Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 11:15


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 49 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 14 aug 2016 21:48 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 14 aug 2016 21:42
Indlæg: 2
Hej - er der et forum her på sitet for psykedelisk terapi? Er der nogen der kender nogen, som kender nogen der laver den slags? Bedste hilsner...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 aug 2016 22:08 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
Jeg tror man skal være heldig/have kontakterne i orden og så komme i en testforsøg gruppe, for det er nærmest kun lige kommet i testfasen, og vi ved ikke ret meget med sikkerhed endnu. Hvis du selv høre om nogen, må du gerne dele, jeg er også nysgerrig på det.

Her er et aktuelt link om det, synes det er rigtig spændende, og Lone Frank gør et super stykke arbejde med at forbinde de to verdener (Den med David Erritzøe):
http://www.radio24syv.dk/programmer/24- ... e-30-2016/

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 aug 2016 23:07 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 04 dec 2012 23:06
Indlæg: 110
Som skrevet andetsteds, så kommer der en udsendelse med Michael Jeppesen i morgen, hvor han prøver ayahuasca. Jeg kan godt være nervøs for om det bliver gjort rigtigt og hvor meget hans konklusion så holder. Der er jo masser af folk han kunne spørge/interviewe - men det er, som Fritzie skriver, på et ret akademisk niveau indtil videre. For så vidt ayahuasca hedder en af eksperterne Jordi Riba. Der er en video her med ham, som jeg ikke selv har set endnu:
https://www.youtube.com/watch?v=3AQMmyh-fnw


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 aug 2016 10:02 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jul 2016 22:08
Indlæg: 538
Lider af PTSD så søger også en terapeut som ville kunne guide og hjælpe mig igennem mdma-terapi*
Skulle der være nogen der kendte nogen så smid mig en privat besked.

*Til korsfarende moderator der gav mig advarsel sidste gang: Jeg leder ikke efter hvor jeg kan skaffe eller købe mdma, det skal jeg nok selv klare.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 aug 2016 13:50 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 16 okt 2011 00:36
Indlæg: 1364
hej ePil! :) kan man ikke kontakte et par terapeuter og spørge om de vil være med til at holde en session med en person på mdma?.. der ska da nok være mindst en som vil være behjælpelig.. -eller søger du helt specifikt en terapeut som udelukkende beskæftiger sig med mdma-terapi?..
mvh stop

_________________
legaliser frihed! °ºª -og løs problemerne istedet!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 aug 2016 23:33 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jul 2016 22:08
Indlæg: 538
STWOD skrev:
hej ePil! :) kan man ikke kontakte et par terapeuter og spørge om de vil være med til at holde en session med en person på mdma?.. der ska da nok være mindst en som vil være behjælpelig.. -eller søger du helt specifikt en terapeut som udelukkende beskæftiger sig med mdma-terapi?..
mvh stop

For mit vedkommende søger jeg en terapeut som rent faktisk ved hvad mdma-terapi handler om. Det skal håndteres på en ganske specifik måde modsat de fleste former for terapi for at have den optimale effekt.

Jeg har nemlig haft kontakt til terapeuter som ikke umiddelbart vidste hvad mdma-terapi handlede om, men som var friske på at prøve det, i det tilfælde er JEG bare ikke frisk på at give det et forsøg, netop da jeg gerne vil have tingene bliver gjort ordentligt hvis det skal gøres.

Jeg søger med lys og lygte og det har givet delvist pote indtil videre, hvis det lykkedes vil jeg lave en tråd om det herinde.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 aug 2016 20:55 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 okt 2008 21:50
Indlæg: 1307
Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Der bliver afholdt holotropiske åndedræts terapi i DK en gang i mellem af en læge der er trænet under Stanislav Grof. Det koster nogle knaster, men man kan få tilskud til behandlingen hvis man spørger om det.
Jeg har aldrig selv prøvet det, men har læst Stanislav G. bog "Holotropic Breathwork" der har nogle ret vilde beretninger - terapien skulle minde om psykedelika i intensitet, men igen det bare noget jeg har læst.

