De sidste ti år har jeg som så mange andre konstateret at det ofte er nemmere at være kreativ, arbejdsom eller velspillende når man indtager den rette mængde af et givent rusmiddel. Derfor vil jeg høre hvilke stoffer I kan li' at anvende, når I laver musik. Gælder både i selve den kreative process, når man indspiller med sit eget projekt/band, hvis man indspiller andre og når man spiller koncerter. Det er også relevant hvilken genre man spiller. Selv spiller jeg mest shoegaze og psychedelia, men har en yderst bred musiksmag.
Har forsøgt at give de forskellige substanser ratings. Hvis man ikke arbejder med et givent område kan man undlade at give dem en karakter. Man må godt lave delte pladser. 1 er laveste score, 10 er den højeste.
Mine egne svar bærer præg af at jeg primært skaber musik sammen med andre og at jeg i lige så høj grad er lydtekniker og producer som musiker.
1. Heroin/opium
Kreativitet: 9
Effektivitet: 8
Kognitive evner: 8
Positiv effekt på nervøsitet: 10
Kommunikationsevner: 8
Dette er for mig den sikre go-to hvis der skal skrives sange og er også yderst fordelagtig til at spille gigs og indspille andre bands. Det enorme selvtillidsboost kombineret med at jeg ikke bliver dummere end jeg er ædru gør det nemt at skrive sange, gør det lettere at ikke blive irriteret over små eller store fejl jeg selv eller andre laver og giver mig et flow i mit guitarspil som intet andet. Dog kan for store mængder være problematisk i forhold til vokal, da jeg kan have en tendens til at mumle på det.
Jeg bliver bedre til at kommunikere med bandkammerater eller dem jeg indspiller med og give kritik på en venlig og humoristisk måde. Egentig føles det som om opiater gør mig til en bedre version af mig selv, hvilket naturligvis også er derfor de kan være farlige ift. afhængighedspotentiale. Og med HR brillerne på vil jeg understrege at min egen forkærlighed for denne stofgruppe ikke er en opfordring til andre.
Tramadol er også godt, men ikke helt på højde med disse to. Har for lidt erfaring med metadon, morfin og kratom til at kunne sige noget om hvordan de er at arbejde på.
Prøvede oprindeligt opiater fordi jeg havde bemærket at omkring halvdelen af min favoritmusik i et eller omfang er skabt af folk der var glade for denne stofgruppe. Tilføjer en følelsesmæssig intensitet til mit guitarspil og øger mine koncentrationsevner enormt. Og så er det som bekendt ekstremt euforisk, dog ikke helt på højde med MDMA.
2. Amfetamin
Kreativitet: 7
Effektivitet: 10
Kognitive evner: 9
Positiv effekt på nervøsitet: 7
Kommunikationsevner: 9
En sikker vinder hvis der skal spilles hurtigt og præcis og festes samtidig. Det samme gælder indspilninger af andre bands, kan sætte mikrofoner op og trækker kabler som en struktureret tornado. Amfetamin påvirker ikke mit ego i nævneværdig grad, gør mig blot mere energisk og fokuseret og lidt gladere. Kreativt gør det ikke så meget i sig selv, men den forøgede energi og fokus gør det nemmere at skrive tekster eller arbejde noget færdigt, om det så skal tage 15 timers hårdt arbejde.
Et minus er at det er let at løbe i langsomme numre, men her er tricket at ikke tage så meget eller eventuelt smide små mængder cannabis eller øl oven i puljen
3. MDMA
Kreativitet: 9
Effektivitet: 5
Kognitive evner: 6
Positiv effekt på nervøsitet: 10
Kommunikationsevner: 8
Kreativt er det dynamit, det åbner min horisont i forhold at lære ny musik at kende og er dermed potent inspirationsknark. At spille høj shoegaze eller madchester inspireret musik på emma kan føles nærmest orgasmisk. Er perfekt til at improvisere musik og passer man på dosen ødelægger det ikke min evne til at huske form og tekster. Til gengæld er jeg doomed hvis der ryger for meget indenbors; alt lyder godt og jeg mumler som Nick Cave der har fået vat i munden og er blevet slugt af en ko.
Giver en "lethed" i mit guitarspil som er at sammenligne med opiater, men sjovt nok mere festligt.
Er ikke så godt hvis der skal arbejdes hurtigt, da det er nemt at falde i en god snak eller blot sidde og smelte.
4. Pot/skunk/hash
Kreativitet: 7
Effektivitet: 7
Kognitive evner: 7
Positiv effekt på nervøsitet: 3
Kommunikationsevner: 5
Har betydet meget som redskab til at forme min musiksmag og for år tilbage væltede det ud med riffs når jeg røg. Men efter et seriøst overforbrug for nogle år siden har det mistet magien og gør mig tit usikker. Et par sug på det rette tidspunkt kan dog være perfekt, da det åbner mine ører for detaljerne i musikken. Er godt at mixe på, specielt hvis man er i selskab med folk man kender godt eller har en eminent kemi med.
I mine unge dage prøvede jeg at fysisk være ude af stand til at stoppe med at spille efter noget potent skunk.
5. LSD
Kreativitet: 8,5
Effektivitet: 3
Kognitive evner: 6
Positiv effekt på nervøsitet: 5
Kommunikationsevner: 6
Er en åbenbaring at lytte på, mine i forvejen gode ører suger detaljer til sig - og dermed perfekt til at finde inspiration. Så længe jeg jammer, kender materialet godt hvis det har struktur og der ikke opstår for store praktiske komplikationer med gear er det fantastisk at spillle koncerter og indspille på. Vil nok til at eksperimentere med mikrodosering til indspilninger og koncerter i fremtiden, da min snart 30 årige krop ikke kan holde til alt det amfetamin i længden. For store mængder gør mig usikker, dårlig til at kommunikere og meget klodset og skal derfor bruges med omtanke hvis der er den mindste smule pres eller jeg har ubearbejde problemer.
Havde en oplevelse hvor jeg følte at der røg et vandfald ud af mit øje mens jeg spillede guitar.