Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 12 maj 2024 09:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 03 apr 2013 00:10 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 feb 2011 21:44
Indlæg: 256
Hejsa psy.
Jeg har sat mig for at skrive en lille manual om meditation. Det her er....... måske...... version 0.7.1. Ændringsforslag og kommentarer modtages meget gerne!

Værsgo. :peace:




Sæt dig ned og klap i: En grundlæggende manual i grundlæggende meditation


INDLEDNING
Mange meditationsvejledninger anbefaler forskellige former for komplicerede og vanskelige teknikker. Disse indebærer i visse tilfælde særlige stillinger, vejrtrækningsteknikker, mantraer, bønner, visualiseringer, og så videre.

Selvom disse teknikker til tider kan frembringe eksotiske og måske endda nyttige resultater, vil jeg til enhver tid anbefale begyndere at starte med at meditere der hvor de er, nemlig ved bunden.

Følgende tekst er et forsøg på at forklare nogle grundtræk ved den aktivitet, som jeg betegner som meditation, samt udstyre begyndere med de nødvendige værktøjer til at starte en meditationspraksis.


MEDITATIONENS INDHOLD
Grundlæggende drejer meditation sig om to helt enkle ting:
1. At sidde
2. At observere

Jeg vil anbefale at du sidder ned mens du mediterer. Du kan også stå op hvis du foretrækker det, men det er vigtigt at have din krop i en stilling, som du kan udholde at være i i lang tid uden forstyrrelser. Du kan også vælge at ligge ned, men det er også vigtigt at du har din krop i en stilling, hvor du ikke falder i søvn. Det må derfor anbefales at sidde ned. Hvordan du sidder, er helt op til dig.

At observere er ikke helt så enkelt som jeg måske har fået det til at lyde. Som manualens titel antyder, handler det, i første omgang, om at tie stille. Lyt til verden, til din krop, til tankerne inde i dit hoved. Du behøver ikke tænke nærmere over det eller sætte ord på noget af det du hører. Lad blot lydene, følelserne og tankerne opstå som de gør helt naturligt, og giv så slip på dem igen. Du kan godt tage noget frem og kigge nærmere på det, hvis du har behov for det, men lad være med at knytte dig til noget. Hver gang du mærker at dine tanker begynder at bevæge sig ud af en eller anden tråd, skal du vende tilbage til din grundlæggende tilstand af stille observation.


MEDITATIONENS STRUKTUR
For både begyndere og øvede mediterende vil jeg foreslå følgende struktur til en meditation:
1. Indledning
2. Meditation
3. Afslutning

Indledningens formål er at forberede kroppen og sindet på at der nu vil forekomme meditation. Indledningens konkrete indhold kan veksle meget fra person til person. Det kan bestå i at du tænder et lys, eller måske i at du slukker lyset. Det kan være, du lægger et tæppe ud for at afgrænse det rum, meditationen foregår i. Du kan også vælge at indledningen skal indeholde en erklæring om din intention med meditationen. Dette kunne for eksempel være: "Jeg vil nu forsøge at lære mig selv bedre at kende", "Jeg vil prøve at forstå..." eller "Jeg vil nu forsøge at udvide min bevidsthed".

Meditationen er den aktivitet, som jeg har forsøgt at forklare i det foregående afsnit.

Afslutningens formål er at lade kroppen og sindet vende tilbage til sin normale tilstand igen. Det kan også opfattes som en slags "omvendt indledning", hvor du ruller de forholdsregler, som du tog dig under indledningen, tilbage. Slukker eller tænder lyset igen, pakker dit tæppe sammen, og så videre. Afslutningen kan også indeholde en vurdering af den netop afsluttede meditation. Her kan du spørge dig selv: "Hvad oplevede jeg under meditationen? Hvorfor?".


