Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 01:04

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hey gutter købte mig en E-smøg her idag fordi jeg fik nok af smøgerne, men min papfar vadede ind ad døren og påstod han havde hørt i radioen at de var fyldt med kemikalier og var ikke en skid bedre end tobak. Jeg tænkte lidt, hvilke skadelige stoffer kan være værre end tungmetaler, acetone, klor osv?

Har googlet rundt men kan kun finde noget fra sunhedsstyrelsen, og de har det jo med at vise en anelse meget skræmme propaganda frem for informativ propaganda, er der nogle der ved noget om det?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Køleskabet
De er skadelige, men langt fra ligeså skadelige som den ægte varer.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Herhjemme har bl.a. Kræftens Bekæmpelse været på banen - dels fordi de mener det kan få folk til at ryge, som ikke i forvejen røg da E-cigaretter signalerer det ikke er farligt... Og så at man hellere måtte forbyde dem, fordi man jo ikke vidste nok til at afgøre om de var skadelige (forbudsdanmark i en nøddeskal)...

Altså signalpolitik og ikke meget andet - jeg har ikke set noget undersøgelser, som konkluderer de er farlige... og det må jo under alle omstændigheder type på at de i hvert ikke er så skadelige som almindelige cigaretter, som der jo er solide beviser imod...

Tilgengæld er der flere beviser for at visse medicinalfirmaer lobbyer voldsomt imod dem (rygevæsker med nikotin) - sjovt nok de firmaer som producerer nikotin tyggegummi og plaster... Og hvis folk holdte op med at ryge ville Kræftens Bekæmpelse skulle massefyre, så de kan også have en vis interesse i et skræmmebillede...

Har netop fået en lille niece og min svorger måtte gerne ryge e-cigaretter på fødegangen for sygeplejeskerne (han valgte dog at gå udenfor alligevel af hensyn til de andre) - så det kan ikke være helt katastrofalt skulle man mene...

Jeg ryger i øvrigt ikke selv, men vil absolut hellere være i selskab med e-cigs end de almindelig ;-)

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Har netop fået en lille niece og min svorger måtte gerne ryge e-cigaretter på fødegangen for sygeplejeskerne (han valgte dog at gå udenfor alligevel af hensyn til de andre) - så det kan ikke være helt katastrofalt skulle man mene...

Hørte dog med et halvt øre, at der dog for nyligt har været snak om i radioen, at forbyde e-cigaretter i alle offentlige bygninger(/områder?), på lige fod med alm tobak.
Besøgte også for nyligt begge Ålborg sygehuse, og der e-cigaretter forbudte begge steder, inde og udenfor på matriklen. At folk er kolde i røven, er en anden sag..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gartneriet
Nu er det ikke en brugbar kilde jeg kommer med, men talte lidt offtopic med min læge for et par uger siden omkring at jeg er gået fra at ryge smøgere og til at bruge en e-smøg. Han sagde der var en betydelig forskel i hvor sundhedsskadeligt de 2 ting var og det til enhver tid er bedre end almindelig tobak.

Ryger dog stadig et par smøgere i løbet af dagen, især morgensmøgen samt til kaffen i løbet af dagen. Har dog generelt mere energi, forstået på den måde at jeg kan klare mere fysisk uden at blive forpustet/træt og kan generelt bedre få vejret, modsat hvis jeg røg de ca. 15 smøgere på en dag. Og tager ca. 3-5 sug på e-smøgen 2-3 gange i timen, men kunne godt undvære halvdelen, da jeg generelt ikke har så meget rygetræng mere og syntes den er meget rarer at ryge på modsat tobak.

Junior medlem

I langt de fleste væsker, findes der hovedsageligt 3 ting. G (Propylene Glycol) VG (Vegatable Glycerin) og Nikotin (hvis man vælger det). Samtidig er der selvfølgelig også forskellige aromaer.

PG (Propylene Glycol) og VG (Vegatable Glycerin) bruges i dag i stor stil i fødevare, medicin, kosmetik, røgkanoner, Tandpasta, Shampoo, likører, snus og Hårplejemidler. I fødevare kaldes det E-1520 og kan blandt andet findes i lagen til sild. I medicin findes det blandt andet i Ibumetin.