Jeg ved dog der er mange mennesker der har haft gavn af det, så det er vel et forsøg værd.
Du kan læse om det herinde, det er ham lægen jeg talte om der har siden, og afholder terapien: http://centropa.dk/holotropi/

Psykedeliske terapi finder du nok ikke meget af, i hvertfald ikke klinisk terapi med en psykolog - ikke i DK.

_________________
Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 aug 2016 16:33 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 30 mar 2013 19:26
Indlæg: 121
Hvis du læser den nyeste forskning af medicinsk behandling af depression tyder det på at serotonin og noradrenalin kun spiller en perifer rolle. Viser det sig at denne hypotese er korrekt vil de nuværende SSRI og SNRI præparater altså ikke længere være en optimal løsning - og i forlængelse heraf ej eller MDMA terapi.

Jeg er af den overbevisning at SSRI og SNRI bliver givet til alt for mange patienter, som slet ikke burde få dem. De gør simpelthen mere skade end gavn, men mange læger tror at der nærmest ingen bivirkninger er ved "lykkepiller", hvorfor de mener at det er ok at udskrive dem ved den mindste mistanke om depression. Læs en række artikler af Peter Gøtzsche for at få mere information om hvor potentielt farlige lykkepiller reelt kan være.

Jeg siger ikke, at de intet formål har overhovedet. Jeg mener blot at lykkepiller bliver udskrevet i al for stor stil at uvidende læger og samtidig mener jeg, at lykkepiller aldrig bør blive udskrevet uden at der inkluderes terapi hos en psykolog eller psykiater.

Min pointe til dig i forlængelse af ovenstående er, at jeg mener det er en dårlig ide at benytte MDMA til behandling af psykologiske problemer. Du risikerer at gøre mere skade end gavn. Personligt har MDMA og lykkepiller skadet mig på så mange måder at jeg har varige fysiske og psykiske mén af dem.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 aug 2016 16:43 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
Jeg er enig med dig i at lykkepiller er lidt fjollede, især hvis man tager dem som permanent løsning, men jeg tror du misforstår hvordan MDMA eller psykedelisk terapi fungere, eller måske gør jeg. Mit indtryk er at virkningen ved MDMA eller andet psykedelisk terapi ikke har noget med belønningstoffer at gøre, som sådan, det handler om at man laver en åbning i hjernen i nogle timer, og derved har mulighed for at skabe forbindelser, som man ellers ville have haft svært ved. De forbindelser bliver der bagefter, og på den måde, kan man godt kæde det sammen med at belønningsstofferne kun har en perifær virkning i den sammenhæng. Det er sammensmeltningen af hjernen der giver en længere varende virkning, og det at have haft en god positiv oplevelse. Det er ihvertfald sådan jeg har forstået teorien bag.

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 aug 2016 18:00 
Du har forstået det helt korrekt Fritzie. At sammenligne MDMA terapi, med SSRI terapi giver ingen mening, det går ikke ud på det samme.

Jeg støtter de fleste i en psykedeliske terapi session, bare de har sat sig så meget ind i tingene som muligt først. Jeg synes ikke, at risikoen for at krakkelere er så stor, som man ofte hører. Det kræver bare at man har fået sine forholdsregler på plads, og nogle erfarne mennesker med sig. "Alle" mennesker kan tåle en psykedelisk terapi session, hvis de selv stoler på og overgiver sig til processen.


Top
  
 
Indlæg: 18 aug 2016 18:24 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
Tak for feedback Ø!

Det er jeg helt enig med dig i, men synes lige jeg vil tilføje at folk som allerede har gjort sig dårlige erfaringer med psykedeliske stoffer, nok vil have lidt sværere ved at få den gavnlige virkning - på egen hånd i det mindste - men med en god terapeut, og er man et nogenlunde voksent menneske med lidt jordforbindelse, så tror jeg heller ikke der er de store risici. Der vil nok også være særligt udsatte psykisk syge, dem man feks ser i dokumentarer fra den lukkede, som ikke kan have godt af det, men det kan jeg slet ikke vide. Super spændende stuff er det ihvertfald :D

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 aug 2016 18:43 
Altid Fritzie, så længe vi er enige 8)

Ja det er korrekt, men på egen hånd, er det nærmest umuligt at udføre seriøs psykoterapi. Bevares jeg har gjort det meget selv, og jeg har også fået rigtig meget ud af det. Men jeg har også erfaret, at det nogle gange kan være rigtig nødvendigt med et dygtig sitter. Det går også mange gange hurtigere, hvis man har en erfaren sitter, der kan blive ved med at pushe en, når man selv begynder at miste fokus.