FORHINDRINGER
Der vil naturligvis opstå forhindringer på din vej. Dit sind vil finde på undskyldninger for at du ikke skal sidde og meditere. Sindet kan for eksempel finde på at sige til dig: "Du spilder tiden. Du kunne lave mad, arbejde, lege eller lave noget andet sjovt eller nyttigt", "Det her er kedeligt" eller "Jeg kommer ingen vejne med det, måske dur jeg ikke til det". Det er helt normalt og noget, som alle praktiserende har oplevet eller vil opleve på et tidspunkt.

Det er umuligt at overdrive den positive virkning af kedsomhed. Det *er* kedeligt at meditere og det *skal* det være. En af formålene med meditation er netop at lære at slå det, jeg har valgt at kalde slavesindet, fra. Slavesindet skal hele tiden holdes beskæftiget, ellers bliver det rastløst, ked af det eller måske vredt. Slavesindet vil hele tiden opnå resultater og er hele tiden på vej et eller andet sted hen.

Slavesindet er en vigtig del af vores væsen, og det, som vi bruger når du skal udføre en konkret opgave med et konkret mål. Det tillader dig at koncentrere dig og holde irrelavante og forstyrrende elementer ude mens arbejdet står på. Men kommer du til at leve i dit slavesind, hvilket jeg er bange for at mange mennesker desværre gør, gør du det umuligt for dig selv at lægge mærke til alle de smukke oplevelser, som verden omkring tilbyder dig, hvert eneste øjeblik.

Når dit sind giver dig forskellige undskyldninger for at holde op med at meditere, skal du blidt men bestemt flytte din opmærksomhed tilbage til den grundlæggende tilstand af observation. I starten vil du meget ofte blive forstyrret og du vil hyppigt skulle vende tilbage. Hav blot tålmodighed med dig selv. Dit sind arbejder i nogle bestemte vanemønstre, som kan være svære at bryde. Når du lærer at slå slavesindet fra og affinde dig med din grundlæggende observerende kedsomhed, vil mulighederne åbne sig for dig helt af sig selv.

_________________
When I die, since I'm a real skeptic, I'm gonna gripe to the lord and make sure I get back my original investment when I'm reincarnated (Batou)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 apr 2013 01:31 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 apr 2011 00:33
Indlæg: 84
Skulderklap til dig! :-)
Endelig en guide jeg har kunne læse helt til bunden uden at gabe kæben af led. :)
Jeg skal helt sikkert prøve at mediterer, sætter mig foroverlænet i en god stilling i sofaen, og tænder 1 lys, og lader derefter observationerne starte! :D

super guide, der gav blod på tanden !


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 apr 2013 01:44 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 okt 2010 13:44
Indlæg: 848
Geografisk sted: The White House
også her :) det lyder godt og spændende, men om jeg rent faktisk kan tage mig sammen til at gøre noget ved det må tiden vise...
hvis nogen følger guiden så post endelig jeres tanker om det... er det værd at prøve?

_________________
Weed doesn't make you lazy, it just makes you realize things aren't worth doing.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 apr 2013 23:58 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 feb 2008 20:46
Indlæg: 638
Geografisk sted: København
God ide med sådan en guide!

Noget af det fedeste ved meditation er at undgå det, du kalder slavesindet. Mediterer man under manuelt arbejde eller rengøring er det svært at kede sig. I stedet ender jeg ofte med at nyde sanseindtrykkene og bagefter den ro det giver at slappe helt af samtidig med at praktiske gøremål udføres!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 apr 2013 06:41 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 okt 2011 21:33
Indlæg: 87
Geografisk sted: Somewhere over the rainbow...
Jeg har aldrig tænkt på at meditere, og når jeg har er jeg kommet fra det igen da jeg vidste at jeg uden tvivl skulle ind og læse en hel del om det. Men denne guide fangede mig med det samme!

Jeg vil helst sikkert gemme denne guide til en dag hvor jeg får tid til at meditere.

Tusind mange tak! :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 apr 2013 23:36 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jul 2010 19:11
Indlæg: 146
Tak for en god, letforståelig og motiverende guide.
Jeg har forsøgt mig med meditation mange gange, men aldrig rigtig holdt fast. Et eller andet i det du skrev virkede motiverende nok til at jeg har siddet stille med lukkede øjne i lang tid de sidste par aftener.

