En bekendt har gjort mig opmærksom på dette for et godt stykke tid siden, men det var først da jeg faldt over en post på DCF at paranoiaen for alvor slog til..
Hele pointen er at folk med en begrænset viden inden for IT eller blot dem af slagsen med for meget fritid, kan tracke de billeder som vi ligger ud på nettet, så præcist, at vi faktisk taler om få meter. De gør det vha. Exif-dataerne som ofte kan rumme bl.a. gpskoordinaterne ( ) for hvor billedet blev taget. Disse gemmer sig i selve billede-filen som uploades vha. f.eks Imageshack.
Her er lidt fra Wikien:
Citat:
EXIF (Exchangeable Image File Format) er en specifikation som angiver en række informationer i forbindelse med fotografier taget med de fleste digitale fotografiapparater. Specifikationen er skrevet af den japanske interesseorganisation JEIDA (ingen officiel organisation opretholder denne specifikation), og bruger eksisterende filformater, eksempelvis JPEG, TIFF og RIFF formater. For nuværende (2005) er filerne JPEG2000 og PNG ikke understøttet.
Det er ofte den funktion kaldet Geotagging, som netop gemmer koordinaterne på vores bl.a. smartphones. Denne video viser hvordan man slår det fra.
Uden at gå i dybden med det, undersøgte jeg selv nogle af mine billeder, hvilket jeg er glad for at jeg gjorde! Jeg kunne ikke umiddelbart finde nogle billeder med koordinater, men der bliver alligevel gemt ekstremt mange informationer i sådan en billedefil.. Edit: Geotagging var slået fra på min smartphone, hvilket forklare en del..
Men rod lidt med det folkens. Håber det kan bruges
Hvis jeg skal være helt ærlig, tror jeg politiet er ret ligeglade. De gider dårligt nok at besøge de steder de ved fungere som salgsted for weed. Koster sikkert mega mange penge for dem at bruge tid på det.
Hvis jeg skal være helt ærlig, tror jeg politiet er ret ligeglade. De gider dårligt nok at besøge de steder de ved fungere som salgsted for weed. Koster sikkert mega mange penge for dem at bruge tid på det.
Nu er det ikke kun politiet, men også fremmede mennesker der kan løbe med ens høst. Som guerillagrower eller blot alm. udendørs grower, er der en real risiko forbundet disse exif data.. Growrøvere får da mere eller mindre deres arbejdsplan serveret på et sølvfad vha. disse data..
_________________ Never argue with an idiot. He will drag you down on his level and beat you by experience..
Tilmeldt: 17 maj 2011 00:40 Indlæg: 886 Geografisk sted: hasselager
årh lækkert at få fjernet noiaen (: min lorte mobil har ikke sat nogen spor heldigvis og efter jeg tjekkede nogen billeder jeg havde fra min computer der er blevet taget med en smartphone så viste den forkert med en radius på hele 37 km hvilket er fantastisk
Hvis dette ikke er lagt ud på DCF, hvilket jeg tror det er, skal det gøres straks. Jeg har ikke adgang.. Men nice set OP! RETSSTAT ftl
_________________ Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden
Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem. <@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede
Og nogen der er lidt tekniske, kan nemt lave et script der samler alle billederne ind og sortere dem efter om de indeholder locations data og så derefter sammen holde locationen med bruger navnet og andre billeder brugeren har taget og dermed få et ret præcist "billede" af hvor brugeren befinder sig... Hmm, det kunne da godt være at man skulle lave sådan et program i sommerferien
Tilmeldt: 05 jan 2010 07:42 Indlæg: 38 Geografisk sted: i behandling
ikke hvis man bruger "zebra" som er en ip jumper fra ca 500 forskellige hollandske servere . i skal desværre ha fat i prof.. betalings torrents med mindre i er smartere/klogere end mig
(PM lige hvis nogen har en smartere løsning til deling for gratis er det godt nok ikke hehe)
110 $ pr måned :/ men man er 100 % safe selvom man dl'er 24/7 på 5 forskellige stationære på samme router