Til det sidste så jo, jeg er faktisk mere eller mindre overbevist om, at også "sådanne mennesker som man ser i dokumentarer fra den lukkede", vil have godt af en sådan sessions process. Ja for at det ikke skal være løgn, så er det måske eneste udvej, for disse stakkels mennesker. Men dette kan jeg sådanset heller ikke vide hehe :lol:


Top
  
 
Indlæg: 18 aug 2016 19:29 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
..Og det kan vi også blive enige om! :rocking:

Jeg vil næsten gå så langt som at sige, at terapi kræver at der er mere end en til stede, der skal være et spejl hvis man vil se noget helt nyt, og jeg tror også det er vigtigt, hvis man indser noget, at man har nogen at fortælle det til, for ligesom at sætte anker ved det, men indsigter, som man så kan gå ud og realitetstetste og derefter evt. integrere, det kan man alene. Bliver nu alligevel noget nysgerrig på hvad du kalder selvterapi - det kunne være spændende med nye værktøjer?

Kom også selv til at tænke over at det ikke var helt godt formuleret, for jeg tror du har ret i, at det i sidste ende er den eneste måde at få udviklet sådan et indviklet sind, men det kræver en dygtig terapeut der har fulgt patienten længe nok til at kende deres "system", og jeg tror selve processen er mere kompleks idet at det ikke er en selvfølgelig at noget i en alvorlig psykisk sygs sind betyder det samme, som for de fleste andre. Jeg ville ikke røre ved det med en ildtang, men det skal jeg jo heldigvis heller ikke :lol:

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 aug 2016 20:04 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jul 2016 22:08
Indlæg: 538
nitrat skrev:
Hvis du læser den nyeste forskning af medicinsk behandling af depression tyder det på at serotonin og noradrenalin kun spiller en perifer rolle. Viser det sig at denne hypotese er korrekt vil de nuværende SSRI og SNRI præparater altså ikke længere være en optimal løsning - og i forlængelse heraf ej eller MDMA terapi.

Jeg er af den overbevisning at SSRI og SNRI bliver givet til alt for mange patienter, som slet ikke burde få dem. De gør simpelthen mere skade end gavn, men mange læger tror at der nærmest ingen bivirkninger er ved "lykkepiller", hvorfor de mener at det er ok at udskrive dem ved den mindste mistanke om depression. Læs en række artikler af Peter Gøtzsche for at få mere information om hvor potentielt farlige lykkepiller reelt kan være.

Jeg siger ikke, at de intet formål har overhovedet. Jeg mener blot at lykkepiller bliver udskrevet i al for stor stil at uvidende læger og samtidig mener jeg, at lykkepiller aldrig bør blive udskrevet uden at der inkluderes terapi hos en psykolog eller psykiater.

Min pointe til dig i forlængelse af ovenstående er, at jeg mener det er en dårlig ide at benytte MDMA til behandling af psykologiske problemer. Du risikerer at gøre mere skade end gavn. Personligt har MDMA og lykkepiller skadet mig på så mange måder at jeg har varige fysiske og psykiske mén af dem.
Allerede sagt af andre, men du er jævnt meget af sporet her. Lykkepiller og MDMA er to helt forskellige ting.

MDMA er på vej til at blive det første stof der er lovliggjort i USA drevet af ren "non-profit" til brug i terapi særligt hos folk med PTSD.

www.maps.org

Nu har jeg selv været på lykkepiller, blandt andet Venlafaxine, men det hjalp mig ikke synderligt meget og fik en masse grimme bivirkninger ved det.