Jeg tænkte på et par ting..
Omkring det med at gå ind i meditationen med en intention.
For mig virker det forstyrrende, i forhold til den følelse af formålsløshed som meditation er/kan være

Og en anden ting..
Jeg tror at rigtig mange mennesker mediterer ofte uden at vide, at det de laver kaldes for meditation....
Igennem hverdagen: arbejde, hobbyer og alt muligt praktisk og upraktisk.
Så siddende meditation er ikke den eneste vej til stilhed i hovedet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 sep 2013 03:11 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 sep 2013 03:55
Indlæg: 22
Geografisk sted: Beyond Fractals
Super god guide! velbeskrevet og velforklaret må man sige!
meditere selv, og er sikker på den her guide kan hjælpe mange med at lære det.
For som du selv sagde "Mange meditationsvejledninger anbefaler forskellige former for komplicerede, og vanskelige teknikker"
og det synes jeg bestemt du har ret i. For synes du forklarer hva det egentlig handler om på en god måde!

_________________
"I'm not crazy. My reality is just different than yours."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 sep 2013 20:22 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
Et godt tip til hvordan man holder tankerne ude, kan være simpelthen at sætte sig ned, og holde øje med sindet, og spørge sig selv "hvad bliver den næste tanke?". Vær årvågen, og hold øje, der kommer ikke noget, når tanken er forbi igen, vil du kunne huske at du havde en tanke, og efterhånden arbejde dig frem til at du opdager tanken mens den er der, lad blot dig selv opdage, jeg tænker, og giv slip, vær bevidst/nærværende/koncentreret om hvad der foregår inden i dig.
En anden sjov metode, som jeg fandt frem til igår, er at gå ud når det er koldt, så koldt at man ryster, når man ryster, så er man ubevidst, men når man så er bevidst, så kan man slappe af og lade være med at ryste. Rysten fungere da som tankerne, bare fysisk, de fortæller dig hvornår du er blevet ubevidst igen. Man opdager noget hurtigere når man begynder at ryste, end når man tænker.

En anden rigtig vigtig lektie at lære er at være iagtageren, som iagtager det iagtagene, istedet for at "glemme" iagtageren. Jeg er selv meget tilbøjelig til at blive suget ind i det jeg laver, altså kigger jeg på en blomst, så er der kun blomsten i det øjeblik, ikke mig. Et bedre eksempel er, når jeg sidder ved en computer, så bliver jeg suget ind i det jeg laver, og "vågner" nogle gange op. At meditere handler i høj grad om at opdage dette, at huske iagtageren, at hvile i sin krop, i alt hvad man laver. Det giver en indre ro, som kun kan forstyrres, af at slavesindet igen trækker dig ind i noget, og hvis ikke den bliver forstyrret, så bliver roen dybere og dybere.

Jeg er enig med dig i din guide, men jeg synes at det er så vigtigt at få med, fordi man ellers mister essensen af det at meditere, nemlig at træne sig i at være bevidst altid, eller årvågen, fordi man da ikke kan trækkes ind i alle slavesindets mønstre.

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 sep 2013 22:48 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 jul 2013 17:29
Indlæg: 211
Geografisk sted: Odense
mit slavesind: at læse alle kommentarene og skrive endnu en kommentar
min erklæring: jeg vil forsøge at meditere
andet: forhåbentlig ikke.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 sep 2013 19:36 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 aug 2004 11:26
Indlæg: 2208
Super interessant vinkel på meditation, det med "slave hjernen". Vækker virkelig stof til eftertanke.
Tråden har givet mig mod på at begynde at meditere igen, bare 12-15 min dagligt. :)

Thumbs up!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 nov 2013 01:32 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 dec 2004 10:01
Indlæg: 2016
Tak for den! Jeg vil også tage meditationen op igen nu!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team