Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 10 jul 2025 09:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
Godaften, har en ven der har forhøjet blodtryk. Han får 5mg ramipril piller for det, han skal dog muligvis doseres op på 10 mg. Spørgsmålet er egentlig om det ville være sikkert for ham at tage diverse stoffer (snakker mdma, speed og coke), han har prøvet adhd medicin adskillige gange uden problemer (det har dog for det meste kun været en streg, ingen redoseringer). Ville der ske noget ved at han tager diverse stoffer? Tænker lidt det kunne være farligt med emma og speed, coke ved jeg ikke med.
Hvad skal han gøre, og hvad skal han passe på med?

- SWIM

Insane psychedelia user!

Også farligt med kokain

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvor forhøjet er det? Tager han blodtryksdæmpende medicin?

Generelt er det farligt at tage stimulanser med forhøjet blodtryk.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Insane psychedelia user!

"Godaften, har en ven der har forhøjet blodtryk. Han får 5mg ramipril piller for det, han skal dog muligvis doseres op på 10 mg"

Dedikeret medlem

Det lyder som en ustyrligt dårlig kombination. Selvom han får en ret lav dosis og jeg går ud fra at han ikke har decideret hypertension men "bare" for højt blodtryk, synes jeg helt klart at han skulle overveje om det er dét værd.
Det er virkeligt dumt at tage stoffer der øger dit blodtryk - og som i sig selv potentielt kan skabe situationer med decideret hypertension - når man har forhøjest blodtryk.

Han kan sikkert tage stoffer mange gange, uden der sker noget. Men er sammenfaldet uheldigt, risikere han, at det går rigtig galt. Og derudover forværrer han da helt klart sin situation ved ikke at forbedre omstændighederne omkring hans blodtryk.

Hvis det endeligt skal være narko, kunne han måske finde noget andet end lige amfetaminer og kokain (stimulanser). Vær dog opmærksom på, at stoffer der kan forsage vasokonstriktion også kan være et problem for ham.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nå sorry jeg læste det som om ADHD medicinen gik under navnet ramipril.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Jeg vil absolut ikke råde din ven til at tage stimulanser så, når det er sagt så tror jeg godt at han kan "tåle" det - men hvem ved? Måske kan han ikke. Hvis det var mit liv havde jeg sagt nej.

Ryger han hash? Evt kunne han prøve det istedet? Er han fascineret af det psykedeliske?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]