Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jun 2025 18:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 74 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Er du misbruger af et eller flere euforiserende midler?
Ja 27%  27%  [ 48 ]
Nej 46%  46%  [ 81 ]
Er på vej ud i et 4%  4%  [ 7 ]
Er tidligere misbruger 24%  24%  [ 42 ]
Afgivne stemmer : 178
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har en idé om, at rigtig mange af vores brugere er misbrugere af et flere euforiserende midler, hvilket gør at psychedelia højst sandsynligt er en hjælp for til ikke at overdosere og komme galt afsted mht til psykoser og kropslige skader narko kan medføre, men det hjælper slet ikke mod misbrug. Tværtimod.
Da jeg røg hash, blev min fascination af stoffer totalt tilfredsstillet ved at bruge flere timer herinde, og læse om alle mulige stoffer etc., og mit misbrug blev på ingen måde bedre.

Så selvom jeg synes psychedelia er et rigtig godt site, synes jeg bestemt vi skal gøre mere for at bekæmpe misbrug, men det er rigtig rigtig svært, hvis for mange her på psychedelia er misbrugere, for når man har en afhængighed af euforiserende stoffer, kan det være rigtig svært at se konstruktivt på narkotika. Og det kan være svært at komme med kritik af folks forbrug, da ens misbrugerside på sin vis bliver tilfredsstillet af at høre om andre, der får deres fix og glæde, når de tager deres stof.
-Den sidste del er muligvis kun sådan jeg selv har det.

Men jeg synes vi skal være meget mere opmærksomme på brugere, der tydeligvis har et misbrug, og hjælpe dem. Jeg ser rigtig ofte, hvordan brugere ikke siger noget til folk, der i deres indlæg skriver "Jeg har været misbruger i et år af amfetamin, hvor jeg tog det hver dag, men er det ikke længere, tager det kun ca 1 gang om ugen nu.". Det er jo tydeligt at personen i mit eksempel (omend han så er fiktiv) stadig er misbruger, og er på vej ud i det igen.
Der er jo ingen, der vil undlade at kommentere det, hvis brugeren nu havde skrevet "... og eftersom jeg ikke er misbruger mere, tør jeg godt blande amf med andre stoffer, så her igår tog jeg det sammen med noget syre, nogle benzoer etc.. det var for fedt!!".
Her ville folk straks forklare ham hvor uansvarlig han er. Og sådan bør det også være med misbrug.

Misbrug er en af de farer ved narko, der kan betyde mest. For det varer ofte ved i flere år, og rigtig mange vil ikke indse de er afhængige. Især hashrygere. Og pludselig står man og har spildt en god del af sit liv på at være hooked.

Mit indlæg er velment, må psychedelia bevares, må synet på narko i Danmark blive ændret, og må vores misbrugere få hjælp.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Uglemosen
Jeg tror ikke rigtig det vil have en effekt. Folk der har et problem, kommer ikke her for at få kritik. Hvis man har et misbrug, og ikke selv er klar til at gøre noget ved det, hjælper det ikke at vi leger politi overfor dem.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Vi skal heller ikke lege politi. Men folk skal lære at forstå, hvornår et misbrug er et misbrug, og hvorfor det er vigtigt at gøre noget ved det, samt hvor meget bedre man har det, når man ikke er afhængig af at få sit fix.

Desuden er det ikke holdbart det du siger om kritik. For folk får jo konstant kritik her. Det er jo også en af sidens egenskaber; at give folk et wake-up call.

Synes det er træls du er pessimistisk overfor mit forslag, for det er så vigtigt at bekæmpe misbrug, og hjælpe folk. Lige nu kan vi kun påvirke dem over nettet, hvilket måske ikke er en ret stor hjælp, men det er bedre end hvad nogle kan finde i deres dagligdag.

