Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 31 jul 2025 14:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej, Jeg har tidligere udgivet den selvbiografiske roman Trippet men nu er jeg igang med en 5 binds serie om en politimand. Serien udkommer på Mofibo i første kvartal af 2026 og hedder Duran. I bind 1 har jeg skrevet noget om at fixe metadon som jeg nu er i tvivl om er korrekt. Spørgsmål jeg håber I kan hjælpe mig med er: Hvis man i 1973 fik metadon tabletter på recept og ønskede at fixe dem, ville man så bruge citronsyre, ild, ske, vat etc for at forberede det til at sprøjte i årene?
På forhånd tak

Medlem

Geografisk sted: Sumpen
Fandme et godt spørgsmål. Den tricky del ved dens slags "mikrohistorie" er jo nok at de fleste der injicerede piller for 50 år siden er døde nu og de rockstjerner og andre kulturpersonligheder, der havde råd til at være junkier og stadig spise sundt og dermed opnåede en høj levealder nok sjældent havde behov for at fikse metadon.

Hvis du ikke allerede har været der, kunne det tænkes at William S. Burroughs har beskrevet proceduren.
Ellers kunne det tænkes at det er beskrevet i interviews eller bøger om f. eks. Keith Richards eller Johnny Thunders. Sidstnævnte har nok lige præcis været broke nok i perioder til at IV metadon kunne komme på tale og han var ikke just sky omkring sit entusiatiske forhold til opioider.
Rowland S. Howard plejer også at tale lige ud af posen - eller det foldede stykke papir, som det jo må være... han var dog næppe på junk før 80'erne, men tvivler på at forskellen var så stor.
John Cooper Clarke lever stadig og kunne tænkes at have udtalt sig om det. Han har skrevet ganske meget, en del ligger på hans hjemmeside eller flyder fri tilgængeligt på nettet.
Måske Nikki Sixx "The Heroin Diaries" omend det nok også foregår i 80'erne og 90'erne plus at han modsat alle ovenstående ikke har for mange brikker at flytte med.

Er selv født i 80'erne og har aldrig IV'et mine opioider, da jeg aldrig har været afhængig, men har også en interesse for emnet.

Lyder som et spændende projekt. Held og lykke.

Moderator

Geografisk sted: Messier 45
EcstasySymphony skrev:
Hvis du ikke allerede har været der, kunne det tænkes at William S. Burroughs har beskrevet proceduren.

Jeg har ikke et svar på om det findes, men det er et rigtig godt bud! Han skriver i hvert fald meget om både heroin og metadon. Også kritisk om metadonklinikker - han skriver et sted, at metadon dræber folk hurtigere end dope, og at substitutionsbehandling er en konspiration, der handler om at få taget junkierne af dage. :lol: Udover romanerne (Nøgen Frokost, Junkie osv.) er der efterhånden udgivet mange af hans personlige breve, hvor han skriver om sit stofbrug.

Og så bare en anbefaling til alle psykonauter og okkulte nørder om at læse noget mere Burroughs - han er en kæmpe undergrundshelt. Især hans sene eksperimenter som Nova Trilogien og manifestet Den Elektroniske Revolution, som tit bliver overskygget af de kendte tidlige romaner. Vildt, eksperimenterende og overraskende urovækkende og relevant for vores tid, når man kommer bag om det obskure udtryk.

Hans samarbejder med Brion Gysin og Genesis P-Orridge i bevidsthedsudforskning og okkult modkultur er også virkelig værd at dykke ned i. Jeg har en drøm om en dag at leve en DIY Dreamachine. Meget af det er samlet i de gamle Re/Search zines fra start 80’erne, der er svære at få fysisk fat på i dag, men kan findes på nettet. Den Elektroniske Revolution sømmer sig også godt til samlæsning med Robert Anton Wilsons værker som Kvantepsykologi og Prometheus Rejser Sig. Der er overlap i temaerne om tankekontrol og en fælles inspirationskilde i Alfred Korzybski.

Junior medlem

Tak til begge svar, jeg vil dykke ned i William S. Burrough!

Hvis andre her på sitet har forslag er jeg stadig meget interesseret i at høre om det i 1973 var en kendt ting at få fat på metadon tabletter og hvis man ønskede at fixe dem, ville man så bruge citronsyre, ild, ske, vat etc for at forberede det til at sprøjte i årene?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]