aliaarhus skrev:
Jeg ved ikke om jeg har placeret denne post rigtigt, men det håber jeg.
Jeg sidder lige nu og ser Zulu, som sender Trainspotting.
Hovedpersonen indtog et heroin-fix (injicering) og røg på hospitalet, hvor han blev tilbagekaldt fra "rejsen" få sekunder efter han fik en indsprøjtning der.
Dette synes jeg faktisk er meget interessant, og jeg har også hørt en del om det. Men er der nogen der kan fortælle hvad det er for et stof man får indsprøjtet, som kan tilbagekalde en så hurtigt? Og hvad er det præcist der sker i kroppen, siden man kommer tilbage så hurtigt?
Det er naltrexon eller noget tilsvarende. Stoffet virker som antagonist på opioid-receptorerne, og kan pga. dets meget stærke affinitet for disse receptorer fortrænge heroinen, og dermed blokere virkningen.
Citat:
Jeg har også en bekendt (han er 60 år idag), som fik et eller andet som er tæt tilknyttet til heroin (fra samme plante i hverfald), kan ikke lige huske hvad det er, men det er i hvertfald uvlovligt idag. Han fik denne indsprøjtning, efter han var voldsomt syg som lille. Lægen kunne konstatere, at han fik for meget, og han tilbagekaldte ham ved at sprøjte noget andet ind i ham. Fuldstændig det samme som i filmen.
Heroin i en plante? Det er noget vrøvl ali, og det ved du godt

Heroin er et syntetisk stof som er fremstillet ud fra morfin, som til gengæld findes i opiumsvalmuen.