Senest rettet af Samuel Caldwell 11 dec 2011 12:42, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Selvfølgelig ville det være optimalt, men hvis en person ikke er klar til at indse det, kan vi presse nok så meget på, det vil aldrig have en effekt. Folk kommer her for at få hjælp og råd, hvis de vil ud af et misbrug er der bedre muligheder.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Vi skal jo ikke presse dem.
Da jeg begyndte på mit misbrug, hjalp det overhovedet ikke at folk sagde jeg var afhængig. Troede slet ikke på dem.
Men kunne jo mærke jeg fik det dårligere psykisk i takt med jeg begyndte at ryge mere og mere. Så en dag fik jeg en "videnskabelig" beskrivelse af misbrug stukket i hånden, og så indså jeg, at jeg havde et problem. Man kan løbe fra beskyldninger, men man kan ikke løbe fra fakta. Og selvom folk ikke indser det første gang de får at vide, hvad der gør dem til misbrugere, sætter det sig alligevel i dem, og hjælper dem til en dag at komme ud

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Men igen, hvorfor er det os der skal gøre det? Du risikere at skubbe folk længere væk, nogle er bare ikke klar til at indse det. Hvis folk selv opsøger hjælp herinde, ser jeg ikke noget problem, men hvis vi kaster omkring os med beskyldninger, har det den modsatte effekt.

Dedikeret medlem

Beskyldninger vil nok ikke virke rigtig, hvor imod faktuel oplysning rette i mod den enkeltes misbrug vil virke bedre.
Det gjorde det i hvert fald for mig på et tidspunkt herinde, hvor der var en bruger som blev ved med at bombardere mig med links og fakta om hvad mit foretrukne stof gjorde ved mig - først troede jeg ikke på det, men brugerens vedholdenhed fik mig til at læse op på sagerne og han lagde rent faktisk grunden for at min beslutning blev truffet da tiden kom.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tak fso!

w00f, jeg kan godt se din pointe, men er ikke enig med den.

Vi skal hjælpe dem, fordi psychedelia er det eneste websted i Danmark, der kan gøre det ordentligt, og som brugere og misbrugere af rusmidler finder 100 % troværdigt.
Hvis misbrug kan minimeres, er det nemmere at få en ansvarlig omgang med stoffer, hver gang man tager dem.
Jeg tror slet ikke vi skubber folk væk, men hvis vi skal hjælpe misbrugere, skal vi selvfølgelig ikke bruge den klassiske psychedelia tone med "fuck du er også spade! har du virkelig sniffet hver dag i måned?", som man oplever, når folk fx har overdoseret. Misbrugere skal klart have en god, men streng behandling, hvis det skal trænge ind i hovedet på dem.

Insane psychedelia user!

Først bør vi lige definere hvad misbrug er. Derefter kan vi så begynde at se på om disse personer med misbrug skal gribes fat i. Personligt mener jeg ikke at psychedelia er stedet for denne praksis.

Medlem
Brugeravatar

Hvis nikotin tæller, så er det nok tæt på et misbrug jeg har gang i ~10 smøger dagligt. Før har jeg røget alt for meget cannabis.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Der er ihvertfald mange der misbruger cannabis ved daglig rygning herinde.

Flame all u want.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Dedikeret medlem

Flame all u want.

Sådan tror jeg nu ikke det er ment, for flame betyder for mig at ligge for had, men jeg kan da godt forstå din negative indstilling til emnet Puny_pete for det er da ikke rart at føle sig ramt. Så er det lettere at at få nogle flere med på vognen så kan man jo føle sig ramt sammen.
For mit vedkommende så må folk da tage det de har lyst til, men hvis de samtidig slås med konsekvenserne heraf og tuder over det (eller ikke fordi de bare ikke er klar over at der er en sammenhæng) så synes jeg da at en øjenåbner er velfortjent og faktisk kan være til en stor hjælp ligesom den var for mig i sin tid.

Mvh

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har ingen anelse om hvor meget brugerne herinde bruger. Hvis vi skal finde ud af det, så skal der først og fremmest være en eller anden tråd hvor folk kan skrive om det. Som det er nu så skal man først oprette en specifik tråd om misbruget, og så er man selvfølgelig klar over misbruget.
Hvis der ikke er oprettet en specifik tråd, så er det ikke andet end off-topic i tråden (og det går jo ikke).
Skal vi til at PM hinanden, omkring mistanke om misbrug?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Flame all u want.

