hvorfor skulle en kristen være mere bange for at ændre sin overbevisning, end en ikke kristen? Ud fra den logik ville ikke-troende vel også være bange for at blive religiøse, eller på anden vis ændrer sine værdier, af at tage stoffer. Jeg vil gå ud fra at dette går begge veje, hvis man er kristen vil man vel i princippet ikke være mere bange, for at ændre sine værdier, end en ikke-kristen. :)

De kristne har 2000 års erfaring med teologisk pindehuggeri. I middelalderen blev man anset for at være kætter, og brændt på bålet, bare fordi man afveg den mindste smule fra den ortodokse tro. Det gør man ikke længere, men dogmatikken hænger ved. Hvis en kristen for eksempel opgiver sin tro på at Jesus er Guds søn, eller at han stod op fra graven, så kan han ikke længere kaldes for kristen. Hele kristendommen står og falder med disse gamle skøre idéer.

Derfor er der noget krampagtigt over de kristne. Jeg synes de er værre end tilhængerne af andre religioner. For eksempel anerkender muslimerne Jesus som en profet, men de kristne anerkender ikke Muhammed som andet end et ganske almindeligt menneske. Hinduerne tilbeder mange forskellige guder, og den enkelte hindu kan selv vælge. Buddhisterne anerkender alle religioner som forskellige veje til sandheden. Ateisterne afviser al religiøs dogmatik, hvilket jeg anser for at være et fornuftigt synspunkt, og ikke spor forkrampet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2018 18:22 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 dec 2010 18:50
Indlæg: 569
Geografisk sted: L.A.
Enspænderen skrev:
De kristne har 2000 års erfaring med teologisk pindehuggeri. I middelalderen blev man anset for at være kætter, og brændt på bålet, bare fordi man afveg den mindste smule fra den ortodokse tro. Det gør man ikke længere, men dogmatikken hænger ved. Hvis en kristen for eksempel opgiver sin tro på at Jesus er Guds søn, eller at han stod op fra graven, så kan han ikke længere kaldes for kristen. Hele kristendommen står og falder med disse gamle skøre idéer.

Derfor er der noget krampagtigt over de kristne. Jeg synes de er værre end tilhængerne af andre religioner. For eksempel anerkender muslimerne Jesus som en profet, men de kristne anerkender ikke Muhammed som andet end et ganske almindeligt menneske. Hinduerne tilbeder mange forskellige guder, og den enkelte hindu kan selv vælge. Buddhisterne anerkender alle religioner som forskellige veje til sandheden. Ateisterne afviser al religiøs dogmatik, hvilket jeg anser for at være et fornuftigt synspunkt, og ikke spor forkrampet.


Jeg tror du ser det lidt for firkantet, folk kan godt være kristne, uden at læse biblen som fakta.
Fra min egen erfaring, har jeg aldrig mødt en kristen, som bogstavelig talt troede på alt der stod i biblen, heller ikke præsten i kirken hvor jeg blev konfirmeret. (Som er den eneste præst jeg har haft en samtale med, af hvad jeg lige ved). Folk kan stadig godt praktisere principperne og tage moralen fra fortællingerne med i deres hverdag, uden at tro på en gedemand med trefork et eller andet varmt og træls sted.

Der vil selvfølgelig være folk som tager biblen bogstaveligt, jeg kan ikke lige huske hvad alle de forskellige grupper kristne hedder/hvor de ligger i deres tro, men der er f.eks. nogle af de kristne der tror bogstaveligt talt på biblen. Dem har jeg dog aldrig mødt og haft en samtale med, men jeg anser heller ikke disse som den gennemsnitlige, danske kristne. (Jehovas vidner og alle de der grupper)

_________________
Hi Karin.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2018 20:20 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 06 okt 2015 12:35
Indlæg: 783
Jamen jeg taler om de helt centrale dogmer i kristendommen. De kristne tror at Jesus stod op af graven (hvilket han kun kunne gøre fordi han var Guds søn), og dermed frelste menneskeheden. Hvad bliver der tilbage af kristendommen, hvis han ikke stod op af graven?

