Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 14:08


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 06 jan 2004 00:41 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2003 02:01
Indlæg: 4780
Mange folk ser ud til at misforstå Shulgin-skalaen, og den hyppigste misforståelse er at give ratingen +4 til oplevelser, som ved nærmere gennemlæsning viser sig at være +3-oplevelser. Derfor vil jeg nu oversætte og forklare(nok mest det første) Shulgin-skalaen punkt for punkt:

Shulgin skrev:
PLUS / MINUS (+/-)
The level of effectiveness of a drug that indicates a threshold action. If a higher dosage produces a greater response, then the plus/minus (+/-) was valid. If a higher dosage produces nothing, then this was a false positive.


Dette betyder på godt dansk at man lige akkurat kan mærke noget, men det kan lige så godt være placebo. Hvis man får mere virkning ud af en større dosis, så er det reelt nok, i modsat fald er det indbildning.

Shulgin skrev:
PLUS ONE (+)
The drug is quite certainly active. The chronology can be determined with some accuracy, but the nature of the drug's effects are not yet apparent.


Nu kan man med rimelig sikkerhed mærke stoffet, og kan nogenlunde mærke hvornår det begynder og hvornår det aftager. Man kan dog stadig ikke sige så meget om hvordan stoffet egentlig virker.

Shulgin skrev:
PLUS TWO (++)
Both the chronology and the nature of the action of a drug are unmistakably apparent. But you still have some choice as to whether you will accept the adventure, or rather just continue with your ordinary day's plans (if you are an experienced researcher, that is). The effects can be allowed a predominant role, or they may be repressed and made secondary to other chosen activities.


Her er det det begynder at blive sjovt ;). Man mærker tydeligt stoffet, både kronologien og stoffets virkemåde er trådt klart frem. Dog er det stadig muligt at ignorere stoffets aktivitet, hvis ellers man har noget erfaring med psykedeliske tilstande. Man kan altså selv vælge om man vil koncentrere sig om trippet og gå med på det, eller om man vil foretage sig noget andet og gøre stofoplevelsen sekundær i forhold til dette.

Shulgin skrev:
PLUS THREE (+++)
Not only are the chronology and the nature of a drug's action quite clear, but ignoring its action is no longer an option. The subject is totally engaged in the experience, for better or worse


Nu er vi kommet til den mere alvorlige afdeling. +3 er når stofoplevelsen er så kraftig at den ikke længere kan ignoreres. Dette dækker stort set alle trips over en vis styrke. Oplevelser af at være ude af sin krop, at være et dyr, at være hele planeten, solsystemet eller sågar hele det fysiske univers, og andre vilde oplevelser hvor man ikke har nogen erindring om eksistensen af sin hverdagsbevidsthed, alle disse er +3. Hvis man har været totalt langt væk på et stof, og kaldte det +3, og man så får en oplevelse der er dobbelt så kraftig, så er det med 99% sikkerhed stadig en +3, bare kraftigere end den første. Dette niveau dækker således alle oplevelser hvor man ikke længere bevidst kan ignorere stoffet aktivitet. Undtaget er kun de oplevelser som beskrives under +4.

Citat:
PLUS FOUR (++++)
A rare and precious transcendental state, which has been called a 'peak experience', a 'religious experience,' 'divine transformation,' a 'state of Samadhi' and many other names in other cultures. It is not connected to the +1, +2, and +3 of the measuring of a drug's intensity. It is a state of bliss, a participation mystique, a connectedness with both the interior and exterior universes, which has come about after the ingestion of a psychedelic drug, but which is not necessarily repeatable with a subsequent ingestion of that same drug. If a drug (or technique or process) were ever to be discovered which would consistently produce a plus four experience in all human beings, it is conceivable that it would signal the ultimate evolution, and perhaps the end of, the human experiment.


