Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 aug 2025 17:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
Faldt en gang i snak med en som snakkede om at der var lavet en undersøgelse om forskellige rusmidler og hvor mange gange i træk man gennemsnitligt skulle tage dem for at kroppen blev fysisk afhængig. HAr søgt på det, men ikke fundet noget. Nogen der kender noget til sådan et tal?

Kunne være en god ting at have som argument når man snakker legalisering med folk.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Jeg sætter mine penge på at nikotin topper på den liste. Men det er ren spekulation. Hvis nogen har nogle tal, så er jeg også meget interreseret.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Bubber skrev:
Jeg sætter mine penge på at nikotin topper på den liste. Men det er ren spekulation. Hvis nogen har nogle tal, så er jeg også meget interreseret.
Rent anekdote men kan kun være enig her.

Havde aldrig røget en smøg i mit liv og på en weekend (ok nok en overdrivelse, måske en uges tid) var jeg allerede fysisk afhængig.

Det hjalp heller ikke at jeg var et sted hvor jeg kunne købe en pakke smøger (ikke et eller andet fake lort, men rigtig brand) for 5-10kr pakken.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Mr. Gone skrev:
BasicReality skrev:

Havde aldrig røget en smøg i mit liv og på en weekend var jeg allerede fysisk afhængig.

Seriøst? Jeg har røget cigaretter on/off i 10 år og jeg har ALDRIG mærket nogen form for afhængighed og/eller abstinenser.

Fik lige smidt på det var en lille overdrivelse, men ja, vi snakker maks en uges tid.

Det skal dog siges at jeg allerede efter et par dage mere eller mindre havde en smøg i hånden hele dagen.

Når man sidder i et vagttårn midt i ørkenen og der sker absolut røv og nøgler, tjah så blev der pulset derudaf :mrgreen:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Mener at huske at have fået fortalt at kokain havde et tal på lige omkring 4 og nikotin lå på 4,1 eller 2, men kan ikke sige det med sikkerhed. Kunne forestille mig at den korte rus tid nok havde noget med det at gøre.

Medlem
Brugeravatar

Afhængighed er en sjov størrelse :) Ligesom dig Mr. Gone har jeg aldrig oplevet fysiske withdrawals ved nikotin - kun psykiske.

Jeg tror du er inde på noget af det rigtige, rubberlizard. Jeg ved ihvertfald at ruten har stor betydning for udvikling af afhængighed.
Ved IV og inhalering aktiveres mange flere receptorer i hjernen end hvis stoffet fx tages oralt. Det medfører en intens, men kortere virkning. Derfor vil jeg mene, at man kan lave en forbindelse fra virkningsvarighed til afhængighedspotentiale.

Timeline for at skabe fysisk afhængighed ved benzoer er generelt 4-5 ugers dagligt brug.

Udover det kan jeg heller ikke opstøve tal for diverse stoffer. Jeg tænker, at hvis de eksistere, må gennemsnitligheden vel variere efter administrationsruten?

Medlem
Brugeravatar

Jeg er klart overbevist om at afhængighedsudvikling af en hver slags i generel højere grad skyldes miljø- og adfærdsmæssige forhold end det skyldes forhold i nervesystemet, og at det derfor i mange tilfælde er temmelig irrelevant at skulle tale om et gennemsnit.
Hvordan ville du bruge gennemsnitstal for afhængighed som argument for legalisering?

og de svære slipper fri.

Dedikeret medlem

Min største risikofaktor ifht. at udvikle et misbrug er om hvorvidt jeg har det med hjem, og kan gøre med det som jeg vil, eller ikke. Har før taget benzoer og opiater i flere dage i træk, men så længe jeg kan gå hjem og ikke selv have noget med, så tænker jeg næsten ikke over det, og oplever kun meget svag trang. 1 døgn kan så også være nok til at skabe et misbrugsmønster til en anden gang, hvis jeg har det hjemme... (har aldrig taget noget IV) (selv hvis jeg har det med hjem, så er tilgængelighed fremad og pris også en stor faktor)

Det har også meget at gøre med, hvor afhængighedsskabende stoffet er, hvis det er det meget, så passer jeg ekstra på, men feks et lovligt stof som koffein, hoppede jeg i med begge ben fordi jeg ikke havde set den komme.

Er ikke helt enig i at nikotin skulle være så skidt, svjh gik der omkring et år med daglig rygning før jeg mærkede trang til det for første gang (ville bare ryge :roll: ), og først et par år efter havde vanen rigtig sat sig. Med hash blev jeg hooked lige fra første gang jeg havde købt det kun til mig selv.

Der er også flere foreskellige stoffer, som jeg sagtens kan have til at ligge, fordi jeg nyder dem mest hvis jeg gør det med større mellemrum.

