Hvordan definerer du selv et misbrug, og hvad mener du selv dit eget forbrug er? Lige til pas, lidt for stort, eller et desideret misbrug?
I sidste ende er det kun en selv der er i stand til at bedømme, om man er ude i et misbrug eller ej. Hvis man har et kæmpe forbrug (altså meget mere end hvad sundt er) men er meget glad for det, er det vel ikke et misbrug, for hvis man er glad for forbruget, gider man jo ikke at lave andet, og man skal jo lave det man synes er sjovt. Det er jo kun en selv der ved hvorfor man har så massivt et forbrug.
Jeg har også haft bekendte der har kommenteret på mit store og til tider massive cannabis forbrug, kun fordi at de har været uvidende omkring substancens virkninger/bivirkninger og derved bange for mit helbredt. Men jeg ser også de samme mennesker have et meget usundt alcohol og/eller tobak forbrug/misbrug. Men det er åbenbart helt i orden Personligt bruger jeg cannabis til en masse konstruktivt, såsom at afstresse, nogle gange til at sove, til at filosofere, imod migræne og for hyggens skyld. Og det virker, det har givet mig en mere afbalanceret rytme i livet, som jeg er rigtig glad for. Nu er jeg bedre til at nyde de korte øjeblikke og små glæder, istedet for at der altid skal ske en helvedes masse hele tiden, ja så meget at jeg har døjet meget med stress i livet.
Jeg har været on of daily smoker af cannabis i ca 4 år, og nogle gange ryger jeg rigtig meget. Dog definerer jeg det ikke som et misbrug tværtimod. Jeg er simpelten så glad for mit cannabis forbrug, at jeg elsker mig selv for hver evig eneste gang jeg lighter op i bongen eller vaporizeren, tit får jeg grineren på bare ved at tænke på det:) Derudover har jeg udført alt, hvad jeg indtil videre har skullet her i livet, også igennem mit forbrug. Jeg har været værkfører, virksomheds medejer, og udført den sidste halvdel af min første uddannelse igennem mit forbrug. Uden at mine kollegaer eller skolekammerater overhovedet har lagt mærke til, at jeg røg cannabis om aftenen hver evig eneste dag. Nu går jeg igen i skole, og er igang med en højere uddannelse, men igen med mit dejlige cannabis forbrug, og det fungerer udmærket;)
Jeg tror at det har meget at gøre med, om man har det godt med forbruget selv, eller om man får det dårligt med sig selv, og dårlig samvittighed over forbruget når man er påvirket. Man skal helst have det rigtig dejligt, lækkert og sjovt når man er påvirket, hvis ikke man har det, giver det ikke mening længere og bliver usundt vil jeg mene. For mig skal det ikke blive det normale, at være påvirket, nej jeg skal være ædru mere af tiden, end jeg er påvirket. Og på den anden side, skal man ikke beruse sig, fordi at man har det dårligt, det er igen et sidespor vil jeg mene. Det skal bare være det rene krydderi til den ellers "normale" tilværelse vi lever i.
Nu har jeg også læst din tråd i medaljens bagside, og kan se at du er 17 år, og har vidst et ikke helt sundt forbrug af alcohol. 17 år og et som jeg læser det, meget heftigt forbrug af alcohol, og en dårlig mental tilstand er ikke en god kombination. Det lyder for mig lidt som om at alcoholen bruges som en pause/flugt fra dagligdagen? Alcohol er noget af det værste for depression og negative tanker. Husk på at alcohol er en af de værste stoffer at blive hooked af, det er giftigt, meget vanedannende og abstinenserne skulle være afskyelige. Det er vidst kun heroin og benzodiazepier der giver lige så slemme abstinenser. Så overvej hvor fornuftigt dit forbrug/misbrug er:)
Håber at noget af det kan bruges til noget:)
Vh Ø Tripper
|