Fjas skrev:
Jeg er diagnosticeret ADHD, men jeg lider bestemt ikke af det, eller under det. Derfor har jeg stemt "nej, jeg lider ikke af ADHD".
Så tror jeg du har misforstået noget - eller også har jeg. Jeg har stemt nr. 3 fordi jeg mener, at jeg har mange af de symptomer som gør sig gældende for diagnosen. Om man lider under dem, tror jeg ikke er det diskussionen her skal handle om. Bare lige for at slå det fast, så er jeg tilhænger af en overvejende socialkonstruktionistisk videnskabsteori, jeg mener altså, at vi dannes i samspil med vores miljø og kultur og ikke udelukkende som produkt af de gener vi er blevet givet. Jeg er opvokset med en far med ADHD og en mor med depression, så man må sige at jeg, ifølge lægevidenskaben, har store chancer for at udvikle en af disse "lidelser" (nej jeg bryder mig heller ikke ordet

). Jeg er til gengæld næsten overbevist om, at hvis jeg har noget der kan diagnosticeres, så er det ADD - har aldrig haft de store problemer med at sidde stille.
Kæft, trit og retning hjælper ikke på meget andet, end opbygningen af et dårligt selvværd. Jeg er overbevist om, at man må møde børn (og voksne) der hvor de er, anerkende og acceptere deres kompetencer eller mangel på samme.
De hysteriske i ADHD debatten er dem, som tror at "patienternes" problemer kan løses med en pille. En stor del problematikken ligger i mine øjne i, hvordan vores uddannelsessystem er indrettet - her ligges der nemlig ofte bare op til en "kæft- trit og retning" løsning, hvor dem som ikke vil/kan sidde stille på deres røv i de obligatoriske 45 min. (ofte kun 20-25 min i praksis), enten medicineres eller bliver smidt i en specialklasse. Alt for ofte har dette til følge, at barnet bliver endnu mere understimuleret, end det var i forvejen og derfor begiver sig ud i kompenserende aktiviteter som f.eks. kriminalitet/stofmisbrug etc.
Jeg var så heldig at have en far der instinktivt forstod (han er først diagnosticeret som 47 årig), at hvis jeg ikke fik lov til at begå mig i de aktiviteter jeg havde lyst til, ville jeg, ligesom ham selv, bare drikke en bunke bajere og køre dørtræk på en tunet knallert eller noget lignende. (Nu hvor jeg tænker over det, havde jeg måske alligevel nok en del krudt i røven som barn, fik bare mulighed for at bruge det konstruktivt)
ADHD skal/kan ikke kureres, man kan lære at leve med symptomerne, og måske hvis det bliver opdaget i tide kan man enddog være så heldig at have gavn af det, føler jeg selv at jeg har haft på visse punkter. Jeg har læst til lærer i snart 1 år nu og har derfor også haft psykologi i det år. Derudover har jeg 2,5 års erfaring med specialbørn, bl.a. ADHD børn. Jeg vil til enhver tid mene, at tidlig indgriben i barnets miljø klart er det der hjælper bedst, men samtidig afviser jeg heller ikke at medicin, kan have en gavnlig effekt i kombination med terapi, Ritalin og alternativerne er bare elendige - for mange bivirkninger gør, at alt for få kan bruge den gavnlige effekt det nu engang har.
Nå, nu håber jeg at der er lidt flere som har en holdning til det, end bare Quaz og jeg

Edit: Jeg vil også godt lige tilføje, at den generelle diskurs på området er et kæmpe problem, det er ofte lige præcis DET som rammer folks selvværd. Lidt om hvilken effekt diskurs kan have:
http://www.selvvaerd-selvtillid.dk/shop/rosenthal-effekten-og-163c1.html