En anden ting er at ateisterne ikke har noget at miste ved at opleve noget helt nyt. Det har alle de religiøse mennesker. De tror at de bliver frelst og kommer i himlen. Men kun sålænge de beholder deres tro. Hvis de mister troen, mister de alt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2018 20:47 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 16 jan 2013 20:33
Indlæg: 789
Geografisk sted: Messier 45
Du kunne jo fortsætte dit missionsarbejde for Ateistisk Selskab i din egen nystartede tråd, Enspænderen, så Bhoop's tråd ikke bliver videre derailed fra dens formål qua trådstarters intentioner. Ateister og troende skulle gerne kunne sameksistere i et sekulært samfund uden at gå i struben på hinanden. Ikke at debat eller dialog ikke er givende eller en god og nødvendig ting. Men nogle gange er det ok at lade lidt plads til den anden, selvom man ser snit til mundhug.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2018 20:59 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 dec 2016 18:28
Indlæg: 245
Der er faktisk en sammenhæng mellem religion og stoffer. Faktisk burde religion burde høre ind under hårde stoffer. :lol:
Religiøse tanker, handlinger eller ritualer gør noget ved serotonin, dopamin, endorfin dannelsen i hjernen, det samme som der bliver pillet ved at nogle stoffer.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2018 21:51 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Enspænderen skrev:
En anden ting er at ateisterne ikke har noget at miste ved at opleve noget helt nyt. Det har alle de religiøse mennesker. De tror at de bliver frelst og kommer i himlen. Men kun sålænge de beholder deres tro. Hvis de mister troen, mister de alt.


Det synes jeg godt nok er noget vrøvl. Kender flere ateister, som føler de har mistet noget, efter et trip hvor de har mødt gud og opdaget at de måske ikke havde ret i deres "tro".

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2018 22:38 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
Ryhudaso skrev:
Der er faktisk en sammenhæng mellem religion og stoffer. Faktisk burde religion burde høre ind under hårde stoffer. :lol:
Religiøse tanker, handlinger eller ritualer gør noget ved serotonin, dopamin, endorfin dannelsen i hjernen, det samme som der bliver pillet ved at nogle stoffer.

Ligesom sex, sport, vaner, øjenkontakt, mad og rigtig mange andre aspekter af livet.



Jeg synes man bør forstå, at religion behandler nogle fundementalt andre spørgsmål, end videnskab gør, herunder hvorfor-spørgsmål. Religion kan desuden skabe mening og sammenhold, hvad der til tider kan virke fraværende, i den menneskelige tilværelse. Der er i alt for høj grad gået folkesport i at være dogmatisk ateist (i stil med Richard Dawkins), og blankt at afvise og latterliggøre andre menneskers livsopfattelse på baggrund af delelementer i deres tro, samtidig med at man fuldstændig overser hvorfor troen er værdi-, og meningsfuld for selvsamme mennesker.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2018 22:41 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jun 2007 15:11
Indlæg: 2500
Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Bismann skrev:
Ryhudaso skrev:
Der er faktisk en sammenhæng mellem religion og stoffer. Faktisk burde religion burde høre ind under hårde stoffer. :lol:
Religiøse tanker, handlinger eller ritualer gør noget ved serotonin, dopamin, endorfin dannelsen i hjernen, det samme som der bliver pillet ved at nogle stoffer.

Ligesom sex, sport, vaner, øjenkontakt, mad og rigtig mange andre aspekter af livet.

Præcis!

_________________
Halose findes ikke. Han bevæger sig under radaren, sætter sig imellem stole og vandrer alene rundt, imens du sover.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2018 22:42 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 22 jan 2018 21:04
Indlæg: 23
Det er godt nok fantastisk at man kan være så ensporet og snævertsynet at man kan tage "de kristne" med en kulturarv over 2000 år og som pt inkluderer 1 mia katolikker alene og putte dem i en fin boks der passer på ens fordomme og udtale sig om os - Jesus fucking Christ

Er det åbenhed og en del af den psykedeliske arv og kultur?

Jeg er kristen - Sådan full on tror på alle miraklerne og startede denne tråd fordi jeg ønskede ligesindet jeg kunne del min rejse med - I stedet for skal jeg lytte til hvor dumt det er at tro - Holy shit - Jeg takker bukker og lukker tråden i stedet - Jeg takker for dem der forsøgte at bidrage positivt - peace out see you on the flipside


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2018 22:54 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2002 01:01
Indlæg: 2454
Geografisk sted: Sjælland
Jeg gad altså virkelig godt høre nogle af Bhoop's synspunkter omkring psykedeliske stoffer og den spiritualitet traditionelt de har knyttet til sig, kontra den spiritualitet han har med sig som troende kristen. Vi er en meget stor overvægt af ikke troende, men det er ikke nær så spændende at høre jer give ham den skæggede nar skylden for alting.

