Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 14:10


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 08 jun 2018 18:14 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 06 jun 2018 11:10
Indlæg: 1
Hej Psychedelia

Lad mig starte med at præsentere mig selv: Mit rigtige navn er Chris Lehmann, og jeg er journalist på DRs Videnskabsredaktion.

Jeg arbejder lige nu på en udsendelse af vores sundhedsvidenskabelige magasin Recept, som sender på P1. Programmet skal handle om de terapeutiske effekter af psykedeliske stoffer. Vi skal blandt andet ind på mikrodosering af LSD (eller psilocybin eller andre psykedelika), hvor der er noget virkelig spændende forskning på vej.

Helt konkret går det ud på, at David Erritzøe har fået godkendt en ny type forsøg, som for første gang skal undersøge effekter ved mikrodosering. Lige nu er der ”kun” vidnesbyrd fra tusindevis af mennesker, der mener at mikrodosering hjælper dem, og det kan man tillægge en del vægt – men det tæller ikke rigtigt i videnskabens øjne. Det kan resultaterne fra Erritzøes forsøg dermed sagtens komme til.

Det er den store nyhed i programmet, og Erritzøe medvirker i et båndet interview om det nye forsøg.

Som journalister er vi altid interesserede i at beskrive virkeligheden så godt som muligt. Derfor har vi brug for hjælp fra en person, der selv har kendskab til at mikrodosere, til at forklare hvad det er, og hvilken effekt du har oplevet. Det håber jeg kan være en af jer?

Vi håber at få en erfaren mikrodoserer med, som kan hjælpe med af opklare myter og misforståelser, der er om fænomenet i den generelle offentlighed.

Vi foretrækker altid, at vores gæster står frem med navn, men vi er klar over, at det kan være problematisk i forhold til arbejde/uddannelse og livet generelt. Så anonymitet er en mulighed, hvis du skulle ønske det. Du kan også nøjes med at stå frem med fornavn. Det vigtigste er, at vi i fællesskab fortæller lytterne hvad mikrodosering er. Der er dog et lille men:

Ønsker du anonymitet er vi på redaktionen stadig nødt til at kunne bekræfte din identitet og at du taler sandt på en eller anden måde, inden det kommer i radioen. Det er god presseskik. Kort sagt: Vi er nødt til at vide hvem du er og være sikre på, at du mikrodoserer, men hvor meget af din identitet lytterne bliver præsenteret for, er op til dig.

Praktisk betyder det, at du kan deltage på en række måder – enten via et båndet interview (enten hvor vi mødes eller på telefon eller en skype-lignende app vi har), eller at du er med live i programmet (vi har studier i alle landsdele). Her er vi fleksible – det er jeres erfaringer, der er vigtige for os at få med. Formen er ikke afgørende, og med tidspunkt kan vi også være fleksible.

Programmet skal sendes d. 15/6 på P1 kl 13:00, men optages live on tape torsdag d. 14/6 fra 9:30-11:00 - men din medvirken behøver ikke være der - vi kan sagtens optage det i dagene før.

Målet med udsendelsen er at fortælle åbent og fordomsfrit om psykedelika og udforske de positive effekter, som flere og flere forskere efterhånden har fået øjnene op for.

I kan lytte til tidligere udsendelser af programmet her: https://www.dr.dk/radio/p1/recept

Udover David Erritzøe medvirker også programmets to værter: Journalist Maja Hald og læge Peter Hjertholm. Så er Henrik Rindom med til at tale om, hvordan psykedeliske stoffer virker i hjernen. Hvilke signalstoffer gør hvad, osv.

Han er positivt indstillet overfor det terapeutiske potentiale i psykedelika, men vil også sige, at hans holdning er, at man ikke skal kaste sig ud i psykedeliske oplevelser, uden at sætte sig ind i, hvad man har med at gøre.

Det skal IKKE være et debatprogram mellem en af jer og Henrik Rindom – det er vigtigt for mig at pointere her, og det bliver også indskærpet overfor ham.

I programmet forklarer vi også om Albert Hoffmanns opdagelse af LSD og om de forsøg der skete på Frederiksberg Hospital, hvor psykiatriske patienter fik store doser LSD og nogle gange blev spærret inde i mørke rum uden hjælp. I dag er tilgangen til behandling med psykedelika (lykkeligvis) en del anderledes.

Jeg kan kontaktes enten her på forummet via privat besked eller på cleh@dr.dk eller telefonnummer 2854 5962. Det er ikke bindende at kontakte mig, jeg svarer gerne på spørgsmål om en evt. medvirken her også.

Til sidst vil jeg sige, at har du ikke lyst til at stille dig frem, men bare har tanker, som du synes skal med i programmet, kan de sendes til recept@dr.dk – så bliver de set af hele redaktionen.

TL;DR: Jeg er journalist, og vil gerne tale med en erfaren mikrodoserer til en radioudsendelsen om ny forskning i mikrodosering. mine kontaktinfo står lige ovenfor.

Opslaget er godkendt af Pressegruppen.

Mvh
Chris Lehmann


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jun 2018 21:22 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005 23:45
Indlæg: 2484
Geografisk sted: Inside the animal
Jeg vil på Pressegruppens vegne blot bekræfte, at vi har sagt god for opslaget.
Så er der en erfaren mikrodoser derude, er det en god mulighed for at oplyse masserne.

_________________
- Spis ild
Støt Psychedelia
Psychedelia.dk på facebook


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 31 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team