Sådan tror jeg nu ikke det er ment, for flame betyder for mig at ligge for had, men jeg kan da godt forstå din negative indstilling til emnet Puny_pete for det er da ikke rart at føle sig ramt. Så er det lettere at at få nogle flere med på vognen så kan man jo føle sig ramt sammen.
For mit vedkommende så må folk da tage det de har lyst til, men hvis de samtidig slås med konsekvenserne heraf og tuder over det (eller ikke fordi de bare ikke er klar over at der er en sammenhæng) så synes jeg da at en øjenåbner er velfortjent og faktisk kan være til en stor hjælp ligesom den var for mig i sin tid.

Mvh

What? Jeg tror vi har snakket forbi hinanden.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
For mig at se, så er et misbrug komplekst, og hænger meget sammen med brugerens faktiske forbrug, forbrugsmotiverne, og så forbrugerens indstilling og forhold til sit forbrug. Hvis man bruger oftere end ikke, og der ikke er nogle gode grunde, men heller ingen reflektioner over forbrugets natur, så er det et misbrug. Hvis man bruger sjældnere, end man er ædru, men skammer sig og ikke kan lade være, så er der et tvangselement, og derfor er forbruget i nogen forstand abnormt, selvom det ikke nødvendigvis er et overforbrug. Men når alt kommer til alt, så er det hele en stor gråzone, og der er ingen formel for misbrug. Det vigtigeste er, at man har det godt fysisk og psykisk, og så må man tage den der fra. Hvis man ryger meget eller lidt, det er lidt underordnet. En, der ryger lidt, men som ikke har det godt med det, er måske ikke en misbruger, men har alligevel et problem i nogen forstand. Så er der selvfølgelig de sole klare misbrugere, hvor forbruget er verden. Men det er en ekstrem. Det er godset i mellem dem og nykteristerne, der er lidt svært at sætte fingeren på. Især fordi misbrug forudsætter, at der er en korrekt brug, som jo heller ikke er et begreb, der er let at indfange. Der er soleklare eksempler på fornuftigt forbrug, og så er der altså tusinde eksempler, hvor man er i tvivl, og hvor der måske ikke er noget sagforhold om, hvorvidt det er fornuftigt eller ufornuftigt. Man skal nok se på, hvad folk ønsker, deres ønsker var, men selv der, kan der være problemer, for visse misbrugere er helt ligeglade med deres misbrug. Nu skal jeg have dagens skud Haribo!

Dedikeret medlem

@Puny_pete det lyder godt ;o)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Flame all u want.

Nu tænker jeg også på euforiserende midler, er selv ryger, og det er træls, men det påvirker mig ikke på samme måde som cannabis gjorde. Overhovedet.

Men "Flame all u want" er helt forkert opfattet. Jeg opretter det her indlæg, fordi jeg ønsker psychedelia skal hjælpe misbrugere mere end vi gør nu, bestemt ikke flame dem, det har aldrig hjulpet nogen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

@Paul Muad Dib, det er jeg enig i. Men sole klare misbrug, behøver ikke være et ekstremt misbrug. Jeg vil sige man er misbruger, så snart man tænker for meget på sit stof, sætter det over vigtige værdier i sit liv, og gør noget for at skaffe det (fx skaffe penge til det, eller være sammen med mennesker man ikke bryder sig om, så man kan få sit stof).

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg forstår ikke det her. Hvor går skillelinien mellem at være stofmisbruger og "ryger"? Siden hvornår er hash ikke et euforiserende stof? Hvis man ryger hash hver dag er det ikke længere noget man bare lige gør ved særlige lejligheder. Så er det fordi du ikke kan klare dig uden den hash - og så har du et problem, for så er det ikke dig der klarer hverdagen, så er det hashen der klarer den for dig.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
lige med hash er det ret svært at skelne... For mange mennesker kan sagtens klare et hæftigt forbrug, uden at det går udover deres arbejde og skole. Hvorimod andre, mig selv blandt andet, bliver nødt til at holde igen for at kunne klare hverdagen, så nej, det er ikke hashen der klarer min hverdag, det er mig og mig alene - men derfor ryger jeg stadig for meget :wink:

Mht. topic synes jeg det er en nobel idé, omend alt for svær at føre ud i praksis...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 74 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]