Dette er så tilstanden som de fleste ser ud til at misforstå. +4 er en såkaldt "mystisk" eller transcendental oplevelse, en oplevelse af universel ekstase, enhed med universet... Beskrivelse med ord kan ikke udtrykke en sådan oplevelse. Abraham Maslow's begreb "højdepunktsoplevelse" synes også at handle om denne slags oplevelser. Buddhistiske og hinduistiske tekster beskriver nogle af sådanne oplevelser som sat-chit-ananda, hvilket groft oversat betyder evig væren, evig bevidsthed og evig lyksalighed. En sådan oplevelse har altid spirituel karakter, og kan aldrig forudsiges. Hvis man har en +4, kan man heller ikke regne med at få en tilsvarende oplevelse næste gang, selvom man indtager en tilsvarende mængde af det samme stof igen.

Uddybende spørgsmål til ovenstående er velkomne, ligesom relevante tilføjelser og rettelser også er det. Derimod vil jeg helst holde denne tråd fri for kommentarer som "ja, jeg er også træt af de rapporter, hvornår fatter folk det?" eller "jeg kan da få +4 hver gang jeg tager X mængde af det og det stof", post hellere dem i én af de andre tråde om emnet.

Jeg var meget i tvivl om dette skulle være en ny tråd eller om jeg skulle poste i en eksisterende. Jeg valgte det første efter at have snakket med et par stykker herindefra om det, og ud fra den betragtning at en sådan gennemgang vil blive læst af flere hvis det er den første post i en tråd, fremfor blot et indlæg ud af mange. Desuden ønskede jeg at lave et godt oplæg som jeg kan forsvare at lave sticky, og det har jeg så hermed forsøgt.

Håber I kan bruge det til noget.

_________________
Der er ingen planet B.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 jan 2004 01:39 
Offline
Kaospilot

Tilmeldt: 18 jul 2002 01:01
Indlæg: 1465
Geografisk sted: (Inaktiv)
Godt arbejde Child. Jeg foreslår at vi linker til topic'et her fra sektionen om trip-rapporter (siden hvor man indsender sine rapporter).

Sjovt nok lavede jeg for nylig en engelsk-dansk oversættelse af skalaen fordi jeg kedede mig, men jeg tror ikke at den er helt dækkende nok i forhold til din forklaring her. Min er mere direkte og kantet oversat, forståes. ;-)

/Jesper.

Citat:
PLUS / MINUS (+/-)
------------------
Dette er et niveau af virkning, som indikerer mindstetærsklen i styrke.
Hvis en større dose resulterer i en højere reaktion, var plus/minus (+/-)
definitionen korrekt. Hvis en højere dose ikke resulterer i noget, var
definitionen et minus (-). (Dette betyder kort sagt at stoffet har et
minimum af virkning, og ikke nødvendigvis en større virkning ved
øgning af dosen).

PLUS ONE (+)
------------------
Stoffet har med sikkerhed en virkning. Kronologien kan med nogen sikkerhed
fastslåes, men virkningen af et stof er endnu ikke tydelig.

PLUS TWO (++)
------------------
Både stoffets kronologi, og følelsen af et stof's virkning er uden tvivl
tydelige. Men du har stadig muligheden for om du vil tage del i eventyret,
eller om du bare vil fortsætte med dine andre gøremål (hvis du vel og mærke
er en erfaren rejsende). Man kan vælge om man vil lade stoffets effekter
være dominerende, eller om man vil undertrykke dem, og fortsætte med
andre aktiviteter.

PLUS THREE (+++)
------------------
Ikke bare er stoffets kronologi og følelsen af en stofvirkning meget markant,
men det er ikke længere en mulighed at ignorere dets virkninger. Man er
fuldstændigt inde i oplevelsen, for det værre eller det bedre.

PLUS FOUR (++++)
------------------
En sjælden og værdifuld transcendental tilstand, som ofte bliver refereret
til som den maksimale oplevelse (”peak experience”), en religiøs oplevelse,
en guddommelig forvandling, en tilstand af Samadhi, og andre lignende navne
i forskellige kulturer.
Man bruger i denne tilstand ikke tallene +1, +2 og +3 til at måle stofoplevelsens
intensitet. Det er en tilstand af lyksalighed, en deltagensens mystik, en sammenhæng
med både de indre og ydre universer, som er opstået efter indtagelse af et psykedelisk
stof. Men tilstanden er ikke nødvendigvis mulig at opnå senere, selv ved indtagelse
af det samme stof.
Hvis man opfandt et stof, en teknik eller en proces, som konsekvent kunne
frembringe en ”plus four” (++++) oplevelse i ethvert menneske, er det tænkeligt
at det ville betyde den ultimative evolution, og måske enden på det
menneskelige eksperiment.


