Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 aug 2025 15:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hej min nye læge har for nogle dage siden taget min 3mg alprazolam dagligt. jeg fik det dagligt 3mg alprazolam og 30mg oxepam sammen med 40mg ritalin. han siger man aldrig må blande ritalin og benzoer er det rigtigt? har fået det i 3år

Han siger benzodiazepiner kun er til korttids behandling? kender da også andre der har fået rivotril alprazolam osv i mange år kan han bare slette sådan en recept?

Dedikeret medlem

Ja, det er ikke godt at blande uppers og downers, benzor er til at få dig til at falde til ro, mens ritalin er til at sætte tempoet op, det er ret hårdt for kroppen at være påvirket af begge på samme tid, eller andre lign. kombinationer.

Mange læger er igang med at indføre at der bliver givet mindre afhængighedsskabende medicin, netop fordi så mange bliver afhængige. Det samme kan ses for stærkt smertestillende som morfin, det er bare den vej det går. Hvis du ved at du kommer til at opleve abstinenser, så kan du evt. bede ham om en udtrapning istedet, og evt. skifte læge hvis han er for streng.

Medlem

Ja han siger jeg ikke må få det sammen med ritalin of fordi det er afhængighedsskabende men den læge der udskrev alprazolam til mig i sin tid sagde jeg skulle være indstille på jeg nok aldrig kom ud af det igen så kan ikke forstå han må tage det fra mig når det står i min journal? han har henvist mig til psykiatrien for at få udskrevet alprazolam men de siger hver gang de slet ikke bruger alprazolam her i psykiatrien?? selvom jeg kender flere der får 6mg alprazolam dagligt fra deres psykiater? hvad kan man gøre for at få det tilbage?

Dedikeret medlem

Som udgangspunkt, så behandler lægen dig som han mener er bedst, og det har han fuld ret til. For mig at se, er det nok snarere din tidligere læge du skal stille dig spørgende overfor, da det er ham der er lovet dig alprazolam resten af livet, hvilket er svært ladesiggørligt, fordi læger landet over som sagt, er igang med at trappe folk ned og ud af stærkt afhængighedsskabende medicin. Hvad psykiatrien gør, er lige så forskelligt som fra læge til læge, og mange af dem snakker ikke internt sammen (general tendens i det offentlige), så der er ikke så meget andet end at forsøge andre steder (skifte læge/psykiater), hvis du har overskuddet til det.

Medlem

Yes, der er nogen i Psykiatrien, som ævler om hvorvidt benzoer ikke anvendes mod angst i disse tider.
Situationen er at fokus på vanedannende medicin er vokset med tiden, og derfor undgår især Psykiatrien medicinerings opstart af benzoer.
Deres nuværende valg er anti-depressiva. Man kan udsættes for, at skulle tage ét middel fx sertralin i adskillige måneder, hvorefter ét andet anti-depressiva udvælges og bliver forsøgt i håb om bedring. Sådan kan det fortsætte i laaaang tid. Først når møllen af SSRI'er viser sig ueffektive - kan en anden type medicin med anxiolytiske egenskaber indsætte. Det er bare slet ikke sikkert, at det bliver et benzo.

Generelt så er anbefaling, at behandling med benzo max må varer i 4 uger.
Det er naturligvis pga udvikling af afhængighed.
Nogle lider af angst-tilstande i sådan en grad, at de endda isolere sig fra deres egen skygge - ej spøg til side - derfor vælger nogle læger at lade patienten beholde sine angstdæmpende tabletter. Hensigtsmæssig eller ej - det kan man så diskuttere.
Derudover bliver benzoer også udskrevet for andre årsager, som fx epileptiske anfald, søvnproblemer, dårlige nerver mm.
Nogle læger er så sjuskede, at de kaster benzoer i nakken på deres klienter, når denne henvender sig og fortæller om dårligt humør.

Umiddelbart tror jeg ikke der er særligt meget at gøre!

1. Skift læge. Argumenter for din sag, med alle tænkelige midler i brug
2. Be om et udtrapningsforløb samt samtaleterapi
3. Overtage og administrere din egen medicinering

Sidst nævnte er den dårligste idé og en sikker måde, at fucke sig selv godt og grundigt op på.
Så gror pikken så lang, at den begynder, at dunke længere og længere op i røven

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Det er sgu svært at få benzoer nu om dage.

Jeg havde en psykotisk episode hvor min læge kun ville give mig oxazepam (og kun 1 pakke hver 3 måned) og det var, hvis jeg ville have andet skulle jeg indlægges.

Det resulterede så i at jeg måtte på det mørke internet at få mit shit.

Så kort, lægerne er meget meget tilbagedeholdende med benzoer nu om dage.

Medlem

min nye læge ville gerne give mig oxepam men kun fra hans taske ikke en recept hvordan kan det være??

Dedikeret medlem

the fuck.. så der nok ugler i mosen

Medlem

hvad kan det være?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det kan være hvad det er, med forståelse for dig som menneske - eller sort..
Det kan også være et helt andet stof
-sågar placebo?

Men ligner de, de andre du tidligere fik af ham?

Personligt ser jeg intet problem i, at læger i disse tider endelig strammer op omkring udskrivelse af sådan noget problematisk medicin, da det for det meste er symptom behandling på højeste plan.
Det er på tide, at medicin industrien bliver bevidst om det.
Anti-depressiva er dog ikke en bedre løsning, det er også ren symptom behandling.

Richpiana
Hvor meget har du egentlig brug for de Alprazolam? Ville det ikke være mere hensigtsmæssigt, at behandle dine skavanker, istedetfor at dæmpe dem ned med benzoer? Benzodiazepiner løser ingen problemer, de gør bare, at man ikke kan mærke dem, for en stund :hjerte: :peace:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]