Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 01 jul 2025 22:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej allesammen,

Først og fremmst, glædelig jul.

Jeg har en mor som jeg elsker, men som over de seneste par år er blevet mere og mere "håbløs". Hun prøvede for tre år siden at tage sit liv, nytårsaften. Det var som sådan meget godt - eller følgerne af det var. Hun kom i et behandlingsforløb, hvor hun fik konstateret alverdens ting - ting som hun senere har brugt (og bruger) som undskyldning for alt.

Nu, 3 år efter, er hun på kontanthjælp, ligger i sin seng og ser tv til sent om natten, sover længe, har taget 30 kg på, aflyser alle aftaler med alle pga. eks. influenza, hun hoster ret ofte og bliver syg flere gange om måneden, hvor hun kaster op. Det skal lige siges at hun også blev indlagt med lungebetændelse og vand i lungerne for et år siden - dette blev også flittigt brugt som undskyldning for hendes "svaghed" og dovenskab.

I mellemtiden har hun fået konstateret ADHD og det her følgerne af dette, som har fået mig til at skrive herinde.

Nu får hun nemlig ritalin. Det er af min opfattelse, at ritalin skal virke en smule dæmpende på personer med ADHD? Min mor får den narkolign. påvirkning som jeg også selv får af Ritalin (og amfetamin, for den sags skyld). Det har hun fortalt sin læge, som siger at hun kan bruge det til at få ordnet nogle af de opgaver, som hun ellers ikke ville magte. En læge forinden ham hun har nu, havde sågar sagt at hun gerne måtte give mig noget af sin ritalin, da jeg med høj sandsynlighed også har ADHD (hvilket jeg ikke tror).

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal stille op. Min mor æder 3 ritalin'er om dagen, gaber når virkningen er ved at aftage, ser TV til langt ud på natten, sover længe, bor i ét stort rod (nærmest en hule), aflyser aftaler pga. sygdom og manglende overskud og har taget på og gør det fortsæt.

Hver gang jeg stikker til hende, er det den samme gamle sang "jeg er syg", "jeg skal snart i et nyt forløb med en diætist", "jeg starter til nye samtaler snart".. Der er altid noget upcoming, men det viser sig hver gang at være en skuffelse - nærmest som om at hun bilder sig selv ind at det næste forløb ændrer på det faktum at det er hende selv der skal tage sig sammen og få noget ud af livet. Hun er trods alt 48.

Hvad ville I gøre, hvis det var jeres mor? Jeg kan jo ikke i enalder af 25, besøge hende hver dag og få hende i gang. Jeg har brugt hele min barndom på at lege far for hende og kæmper også med følgerne deraf, den dag i dag.

Yes, mærkeligt tidspunkt at skrive sådan et indlæg på. Juleaften. Men morgenen startede med at jeg undrede mig over at hun var så frisk efter 3 timers søvn, og så slog det mig.. Den forbandede ritalin. Lortelæger!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København <3
Er hun godt klar over at hun faktisk er bruger af et rusmiddel, da den såkaldte "medicin" ikke bruges til dets oprindelige formål?
Kunne forstille mig at det godt ku være lidt af en øjenåbner.

Junior medlem

Det har jeg prøvet at forklare hende, men hun er så autoritetstro at lægens ord er altafgørende, selv om han i mine øjne er inkompetent. Jeg søgte lidt efter noget jeg kunne smide efter hende, i form af en diskussion, artikel eller lign. Det var sådan jeg endte herinde. Men jeg skrev i stedet indlægget her - som jeg i øvrigt håber er ok, selv om det nok afviger en smule fra de andre.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Er du den eneste hjælp hun har? Jeg ved hvor hårdt det kan være, at se et familiemedlem gå ned med psykisk sygdom, stress og depression (og med en ADHD diagnose oveni), jeg kender til magtesløsheden og jeg kender til konfliktskyheden - det er svært at argumentere mod en læges ord og den eneste chance du reelt har, er at råde hende til at vælge en anden læge. Du skal i hvert fald passe på ikke at knække nakken mere på hende, end jeg kan fornemme, at du i forvejen har gjort... Jeg vil foreslå dig at give hende noget hjælp til selvhjælp, for mange mennesker hjælper den gængse medicinske (og psykologisk?) behandling ikke, så find nogle ting hun kan foretage sig i hjemmet, for det er hendes tryghedszone og det er der hun skal starte med at samle sig selv op fra. Meditation er et godt redskab, men personligt fik jeg mere ud at læse en bog om en spirituel praksis i en hurtig og let fordøjelig udgave - hvis hun ikke er afskrækket af alternative behandlingsmetoder, så er det dét jeg vil foreslå...

Junior medlem

Kan man ikke lave en henvendelse til lægen som pårørerende? Bare en tanke, er ikke inde i reglerne.

Lægen har ganske vist tavshedspligt. Det virker fuldstændig huld i hovedet at din mor skal drugges med ritalin på den måde, for det tydeligvis ik konstruktivt for hende. Lægen gør det jo nok i bedste tro.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]