Har prøvet MDMA et par gange og jeg er overbevist om at med den rette guide ville det helt klart være healende, ja det er nærmest healende i sig selv hvis du laver lidt selvransagelse på øverste etage mens du er på MDMA.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 aug 2016 21:46 
Kunne ikke være mere enig Fritzie :)


Top
  
 
Indlæg: 19 aug 2016 23:03 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 30 mar 2013 19:26
Indlæg: 121
Jeg skulle nok have formuleret mig mere præcist. Årsagen til at jeg nævner SSRI/SNRI er deres påvirkning på serotonin og noradrenalin, mens MDMA påvirker serotonin og dopamin. Altså den lighed der er mellem dem er deres påvirkning af serotonin, noradrenalin og for MDMAs vedkommende også dopamin. Herefter henviser jeg til flere og flere studier, der opstiller den hypotese at disse neurotransmittere kun spiller en perifer rolle i forhold til depression, mens man i stedet postulerer at stoffet glutamat spiller en afgørende rolle.

Glutamat kommer ind i billedet når man benytter ketamin til behandling af depression. Ketamin har resulteret i nogle meget spændende umiddelbare påvirkninger på depression. Depression forsvinder helt i nogle dage efter indtagelsen af ketamin i nogle tilfælde. Desværre vender depressionen hurtigt tilbage. Så flere researchere forskere videre i glutamat og ketamin og ser om man kan forlænge effekten, hvorfor ketamin kan få depression til at forsvinde helt så hurtigt, og hvorfor det kun er kortvarigt.

Grunden til at jeg maner til forsigtighed med SSRI og SNRI er deres bivirkninger og deres forstyrrelse af den kemiske balance i hjernen. MDMA roder virkelige rundt i den kemiske balance i hjernen, og gentagne indtag med korte mellemrum er simpelthen for risikabelt i forhold til det fordele man eventuelt kan få ud af det. HVIS man vil benytte sig af psykedelisk terapi, vil jeg mene at psyskedelika som LSD, der dog også binder til serotonin receptorerne, men effekten LSD har på serotonin er mindre, hvorfor LSD ikke spiller en så signifikant rolle i forhold til den kemiske balance.

Man kan trippe på MDMA og måske få adgang til tanker osv., som man ikke kunne formå uden. Men MDMAs store indflydelse på serotonin og dopamin betyder i mine øjne at det er et farligt spil. Jeg vil mene andre psykedelisk bevidsthedsudviderende stoffer er et bedre valg. hvis man tror på postulatet om at serotonin kun spiller en perifer rolle i forbindelse med depression.

Er man deprimeret er man i forvejen meget sart i forhold til store udsving i hjernens signalstoffer, så MDMA er i mine øjne noget en deprimeret person skal benytte med yderste forsigtighed. Gøres det i fællesskab med en terapeut kan det måske give resultater. Men kan man opnå det samme med LSD og så kombinere det med ketamin for at påvirke glutamat samtidig, så ser jeg dette som en langt bedre løsning.

De nye papers der bliver udgivet for tiden er lige ved at resulterer i at paradigmatisk skift i depressionsforskningen, så det er meget spændende at følge udviklingen.

Så for kort at opsummere, så mener jeg at ulemperne ved MDMA i forbindelse med terapeutisk behandling er flere end fordelene, især når man tager hypotesen om serotonins perifere rolle i betragtning. Hvis hypotesen om glutamats betydning for depression viser sig at være korrekt, så vil kemikalier der påvirker serotonin og noradrenalin ikke længere være den bedste behandlingsmulighed.

Jeg har selv forsøgt at efterligne det studie de lavede på Århus universitet med et drop med ketamin, og min depression blev langt mildere i dagene efter. Jeg kan ikke sige om det var placebo, men jeg tror det ikke, da kontrolgrupperne der ikke fik ketamin i studierne ikke udviste nogle forbedringer. Desværre varede det kun et par dage.

En anden sjov ting, der dog er helt off topic, er at jeg i dagene efter efter epileptiske anfald har været helt fri for depressionssymptomer. Det er som om anfaldet genstartede min hjerne så den i kort tid "fungerede korrekt" :) Som sagt off topic, men sjovt at et epileptisk anfald kan fjerne depressionssymptomer.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 aug 2016 20:13 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 nov 2014 21:49
Indlæg: 195
Jeg er personligt imod klassiske anti-depressiva. Det er flere årsager til. Desuden er det kun en hvis procentdel der får gavn af medicinen. Jovist, er det fantastisk, at der rent faktiskt er nogle der finder lindring i deres antidepressiva, men bagtankerne er perverse. Antideprissiva som fx selektive serotonin-genoptags hæmmer er penge maskiner.

