Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 apr 2024 04:12


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 05 aug 2016 14:33 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 05 aug 2016 13:43
Indlæg: 1
Hej.
Tak fordi I lukkede mig ind.
Det drejer sig om min mor på 79, som for 2 år siden fik konstateret kræft i bughulen. Hun er nu blevet opgivet af det almene sundhedssystem, så nu er hun begyndt at tage CBD- og THC-olie. Vores problem består i, at dråberne helst skal tages under tungen...... og det smager afskyeligt.
Vi har fået oplyst, at hvis hun bliver skæv af THC'en så skal hun blot indtage cacaomælk og vingummi, så langt, så godt..... Hun tager det jo ikke for at blive skæv.
Nu har hun fundet på at tage dråberne på et stk. sukker og lægge det under tungen, vil det så stadig ha' den samme "helbredende" effekt, eller gør sukkeret andet, end at tage skævheden???
Vi har fået oplyst at det er bedst at tage det under tungen, alternativet er at hun tager det i en teske marmelade og lader det gå i maven på den måde. Men effekten i forhold til kræften, skiullr være bedst under tungen, da det så går direkte i blodbanerne.

Ved ikke om det her overhovedet er noget I kan svare på, men jeg håber at I måske ved lidt mere om emnet end jeg gør.

Venligst
En bekymret datter, Lone


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 aug 2016 16:39 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Hej Lone, jeg tillader mig at svare lidt i punktform:

- Sukker / kakaomælk stopper ikke skævheden og interferere ikke med effekterne af cannabinoiderne, altså de aktive stoffer i olien. Det behandler dog det lave blodsukker som forsages af en cannabis rus og hjælper på den måde med at gøre det mere behageligt og mindre udtalt. Hertil er kakao og vingummi perfekt.

- At tage olien sublingualt, altså under tungen, gør dels at de aktive stoffer indledningsvis undgår leveren (såkaldt første passage metabolisme) hvorved en større dosis aktivt stof når kroppens væv og dernæst øges andelen af stof der optages (såkaldt biotilgængelighed) ved at tage det sublingualt fremfor oralt (spise det).

- At opløse en sukkerknald med olien i munden vil nok sænke biotilgængelgheden lidt, men det burde stadig være bedre end at spise det øjeblikkeligt. Grunden til dette er at komponenter i olien "klistre" til sukkeret - tænk på hvordan en sukkerknald kan suge vand - og på denne måde konkurrere sukkerknalden med blodkar under tungen om at optage det aktive stof. Ultimativt ender olie/sukkerknald blandingen dog også i maven alligevel, så selvom der måske optages lidt mindre via metoden med en sukkerknald, må det alt andet lige stadig være en bedre metode end at spise det direkte.


Mht effekten overfor kræfter det en gråzone ifht behandling, det meste er anekdoter og der er ikke meget klinisk dokumentation for effekterne. Palliativt er effekten dog klart positiv, hvilket stadig gør det til et relevant remedie.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 aug 2016 12:40 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jul 2016 22:08
Indlæg: 538
Har ikke set noget der skulle dokumentere at cannabis kan kurere kræft, dog er der massere dokumentation på at det kan gøre tilværelsen, og den sidste tid (trist som det nu er) langt mere komfortabel og udholdelig.

Personligt favorisere jeg fordampning frem for alle andre måder at indtage cannabis på, du kunne eventuelt undersøge det lidt selv. Det kaldes for vaporizing på Engelsk. Dog lige gøre opmærksom på at det ikke er alle fordampere som kan klare olie, nogle i den dyrere ende kan klare det med filtre.

Håber din mor alt det bedste.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team