Nogle ting som jeg vil gøre klart for alle, inden jeg begynder med emnet: Jeg skriver ikke det her som et personligt angreb på brugere, på nogen måder overhovedet. Det er desuden heller ikke et angreb på Psychedelia.dk, for jeg synes rent faktisk at det er et godt sted af og til.
Det jeg skriver her vil muligvis ændre min status i lang tid, for ikke at sige for altid. Jeg skriver det desuden også, fordi der er blevet vist en bred enighed omkring dette med de folk jeg har talt med om det (I ved hvem I er, men jeg nævner ingen navne - det er op til jer selv).
Tilbage til emnet: Jeg ved ikke om nogen af jer har bemærket at jeg ikke har været specielt aktiv her på det sidste - men det er der altså en grund til.
I starten, da jeg begyndte at skrive regelmæssigt herinde på Psy, syntes jeg der var en forbløffende god stemning. Jeg begyndte at lære folk at kende, nogle bedre end andre. Det var desuden på det tidspunkt at jeg begyndte at få interesse for stoffer og deres virkninger, og dette har åbnet nye tankegange hos mig... det kan jeg takke jer alle for.
Men jeg er bange for, at denne såkaldte stemning ikke længere eksisterer blandt brugerne. Når nogen siger Psychedelia til mig, så tænker jeg ikke på det sted, hvor jeg plejede at sige min mening og samtidig føle mig godt tilpas - faktisk lige det modsatte. Groft sagt: Sommetider en galanstalt hvor tolerancen nærmest er lig med nul.
Denne udvikling har faktisk gjort mig ked af det et par gange (ærligt talt), for det har tit resulteret i personlige angreb, hvor der normalt bliver bakket op omkring dette. Disse situationer har sat mig på sidelinien og følt mig som en dum idiot. Det første der plejer at løbe igennem hovedet på mig er: "Jeg må holde op med at skrive derinde". Men der går en enkel dag, og så er jeg herinde igen. Hvorfor? For at gøre det godt igen.
Men hvad er det jeg skal gøre godt igen? Jeg har været ked af at nogle folk herinde har været sure på mig, og jeg har prøvet at redde det ud ved at være lidt mere aktiv, og gøre det godt hos hver enkelte. Dette har varet ved i lang tid, indtil det en dag slog klik for mig. Jeg fandt ud af, at det ikke altid var mig der gjorde noget galt - men også andre brugere, såvel som mig selv.
Jeg fandt ud af, at det ikke er det samme længere... Tolerancen er ikke særlig stor, og der er ikke plads til forskelligheden herinde.
Jeg ved, at mange af jer er godt og vel frisindede mennesker. I beklager jer tit over at Danmark ikke er et mere frit land, hvor der bliver sat stor pris på den personlige frihed - jeg kan sagtens følge jer i det, og jeg er 100% enig.
F.eks. at der ikke er plads til at tage det man vil, og at der ikke er plads til at lave en fejl eller to, uden at der bliver slået direkte ned på det af politiet eller regeringen. Respekt for den tankegang - men har I tænkt på at det faktisk gør det samme herinde?
Det foregår hos jer brugere, som selv ønsker personlig frihed og frihed til at lave fejl uden straf og tilsvining. Hver gang en ny bruger, såvel som en gammel bruger, siger noget forkert eller dumt, så bliver der slået DIREKTE ned på det. Jeg gider ikke nævne konkrete eksempler, fordi jeg netop ikke vil gøre denne post til et personligt angreb. Nævner jeg eksempler, så er jeg nødt til at vælge enkelte citater ud, eller adresser for den sags skyld.
Satori sagde f.eks. til mig her for nogle dage siden: "Du er f.eks. den eneste der kan finde ud af at sige 'brug søgemaskinen' ordentligt til nye brugere". Jeg ved at der er andre end mig der også gør det, uden at svine til, men kan I se hvor problemet ligger?
En anden ting er sproget og de personlige angreb. Der står i regelsættet, at personlige angreb ikke er tilladt, men folk SKIDER på det. Over alt hvor jeg kigger, ser jeg en tilsvining på én eller anden måde. Og skriver man noget galt én gang, så er man garanteret en skideballe.
Jeg holdte mig helt væk herfra i 5-6 dage, hvor jeg blev træt af det hele. Den første post jeg så skrev efter disse dage, var noget rettet mod en offentlig person. Jeg skrev noget helt uskyldigt og som var ment for sjovt - hvad skete der? Jeg fik skældud, som jeg forresten ignorerede og forlod hele emnet.
Nogle gange skriver jeg også nogle ting om mig selv, som egentlig ikke er informerende nok. Jeg får skældud igen, og så ser jeg det som en pligt til at forklare hvad jeg mente. Det burde være sådan, at jeg blev bedt om at formulere mig lidt bedre, MED et pænt sprog uden at blive svinet til.
Jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal forklare det, og stadigvæk være neutral. Jeg er inde i en periode, hvor jeg er træt af utrolig meget/mange herinde, fordi jeg nærmest kan forvente at jeg bliver svinet til næsten hver gang jeg skriver noget. Faktisk næsten lige meget hvad det er.
Jeg ved jeg har sagt mange dumme ting herinde, og jeg har faktisk lært utrolig meget af det. Folk kan fortælle mig at jeg skriver noget forkert, UDEN at svine mig til. Sådan noget er faktisk sket for en del herinde.
Jeg plejer egentlig heller ikke at beklage mig over sådan nogle ting, men bare ignorere og holde mig væk. Men siden jeg taler regelmæssigt med nogle herindefra, så er dette blevet taget op en del gange efterhånden - og ikke af mig selv. På den måde fandt jeg ud af, at jeg ikke var den eneste, som har det sådan med folkene herinde og med stemningen. Og jeg ville heller ikke ha skrevet denne her post, hvis jeg ikke var blevet bedt om det.
Folk herinde klager som sagt over at der ikke er en friere verden med lidt mere tolerance, men mange af jer kan ikke se, at I rent faktisk gør det samme. Tolerancen og friheden til at lave små fejl er næsten lavere herinde, end den er ude i den virkelige verden. Det er i mine øjne dobbeltmoralsk og meget overfladisk - og jeg håber ikke at jeg er en af de eneste herinde, der er klar over hvad jeg taler om.
Jeg vil slutte af med at sige, at jeg håber at en del folk kan se mening i det jeg skriver, selvom det er så neutralt. Jeg vil også sige, at hvis stemningen ikke forandrer sig herinde, og folk bliver ved med at behandle hinanden sådan, så er jeg den der er skredet herfra. Jeg vil ikke længere kaldes for dum, nar, idiot, wanker og jeg ved ikke hvad, bare fordi jeg siger min mening. Hvor er friheden til at sige sin egen mening overhovedet? Folk kan ikke modargumentere, uden at svine til. Det synes jeg er synd og pinligt... meget pinligt.
Jeg ved ikke hvordan I andre vil reagere på sådan noget, men jeg er sådan en der ignorerer de ord, går et skridt tilbage ud ad døren, og lukker den efter mig, når jeg ikke gider mere. Jeg holder mig væk, og så er dette en overstået kapitel.
Denne dør er jeg meget tæt på idag.
_________________ "I don't know if God exists, but it would be better for his reputation if He didn't." -Jules Renard "Then there was LSD, which was supposed to make you think you could fly. I remember it made you think you couldn't stand up, and mostly it was right.“ -P. J. O'Rourk
Senest rettet af syreperlen 15 nov 2003 16:53, rettet i alt 2 gange.
|