I en analog cigaret er der over 4000 forskellige skadelige stoffer. Mange af dem er bevisligt kræftfremkaldende.

Man skal være mere end almindeligt dum, hvis man mener at en e-cigaret, er mere skadelig end en analog cigaret.

Nikotinen er selvfølgelig skadelig, det er klart, og det er naturligvis ikke decideret sundt at dampe på en e-cigaret.

Lad vær med at lyt til propagandaen fra fx. Kræftens Bekæmpelse, der vil have sidestillet e-cigaretter med analoge cigaretter. Der er ingen beviser for at det skulle være skadeligt for dine omgivelser, at dampe. Kræftens Bekæmpelse er selvfølgelig interesseret i at få gjort e-cigaretterne "ulovlige"/sørge for at folk ikke må dampe indendørs, da de får millioner af Nicorette og lign. firmaer.

Og så kan det i den grad pisse mig af, at fx. Aalborg Sygehus har valgt at forbyde dem, bla. med begrundelserne at man ikke kender langtidseffekterne af e-cigaretter, og at det sender et forkert signal. HVADFORNOGET?!

Hvis jeg har lyst til at dampe livet ud af mig selv, så skal jeg da bare have lov til det. Det er der absolut ingen der skal blande sig i. Hvis jeg chikanerer andre eller påfører dem skadeligt røg, så fair nok. Men det gør e-cigaretter netop ikke.

Og signalværdien.. Tsk tsk, rend mig dog i røven. Hvis i er så interesseret i signalværdien, så synes jeg da ærlig talt at i skulle lade være med at sælge colaer, slik, chokoladebarer etc., i jeres kiosker. Jeg synes i skulle prøve at servere sund mad i jeres kantine, i stedet for klam, fed og ulækker mad..

Desværre er rigtig mange politikere røget med på bølgen og mange vil lovgive for at få e-cigaretter forbudt i offentlige rum. Det er som om, at tankegangen efterhånden er blevet sådan her: "Hmm, det der, det kender vi ikke noget til.. Det må være farligt.. Lad os hellere forbyde det, i stedet for at blive klogere på området. Lad os bestemme over folk, for det kan de jo nok ikke selv finde ud af"..

Medlem
Brugeravatar

noget jeg synes der er klamt, er netop det faktum at mange folk argumenterer for at få det forbudt på baggrund af, at den slags jo ikke skal sprede sig. Jeg fik for nylig forbud mod at dampe indendørs på mit gym da 'de andre elever jo kunne blive inspireret, og det kunne spredes' . og så tænker jeg, jamen hov, næsten halvdelen af det gymnasie ryger smøger, så hvorfor fanden er I netop IKKE interesserede i at en mindre skadelig løsning er ved at komme frem..? det er latterligt...

Dedikeret medlem

^Nu tænker jeg ikke at halvdelen af dit gymnasie røg smøger indendøre, men hvis ikke giver din sammenligning ikke meget mening. Bare fordi der ikke kommer røg ud af en e-cig er der alligevel mange af dem der stinker - specielt nogle af dem med smage i. Jeg ville ihvertfald nødigt sidde i et klasselokale hvor der bliver suget i sådan en ting hvert andet minut fordi 13 elever i klassen er brugere.

Selvom du har en e-cig kan du i mine øjne stadig smutte udenfor med den, når du er på et offentligt sted. Jeg er på den konto helt enig med "forbuds danmark" - Ellers er der nikotin tyggegummi og plastre - de genere ikke andre. :P

Omkring troen at man kan bruge data om oral indtagelse af stofferne i e-cig væskerne til noget som helst, når der er tale om inhalation tror jeg ikke helt at det holder. Det er rimeligt veldokumenteret, fra mellemøsten og sydasien hvor inhalation af forskellige oliebaserede medikamenter er/har været udbredt, at det kan lede til mange forskellige luftvejs og kredsløbslidelser. Selvom der er forskel på de olier og glycerolen i e-cig væsker, er der også et væld af ligheder. Hvorvidt e-cigaretter er mindre skadelige end smøger kan faktisk være svært at sige noget om, for selvom selve dampen indeholder endeløst færre skadelige stoffer end røg, hjælper det jo ikke noget hvis man begynder at se en stor andel folk med ødelagt lunger af e-cig dampe om 15-20 år.
Jeg siger ikke at dette er hvad jeg tror vil ske, men jeg forstår godt at man som sundhedsvæsen forholder sig skeptisk. Så kan de i det mindste sig "Hvad sagde jeg", hvis det går galt..