Jeg tror på, at de ønskede effekter af disse midler er mere komplekst end, at man kan vurdere dem efter serotonergisk aktivitet osv.
Personligt går jeg ikke ind for klassiske anti-depressiva. Visse antiepileptika har vist sig at besidde stemningsstabiliserende egenskaber, derfor blive lamotrigin udskrevet off-label for humørsvingninger. På legalvis ville mit forslag pege i den retning.
Endnu mere interessant er snakken om Ketamin og dets fremragende antidepressive værdi, som virker næsten øjeblikkeligt. I USA er ketamin godkendt til off-label brug. Hver dag stiger antallet af læger og psykiatere, som praktisere behandlingsformer stiger. Det betyder at hårdt sygdoms ramte mennesker med depressioner i sådan en grad, at andre behandlingstyper har været uden effekt, nu kan få lindring deres livs invalidering psykiske lidelse.
Varigheden af effekt er individuelt. Nogle oplever en markant lindring i nogle dage, for andre kan der gå uger. Har selv gjort et relativt forsøg hvor forholdene er blevet imiteret så godt, som det var muligt.
Resultatet var overraskende. Symptomfri i 4 dage.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 aug 2016 21:36 
Nu kan jeg sagtens følge dig nitrat :) Dog vurderer jeg ikke, at den ubalance der kan forekomme i hjernekemien af MDMA er af større betydning, hvis man ellers er sund og rask. Jeg mener ihvertfald, at det man kan få ud af det psykologisk set, er mere end det værd, i forhold til en mindre ubalance i hjernekemien de efterfølgende dage. Dog er det selvfølgelig ikke optimalt, hvis man virkelig er depressiv i forvejen.

Grunden til at jeg selv ikke er så varm på Ketamin til psykedelisk terapi, er fordi at man sjældent opnår en erkendelse af det oprindelige problem, som man er i stand til at formulere. Derfor forsvinder den anti depressive effekt som dug for solen. Nemlig fordi at erkendelsen omkring problemet, ikke manifesterer sig med Ketamin desværre. Sådan er det ikke med de andre psykedeliske hjælpemidler.
Jeg er klart af den overbevisning, at materien er et produkt af bevidstheden, og derfor synes jeg ikke, at man skal kigge på hjernekemien i forbindelse med kurering af psykiske lidelser. Selvfølgelig kan der komme en ubalance i hjernekemien, pga det ubevidstes smerter, men så er det også det ubevidste man skal kigge på for at blive frisk, og ikke prøve at fylde mere glutamat i skalden hehe :P

Dit eget postulat med, at man kan opnå de samme resultater med LSD som med MDMA, vil jeg gerne have en kilde på. Efter min bedste overbevisning, er det ikke rigtigt. Det er to helt forskellige stoffer, med helt forskellige virkningsmekanismer og egenskaber. Du må forstå, at det ikke er selve serotoninen man er ude efter i forbindelse med MDMA terapi, men selve de terapi snakke og erkendelser man kommer frem til under påvirkningen, da MDMA jo giver den dejligste åbne sindsstemning. Og det er det "mindset" stoffet skaber, som man søger til terapien :)


Top
  
 
Indlæg: 21 aug 2016 12:30 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 dec 2011 03:39
Indlæg: 85
Sådan som jeg forstår behandling af PTSD ved hjælp af MDMA, er at det sætter personen i stand til at gå ind i de traumatiserende oplevelser uden de stærke følelser der oprindeligt fulgte med eller ihvertfald med en vis åbenhed som ellers ville være umulig. Så der kan ske en bearbejdning.

Tænker det er en fundementalt anderledes tilgang end ketamin, SSRI'er osv.

_________________
Too weird to live, too rare to die.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 aug 2016 12:53 
plasticity skrev:
Sådan som jeg forstår behandling af PTSD ved hjælp af MDMA, er at det sætter personen i stand til at gå ind i de traumatiserende oplevelser uden de stærke følelser der oprindeligt fulgte med eller ihvertfald med en vis åbenhed som ellers ville være umulig. Så der kan ske en bearbejdning.

Tænker det er en fundementalt anderledes tilgang end ketamin, SSRI'er osv.


Helt korrekt! :P


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 49 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team