Så jeg synes egentlig heller ikke det er så sigende igen at sætte tal på afhængighed, for de ting jeg har nævnt, har ihvertfald for mere at sige for mig end stoffet i sig selv.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Ja sådan er vi vel alle sammen så forskellige Fritzie, har også i perioder haft opiater, stimulanser og stærke benzoer liggende hjemme og det har jeg godt kunne styre, men jeg havde en svaghed for coke som virkelig krævede vilje for at stoppe igen.

Smøgerne hang også fast i små 6 år, men det kunne dog stoppes igen, mest af alt fordi jeg var tvunget rent økonomisk :P

Dedikeret medlem

Ja netop :) Tror også det bliver sådan jeg ender med at skære ned/kvitte smøgerne - det satme så dyrt

Medlem
Brugeravatar

Skyggen: I agree! Dog er jeg sikker på, at visse individer genetisk koder for en prædisponering for afhængigheds tendenser, som bliver forstærket af opvækst, miljø og adfærd.
Det ovenstående er med udgangspunkt i psykisk afhængighed. Når det er det vi taler, så har du helt ret i, at det er irrelevant at måle i gennemsnit. I nogen tændes et lys, som aldrig slukkes efter deres første hiv af en joint eller den første streg kokain. Andre æder måske benzoer on/off i én måned før de bliver hooked eller skyder heroin on/off inden de bliver solgte.
Fysisk afhængighed kan godt opstå uden, at individet nødvendigvis udvikler psykisk addiction. Det ses i mange tilfælde hvor kroniske smertepatienter medicineres med diverse opioider. Patienter med en god prognose, som får deres medicin seponeret syntes ikke at opleve mentale cravings.
Dette er dog langt fra gældende for alle smertepatienter. Størstedelen af Amerika's junkies er tidligere blevet medicineret af sundhedsvæsenet. Her træder den biologiske arv, opvækst, miljø- og adfærdsmæssige forhold i kraft og baner en vej for en addiction med mønster hertil.
Forsømmelser i barndommen, manglende socialt netværk, ensomhed, stress mm. omfatter de vilkår, som der ses stor lighed i hos misbruger.
Alle kan formentligt danne fysisk afhængighed med tilvænning og toleransudvikling - og derfor kan jeg godt se pointen i at vide noget om hvor meget og hvor længe det kræver? Det er ihvertfald mit synspunkt :eyes:

Dedikeret medlem

Jeg tilslutter mig vognen at et gennemsnit formodentligt ville være ret intetsigende, da det kan variere enormt fra individ til individ hvor lang tid det tager samt hvor let en størrelse det er at måle. Hvordan kender man det præcise punkt hvor afhængighed er opstået, og mærker forskellige mennesker det punkt ens? Normalfordeling til trods, tror jeg at en gruppe af signifikant størrelse vil være meget spredt og at få vil ligge ved gennemsnittet. Det er dog et interessant spørgsmål alligevel.

Wiki siden https://en.wikipedia.org/wiki/Substance_dependence har en tabel lidt lig hvad du søger, men ikke helt, citeret fra en artikel i The Lancet, som jeg ikke har læst endnu.

Ang hvad det kan bruges til i argumentation for legalisering er vel, hvis lovelige stoffer har en mindre værdi end ulovlige - altså et lovligt stof hurtigere skaber en afhængighed end et ulovligt. Det ignorerer dog spørgsmålet om styrken af denne afhængighed. Så at sige belyser det kun spørgsmålet om frekvens, men ignorere amplituden (som dog er belyst i artiklen fra wiki)..

Medlem
Brugeravatar

Godt indlæg, Randonname..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

TAk for alle jeres svar har været spændende at læse. Det var mest af alt for min egen nysgerrigheds skyld og jeg kan blive frygteligt irriteret når der er noget jeg ikke ved og ikke kan finde det.

Randomname skrev:
Jeg tilslutter mig vognen at et gennemsnit formodentligt ville være ret intetsigende, da det kan variere enormt fra individ til individ hvor lang tid det tager samt hvor let en størrelse det er at måle. Hvordan kender man det præcise punkt hvor afhængighed er opstået, og mærker forskellige mennesker det punkt ens? Normalfordeling til trods, tror jeg at en gruppe af signifikant størrelse vil være meget spredt og at få vil ligge ved gennemsnittet. Det er dog et interessant spørgsmål alligevel.

Wiki siden https://en.wikipedia.org/wiki/Substance_dependence har en tabel lidt lig hvad du søger, men ikke helt, citeret fra en artikel i The Lancet, som jeg ikke har læst endnu.

Ang hvad det kan bruges til i argumentation for legalisering er vel, hvis lovelige stoffer har en mindre værdi end ulovlige - altså et lovligt stof hurtigere skaber en afhængighed end et ulovligt. Det ignorerer dog spørgsmålet om styrken af denne afhængighed. Så at sige belyser det kun spørgsmålet om frekvens, men ignorere amplituden (som dog er belyst i artiklen fra wiki)..

