Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 00:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

hey mennesker :)
har i en periode lagt mærke til at når jeg drikker energidrik, som burde få mig op at køre, bliver jeg faktisk mere rolig og koncentreret. hvorimod, når jeg drikker kaffe, begynder jeg at få rysteture og har svært ved at sidde stille og kommer til at svede som et svin (får næsten ligefrem ADHD symptomer). har altid haft en smule rysten i kroppen siden jeg var helt lille, så det er ikke noget jeg lægger vildt meget mærke til. men når kaffen træder i kraft bliver det så slemt at jeg ligefrem kan mærke det, og andre kan se det (ikke alarmerende meget, men nok til at det irritere mig). og synes jeg finder det ret underligt eftersom der jo er betydeligt mere koffein i i drikken, end i kaffe. nogle der har det på samme måde? og nogle der ved hvad det evt. kan skyldes?

det skal så lige sige at jeg har en slags koffein afhængelighed hvis man kan kalde det for det (hovedpine og sløvhed når jeg ikke får koffein)

håber nogle kan komme med lidt input på sagen da jeg godt kunne tænke mig at finde ud hvad der sker med min sære krop :P

Medlem

Der er mere koffein i kaffe. Mener at en redbull indeholder 32 mg koffein per 100 ml. Som også er gældende for stort set alle andre koffein drikke herhjemme. En dåse er på 250 ml. hvilket vil sige et koffein indtag på lige omkring 80 mg.

"En liter stærk kaffe indeholder op mod 1000 milligram koffein. Insisterer man på at hælde en hel liter af det endnu stærkere espresso ned, ryger man op på den tredobbelte mængde. en liter energidrik indeholder 320 milligram koffein, altså omkring en tredjedel af en liter kaffe en liter cola rummer lidt mindre end 100 milligram koffein, altså omkring en tiendedel af en liter kaffe."

-> http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/c ... rker-bedst

Får selv koffein chok, hvis jeg tager for mange koffein piller/drikker for meget kaffe. Løsningen på dit problem er, at lade være med at drikke kaffe og koffein drikke. Dine abstinenser vare ikke evigt, og koffein er en "falsk" stimulans du ikke har brug for, for at få energi til hverdagen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg tog for ca. 1½ måned siden en kold koffein tyrker. Jeg gik fra 6 krus kaffe om dagen til 0. Den første dag gik fint, men derefter gik der 10 dage hvor min evne til at falde i søvn var næsten ikke eksisterende. Derefter normaliserede det sig.
Jeg havde godt nok læst at man bør trappe ned når man var på sådan et forbrug, men jeg tænkte at det kunne jeg sagtens klare. Det var jo bare koffein. Det ku' jeg så også, men hvis jeg skulle gøre det igen ville jeg klart trappe ned, f.eks. 1/2-1 krus om dagen. Men nu gider jeg ikke koffein mere, bortset fra den smule der er i chokolade engang imellem.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Hvilken type kaffe er det du drikke? Kaffemaskine, stempel, esspresso, Nes eller noget andet? Generelt er stempel den stærkeste type kaffe mens esspresso er den svageste rent koffein mæssigt.

Ang. Energidrikke så synes jeg også at den type koffein der er der i virker anderledes. Den er mere clean og syntetisk i det.

Medlem

Hvilken type kaffe er det du drikke? Kaffemaskine, stempel, esspresso, Nes eller noget andet? Generelt er stempel den stærkeste type kaffe mens esspresso er den svageste rent koffein mæssigt.

Ang. Energidrikke så synes jeg også at den type koffein der er der i virker anderledes. Den er mere clean og syntetisk i det.

Citerer lige mit indlæg...

"En liter stærk kaffe indeholder op mod 1000 milligram koffein. Insisterer man på at hælde en hel liter af det endnu stærkere espresso ned, ryger man op på den tredobbelte mængde."

Medlem
Brugeravatar

Må jeg bidrage Sukker til debatten ?
(Er på mobilos og på arbejde så gidder ikke skrive en stil..)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Milano
Grunden til at Snufkin skriver at espresso er svagere er vel at espresso drikkes i noget mindre kopper.
Koffeinindholdet i espresso er generelt højere pr. ml end i andre former for kaffe.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
I en given mængde kaffe bliver der ekstraheret mere koffein ud ved filtermetoden end ved en hurtigt ekstraheret espresso - netop pga. ekstraktionstiden.