(Update : Jeg har indsat indholdet af linket, for nemheds skyld. Og linket er fjernet)


Senest rettet af Rapsej 21 maj 2007 22:54, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 jan 2004 08:04 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2003 02:01
Indlæg: 4780
Jespar: Jeg synes din oversættelse er glimrende, og den supplerer meget fint det jeg har skrevet, i og med at du har oversat Shulgin's ord direkte, mens jeg har forsøgt at forklare det med nogle lidt andre ord.

Jeg synes lige jeg vil give et eksempel på en +4-oplevelse. Jeg har ikke fundet andre rapporter på dette site som er så entydigt +4 som denne rapport af Felix. Check desuden hans andre rapporter, efter min mening skriver han nogen af de bedste rapporter her på sitet.

_________________
Der er ingen planet B.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 feb 2004 00:43 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2003 02:01
Indlæg: 4780
For at svare på DD's spørgsmål(som en eller anden har slettet?):

Jeg kan kun svare for min egen opfattelse, og alle er næppe enige. Men når Shulgin skriver "The end of the human experiment", så tror jeg han mener at den menneskelige tilværelse er et trin på den åndelige vej, og hvis man konsekvent kunne skabe +4-oplevelser ved hjælp af et stof, ville det muligvis betyde at dette trin ville være fuldført, og vi kunne gå videre til et højere plan af eksistens.

Hvad dette ville indebære, kan man kun gisne om.

_________________
Der er ingen planet B.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 feb 2004 23:25 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 17 feb 2004 13:36
Indlæg: 292
Geografisk sted: Tæt på Roskilde
Jeg har selv slettet det da det ikke så ud til at nogen havde et svar på det.
Og da det er et opslag ville jeg ikke have et ubesvaret spørgsmål derinde... men tak.
Det var også noget i den retning jeg havde forestillet mig, men man ved jo aldrig


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jun 2004 15:41 
Offline
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 maj 2003 01:01
Indlæg: 2633
Geografisk sted: Acidophilic environments
Jeg kom lige til at tænke på noget, som nok ville være godt at have med.

Når det handler om narkotiske og stimulernede stoffer, altså ikke psykedelika, hvad gør man så hvad angår Shulgin-rating?

Jeg var lige inde og kigge lidt i triprapport-sektionen, og jeg kom til at tænke på at Alexander Shulgin skrev i sin bog at brugen af narkotika og stimulanser egentlig ikke rigtigt sagde ham noget.

Så tænkte jeg, at Shulgin-skalaen først og fremmest er til at angive styrken af ens trip. Men hvad med de andre grupper af stoffer, som ikke har en psykedelisk effekt?

Her tænker jeg på stoffer som heroin, amfetamin, MDMA, ephedra osv, som folk skriver om inde i triprapport sektionen. Men gælder der nogle andre regler, når man skal til at rate disse slags rapporter? I såfald, hvilke regler er der tale om?

I mine øjne kan man højst opnå + eller ++ på disse stoffer, men det kan godt være at det er helt anderledes? Jeg forstår det i hvertfald ikke.

_________________
"I don't know if God exists, but it would be better for his reputation if He didn't." -Jules Renard
"Then there was LSD, which was supposed to make you think you could fly. I remember it made you think you couldn't stand up, and mostly it was right.“ -P. J. O'Rourk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jun 2004 16:35 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 08 jan 2002 02:01
Indlæg: 109
Geografisk sted: Lyngby
Ja det giver faktisk ikke rigtigt mening at rate f.eks. speed-oplevelser efter Shulgin-skalaen. Her vil det efter min mening være nok at angive dosis, og måske sin egenvægt og e.v.t. tolerance over for stoffet hvis man skal være flueknepper.

Med hensyn til MDMA kan det måske godt give lidt mening.