Så come on Bhoop, jeg lytter ihvertfald. Giver psychedeliske stoffer dig en oplevelse af at være tættere på gud? Vil du dele nogle tripoplevelser, der på en eller anden måde har været betydningsfulde?

_________________
All perverts may not be marijuana smokers, but practically all marijuana smokers are perverts.
Colonel Garland Williams, former head of U.S. Narcotics Enforcement


Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2018 23:09 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 dec 2016 18:28
Indlæg: 245
Du kom mig i forvejen Bubber, Jeg var gået i seng men kan ikke dette spørgsmål ud af hovedet.
Bhoop hvor bringer psychadelika dig hen i forhold til din tro - distancerer eller intensiterer.
Det vil være fedt hvis du vil berige med om der ersammenhæng mellem religiøse og trip oplevelser


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2018 23:29 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 22 jan 2018 21:04
Indlæg: 23
Bubber skrev:
Jeg gad altså virkelig godt høre nogle af Bhoop's synspunkter omkring psykedeliske stoffer og den spiritualitet traditionelt de har knyttet til sig, kontra den spiritualitet han har med sig som troende kristen. Vi er en meget stor overvægt af ikke troende, men det er ikke nær så spændende at høre jer give ham den skæggede nar skylden for alting.

Så come on Bhoop, jeg lytter ihvertfald. Giver psychedeliske stoffer dig en oplevelse af at være tættere på gud? Vil du dele nogle tripoplevelser, der på en eller anden måde har været betydningsfulde?



Jeg starter en ny tråd - Som måske bare bliver min egen rejse og trip og hvad det gør ved mig og min tro som en lille fortælling - Det bliver imorgen engang tror jeg


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 jan 2018 00:36 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 06 okt 2015 12:35
Indlæg: 783
Plejadestjerne skrev:
Du kunne jo fortsætte dit missionsarbejde for Ateistisk Selskab i din egen nystartede tråd, Enspænderen, så Bhoop's tråd ikke bliver videre derailed fra dens formål qua trådstarters intentioner. Ateister og troende skulle gerne kunne sameksistere i et sekulært samfund uden at gå i struben på hinanden. Ikke at debat eller dialog ikke er givende eller en god og nødvendig ting. Men nogle gange er det ok at lade lidt plads til den anden, selvom man ser snit til mundhug.

Det er ikke nødvendigt at missionere for ateismen herinde. Ifølge en meningsmåling fra 2016 er næsten halvdelen af Psychedelias brugere enten ateister eller agnostikere.

Der ser ikke ud til at være andre kristne, som vil besvare trådstarterens forespørgsel. Derfor føler jeg ikke at jeg stiller mig i vejen for nogen. Hvis jeg ikke havde sagt noget var tråden hurtigt blevet afsluttet.

Men okay. Hvis I andre ikke siger mere, så siger jeg heller ikke mere.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 jan 2018 00:42 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 22 jan 2018 21:04
Indlæg: 23
Enspænderen skrev:
Plejadestjerne skrev:
Du kunne jo fortsætte dit missionsarbejde for Ateistisk Selskab i din egen nystartede tråd, Enspænderen, så Bhoop's tråd ikke bliver videre derailed fra dens formål qua trådstarters intentioner. Ateister og troende skulle gerne kunne sameksistere i et sekulært samfund uden at gå i struben på hinanden. Ikke at debat eller dialog ikke er givende eller en god og nødvendig ting. Men nogle gange er det ok at lade lidt plads til den anden, selvom man ser snit til mundhug.

Det er ikke nødvendigt at missionere for ateismen herinde. Ifølge en meningsmåling fra 2016 er næsten halvdelen af Psychedelias brugere enten ateister eller agnostikere.

Der ser ikke ud til at være andre kristne, som vil besvare trådstarterens forespørgsel. Derfor føler jeg ikke at jeg stiller mig i vejen for nogen. Hvis jeg ikke havde sagt noget var tråden hurtigt blevet afsluttet.

Men okay. Hvis I andre ikke siger mere, så siger jeg heller ikke mere.



Hvis du læste min OP ville du se at jeg ikke ønskede nogen debat ;-) Så havde det ok med at ingen svarede på tråden - Ledte efter nogen der delte mine synspunkter som jeg kunne dele min rejse med - Efter en del hijacking er tråden jo helt væk fra my originale mening - Men det i sig selv var måske svar nok på min tråd - Jeg leder videre efter åndsfæller


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 jun 2018 17:17 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 19 jun 2018 17:14
Indlæg: 1
Hey Bhoop

Jeg er kristen og blevet det pga psykedelica. Let's talk :)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team