Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 22:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Jeg faldt tilfældigvis over denne artikel, her til aften.
Der beskriver det eksploderende forbrug af lykkepiller i Europa, Danmark ligger på en anden plads :roll:

http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article2035613.ece

Citat:
Forbruget af lykkepiller er eksploderet i Europa. Det viser en ny undersøgelse, der netop er blevet udgivet i det anerkendte tidsskrift Public Library of Science.

Forskerne bag undersøgelsen har gennemgået medicindata fra 29 europæiske lande, og tallene viser, at landenes forbrug i snit er steget med 20 procent om året fra 1995 til 2009. Det betyder, at gennemsnitligt 4,4 procent af landenes befolkning dagligt tog lykkepiller i 2009.

Se også: Alarm - 460.000 danskere på lykkepiller

Førstepladsen indtages klart af Island, hvor små ti procent af befolkningen i 2009 dagligt tog lykkepiller. I Danmark er tallet 7,7 procent, hvilket sikrer os en andenplads.

[size=200]Men vores forbrug er også steget med over 766 procent fra 1980 til 2009. Og siden er det steget yderligere. I 2012 blev der hver dag udskrevet lykkepiller til 8,2 procent af danskerne. Det viser de nyeste tal fra Statens Serum Institut.[/size]

Se også: - Vi blev afhængige af lykkepiller

Undersøgelsen konkluderer dog, at selvmordsraten hvert år er faldet med gennemsnitligt 0,8 procent i de 29 lande. Der er i følge undersøgelsen tendens til, at faldet er størst i de lande, hvor forbruget af lykkepiller er steget mest. Det gælder blandt andre Danmark.

Læs hele undersøgelsen her

HJÆLP OS: Har du problemer med dine lykkepiller? Tip os på en mail eller SMS/MMS til 1224 (alm. takst)

Procent der dagligt fik lykkepiller i 2009

1. Island: 9,83%

2. Danmark: 7,76%

3. Portugal: 7,32%

4. Sverige: 7,26%

5. Belgien: 6,78%

6. Finland: 6,42%

7. Storbritannien: 6,19%

8. Spanien: 5,91%

9. Østrig: 5,65%

10. Irland: 5,55%

11. Norge: 5,42%

12. Frankrig: 4,93%

13. Grækenland: 4,91%

14. Schweiz: 4,91%

15. Luxembourg: 4,79%

16. Slovenien: 4,32%

17. Holland: 4,01%

18. Tyskland: 4,00%

19. Italien: 3,64%

20. Tjekkiet: 3,59%

21. Slovakiet: 2,80%

22. Ungarn: 2,55%

23. Kroatien: 2,29%

24. Polen: 1,67%

25. Litauen: 1,56%

26. Estland: 1,31%

27. Bulgarien: 0,76%

28. Letland: 0,61%

29. Rumænien: 0,61%

Kilde: PLOS

Synes de danske læger/psykiater skal til at stramme sig lidt an, og finde et andet alternativt istedet for at kaste piller efter en. Tilbyd dog folk samtaleterapi/hypnose osv.

Hvad er din mening om det stigende forbrug af antidepressiver?

Junior medlem

Kan kun sige en ting, MEGET CHOKERENDE!!!

:o

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
http://www.psykoweb.dk/fakta/ssri_1.htm
http://videnskab.dk/krop-sundhed/op-mod ... e-har-brug
http://videnskab.dk/krop-sundhed/forske ... haengighed
http://www.b.dk/kronikker/vores-lykkepi ... t-skadelig
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/04/09/185346.htm

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
Ikke så underligt vi er blandt de lykkeligste lande i verden :lol:

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Jeg har et venne par der har "problem i paradise" og har haft i et års tid nu. Pigen i forholdet gik til lægen og beklagede sig og fik udskrevet lykkepiller. Nu går hun rundt i en halv manisk tilstand fordi hun egentlig ikke har brug for lykkepiller, men nok mere brug for tid til forandring og en ny hverdag uden ham.

Men hva' faen, money in the pocket for sundhedsvæsnet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvad tager man egentlig udgangspunkt i, når man måler lykke og hvad dækker ordet over?
Udvælger man kun nogle få kategorier at fokusere på såsom sundhed og økonomi, eller dækker ordet "lykke" også over jobsituation, politik, familie, venner, sociale værdier, natur, frihed, religion osv osv?

Medlem

Nu googlede jeg lige lykkepillers funktion og det virker som om de virker lidt a la MDMA. MDMA virker ved at øge produktionen af serotonin, hvorved lykkepiller virker ved at mindske genoptagelse af serotonin, altså sørge for et unaturligt højt indhold af serotonin.

At over 7% af den danske befolkning er afhængig af disse piller er skrækkeligt!

Medlem
Brugeravatar

Vores placering på listen kan så vidt jeg kan se, skyldes 4 forskellige ting:
1: Der udskrives i Danmark SSRI-præparater som skud fra hoften.
2: Andre lande er bedre til at behandle med eksempelvis kognitiv terapi.
3: Andre lande anser de problemer vi behandler med SSRI som svaghed der ikke skal behandles.
4: Vi har et seriøst problem med depressioner i Danmark.

Personligt tror jeg desværre at det er en kombination af 1+2+3, med en betydelig og sørgelig overvægt på 1.

Samtidigt er jeg nødt til at sige at jeg er pissetræt af, at præparater der hjælper så mange mennesker som de her præparater gør, notorisk skal nedgøres!

JA, der udskrives efter min overbevisning langt flere "lykkepiller" end der burde, og man er (igen efter min overbevisning) alt for dårlig til at supplere det med psykologisk terapi. MEN der findes samtidigt rigtigt mange mennesker der har kæmpestor gavn af de her præparater, og for hvem det er det rigtige valg.
Med andre ord er jeg træt af hetzen mod "lykkepiller", men jeg er i virkeligheden ligeså træt at at det bare bliver givet ud til højre og venstre, og at man er så dårlig til at supplere det med andre behandlingsformer, som jeg tror (og hører i mit netværk) at man er.

Jeg har selv været på SSRI i et halvt års tid, og jeg føler at det hjalp mig rigtigt rigtigt meget. Jeg fik en rimeligt mild dosis og fik det kombineret med kognitiv terapi - og med STOR succes! Jeg ville ønske at det om muligt var sådan præparaterne blev brugt hver gang.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]