Men det er jo et problem man hele tiden støder på her i livet, hvis man laver en firkantet model over noget der er organisk. Man kan så vælge at gøre modellen mere kompleks. F.eks. i det her tilfælde at indele i forskellige stofgrupper og indføre forskellige skalaer for hver stofgruppe.

Men det synes jeg egentligt ikke er arbejdet værd.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 sep 2005 15:28 
Offline
In our memories

Tilmeldt: 05 aug 2001 01:01
Indlæg: 3279
Geografisk sted: Provinsen
@Ali: Jeg mener selv, at Shulgin rater sine MDMA oplevelser i PIHKAL (jeg er dog ikke helt sikker, da det er et stykke tid siden, jeg sidst kiggede i den.)

De gange jeg har anvendt skalaen til mine ikke-psykedeliske rapporter, har jeg mere set den som en lamme-skala, der skulle angive hvor BLÆST jeg havde været. Hvis man tager de briller på, kan skalaen stadig godt bruges.

Mvh. Psyko


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 sep 2005 15:49 
Offline
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 maj 2003 01:01
Indlæg: 2633
Geografisk sted: Acidophilic environments
Okay, men er det så med eller uden +4? Det er sådan set idéen med det hele :P

Og jeg ville egentlig også mene at MDMA passer fint ind i skalaen, men en +4 kan der ikke være tale om.

_________________
"I don't know if God exists, but it would be better for his reputation if He didn't." -Jules Renard
"Then there was LSD, which was supposed to make you think you could fly. I remember it made you think you couldn't stand up, and mostly it was right.“ -P. J. O'Rourk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 sep 2005 17:17 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2003 02:01
Indlæg: 4780
aliaarhus skrev:
Og jeg ville egentlig også mene at MDMA passer fint ind i skalaen, men en +4 kan der ikke være tale om.


Det er da noget sludder, jeg kunne fint forestille mig at MDMA i visse tilfælde kunne udløse en +4 oplevelse. Men okay, aliaarhus kender jo alle detaljer om alle menneskers psyke, så han ved det jo nok bedst :P

_________________
Der er ingen planet B.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 sep 2005 21:11 
Offline
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 maj 2003 01:01
Indlæg: 2633
Geografisk sted: Acidophilic environments
yeti skrev:
aliaarhus skrev:
Og jeg ville egentlig også mene at MDMA passer fint ind i skalaen, men en +4 kan der ikke være tale om.


Det er da noget sludder, jeg kunne fint forestille mig at MDMA i visse tilfælde kunne udløse en +4 oplevelse. Men okay, aliaarhus kender jo alle detaljer om alle menneskers psyke, så han ved det jo nok bedst :P

Har bare aldrig hørt om det, og tænkte at stoffet heller ikke var psykedelisk nok til at producere dette transcendentale stadium.

Men ja, jeg var nok lidt for hurtig på aftrækkeren. Jeg siger pas.

_________________
"I don't know if God exists, but it would be better for his reputation if He didn't." -Jules Renard
"Then there was LSD, which was supposed to make you think you could fly. I remember it made you think you couldn't stand up, and mostly it was right.“ -P. J. O'Rourk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 sep 2005 22:07 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 feb 2004 09:57
Indlæg: 1743
Geografisk sted: Orbit Earth
Grof beskriver også nogen full blown psykedeliske oplevelser på mdma i 'Introduktion til den indre rejse' som jeg i hvertfald vil betragte som +4

_________________
Let Go And Let God!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 sep 2005 11:51 
ehm hvad nu hvis man ikke lige er typen der får de der underlige jeg er et med universet og hvad andet bavl... har squ aldrig følt sådan - har godt nok følt mig identitetsløs en del gange - men jeg syntes ikke at man sådan breder sig ud ad, det er da nærmere indad man vender, for at kunne teleportere sig hvorhen man ville i sine tanker/sit trip...

Men det er nok bare mig der er underlig og ikke har læst alt det som alle andre har - underligt at så mange mennesker kan have et trip der ligger så tæt op ad hinanden rent oplevelsesmæssigt....... syntes squ aldrig at jeg oplever nogle af de ting jeg har læst om - f.eks de der mønstre på svampe - har aldrig set dem, geometriske figurer på LSD - har aldrig set dem, men jeg har set så meget andet som jeg syntes er langt federe og vildere.