Meget lig det jeg har tænkt at bruge. Så vi kan lære verden, en af gangen, at ulovlig stoffer ikke er onde som djævelen selv og skabt af illuminati-reptilians'ne for at demoralisere familiestrukturen og overtage verdensherredømmet.

Site Admin

Jeg kender flere incl mig selv, der har oplevet milde fysiske abstinenser efter fentanyl brug. Såvidt jeg husker var vi nede og opleve restless legs efter blot fire dages moderat brug. Moderat brug er i min bog 4-5 doseringer a 100-150 mcg på en eftermiddag og aften.

Fentanyl er nasty shit.

Mvh kenishii

Insane psychedelia user!

KenIshii skrev:
Jeg kender flere incl mig selv, der har oplevet milde fysiske abstinenser efter fentanyl brug. Såvidt jeg husker var vi nede og opleve restless legs efter blot fire dages moderat brug. Moderat brug er i min bog 4-5 doseringer a 100-150 mcg på en eftermiddag og aften.

Fentanyl er nasty shit.

Mvh kenishii

Hvordan er virkning mest Ala de syntetiske fremstillede - tramadol og lign. Eller hvor er vi henne?

FSO
Jeg syntes dengang, at Fentanyl gav en svagere rus end Tramadol, med mindre euforie. Men det er over et år siden, jeg tog Fentanyl sidst.

Jeg tog engang Oxy hverdag i fire dage rekreativt. Dosis var 40-60mg og der oplevede jeg svag craving ved stop. Men jeg havde det ikke alt for fedt på det tidspunkt, så det var et farligt tidspunkt, at lege med opiater.
Jeg fik også Oxy på recept for smerter hverdag i lidt over 3 måneder, og der oplevede jeg ingen craving ved stop. Her var dosis 10-20mg om dagen.
Jeg har haft både Oxy og Tramadol liggende ligesiden, uden nogen problemer med at holde mig fra det. Jeg tænker slet ikke på det.

Det eneste stof jeg ikke rigtig kan have liggende altid, er Ketamin. Hvis jeg har det liggende, tænker jeg ofte på det, og tager det som oftest engang om ugen, som jeg synes er i overkanten. Derfor bliver det kun købt, når det skal bruges.
Og med Ketamin er det ikke fysiske abstinenser, men psykisk. Det farlige med Ketamin for mig er, at man kan blive ved med at redosere, og tage det dag på dag uden at man får det dårligt.

Coke har jeg heller ingen problemer med, da man jo bliver slidt op, og får det fucking dårligt af det skidt. Så det ligger ofte længe, uden at jeg rører det. Hvis jeg går igang, får jeg nok af det efter 4-6 timer, også stopper jeg selvfølgelig.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg spiste engang Ketogan 3-4 dage i træk.
Der var en anelse svedetur da jeg stoppede.
Ellers vil jeg mene at nikotin er noget lort.
Det tager 20 smøger og 20 hosteture- så sidder man i saksen.
Har kæmpet i 20 år og brugt et utal af niko afvænnings ting- har været total nikotin fri i 10 måneder(følte mig depressiv hele tiden), men der røg jeg op på 2 gram pot til hverdag og 4 gram fredag lørdag. Blev fyldt helt op med THC og måtte stoppe(rimeligt meget når man tænker på mit job var buschauffør i København)- gik så omgående igang med at ryge igen. En gang røg jeg ikke men spiste 5-6 4mg tyggegummier om dagen, men det gjorde at jeg røg fra 70 kilo til 63 kilo på 7 måneder(er 1:88 høj)
Jeg røg pot og lidt klump dagligt fra jeg var 16 til 49 år og stoppede uden problemer, og ryger nu kun "sjældent".
Så nikotin er for mig min banemand øv øv øv.

Jeg kom lige i tanke om sukker. Det er godt nok min værste fjende, og det eneste rusmiddel jeg har været afhængig af.

Jeg drak minimum en sodavand om dagen igennem mine teenage år, og op til jeg blev omkring 22 år. Her stoppede jeg så med at spise slik og drikke sodavand. Hvis jeg i dag sipper lidt til en sodavand, eller spiser en vingummi, får jeg det virkelig slemt, begynder at ryste og svede. Men alligevel falder jeg i fælden med det samme, og tømmer posen for vingummi. Bagefter har jeg det pænt sagt af helvede til fysisk.

Det må nok være det værste for mit vedkommende, og overgår både Cannabis og Ketamin, som jeg ellers er glad for.

Medlem
Brugeravatar

Efter 4 dages brug af heroin fik jeg abstinenser. Menuen stod på rastløshed, koldsved, diarrë, energiforladthed og søvnløshed.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]