Medlem

Nu har jeg røget på min E-cigarette siden jeg oprettede tråden og det ender ud i at jeg i 3-4 tilfælde har fået kløe på mit øre, kind, mave, og fod. Har lidt af nældefeber før og jeg mistænker at nogle af tilsætningstofferne i smøgerne har fremprovokeret det dengang, frygter at lide under nældefeber igen. Kan det være nicotinen?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Nu har jeg røget på min E-cigarette siden jeg oprettede tråden og det ender ud i at jeg i 3-4 tilfælde har fået kløe på mit øre, kind, mave, og fod. Har lidt af nældefeber før og jeg mistænker at nogle af tilsætningstofferne i smøgerne har fremprovokeret det dengang, frygter at lide under nældefeber igen. Kan det være nicotinen?

Det kan være at du har en overfølsomhed over for Propylenglycol (PG)... Der er nogle mennesker der oplever udslæt, kløe og irriterede slimhinder.
Du kan prøve at finde en væske der har aroma og nikotin, blandet med Vegitabilsk glycerin (VG) i stedet.

Medlem
Brugeravatar

Man blander så vidt jeg ved PG, VG og nikotin for at få en færdig rygevæske.

Medlem
Brugeravatar

man kan svjv. også bare lave væske kun med PG og nikotin eller VG med nikotin. Der skulle være lidt forskel i smag og mændge af damp, men det kan man nemt finde noget om ved at google det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Man kan sagtens blande med kun (eller næsten kun) VG.
Når man blander med kun VG (evt kun aroma med PG), produceres der en del mere damp.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Man kan sagtens blande med kun (eller næsten kun) VG.
Når man blander med kun VG (evt kun aroma med PG), produceres der en del mere damp.

Jeg havde opfattet det sådan at det var PG'en der gav en mere fyldig damp. Er det forkert?
Jeg blander selv 55/35/10% PG/VG/demineraliseret H2O, netop for at få mere damp ud af min e-cig.

Junior medlem

De er slet ikke lige så farlige som rigtige cigaretter, har brugt dem flere år efterhånden og kan tydeligt mærke forskel i mit daglige helbred...

Det er rigtigt at man bruger PG og VG til at lave rygevæske - her er en tabel med forskellen på de 2 http://www.dampguiden.dk/e-vaeske/#pg-vg

Ligesom Khazim bruger jeg også mere VG for at få lidt mere røg - så har jeg andet der giver halskrads og som man endnu ikke kan få elektronisk :D

Junior medlem

E-cigaretter er et godt alternativ til analoge cigaretter og jeg vilel til en hver tid vælge dem. Du kan læse om den nyeste forskning indenfor området på denne side: http://publichealth.drexel.edu/SiteData ... 3/ms08.pdf

Jeg har selv dampet i snart 3 år. Jeg benytter ikke længere nikotin i min væske, men benytter udelukkende e-cigaretter fordi jeg synes det er hyggeligt og jeg er blevet bidt at alt det fede udstyr man kan få. Jeg er selv aktiv i debatten om e-cigaretter på siden her :D : http://ecigaretguiden.dk/

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
alt er skadeligt

Medlem
Brugeravatar

^^Øhh what?

Mener heller ikke der bør herske nogen tvivl om, at rigtige cigaretter er langt mere skadelige end e-cigs. Det er klart at man godt kan ende i en situation hvor dampene giver nogle ubehagelige bivirkninger på lang sigt, jeg finder det dog ret usandsynligt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]