Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 aug 2025 23:57

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg er så frustreret!! Jeg har efter aftale med min læge skiftet fra depotmorfin til morfinplaster og jeg har efter dette skift problemer med abstinenser, hvis jeg kun får plasteret! Jeg fik ca. 120 mg depotmorfin/morfin før opstart og jeg opstartede derfor på 50 mikrogram fentanyl, som svarer til 120 mg. Jeg må tage 30-40 mg udover plasteret for at holde abstinenserne nede og så ryger jeg jo op på 150-160 mg dagligt. Jeg vil jo nødig øge mere. Jeg prøvede at trappe ned i plasteret og kom ned på 25 mikrogram og tog 30-40 mg ved siden af. Jeg fik ikke abstinenser af dette underligt nok.. Men smerterne blev forfærdelige og jeg måtte derfor øge til 50 mikrogram igen. Er det pillerne min krop er afhængig af? Det skal siges, at jeg ikke er psykisk misbruger, jeg hader det skidt, men jeg lider af kroniske smerter og morfin er det eneste der hjælper. Jeg bliver så ked af det, når min krop reagerer på denne måde. Hvad tænker I omkring abstinenserne? Hvorfor får jeg dem når dosen er den samme?
HJÆLP

Moderator
Brugeravatar

Hvad var baggrunden for at skifte fra morfin til fentanyl?
For mig at se, er det ikke så gavnligt et skift, både afhængighedspotentialet og bivirkninger er mig bekendt større ved fentanyl, og plastrenes skiftende afgivelse af fentanyl alt efter temperatur mm. gør dem noget vekslende og potentielt sundhedsskadelige, da det kan medføre overdosering selv ved fornuftigt brug.

Junior medlem

Min læge mente, at jeg ville få en mere kontinuerlig smertedækning, jeg måtte tage depotmorfinen hver 6 time, da de virkede ikke længere. Så jeg skulle tage medicin hele tiden følte jeg. Jeg har en del kroniske sygdomme og tager andet medicin også. Jeg endte derfor med at skulle tage medicin hver anden time og det forstyrrede min søvn. Men det her er godt nok frustrerende :x

Moderator
Brugeravatar

Kan du ikke spørge din læge om depotmorfin til at ligge en bund for smertedækningen, og så få noget pn (hurtigere virkende, efter behov) morfin til at tage når smerten topper?

Pas i hvert fald meget på med at øge fentanyl-mængden, uden din læges anvisningerne, det kan hurtigt gå galt.

Mht. abstinenserne så betyder det at det er tilsvarende i smertedækning jo ikke, at der er samme stof, fentanyl og morfin er to forskellige stoffer selvom de begge er opioder/opiater. Det er nok det der forklarer dine abstinenser når du sænker morfin mængden og tilsvarende øger fentanyl mængden.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]