Det er dog sandsynligt at koffeinkoncentrationen er højere i en espresso, men den absolutte koffeinmængde er lavere, end hvis der ekstraheres på den samme mængde bønner ved den "gammeldags" filtermetode.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX

Citerer lige mit indlæg...

"En liter stærk kaffe indeholder op mod 1000 milligram koffein. Insisterer man på at hælde en hel liter af det endnu stærkere espresso ned, ryger man op på den tredobbelte mængde."

Læste det godt med det har jeg altså fået at vide fra en ret pålidelige kilde, at det er en generel misforståelse at espresso skulle være den stærkeste type kaffe. Det er rigtig nok at espresso er den stærkeste rent smagsmæssigt, men den trække jo ikke ret lang tid, hvis den altså overhovedet kan kalde det at trække på de få sekunder dampen suser igennem.

Jeg ska nok se om jeg kan finde en kilde der underbygger min påstand

Edit: iøvrigt synes jeg også at jeg bliver mest speedet af stempelkanden, fremfor espresso. Men det er selvfølgelig en ret uvidenskabelig kilde

Junior medlem
Brugeravatar

havde helt glemt at jeg havde skrevet den her post. det skal lige siges at når jeg drikker kaffe, er det pulver/instant og drikker kun en om dagen når det er (med kaffe) og når jeg drikker energidrik kan jeg sagtens drikke en helt liter uden at få samme symptomer som med kaffen. men den der afhængelighed er ved at gå af igen. tog en kold tyrker (næsten) når jeg drikker koffein nu, drikker jeg kun halvdelen af hvad jeg normalt ville. som de fleste af jeg siger, var det faktisk ikke så slemt som jeg havde forventet. havde dog lidt mindre søvn problemer nogle af dagene, men tror mest at det har været på grund af manglende weed :P

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordkysten
Er jeg den eneste der kan få et kick ud af en kop grøn te og et stykke mørk chokolade på den sløve morgener?

Jeg har aldrig brugt mig om smagen af kaffe, og jeg har droppe energidrik pga. prisen og sukker-indhold.

Kan de betale sig at drikke større mængder koffeinholdige drikke hver dag? Opbygges der ikke temmelig hurtig en tolerance eller ?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Er jeg den eneste der kan få et kick ud af en kop grøn te og et stykke mørk chokolade på den sløve morgener?

Der er også koffein i grøn the, dét, blandet med chokoladen og chancen for at du måske når at drikke din te inden din krop får sat gang i cortisol produktionen, kunne godt give det kick som du snakker om - det er da slet ikke utænkeligt :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Koffein giver en 'edgy', og lettere ubehagelig uro, og stimulation for mig.
Tolerance for stoffet bliver hurtigt opbygget, så indtager man stort set de samme mængder dagligt mærker man som sådan ikke noget til det. Hvis man drikker store mængder kan det dog give bivirkninger som øget irritabilitet, og angst.
Når man er vant til at indtage koffein kan man få en fornemmelse af at man har behov for det, for at komme i gang om morgenen, for at komme igennem eftermiddagen osv. , og hvis man ikke får sin koffein, så oplever man forskellige abstinens symptomer. Når man oplever de svage begyndende abstinenser, og så drikker sit stof, så føler man at man får noget ud af at drikke det. Så det er altså en falsk stimulans, når man har opbygget tolerance, hvor man rent faktisk bare fjerner abstinenser, og derfor føler man får det bedre.

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg drikker energidrik og har i en periode brugt dem for at falde ned på jorden igen..
1 ud af 10 gange kan jeg få en effekt ud af dem men ellers kan jeg sagtens drikke over 1 liter uden at få nogen virkning fra dem..

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Milano
Jeg drikker energidrik og har i en periode brugt dem for at falde ned på jorden igen..

Det lyder underligt. Har du lyst til at uddybe hvad du mener med at du bruger dem til at falde ned?

Junior medlem
Brugeravatar

Har brugt dem for at kunne falde i søvn

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordkysten
Det er bare crazy hardcore at sove på noget der opkvikker.

Medlem

Geografisk sted: Syd for månen.
Har i rigtig mange år brugt Power booster fra BMS sport. de.
Den var før god med effedrin, blev så forbudt, men de sidste år er der kommet to lovlige. PWB Orance og Power booster med blodorance. De kvikker fint.
Langt bedre end red bull.

Savner slanke pillen Letigen, det var det bedste energi man kunne få lovligt og glem alt om alle kopi produkter på nettet, har prøvet alt og intet når sokkeholderne af den ægte, der ikke bliver lavet mere.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]