Men fedt at skalaen er blevet oversat, det er jo egentligt det som det handler - tror at jeg har være på en 4+ - 3+ er jo i sig selv let nok at opnå - det er jo bare indtage en tilpas stor mængde (f.eks) svampe, og hvis man vil op på en 4+ er det vel bare at æde mere.... har da endt i at lægge på en sofa - væk fra omverdenen og eksistensen - sovende i en anden dimension der indeholdt samtlige udgaver(udfald) af mit liv - dette var meget interresant, især da jeg fandt ud af at jeg egentligt var meget tilfreds med det jeg havde, well, så blev det lidt kedeligt at se film om ens alternative livslinier, men trippet gad squ bare ikke stoppe, jeg måtte squ lure rundt inde i mit indre i mega lang tid, da jeg endelig begyndte at glide tilbage imod virkeligheden opdagede jeg at mit kranie var savlet ind i savl - og det skal lige siges at man kan godt snydes til at tro at det ikke var ens eget - eller at man var blevet til et dyr inde i sig selv - jeg ved ikke om det er en 4+ - i mit kranie er det... men jeg vil egentligt godt vide det, i har jo nok lidt mere forstand på den der skala end jeg har... troede bare at 4+ var når det var rigtig vildt.


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 14 sep 2005 13:54 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2003 02:01
Indlæg: 4780
Psyborg skrev:
Men fedt at skalaen er blevet oversat, det er jo egentligt det som det handler - tror at jeg har være på en 4+ - 3+ er jo i sig selv let nok at opnå - det er jo bare indtage en tilpas stor mængde (f.eks) svampe, og hvis man vil op på en 4+ er det vel bare at æde mere....


Nej, det er netop ikke "bare at æde mere", det er det de fleste misforstår. Hvis du æder mere, bliver din +3 sandsynligvis mere intens, men en +4 kan du ikke opnå blot dosen er høj nok, det er faktisk uafhængigt af dosen.

_________________
Der er ingen planet B.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 sep 2005 09:53 
think i get it know, det er når at oplevelsen er så intens at der ikke er noget der kan blive mere intenst, så er det en 4+


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 04 mar 2006 22:57 
Offline
In our memories
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 okt 2000 01:01
Indlæg: 7066
Geografisk sted: København
Anonymous skrev:
think i get it know, det er når at oplevelsen er så intens at der ikke er noget der kan blive mere intenst, så er det en 4+


Nej.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 nov 2006 19:45 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 nov 2006 17:25
Indlæg: 71
Geografisk sted: København
det var da noget virkelig nice info vi har fået ud af denne her tråd! 8)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jan 2007 17:14 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 27 dec 2006 20:05
Indlæg: 46
Jeg har både haft +++ trip´s på MDMA og Alm. Amf.

På MDMA:
forefrækker jeg +++ trip´s da jeg personligt føler et lavere trip som om at man på begynder Come´downét istedet for et rigtigt trip..

på Amf./Speed:
foretrækker jeg er kraftigt ++ trip da man da er ved sine fulde 5 og stadig har en kraftig stofvirkning..

Jeg bryder mig ikke om +++ trip´s på amf. for så får jeg en følelse af at synke ind i mig selv og ikke være i stand til at kumunikere med omverdenen, selv om jeg stadig er ved bevisthed og kan tænke:
(Fuck hvor er det ierreterende ikke at kune kumunikere med folk..)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 apr 2007 22:23 
Offline
MEGATRON

Tilmeldt: 25 feb 2007 23:03
Indlæg: 404
er en kop sort kaffe så en +1 oplevelse :) ?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 apr 2007 00:36 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 nov 2005 18:43
Indlæg: 473
Geografisk sted: i gryden
dopamin skrev:
er en kop sort kaffe så en +1 oplevelse :) ?


Kaffe er jo en stimulant.
Så på den oprindelige shulgin-skala er kaffe slet ikke med på, da den kun omhandler psykedeliske stoffer.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team